GE Aerospace spojili rotační detonační pohon s ramjetem do hypersonického pohonu  
Ramjet je elegantní hypersonický pohon, ale funguje jenom při vysokých rychlostech. Duální hypersonický pohon DMRJ je ramjet, který využívá technologii rotačního detonačního spalování a pracuje v širokém rozmezí rychlostí. Test zmenšeného prototypu byl úspěšný, v příštím roce by měl být pohon k dispozici v plné velikosti.
Koncept systému s pohonem DMRJ. Kredit: GE Aerospace.
Koncept systému s pohonem DMRJ. Kredit: GE Aerospace.

Hypersonický pohon přináší revoluci do vojenských technologií. Létat rychlostí převyšující Mach 5 ale není jen tak. Chce to nové materiály, elektronické systémy a hlavně nový pohon, který takovou rychlost zajistí. V současnosti řada hypersonických systémů sází na kluzáky, které jsou urychlené na hypersoniku a pak už je žene jenom gravitace a setrvačnost. Takové systémy ale nabízejí jen omezenou manévrovatelnost či dolet.

 

Loňský test rotačního detonačního pohonu NASA. Kredit: Wikimedia Commons, NASA.
Loňský test rotačního detonačního pohonu NASA. Kredit: Wikimedia Commons, NASA.

V ideálním případě by hypersonický systém měl mít pohon pro většinu doby letu. Pak by raketa či jiná platforma mohla letět nízko, mít větší dolet i podstatně víc manévrovat.

Něco takového by mohl zařídit ramjet. Takový pohon má ale problémy při nižších rychlostech, takže by opět bylo nutné hypersonický systém nejprve urychlit jiným typem pohonu.

 

Logo. Kredit: GE Aerospace.
Logo. Kredit: GE Aerospace.

GE Aerospace tento problém řeší pozoruhodným duálním hypersonickým pohonem Dual-Mode Ramjet (DMRJ), který využívá při supersonické i hypersonické rychlosti rotační detonační technologii Rotating Detonation Combustion (RDC). V technologii RDC se palivo i vzduch přivádějí do prostoru mezi koaxiálními válci. Spalování má podobu nadzvukové vlny, která postupuje do trysky a vytváří tah. Elegance takového pohonu je v jeho jednoduchosti a v tom, že neobsahuje v podstatě žádné pohyblivé části.

Nový duální hypersonický pohon byl nedávno s úspěchem otestován jako zmenšený prototyp na zkušebním zařízení GE ve městě Niskayuna, stát New York. Kromě nového designu rovněž využívá nové materiály a elektroniku odolnou vůči extrémním teplotám a 3D tištěné komponenty. Cílem úsilí GE Aerspace je vytvořit praktický motor, který bude fungovat při rychlostech pod Mach 3 i rychlostech nad Mach 5. Zároveň je menší a lehčí než jiné srovnatelné motory. Pohon DMRJ v plné velikosti by měl být k dispozici zhruba v polovině roku 2024.

 

Video: How NASA Reinvented the Rocket Engine


Literatura

New Atlas 18. 12. 2023.

Datum: 19.12.2023
Tisk článku

Související články:

Hypersonický detonační test otevírá dveře ultrarychlému pohonu     Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2021)
Důmyslný letecký motor Chimera zvládne pojíždění po ranveji i hypersonický let     Autor: Stanislav Mihulka (26.01.2023)
Rotační detonační pohon pro kosmické lodě úspěšně prochází testy NASA     Autor: Stanislav Mihulka (02.02.2023)
Převratný hypersonický motor mění tvar za letu     Autor: Stanislav Mihulka (12.09.2023)



Diskuze:

Protimluv

Pavel 1,2023-12-20 14:31:09

Že rotační motor "v podstatě neobsahuje žádné pohyblivé části" je dosti protimluv. Minimálně musí rotovat ten "koaxiální válec", čímž se vytváří "nadzvuková vlna".

Odpovědět


Re: Protimluv

Gábor Vlkolinský,2023-12-21 06:41:24

Môžeš jednoducho vysvetliť prečo bez pohybu motora (po prvom výbuchu) spaliny neunikajú predkom?

Odpovědět


Re: Re: Protimluv

Pavel 1,2023-12-21 10:45:01

Můžeš mi jednoduše vysvětlit kam chodíš na takové blbosti?

Odpovědět


Re: Protimluv

Petr Jeřábek,2023-12-21 07:15:46

Podivej se na video a uvidis tu rotaci bez velkych mechanickych soucasti. To podstatne je tu rotace spalin a to lze zajistit i bez pomoci rotujici soucasti.

Po shlednuti videa musim rict, ze jednoduseji to snad nejde. Ve vysledku jednoduchym trikem resi podstatne konstrukcni potize co se tyka spalocaci komory - jeji delka a profil ve vztahu k atmosferickemu tlaku.

Odpovědět


Re: Re: Protimluv

Pavel 1,2023-12-21 10:56:44

To video jsem viděl. Ostatně je dávno známé. NASA zveřejnila záznam experimentu s rotačním raketovým motorem už před x měsíci. Jenže tobě asi uniklo, že rotuje a musí rotovat (jinak tu nadzvukovou rázovou vlnu nevytvoříš) ten centrální válec. Proto se to taky jmenuje rotační detonační technologie. Tudíž se vracíme k tomu protimluvu uvedenému v článku. Motor obsahuje pohyblivé součásti, bez ohledu na to, že to jistě je mnohem jednodušší a při tom efektivnější konstrukce než ty stávající.

Odpovědět


Re: Re: Re: Protimluv

Mirek Bautsch,2023-12-21 11:26:47

Koukněte se laskavě na toto video
https://www.youtube.com/watch?v=rG_Eh0J_4_s
a potom pochopíte, že v motoru nic mechanického nerotuje.
V čase 4:43 už je to lapidárně namodelováno i pro Vás...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Protimluv

Pavel 1,2023-12-21 16:14:52

Ano, mýlil jsem se.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Protimluv

Gábor Vlkolinský,2023-12-21 23:17:54

Můžeš mi jednoduše vysvětlit kam chodíš na takové blbosti?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Protimluv

Petr Jeřábek,2023-12-22 06:58:07

no hele, ja je dnes rano nasel v lednici a dal si je k snidani, s cajem.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Protimluv

Gábor Vlkolinský,2023-12-22 08:26:24

To nebolo na vás, ale citát Protimluva.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz