Jak vyrobit metan z oxidu uhličitého a slunečního záření?
Metan v dnešní době funguje spíše jako fosilní surovina a skleníkový plyn. Co kdybychom ho ale vyráběli přeměnou z oxidu uhličitého, přičemž by potřebnou energii obstaralo viditelné světlo slunečního záření? Metan by se rázem stal mnohem zelenější surovinou, která by přispívala ke snížení naší závislosti na fosilních palivech.
Metan pod ledem. Kredit: Jakub Fryš, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Metan je hlavní složkou zemního plynu. Při jeho využívání se metan stává fosilním palivem. Zároveň představuje velmi účinný skleníkový plyn. V dnešní době to není zrovna recept na popularitu. Co kdyby se ale metan vyrobil zelenou cestou z oxidu uhličitého, s využitím slunečního záření? V  takovém případě by šlo o podstatně udržitelnější plyn, který by bylo možné použít jako palivo nebo třeba surovinu pro průmyslovou výrobu.

Emma Lovell. Kredit: University of New South Wales.

Odborníci australské University of New South Wales přišli s technologií, která to umí. Poeticky řečeno, vyrábí syntetický metan ze vzduchu a slunce. Pokud by se podobná technologie široce rozšířila, podstatně by přispěla ke snížení naší závislosti na fosilních palivech.

Emma Lovellová a její kolegové použili specifické katalyzátory a materiály, které umožňují při působení viditelného světla přeměňovat oxid uhličitý na metan. Výhodou je nejen snižování emisí uhlíku, ale také produkce ceněné chemické látky.

Logo. Kredit: University of New South Wales.

Přeměna oxidu uhličitého na syntetický metan vytváří cirkulární ekonomiku, systém uzavřené smyčky, který snižuje závislost na fosilních palivech. Přímé využití slunečního záření lze využít i na rozklad přítomné vodní páry. I to snižuje náklady na energii potřebnou k přeměně oxidu uhličitého na metan.

Lovellová a spol. katalyzují selektivní syntézu metanu z oxidu uhličitého s pomocí niklu podporovaného černým a plazmonickým nitridem titanu (Ni-TiN). Plazmonický materiál se vlivem viditelného záření ohřívá, což napomáhá požadovaným chemickým reakcím.

Výzkum pokračuje dál. Vědci se zaměřují na převedení nové metody syntézy metanu z laboratorního prostředí do průmyslové výroby. Zhruba do roka by měl vzniknout demonstrační prototyp zařízení, které bude vyrábět metan tímto způsobem. Kromě toho badatelé zkoušejí použít tento postup i pro výrobu dalších podobných sloučenin z oxidu uhličitého. Mohlo by to vést k udržitelnější výrobě dalších zajímavých chemických látek.

University of New South Wales Sydney 27. 2. 2024.

EES Catalysis 2024, Advance Article.

Datum: 28.03.2024