NASA úspěšně testuje 3D tištěný rotační detonační pohon  
Chemický pohon je klasika, ale od samotného počátku jede na maximum. Prostor pro vylepšování je prakticky nulový. NASA proto sází na převratné typy pohonů, jako je rotační detonační pohon. Testy jdou dobře, ale ještě nějaký čas potrvá, než budou ve vesmíru létat kosmické lodě a přistávat landery s tímto pohonem.
Nedávný test rotačního detonačního pohonu. Kredit: NASA.
Nedávný test rotačního detonačního pohonu. Kredit: NASA.

V tomhle roce nejspíš budeme slýchat o rotačním detonačním pohonu, který představuje pozoruhodnou alternativu dnešních pohonů. Nemluvě o 3D tištěných zařízeních, které se prosazují stále častěji i v kosmických technologiích.

 

Marshall Space Flight Center. Kredit: Marshall Space Flight Center, Wikimedia Commons.
Marshall Space Flight Center. Kredit: Marshall Space Flight Center, Wikimedia Commons.

Oboje dohromady spojují nedávné testy nové technologie raketového pohonu, které uspořádala NASA ve výzkumném centru Marshall Space Flight Center v Huntsville, Alabama. Inženýři tam spustili 3D tištění rotační detonační raketový motor (RDRE, Rotating Detonation Rocket Engine) na 251 sekund, což je rekord. Motor měl během testu tah 2 631 kgs (Imperiální jednotkou síly proudových motorů, kterou používá i NASA, je lbf  /libra síly/. Platí pro ní převod 1 lbf = 4,448 22 N. V soustavě SI se jedná o jednotku newton se značkou N, přičemž se tím rozumí rozměr síly kg.m.s−2. V praxi se setkáte s kgs a používaným přepočtem 1 kN = 101.971 kgs).

 

Klasický raketový motor RS-68. Pokročilý a přesto stejný jako před půlstoletím. Kredit: NASA, Wikimedia Commons.
Klasický raketový motor RS-68. Pokročilý a přesto stejný jako před půlstoletím. Kredit: NASA, Wikimedia Commons.

 

NASA a také všechny ostatní kosmické agentury už řadu desetiletí spoléhají na chemický raketový pohon. Funguje to, ale zároveň není moc velký prostor pro vylepšení.

 

Chemický pohon už totiž prakticky od samotného počátku pracuje v těsné blízkosti teoretického limitu a využívá stejný základní design, jako měly nepovedené německé „zbraně odplaty“ V2.

 

Pokud chtějí inženýři vymáčknout z raket podstatně vyšší výkon a efektivnější provoz, musejí hledat zásadně odlišná řešení. Proto se NASA v poslední době věnuje rotačnímu detonačnímu pohonu a dalším novým typům pohonu.

 

Pokud jde o klasický raketový pohon, ve spalovací komoře se palivo s okysličovadlem spaluje podzvukovou rychlostí. V rotačním detonačním pohonu se spalování řítí nadzvukovou rychlostí mezi dvěma koaxiálními válci.

 

Zmíněný test rotačního detonačního pohonu podle NASA prokázal, že tento pohon je dostatečně výkonný a stabilní na to, aby mohl být použit na landerech, které budou přistávat na Měsíci nebo i na Marsu, případně na kosmických lodích při letech za orbitu Země. NASA ale zároveň upozorňuje, že rotační detonační pohon ještě nedozrál a že bude muset projít ještě řadou podobných testů.

 

Video: NASA’s 3D-printed Rotating Detonation Rocket Engine Test

 

Video: How NASA Reinvented the Rocket Engine

 

Literatura

New Atlas 28. 12. 2023.

 

Poznámka:

Datum: 01.01.2024
Tisk článku

Související články:

Hypersonický detonační test otevírá dveře ultrarychlému pohonu     Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2021)
Rotační detonační pohon pro kosmické lodě úspěšně prochází testy NASA     Autor: Stanislav Mihulka (02.02.2023)
GE Aerospace spojili rotační detonační pohon s ramjetem do hypersonického pohonu     Autor: Stanislav Mihulka (19.12.2023)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz