Podivuhodný autonomní „věčný“ dron se nabíjí na elektrickém vedení  
Mohl by si dron v krajině sám shánět energii? Proč ne, když se dokáže nabíjet z drátu elektrického vedení. Přesně tohle umí „parazitický“ dronový systém, který vyvíjejí na dánské Syddansk Universitet pro inspekce elektrické rozvodné sítě. Důmyslný nápad by ale mohl mít daleko širší využití. Elektrické dráty jsou skoro úplně všude.
Dron, který může létat (skoro) věčně. Kredit: Hoang et al. (	2024), ICRA2024.
Dron, který může létat (skoro) věčně. Kredit: Hoang et al. ( 2024), ICRA2024.

Technologie dronů se řítí kupředu. Přesto stále zůstává jejich bolavým místem baterie. Létání vyžaduje spoustu energie a tu je nutné někde vzít. Ptáci, netopýři nebo třeba hmyz to řeší tím, že si v okolí shánějí energeticky vydatnou stravu. Co kdyby to drony dělaly taky?

 

Viet Duong Hoang. Kredit: SDU.
Viet Duong Hoang. Kredit: SDU.

Zní to šíleně, ale nějak takhle funguje fascinující dronový systém, který vyvíjejí odborníci dánské Syddansk Universitet (SDU).

 

Stručně řečeno, jde o experimentální kvadrikoptéru, která si čerpá energii z drátů elektrického vedení.

 

Takový systém nabízí ohromující možnosti využití. Drony poháněné elektrickým vedením by v zásadě mohly dělat cokoliv.

 

Nicméně, vedoucí projektu Viet Duong Hoang a jeho kolegové přiznávají, že jejich bezprostředním cílem jsou drony pro inspekci elektrického vedení, což se nepochybně nabízí samo. Takový dron se bude vždy pohybovat v blízkosti drátů s elektřinou. Vlastně by mohl létat věčně, tedy teoreticky, pokud by netrpěl opotřebením materiálů.

 

Hoangův tým začal s komerční konstrukcí dronu Tarot 650 Sport z uhlíkových vláken.

Konstrukci vybavili elektrickým pohonným systémem se čtyřmi rotory, 7000 mAh lithium-polymerovou baterií a nezbytnými elektronickými komponentami, což byl mikropočítač Raspberry Pi 4 B, modul s autopilotem Pixhawk V6X, milimetrový radar a RGB videokamera.

 

Klíčovým prvkem dronu je „pařát,“ pasivní systém, kterým se dron přichytí na elektrickém vedení a pořádně se zajistí.

Když dronu dochází „šťáva,“ inteligence dronu s využitím kamery a radaru vyhledá nejbližší elektrické vedení. Dron k němu přiletí zespoda, pevně se přichytí k drátu a začne ho vysávat jako mšice. Jakmile si dron nabije baterii, zase se odpojí a letí si po svém.

 

Hoang a jeho spolupracovníci nedávno uskutečnili terénní testy tohoto dronového systému na letišti Hanse Christiana Andersena u města Odense. Použili demonstrační prototyp dronu o hmotnosti 4,3 kg. Dron operoval déle než 2 hodiny, prováděl inspekce elektrického vedení a celkem 5krát si nabíjel baterii z elektrického drátu. Hoang a spol. na dronu dále pracují, zlepšují jeho odolnost a brzy ho chtějí prověřit v drsných povětrnostních podmínkách. Tento důmyslný nápad s „parazitickým“ dronem si jistě zaslouží pozornost i do budoucna.

 

Video: Autonomous Overhead Powerline Recharging for Uninterrupted Drone Operations - ICRA 2024

 

Literatura

New Atlas 5. 4. 2024.

ICRA2024 6. 4. 2024.

Datum: 06.04.2024
Tisk článku

Související články:

Hycopter – dron na vodík     Autor: Josef Pazdera (22.05.2015)
Nový dron je napájen bezdrátovým přenosem energie přímo za letu     Autor: Stanislav Mihulka (22.10.2016)
Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech     Autor: Stanislav Mihulka (30.11.2019)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz