Radia Windrunner by se měl stát největším letounem světa s délkou 108 m  
Společnost Radia vyvíjí letoun Windrunner, který by měl mít kromě mamutí délky 108 m rozpětí křídel 80 metrů. Zvládne převážet náklad o hmotnosti přes 72 tun v prostoru o objemu asi 8 200 metrů krychlových. Měl by operovat z improvizovaných letišť a vozit především čepele rotorů gigantických větrných elektráren, čímž přispěje k dalšímu rozvoji větrné energetiky.
Vzlétne Radia Windrunner? Kredit: Radia.
Vzlétne Radia Windrunner? Kredit: Radia.

Až donedávna byla největším letadlem světa, pokud jde o délku, ukrajinská Mrija, která měřila 84 metrů. Poté, co shořela v žáru ruské invaze, se stal nejdelším letounem Boeing 747-8 se 76,3 metry. Teď se ale zdá, že by Boeing mohl o tento titul přijít. Společnost Radia vyvíjí letoun Windrunner, jehož proporce jsou vskutku mamutí.

 

Přeprava gigantické čepele rotoru. Kredit: Radia.
Přeprava gigantické čepele rotoru. Kredit: Radia.

Radia Windrunner by měl měřit 108 metrů. Je to letoun určený pro přepravu nákladů, které jsou natolik veliké, že to znemožňuje klasickou dopravu. Konkrétně jde o gigantické čepele rotorů větrných elektráren, které se postupně zvětšují a zvětšují, protože velikost rotoru je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících výkon turbíny. Vozit něco takového po silnicích je ale logistická noční můra.

 

Windrunner na improvizované dráze. Kredit: Radia.
Windrunner na improvizované dráze. Kredit: Radia.

Windrunner je úžasná záležitost. Pojme nejen čepele rotoru, ale prakticky cokoliv, co se vejde do prostoru o délce 105 metrů a průměru 7,3 metrů. Jeho rozpětí křídel je 80 metrů, což je jen o 8,4 metrů méně než u Mriji. Výška letounu je 24 metrů, srovnatelná s Airbusem A380, ale pilotní kabina je umístěná dokonce až nad svrchní stranou trupu, aby nezabírala nákladní prostor, jehož objem je neuvěřitelných cca 8 200 metrů krychlových, čili asi sedminásobek oproti Mrije.

 

Monumentální letoun uveze až 72,575 tun nákladu a doletí až kolem 2 tisíce kilometrů. Zásadní předností Windrunneru je, že mu ke startu i pro přistání stačí improvizovaná dráha o délce pouhých 1 800 metrů. Mnohá letadla pro přepravu pasažérů, která jsou mnohem menší, potřebují podstatně delší dráhu. Windrunneru stačí, když má dráha zpevněný povrch, zbavený kamenů, vegetace a dalších překážek, podobně jako u vojenských dopravních letounů. Ve společnosti Radia totiž předpokládají, že se větrné farmy stavějí na místech, která nejsou poblíž mezinárodních letišť.

 

Je reálné, že Radia Windrunner opravdu vzlétne? Podle komentáře ve Wall Street Journal je v něm víc, než jen pár ilustrací, které jsou zatím k dispozici. Společnost Radia získala investici 104 milionů dolarů, a jak se zdá, počítají s tím, že Windrunner postaví, otestují a certifikují do zhruba 4 let. Gigantický nákladní letoun by pak mohl přispět k dalšímu rozvoji větrné energetiky a stavbě větrných farem na místech, kde to doposud nebylo praktické. Jistě bude zajímavé Radia Windrunner dál pozorně sledovat.

 

Video: We Are Radia

 

Literatura

New Atlas 17. 3. 2024.

Datum: 20.03.2024
Tisk článku

Související články:

Extravagantní nizozemský letoun s šíleným designem by mohl oživit letiště     Autor: Stanislav Mihulka (08.06.2019)
JetZero vyvíjejí slibný dopravní letoun s extrémně nízkou spotřebou paliva     Autor: Stanislav Mihulka (07.05.2023)
Bezpilotní Droneliner by mohl srazit cenu letecké nákladní dopravy     Autor: Stanislav Mihulka (05.10.2023)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz