Větší záhada než JUMBO? Mlhovina v Orionu je plná „temných stínů“
Webbův dalekohled nenašel v Mlhovině Orionu jen zvláštní JUMBO objekty o velikosti planet. Na vlnové délce kolem 1,16 mikronů blízce infračerveného záření vystopoval záhadné temné stíny (dark absorbers), které obklopují řadu objektů v mlhovině. Mohlo by jít o chladné neutrální helium, ale přesvědčivé důkazy zatím scházejí.
Typické temné stíny. Kredit: NASA, ESA, CSA / Science leads and image processing: M. McCaughrean, S. Pearson.

Není to tak dávno, co jsme se na OSLU rozplývali nad podivuhodnými JUMBO objekty planetární velikosti, které ve dvojicích vyplňují některé části ikonické Mlhoviny v Orionu. Jsou svůdné a dá práci v nich nevidět nějakou velmi pokročilou technologii. Teorie o vzniku a vývoji planet si s nimi neví rady.

Mark McCaughrean. Kredit: M. McCaughrean.

Jak se ale zdá, Mlhovině v Orionu ani tohle nestačí. Pozorování Webbova dalekohledu přinesla i jiné, možná ještě větší záhady než JUMBO. Jde o „temné stíny, “ kterým Mark McCaughrean a Samuel Pearson z výzkumu ESA říkají „mysterious dark absorbers.“

Pozorování Mlhoviny v Orionu Webbovým dalekohledem přineslo spoustu snímků, pořízených přes různé filtry. Když nad nimi McCaughrean s Pearsonem jásali, všimli si něčeho divného u snímků přes filtr F115W, který zobrazuje vesmír zářením o vlnové délce cca 1,16 mikronů, tedy v oblasti blízce infračerveného záření.

Temné stíny u protoplanetárních výtrysků hmoty. Kredit: NASA, ESA, CSA / Science leads and image processing: M. McCaughrean, S. Pearson.

Nejprve to vypadalo jako skvrny od kávy rozmanitého tvaru. Pak se ukázalo, že se tyto stíny objevují kolem celé řady objektů, ale vždy jenom na snímcích s uvedeným filtrem. Na žádné jiné vlnové délce nikoliv. Nic podobného zatím ještě nikdo nepozoroval, s žádným přístrojem o potřebném výkonu.

McCaughreana a Pearsona nejprve napadlo, že by to mohl být prach, který je v Mlhovině v Orionu běžným zjevem. Jenomže takový prach by musel být zřetelný i na snímcích stejného místa s jiným filtrem. Očividně to musí být něco, čeho Mlhovina v Orionu obsahuje značné množství, a co je zároveň viditelné jen ve velmi úzké oblasti elektromagnetického spektra.

Momentálně je hlavním podezřelým helium, i když nějaká další překvapení nelze vyloučit. Je to druhý nejběžnější prvek ve vesmíru a představuje asi čtvrtinu běžné hmoty vesmíru. McCaughrean si myslí, že jde o chladné neutrální helium, které absorbuje záření mlhoviny z pozadí. Někdy jsou v těchto místech vidět i protoplanetární výtrysky.

Temné stíny sice na první pohled nejsou tak „sci-fi“ jako JUMBO objekty, pro McCaughreana jsou ale snad ještě více vzrušující. Pokud jde totiž opravdu neutrální materiál, který absorbuje záření a je obsažený v protoplanetárních výtryscích, mohlo by to například poprvé umožnit přímo určit hmotnost těchto výtrysků. Astronomové se mají na co těšit.

Video: EVE Fanfest 2023 - Mark McCaughrean: The James Webb Space Telescope:from first light to new planets