Čím více se opakují Trumpovy nesmysly, tím více se šíří mezi republikány  
Jak někoho přesvědčit? Ani tak nezáleží na tom, jestli to je pravda nebo nikoliv, ale na tom, kolikrát se dotyčné sdělení opakuje. Lidská psychika je nastavená tak, že se stokrát opakovaná lež opravdu stává pravdou. Je to účinný druh manipulace. Dostatečně bezskrupulózní politici s podporou všeho schopných médií toho mohou využívat ve svůj prospěch.
Trumpovo vystoupení na CPAC 2011. Kredit: Mark Taylor, Wikimedia
Trumpovo vystoupení na CPAC 2011. Kredit: Mark Taylor, Wikimedia

Matka moudrosti a současně protlačení lži. Opakování výroků či myšlenek má v lidské psychice zvláštní místo. Vše nasvědčuje tomu, že je to silná páka, která dokáže pohnout lidskou myslí. O vzniku podobných mechanismů toho mnoho nevíme. Ale vzhledem k opravdu velkému vlivu, jaký má opakování na lidské uvažování či paměť, lze soudit, že opakování hrálo významnou roli, třeba v komunikaci, výchově potomků nebo něčem takovém, když se formovala psychika našeho druhu, tedy na afrických stepích, otřepaně řečeno.

 

Lisa Fazio. Kredit: Vanderbilt University.
Lisa Fazio. Kredit: Vanderbilt University.

Odborníci tomu říkají efekt iluze pravdy (anglicky illusory truth effect, illusion of truth effect nebo třeba reiteration effect). Pokud se s nějakou informací setkáváte opakovaně, máte sklon věřit, že je opravdivá. Lidé mají často sklon podobné věci podceňovat a pak se nestačí divit. Efekt iluze pravdy, pokud ho zneužívá šikovný rétor, může přinutit velké množství lidí věřit nesmyslům, které jsou naprosto směšné nebo také velice nebezpečné, například podněcující k násilí. Tento efekt zřejmě funguje na emoční úrovni rozhodování, a ta může být zcela mimoběžná s rozumným uvažováním. Proto mohou podlehnout i inteligentní, vzdělaní lidé.

 

Jedním z politiků, kteří v dnešní době intenzivně využívají efekt iluze pravdy ve vší jeho syrovosti, je Donald Trump. Právě na něho a jeho komunikaci vůči veřejnosti se zaměřil výzkumný tým americké Vanderbilt University, který vedla Lisa Faziová. Vycházeli z toho, že podle analýzy Washington Post Fact Checker Trump během svého úřadu pronesl 30 573 lží. Některé z nich byly mnohokrát, někdy mnohasetkrát opakovány v různých médiích.

 

Logo. Kredit: Vanderbilt University.
Logo. Kredit: Vanderbilt University.

Faziová a spol. zapojili do výzkumu 754 Američanů, u nichž zjišťovali vztah k 150 vybraným Trumpovým výrokům. 301 z nich byli registrovaní republikáni a mezi zbývajícími 453 účastníky výzkumu byli demokrati a nezávislí voliči. Všichni hodnotili pravdivost vybraných Trumpových výroků a badatelé pomocí dotazníků zjišťovali jejich demografické charakteristiky a to, jak sledují média.

 

Ukázalo se, že opakování nesmyslů vede k posilování víry v jejich pravdivost. Platí to ale jenom pro republikány. Je to nejspíš dané tím, že republikáni sledují média, která Trumpovy lživé výroky opakují, zatímco média sledovaná demokraty a nezávislými Trumpa ignorují anebo se k jeho výrokům stavějí kriticky.

 

Výzkum týmu Faziové potvrdil, že významní politici mohou rychle a účinně tvarovat názory veřejnosti a že přitom bohužel příliš nezáleží na tom, zda jde o pravdivé či nepravdivé informace. Rovněž vše nasvědčuje tomu, že při ovlivňování veřejnosti politiky hrají klíčovou roli média, zvláště ta, co jsou zaměřená na konkrétní strany či politiky. Šíří sdělení politiků, s nimiž jsou spojena a postarají se o opakování, nezřídka mnohonásobné, aby iluze pravdy byla perfektní.

 

Video: Vanderbilt Peabody College Faculty Profile: Lisa Fazio

 

Literatura

Vanderbilt University 18. 9. 2023.

Public Opinion Quarterly online 15. 9. 2023.

 


 

Opakování nesmyslů ale není jen výsadou republikánů


Datum: 24.09.2023
Tisk článku



Diskuze:

Neposlouchám, ani nečtu

Miroslav Gretschelst,2023-09-27 16:11:09

projevy exprezidenta Trumpa. Ale. Díval jsem se na přímý přenos ze sčítání hlasů prezidentských voleb v USA. Právě skončilo sčítání klasických hlasů, vedl Donald Trump, začalo sčítání korespondenčních hlasů, a už přibývaly hlasy pouze pro kandidáta Joe Bidena. Biden Vyhrál. Je to pro mne něco jako pravděpodobnost, že do krabice nasypu součástky hodinového strojku, krabici zavřu, zatřepu s ní a vyndám smontované, natažené a seřízené hodinky. Prostě eskamotérské kouzlo. Jak mám uvěřit, že v článku uvedený výzkum není jen propracovanou prací pro výplach mého mozku (ale hlavně amerických voličů před nadcházejícími prezidentskými volbami)? Zvlášť, když běžně vídám, jak se třeba ve školství podobným způsobem vyplachují mozečky poznání chtivých žáčků, o čemž se mimo jiné i tento článek zmiňuje.

Odpovědět


Re: Neposlouchám, ani nečtu

D@1imi1 Hrušk@,2023-09-29 17:00:58

Jistotu férovosti voleb totiž nezískáte sledováním televizního přenosu výsledků, ale znalostí, jak volby technicky probíhají. Dohled je zajištěn tím, že ve volebních komisích musejí být zástupci obou hlavních protistran. A na to vše ještě dohlížejí mezinárodní pozorovatelé. K dílčím excesům může dojít, ale ty nemají podstatný vliv (pokud volby neskončí rozdílem pár set hlasů).

Pokud někdo tvrdí, že došlo k podvodu při korespondenčním hlasování, měl by zároveň říct, jak k tomu technicky došlo - například spiknutím ze strany dodavatele sčítacího software, který do něj zabudoval backdoor. Takové obvinění by potom mohli ověřit soudní znalci. Ale pokud Trump neupřesní, jak mělo dojít k podvodu, je to jen plácání.

(Nejen) levou stranu Gaussovy křivky to ale fakta nezajímají. Ti si udělají názor podle toho, jestli jejich emoce souzní víc s BLM nebo MAGA.

Odpovědět


Re: Re: Neposlouchám, ani nečtu

Miroslav Gretschelst,2023-09-29 18:32:13

Ano, ano. Máte recht. A David Coperfifeld prošel čínskou zdí. Viděli to milióny lidí v přímém přenosu. Kdo ovšem tvrdí, že to byl pouze trik, měl by zároveň říct, jak k tomu technicky došlo. Jinak je to jenom plácání.

Odpovědět


Re: Re: Re: Neposlouchám, ani nečtu

D@1imi1 Hrušk@,2023-09-29 19:16:20

No pokud někdo má mnoho svých pracovníků v teamu Davida Coperffielda, neměl by to pro něj být problém ;-) Volby v demokratických státech fungují tak, že na klíčových místech jsou zastupci ze všech hlavních táborů. To nepozorovaným trikům silně omezuje prostor.

Odpovědět


Re: Re: Neposlouchám, ani nečtu

Miroslav Stuchlík,2023-09-29 23:09:21

Příbuzný, který fakt neměl důvod mi lhát, se zůčastnil přepočítávání hlasů v Georgii. Byly tam celé krabice korespondenčních hlasů. Oficiální a jediná povolená obálka byla menší než hlasovací lístek, ten proto musel být přeložen. Ty hlasovací lístky přeložené nebyly. Povinností volební komise je uchovávat obálky v kterých lístky přišly a počet obálek musí souhlasit s počtem lístků. Ale obálky nějak záhadně zmizely.
V armádě, kde tradičně cca 75% voličů volí republikány, se tento poměr najednou otočil. Narozdíl od předchozích voleb, kdy lístky vojáků na misích se musely dopravit do USA a spočítat, tentokrát si je vojáci vytiskli, vyplnili a oskenované poslali na konkrétní emailovou adresu, kde je přepsali na originální volební lístky a ty se pak započítávály. Údajně to tak prosadil gen. Milley. Ten Milley, který slíbil číňanům, že je bude informovat kdyby US prezident chtěl podniknout nějaké vojenské akce.
Opravdu neustálému omílání v našich i světových pokrokových médiích, že volby nebyly zfalšované, nevěřím.

Odpovědět

Smazany komentar

Jsem To ja,2023-09-26 08:13:58

Kam zmizel prispevek ktery poukazoval na pozadi financovani autorciny prace? A dokonce tam byly i odkazy na zdroje informaci, nebyl to jen blabol typu "to zase plati Soros".

Copak copak, staci jeden politicky clanek a uz je cenzura i na Oslu?

Odpovědět


Re: Smazany komentar

Míla Vondrak,2023-09-27 05:24:50

Četl jsem to, ale tak napsaný příspěvek bych na svém blogu taky nestrpěl.

Odpovědět

Vůbec bych se tím netrápil

Jiří Kolumberský,2023-09-26 07:26:00

Nejvíce lžou sociální inženýři, pro ně, jako pro celoživotní parazity je to otázka života a smrti. Představa, že by sloužili celé populaci jen jako odstrašující příklady, jak lze soudit zbytečně a bez užitku celé lidské populaci škodit, ta musí pro ně být strašná. V současnosti sociální inženýři mají pevně v rukou média, vzdělávání, zákonodárství i justici justici. Přesto mnozí lidé stále myslí nezávisle a samostatně. Není to tak snadné, vyrobit ze všech lidí poslušné, konformní a nemyslící ovce. Ale i tak se sociálním inženýr jejich dílo daří. Pomocí strachu, peněz a společenského žebříčku jim jejich svět lži funguje.

Odpovědět

výskum na objednávku?

Martin Smatana,2023-09-25 17:54:34

To, že sa výskum zameral práve na Trupma v predvolebnom období vyvoláva podozrenie, že bol urobený na objednávku tzv. Demokratickej strany.

Odpovědět


Re: výskum na objednávku?

Vojtěch Hrazina,2023-09-25 19:11:00

Pokud máte koule a zvládnete selektovat, který výzkum je na objednávku a který není (ne jen okecávání, že to je před volbami a žeč možná...) přihlaste se jim. Třeba budou v redakci rádi.

Odpovědět


Re: Re: výskum na objednávku?

Martin Novák2,2023-09-25 19:22:18

To není zas tak těžké když vidíte výzkum který by se mohl klidně jmenovat: "Socialističtí vědci odsuzují lživá tvrzení Charty 77"

Ostatně výzkum nemusí být nutně na objednávku, Americká univerzitní sféra byla vždy levici nakloněna, čím větší vrahoun tím lépe. Paní to klidně může dělat jako 1001 opakování vlastní lži, je na to odbornice...

Odpovědět

Petr Nováček,2023-09-25 12:25:04

Otázkou je, jestli zkoumané věci v článku byly vůbec lži.
Obecně lze ale většinu společnosti naprogramovat, aby reagovali jako psi I.P.Pavlova. Například rasismus. Děti ještě neumí ani mluvit a už se do nich hustí antirasismus. Následně probíhá programování pomocí seriálů, knížek, zpravodajství, atd... Přesvědčit lidi, že jsme všichni stejní totiž logicky není tak jednoduché, každý na první pohled může vidět, že jsme každý jiný. Nicméně pokud se lidé už od mala naprogramují, aby emočně reagovali na podměty, tak fakta nebo logika jdou stranou. Například pokud se řekne, že černoši mají v průměru menší IQ, tak většina lidí reaguje emočně (negativně) jak byli naprogramování místo toho aby zkoumali, jestli je to pravda nebo ne.

Odpovědět


Re:

D@1imi1 Hrušk@,2023-09-25 12:39:54

Dobrá poznámka.
Na tvrzení o IQ mimochodem lidé reagují emočně proto, že uže samotné IQ má u lidí emotivní konotaci. Přitom to automaticky neznamená lepší/horší člověk. Na tvrzení, že černoši mají větší průměrnou výšku by emotivně nereagoval téměř nikdo.

Odpovědět


Re: Re:

Martin Pravda,2023-09-25 18:09:07

I když mnoho nevíme o vzniku mechanismů, jak má v lidské psychice opakování výroků či myšlenek zvláštní místo coby silná páka, která dokáže pohnout lidskou myslí. Ale lze-li vzhledem ke vlivu, jaký má opakování na lidské uvažování či paměť soudit, že opakování hrálo významnou roli, když se formovala psychika našeho druhu. Pak se musel nejspíše od rodičů učit mnohonásobně víc jak přežít, úspěšně se množit a předávat to dalším generacím než ostatní druhy.
A mají-li černoši větší průměrnou výšku, která směrem historického rozšíření lidstva po Zemi klesá a inteligence naopak roste, museli ostatní svou tělesnou nevýhodu překrýt schopností učit se víc.
Zajímavý článek. Je-li můj příspěvek "objevením Ameriky", pak je vedlejší, bude-li ho ještě vůbec někdo číst.

Odpovědět


Re: Re: Re:

D@1imi1 Hrušk@,2023-09-25 18:29:51

Pro jistotu - já nevím, jestli černoši obecně (nebo alespoň ti žijící v USA) mají větší průměrnou výšku. Je to jen příklad tvrzení, které v lidech nebudí emoce.

(Myslím že jak nejvyšší tak nejnižší kmen lidí na světě žije v Africe.)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Martin Pravda,2023-09-25 18:48:16

Jistěže, nic to ale nemění na statistickém faktu, že černoši na Zemi jsou všeobecně vyšší. Emotivnost je ale zas kupodivu směrem historického rozšíření lidstva nižší (viz. třeba harakiri Japonců nebo jejich způsoby poprav, o Indiánech ani nemluvě).

Odpovědět

Vynechávat zdroje a témata?

Xaver Tintera,2023-09-25 10:19:22

Zaznívají zde hlasy, že by se Osel měl vyvarovat článků ohledně politiky. Zkusme se zamyslet nad tím, proč by se měl těmto tématům stranit a přestat čerpat z takových zdrojů, jako je v tomto článku zmíněná Vanderbilt University. Ostatně, těmto tématům nevyhýbají seriozní instituce ani tak respektované agentury, jakou je třeba Bloomberg, která vědě a ekonomice věnuje hodně prostoru. V jednom ze starších článku autoři konstatují, že tato témata odmítají právě ti, kteří jsou ve svém ostře polarizovaní. Něco jako zastánci pravdy jedné strany (jedno které). Apolitičnost, kterou se ohánějí, s tím nemá nic společného a opak je v naprosté většině pravdou (to není ze mne, ale psychology zjištěný fakt). Nebylo by zúžení záběru škoda. I když se nám to nebude líbit, tak třeba jen proto, že nám v diskusi nastavuje zrcadlo, jak na tom kdo jsme.

Odpovědět


Re: Vynechávat zdroje a témata?

Lena Oldrichova,2023-09-25 10:40:57

Nenechte si do toho mluvit od nikoho. Před časem jiná sešlost mravokárců Vám zde vytýkala že se věnujete otázce víry. Také šlo o zajímavé závěry psychologů. I toto téma byste museli opustit. Nečiňte tak. Prosím.

Odpovědět


Re: Vynechávat zdroje a témata?

Libor Zak,2023-09-25 17:15:56

Co takhle nevyhýbat se tématům, ale pojímat je nezaujatě.Tendenční zaujatost pro některé názorové směry je bohužel z některých článků zřejmá, i když pravda třeba ještě nebyla potvrzena a lež vyvrácena. Na ničí stranu se nestavím. Jen konstatují.

Odpovědět


Re: Re: Vynechávat zdroje a témata?

D@1imi1 Hrušk@,2023-09-25 18:42:29

Problém je, že někteří politici si vymýšlejí s takovou kadencí, že nemá smysl dokazovat každý jejich nepravdivý výrok, ale jen sledovat jejich reálné politické kroky a dokazovat nepravdivost jen těch nejzávažnějších tvrzení (jako např. o zfalšovaných volbách).

Jiní politici lžou mnohem střídměji, ale není to o nic méně společensky nebezpečné, když ta lež slouží například jako záminka pro invazi do cizího státu nebo jiným závažným krokům.

Odpovědět


Re: Re: Re: Vynechávat zdroje a témata?

Miroslav Stuchlík,2023-09-29 23:14:09

Pokud mluvíte o US demokratických politicích tak s vámi plně souhlasím.

Odpovědět

Travmyš Polní,2023-09-25 09:39:03

Kandidát na významnou politickou funkci lže? Vskutku? Jak nečekané a překvapivé.

Mohli byste mi prosím uvést kandidáta, který mluvil pouze a výhradně pravdivě, nikdy nelhal, mýlil se jen vzácně a své sliby dodržel? Nebo alespoň kandidáta, který byl morální a mezi těmi nemorálními uspěl.

O některých mám tušení, že by se tomu mohli blížit, jistotu žádnou, ale i tak je jich zatraceně málo.

Odpovědět


Re:

Travmyš Polní,2023-09-25 09:50:49

... jsem to nedopsal.

A i ti, kteří se z počátku chovají téměř morálně se tak chovají jen dočasně, než jim někdo nabídne něco, co nemohou odmítnout. Než jim někdo pohrozí, něčím, čemu nedokážou vzdorovat...

Správná otázka spíš zní - kdo skutečně rozhoduje a kdo je jen loutka?

A čí loutka?

A když rozhoduje, do jaké míry je samostatný?

Odpovědět


Re:

Igor Druhý,2023-09-25 18:26:51

Obvyklý "ačohentizmus" a vyvracanie niečoho, čo nikto netvrdil. Už z dôb Sovietskeho zväzu známy univerzálny "protiargument":
"Ale v USA lynčujú černochov!"
Článok sa vôbec netýkal nejakého všeobecného výskumu o klamstvách politikov ale vierou v klamstvá D. Trumpa.
A trochu ide aj o mieru klamania, či politik klame len tak "obvykle", alebo tak intenzívne a drzo ako D. Trump.

Odpovědět

Marek Holub,2023-09-25 07:56:12

Bylo by nesmírně fajn, kdybyste vynechali přímo politicky motivované články. Důvěra ve factcheckery je asi stejně podložená, jako důvěra v presidenta. Lži presidenta se dělí na zjevné a soudně prokázané. Vše ostatní jsou spekulace.

Odpovědět


Re:

D@1imi1 Hrušk@,2023-09-25 09:41:16

Souhlasím. To téma je nahrávka na flamewar.
Politici lžou až na vzácné výjimky všichni a liší se jen stylem, kvantitou a tím, komu zrovna ty lži nabourávají/podporují jeho preferované vidění světa.

Mimochodem zjištění, že demokraté budou ke lžím republikánských kandidátů kritičtější než republikáni, je "překvapivé".

Odpovědět


Re:

Zdenda Fojt,2023-09-25 11:21:28

Kloním se k názoru Lenky – nevyhýbat se, nemít tabuizovaná témata. Nakonec by tu nebylo nic ohledně klima, ani genetice ani psychopatech v politice, možná ještě tak o kytičkách, ale nesměly by svítit,...

Odpovědět

Fakt jsem si oddechl,

Jiří Pospíšil,2023-09-25 02:48:21

že to je jen o jednom z hlavních kandidátů.
Skoro jsem se lekl, že by druhý, co ho ani postrk vodiče nedonutí jít po červeném koberci, který kvůli němu natáhli a který má pravidelné výpadky mentálních funkcí, mohl neustálým opakováním takového chování přesvědčit své demokratické příznivce a voliče, že trpí doopravdy demencí.
Jo a taky by měl být publikován výzkum, že čím dál méně demokratů věří tomu, že by mohlo jít v případě jeho rodiny o jen náznak korupčního chování kdykoli v minulosti.

Odpovědět


Re: Fakt jsem si oddechl,

Miroslav Stuchlík,2023-09-29 23:17:41

Ale vždyť za něj mluví činy. Třeba bravurní stažení US armády z Afghanistánu pod taktovkou jeho přítele vlastence gen. Milleyho. Taky podpora Ukrajiny downgradovanými zbraněmi zásadně pozdě a v nedostatečném množství je majstrštych.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz