Pěkný úlovek: Vědci vystopovali první superzemi ve vázané rotaci
Data emeritního vesmírného infrateleskopu Spitzer opět prokázala, jak nesmírně mohou být užitečná. Posloužila k důmyslnému dokladu vázané rotace u exoplanety LHS 3844b, která jednou za 11 hodin oběhne svého červeného trpaslíka. Gravitační síly ji přinutily, aby byla ke hvězdě natočená stále stejnou stranou.
Přízračný svět LHS 3844b. Kredit: 	NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC), Wikimedia Commons.
Přízračný svět LHS 3844b. Kredit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC), Wikimedia Commons.

Ve Sluneční soustavě známe případy, kdy je obíhající těleso ve vázané rotaci s velkým tělesem, které obíhá. Rotační perioda obíhajícího tělesa odpovídá jeho orbitální periodě. Jednoduše řečeno, obíhající těleso je v takovém případě přivrácené k velkému tělesu stále stejnou stranou. Jde o důsledek působení gravitačních sil v takové soustavě. Vlastně to známe všichni velmi dobře. Vykřičeným příkladem takového tělesa je náš Měsíc.

Vázaná rotace Měsíce se Zemí. Kredit: Smurrayinchester, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Lovci exoplanet sázejí na to, že některé cizí planety, které jsme našli, jsou ve vázané rotaci se svojí hvězdou. Jenomže ačkoliv to tak na zběžný pohled nevypadá, ve skutečnosti je velice obtížné takovou věc potvrdit. Vypovídá o tom třeba napínavá historie výzkumu planety Merkur, kterou pozemští vědci dlouho podezřívali, že je ve vázané rotaci se Sluncem. Až v roce 1965 vyšlo najevo, že se Merkur vzhledem ke Slunci pomalu otáčí, jednou za 59 dní.

Spitzerův infrateleskop. Kredit: NASA/JPL-Caltech, Wikimedia Commons.

Týmu astronomů a astrofyziků se nedávno podařilo potvrdit vázanou rotaci exoplanety LHS 3844b díky unikátnímu přístupu. LHS 3844b, formálně pojmenovaná Kua'kua, je superzemě o poloměru 1,32 Země v souhvězdí Indiána, vzdálená od nás 48,5 světelných let. Hvězdu, tedy červeného trpaslíka oběhne za pouhých 11 hodin, takže je to velmi žhavý svět, jeden z podezřelých, pokud jde o vázanou rotaci.

Xintong Lyuová z Peking University a její kolegové použili k ověření rotace planety LHS 3844b data z pozorování dnes již vysloužilého vesmírného infrateleskopu Spitzer. Měřili množství záření hvězdy odraženého od této planety, díky čemuž mohli spočítat teplotu na povrchu planety. Když to udělali v různých bodech oběžné dráhy planety LHS 3844b, získali věrohodný doklad, že jedna strana planety je mnohem chladnější.

Je to elegantní důkaz a také je to průlom. Spolehlivě potvrzená superzemě ve vázané rotaci se hvězdou naznačuje, že takových planet bude v Mléčné dráze mnoho. Je to nepochybně pozoruhodná zpráva, ale výzkum tím nekončí, spíše naopak. Světům s vázanou rotací moc nerozumíme, nemáme s nimi zkušenost. Část odborníků počítá s tím, že na hranici věčného dne a věčné noci by na takových světech mohly být podmínky k životu. Každopádně se musíme dozvědět víc.

Video: LHS 3844b exoplanet

Phys.org 3. 4. 2024.

Astrophysical Journal 964: 152.

Datum: 05.04.2024

Exotické žhavé superzemě jsou plné safírů a rubínů     Autor: Stanislav Mihulka (21.12.2018)
Teraformujeme trpasličí planetu Ceres megasatelitem z místních surovin?     Autor: Stanislav Mihulka (09.01.2021)
Překvapivě velkou hrozbou pro život ve vesmíru mohou být srážky s exoměsíci     Autor: Stanislav Mihulka (20.03.2023)
Planetární obluda TOI-1853 b je jako koule stříbra o váze 73 Zemí     Autor: Stanislav Mihulka (01.09.2023)

Gábor Vlkolinský,2024-04-07 00:34:30

Dobrý džob, živiť sa večným potvrdzovaním, že v celom vesmíre platia rovnaké prírodné zákony.

w

Leonid Podstanický,2024-04-06 18:57:24

Re: ergo

Leonid Podstanický,2024-04-06 18:58:00

How Many Planets Are There In The Universe?
The Virgo Supercluster is then one of about 10 million superclusters in the observable universe (source).

To keep going with our estimates, this would make the number of planets in the universe 10 million times 2 quadrillion (the estimate of the number of planets in the Virgo Supercluster), which comes to 21.6 sextillion.

That’s 21,600,000,000,000,000,000,000,000 planets in the universe (2 plus 23 zeros).

Počet exoplanet je

Leonid Podstanický,2024-04-06 16:10:36

řekněme velký. No i tak si dovolím říci že život existuje jenom na Zemi. Moje tvrzení nemusí být "pravdivé", ale dokázat opak se nedá a nebude dát. V této souvislosti pikoška, když byl Babiš premiérem, dostal otázku vyjmenovat planety naší soustavy. Začal Měsícem.

