Jasné trpasličí galaxie na úsvitu vesmíru prověří temnou hmotu
V raném vesmíru vznikaly prvotní trpasličí galaxie. Podle nových simulací, které zahrnuly interakci kosmického plynu s temnou hmotou, by tyto galaxie měly být maličké a současné velice jasné. To je práce pro Webbův dalekohled a další výkonné přístroje, které se brzy pustí do pozorování vesmíru. Pokud prvotní trpasličí galaxie nebudou jasné, možná máme problém teoriemi o temné hmotě.
Stephanův kvintet na snímku Webbova dalekohledu. Kredit: NASA, ESA and CSA, Wikimedia Commons.

Je to zhruba rok a půl, co se pustil do práce obdivuhodný Webbův dalekohled. Posílá nám okouzlující snímky blízkého i velmi vzdáleného vesmíru, které nám ukazují vesmír v době, kdy byl velice mladý.

Claire E. Williams. Kredit: UCLA.

Tým astrofyziků teď přišel s tím, že by pozorování trpasličích galaxií na samotném počátku vesmíru mohlo ověřit naše představy o temné hmotě. Její podstata nám totiž stále protéká mezi prsty a už je to dost stresující.

Claire Williamsová z University of California, Los Angeles (UCLA) a její kolegové uskutečnili sérii simulací vývoje vesmíru, které byly zaměřené na vznik malých galaxií po Velkém třesku. Zároveň do těchto simulací jako první zahrnuli dříve přehlížené interakce mezi kosmickým plynem a temnou hmotou.

Trpasličí galaxie PGC 51017. Kredit: ESA/Hubble & NASA, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Výsledky simulací ukázaly, že zahrnutím interakcí plynu s temnou hmotou vzniknou v raném vesmíru trpasličí galaxie oproti dosavadním typickým simulacím rychleji, jsou velmi malé a zároveň velice jasné. Srovnatelné galaxie, které se objevují ve standardních simulacích ve velmi mladém vesmíru, jsou podstatně méně jasné.

S trpasličími galaxiemi jsou vůbec potíže. Vědci je obvykle považují za raný typ galaxií a studují je v souvislosti s raným vývojem vesmíru. Jenomže trpasličí galaxie zlobí. Až podezřele často se nechovají podle teoretických předpokladů. Například trpasličí galaxie v blízkosti Mléčné dráhy rotují rychleji anebo nejsou tak husté, jak by podle modelů měly být. Jako by nám v modelech něco scházelo, třeba právě zmíněné interakce mezi kosmickým plynem a temnou hmotou.

Williamsová a spol. zjistili, že by rané trpasličí galaxie, které sotva vznikly, měly být mnohem jasnější, než jsme původně očekávali. Teď záleží, co tam uvidí Webbův dalekohled, případně další mocné teleskopy, které by se v dohledné době měly pustit do práce. Pokud ve velmi mladém vesmíru najdeme pouze málo zářivé trpasličí galaxie, mohlo by to znamenat, že v představě o temné hmotě máme nějaké zásadní potíže.

Video: Zoom Into Dwarf Galaxy WLM

UCLA 31. 1. 2024.

Astrophysical Journal Letters 960: L16.

Datum: 04.02.2024