Prstencová červí díra by za jistých okolností mohla fungovat jako stroj času
Červí díry představují fantaskní zkratky, jimiž by bylo možné si zkrátit cestu nesmírně rozlehlým prostorem nebo i časem. Nejde to samozřejmě jen tak. Nejprve by bylo nutné splnit podmínky, které se z pohledu dnešní fyziky pohybují někde mezi „nemožným“ a „nesmyslným.“ Jedním z možných scénářů jsou prstencové červí díry.
Prstencová červí díra. Kredit: Gibbons & Volkov (2016), Physics Letters B.

Představa cestování exoticky zkřiveným časoprostorem, které by umožnilo projít bez úhony kvantovým efektům, ale i částicím, nepřestává fascinovat. Je to přesně ten typ vědy, která stojí jednou nohou v přeludech science-fiction, ale druhou nohou se pevně opírá ve fyzikálních rovnicích. Ideální pro léto.

Valeri Frolov. Kredit: University of Alberta.
Valeri Frolov.
Kredit: University of Alberta.

Valeri Frolov a Andrei Zelnikov z kanadské University of Alberta společně s Pavlem Krtoušem z Karlovy univerzity navrhují pro tento účel použít prstencovou červí díru (Ring wormhole). Tento koncept poprvé použili v roce 2016 fyzici Gary Gibbons z britské University of Cambridge a Mikhail Volkov z francouzské University of Tours.

Logo. Kredit: University of Alberta.

Prstencová červí díra Gibbonse a Volkova spojuje oblasti vesmíru (či přímo jiné vesmíry) s plochou geometrií. Díky interakcím elektrických a magnetických polí může vytvořit exotické zprohýbání jinak ploché geometrie. Taková červí díra vytvoří doslova díru v časoprostoru. Gibbons a Volkov se domnívají, že by taková červí díra mohla vzniknout, kdyby se v toroidálním prostoru nashromáždila negativní energie, například jako důsledek kvantových fluktuací.

Frolov, Zelnikov a Krtouš si postavili myšlenkovou prstencovou červí díru a zkusili ji prohnat různými scénáři. Získali různá řešení, mezi nimiž se objevila i uzavřená časupodobná křivka (CTC, Closed timelike curve), která souvisí s uzavřeným časoprostorem. Teorie říká, že pokud uzavřené časupodobné křivky existují, tak jejich existence souvisí s teoretickou možností cestování dozadu v čase. Tady jsme už na velmi tenkém ledě a fyzici dobře vědí o řadě překážek, které by mohly takové cestování zhatit. Ale je léto a můžeme si to alespoň představit.

Video: Červí díry vysvětleny - Narušování časoprostoru

Science Alert 16. 7. 2023.

Physics Letters B 760: 324–328.

Datum: 19.07.2023