Alex Hadraba,2024-04-06 17:51:09

Není nad rozumnou diskusi. Nemohl byste zde prosím rozvést to podstanické: Třeba co myslíte tím: "...řekněme velký". Nebo jak jste dospěl k tomu, že "život existuje jenom na Zemi."
Pozornost si zaslouží i větná konstrukce: "Moje tvrzení nemusí být "pravdivé, ale dokázat opak se nedá a nebude dát." Rozvést by si zasloužila i souvislost s pikoškou. Také nám značně rozšířila obzory. Hlavně nepolevujte nenechte se od dalšího samostudia nikým odradit.

Leonid Podstanický,2024-04-06 18:00:31

Zas mnoho podnětného od toho to ví jak to je ale neřekne to. Doporučuji 5th miracle. Snad to váš obzor poněkud rozšíří.

Leonid Podstanický,2024-04-06 18:02:44

prosím
Vy
kolik je ve vesmíru planet?
Copilot
Sluneční soustava
Prozkoumat
Vesmír je fascinující místo plné tajemství a nekonečných možností. Co se týče planet, máme několik zajímavých informací:

Sluneční soustava: Naše Sluneční soustava obsahuje 8 planet. Jsou to Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran a Neptun. Kromě planet máme také 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců (tj. měsíců planet) kolem těchto planet 1.
Exoplanety: Mimo naši Sluneční soustavu existuje mnoho dalších planet, které obíhají kolem jiných hvězd. Tyto planety se nazývají exoplanety. V roce 2022 bylo potvrzeno více než 5000 exoplanet. Vědci však odhadují, že mimo naši Sluneční soustavu existuje miliarda planet. Průměrně připadá na každou hvězdu minimálně jedna planeta 23.
Hledání obyvatelných exoplanet: I když jsme objevili mnoho exoplanet, jen malá část z nich může být potenciálně obyvatelná. Přesto to znamená, že v naší galaxii existuje zhruba 300 milionů exoplanet, které stojí za to prozkoumat. Některé z nich jsou dokonce relativně blízko – pouhých 30 světelných let daleko 2.
Takže i když máme mnoho známých planet, vesmír je plný neobjevených tajemství a stále máme mnoho co objevovat!

Re: Re: Re: Počet exoplanet je

Leonid Podstanický,2024-04-06 18:49:20

a dále poněkud vyšší čísla
Vy
how many galaxies are there
Copilot
Galaxies, those vast collections of stars that populate our universe, are a fascinating subject. But how many of them are out there? Let’s explore this cosmic question.

Estimates Range:
The number of galaxies in the observable universe is a topic of ongoing research and estimation.
Among different experts, an acceptable range is between 100 billion and 200 billion galaxies 1.
Imagine the sheer scale: billions upon billions of galaxies, each containing countless stars and other celestial wonders.
Hubble’s Gaze:
The Hubble Space Telescope has been instrumental in studying galaxies and estimating their numbers.
In 1995, astronomers pointed Hubble at what appeared to be an empty region of Ursa Major.
Over 10 days, Hubble collected observations, resulting in an estimated 3,000 faint galaxies in a single frame 1.
This image composite, known as the Hubble Deep Field, allowed us to peer farther into the universe than ever before.
Going Deeper:
As Hubble received upgrades and fine-tuning, astronomers repeated the experiment.
In 2003 and 2004, they created the Hubble Ultra Deep Field, revealing about 10,000 galaxies in a small spot in the constellation Fornax 1.
These deep fields show that even seemingly empty patches of sky contain thousands of galaxies.
The Ultimate Count:
While our estimates vary, the consensus points to a staggering number: around 2 trillion galaxies within the observable Universe 2.
To put it in perspective, the Hubble eXtreme Deep Field (XDF), an image combining 10 years of Hubble observations, revealed ~5,500 galaxies in an area smaller than the head of a pin held at arm’s length 1.
So, beyond what Hubble can see, there are likely even more galaxies waiting to be discovered.
In this cosmic dance of stars and galaxies, we continue to explore, marvel, and expand our understanding of the vast cosmos.

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-06 19:33:03

Neskákejte, prosím, té podstanické entitě do řeči. Nevidíte, že k plnohodnotné diskusi žádné další účastníky nepotřebuje? :))
Jen škoda, že Osel nemá funkci skrýt příspěvky konkrétních uživatelů. Kdo má tou potapetovanou diskusí potom scrollovat...

Marcel Brokát,2024-04-07 16:20:38

Pane Podstanický, Vy tedy bavíte, vtipy z Vás padají samy, ne?

Igor Druhý,2024-04-07 18:21:23

Opak sa dá dokázať celkom jednoducho:
Podarí sa objaviť život aj inde než na Zemi.
Sú určité predpoklady, že by nejaký mikrobiologický život mohol byť na Marse alebo na veľkých mesiacoch Jupitera a Saturnu.
Babiš možno fičí na astrológii, tam sa za "planétu" označuje všeličo, aj Mesiac a Slnko.