PEARLSDG je galaxie, jaká by neměla existovat
Astronomové mají představy o povaze a vývoji trpasličích galaxií. Webbův dalekohled objevil trpasličí galaxii PEARLSDG, vzdálenou 98 milionů světelných let, která tyto představy staví na hlavu. Podle všeho je úplně izolovaná a současně bez nových hvězd, což by podle dosavadních modelů nemělo být možné.
Trpasličí přízrak PEARLSDG. Kredit: NASA, ESA, CSA, Jake Summers (ASU), Jordan C. J. D'Silva (UWA), Anton M. Koekemoer (STScI), Aaron Robotham (UWA) and Rogier Windhorst (ASU).

Galaxie jsou jako hvězdné ostrovy přetékající hvězdami. Pozorujeme velmi různé galaxie, velké, malé, zuřivě aktivní i velice klidné a nenápadné. Občas se ale stane, že najdeme galaxii, která se vymyká našemu chápání, respektive našim modelům vývoje galaxií. Co se pustil do práce Webbův dalekohled, galaktických podivností přibylo.

Timothy Carleton. Kredit: Arizona State University.

Tim Carleton z americké Arizona State University a jeho tým nedávno v rámci projektu Prime Extragalactic Areas for Reionization and Lensing Science, čili PEARLS, prohledávali jistou kupu galaxií. Mimo hlavní zorné pole, v místech kde vlastně nic nemělo být, objevili trpasličí galaxii, která se dost vymyká našim představám o trpasličích galaxiích.

Jmenuje se PEARLSDG a navzdory detailnímu průzkumu to vypadá, že není v blízkosti žádné další galaxie. Je ve vesmíru osamocená. Zároveň tam prakticky nevznikají žádné nové hvězdy. PEARLSDG je pozoruhodný případ izolované a klidné trpasličí galaxie.

Logo. Kredit: Arizona State University.

Jak zdůrazňuje Carleton, takové galaxie jsme doposud nacházeli jen nesmírně vzácně. Vědci si až doposud představovali trpasličí galaxie tak, že buď jsou izolované a udržující si zřetelnou tvorbu nových hvězd anebo interagují s hmotnější blízkou galaxií. PEARLSDG tyto představy staví na hlavu. Je izolovaná a zároveň obsahuje jen staré hvězdy.

Tuto galaxii přitom pozorujeme ve vzdálenosti 98 milionů let. Webbův dalekohled tam dokáže vidět jednotlivé hvězdy, takže máme o galaxii PEARLSDG relativně slušnou představu. Je opravdu divná.

Carleton a spol. využili celou řadu dat, kromě pozorování NIRCam Webbova dalekohledu také spektroskopická data DeVeney Optical Spectrograph na arizonském Lowell Discovery Telescope, archivní data vesmírných observatoří Galex a Spitzer a data z pozemních průzkumů oblohy Sloan Digital Sky Survey a Dark Energy Camera Legacy Survey.

Pozorování galaxie PEARLSDG ovlivní to, jak chápeme evoluci galaxií. Zároveň je možné, že se ve vesmíru vyskytuje řada podobných izolovaných a klidných galaxií bez tvorby nových hvězd, po nichž teď můžeme pátrat.

Video: Dwarf galaxy discovered at Andromeda's edge could be 'fossil' of first galaxies

Arizona State University 28. 1. 2024.

Astrophysical Journal Letters 961: L37.

Datum: 07.02.2024