Nube je ďábelsky temná galaxie s hmotou Malého Magellanova oblaku
Nově objevená „téměř temná galaxie“ Nube, vzdálená od nás asi 350 milionů světelných let, je asi desetkrát méně jasná a zároveň třikrát větší než typická ultradifuzní galaxie. Tato galaktická rarita s hvězdami o celkové hmotnosti asi 390 milionů Sluncí je opravdovým halloweenským přízrakem.
„Téměř temná galaxie“ Nube. Kredit: Montes et al. (2023).

Ve vesmíru kolem nás pozorujeme rozličné galaxie. K těm velmi vzácným náležejí „téměř temné galaxie“ (Almost dark galaxy). Astronomové tímto výrazem označují galaxie, jejichž jas je nižší než 26 mag/arcsec2. Vzhledem k tomu, že jsou prakticky neviditelné, obvykle unikají pozornosti běžným průzkumům oblohy, které mapují galaxie v okolním vesmíru, jako jsou například Sloanovy digitální prohlídky oblohy SDSS. Objev takové galaxie bývá spíše dílem náhody.

Mireia Montes. Kredit: M. Montes.

Nedávno měl notnou porci štěstí tým, který vedla Mireia Montesová ze španělské Universidad de La Laguna na ostrově Tenerife. V rámci projektu IAC Stripe 82 Legacy Project, se jim podařilo detekovat novou „téměř temnou galaxii.“ Galaktický přízrak dostal přezdívku „Nube.“ Nachází se ve vzdálenosti asi 350 milionů světelných let a její stáří vědci odhadují na zhruba 10 miliard let.

Když se Montesová a spol. na galaxii Nube podívali detailněji, zjistili, že má velmi protáhlý tvar. Její poloměr zahrnující polovinu hmoty (half-mass radius) je cca 22 500 světelných let.

Logo. Kredit: Universidad de La Laguna.

Nube obsahuje hvězdy o celkové hmotnosti asi 390 milionů Sluncí a její celková hmotnost s halem (total halo mass) činí asi 26 miliard Sluncí. Malý Magellanův oblak váží asi jako 7 miliard Sluncí.

Badatelé dospěli k závěru, že Nube je i mezi „téměř temnými galaxiemi“ výjimečná. Podle všeho je nejvíce hmotná a nejvíce protáhlá z těch pár galaxií tohoto typu, co jsme nalezli. Nube je asi 10krát méně jasná a zároveň třikrát větší než typická ultradifuzní galaxie (UDG, Ultra diffuse galaxy) se srovnatelnou hmotností. UDG jsou obecně galaxie s extrémně nízkou hustotou hmoty. Jejich velikost bývá srovnatelná s Mléčnou dráhou, ale mívají tak asi 1 procento hvězd v porovnání s naší Galaxií.

Jak galaxie jako Nube mohla vzniknout? Jde o výsledek původního vývoje galaxie anebo jsme svědky působení pozdějšího evolučního procesu, který ovlivnilo vesmírné prostředí, v němž se galaxie Nube nachází? Montesová s kolegy mají hypotézu, že rozložení hvězd v Nube odpovídá rozložení hala temné hmoty této galaxie a že je v souladu s modelem fuzzy cold dark matter, který zahrnuje solitonové struktury a temnou hmotu tvořenou ultralehkými axiony.

Video: Mireia Montes - Revealing the (optical) low surface brightness universe: The Intracluster Light