Nové 3D tištěné slitiny titanu jsou pevnější a současně levnější než kdy dřív  
Dnešní slitiny titanu mají úžasné vlastnosti, ale stále je co zlepšovat. Australští materiáloví vědci vyvinuli nový postup vývoje slitin titanu pro 3D tisk, které mají ještě lepší vlastnosti, včetně toho, že jsou ve výsledku téměř o třetinu levnější. Dostupnější 3D tištěné slitiny titanu uvítají v mnoha různých odvětvích.
Nová 3D tištěná slitina titanu. Kredit: Ryan Brooke/RMIT University.
Nová 3D tištěná slitina titanu. Kredit: Ryan Brooke/RMIT University.

Slitiny titanu jsou známé výtečným poměrem pevnosti k hmotnosti, odolností proti korozi, a také biologickou snášenlivostí, což he předurčuje pro spoustu zajímavých technologií, od draků letadel a komponent proudových motorů, až po umělé klouby a zubní implantáty.

 

Brooke s novou slitinou titanu. Kredit: Ryan Brooke/RMIT University.
Brooke s novou slitinou titanu. Kredit: Ryan Brooke/RMIT University.

Materiálový vědec Ryan Brooke z australské RMIT University věří, že z titanových slitin dokáže vyždímat ještě víc, s využitím 3D tištěných titanových slitin. Nabízejí rychlejší a vstřícnější výrobu s menším množstvím odpadu. Přesto se podle Brookeho stále spoléháme na starší slitiny typu Ti-6Al-4V, které neumožňují plně využít potenciál titanu. Prý je to jako postavit letadlo a pak s ním jenom jezdit po ulicích.

 

Zmíněná slitina Ti-6Al-4V je kombinací titanu, hliníku a vanadu. Je pevná, tuhá a vysoce odolná vůči únavě materiálu. Při použití ve 3D tisku má ale tato slitina sklon vytvářet sloupcovité mikrostruktury, kvůli nimž má vytištěný materiál problematickou strukturu. Může být v určitém směru pevný, ale v jiném směru nikoliv a podobně.

 

Logo. Kredit: RMIT University.
Logo. Kredit: RMIT University.

Brooke s kolegy proto vyvinuli novou metodu pro přípravu slitin titanu a výběr prvků, které výsledná slitina obsahuje. Nový postup zajišťuje, aby nevznikla sloupcovitá mikrostruktura, a přitom šetří čas a náklady, které je nutné vynaložit. Pozoruhodné je, že autoři ve své studii nezveřejnili složení slitiny, kterou tímto způsobem vyvinuli, protože pracují na jejím komerčním využití. Víme to, že její výroba je o 29 procent levnější než v případě standardního titanu.

Nový postup výroby 3D tištěných slitin by měl zařídit, že tyto slitiny se svými pozoruhodnými vlastnostmi budou dostupnější pro praktické aplikace, od letectví a kosmonautiky až po medicínu.

 

Video: 3D Printing a Titanium Part Created By Artificial Intelligence

 

Literatura

New Atlas 29. 7. 2025.

RMIT University 29. 7. 2025.

Nature Communications 16: 5710.

Datum: 30.07.2025
Tisk článku

Související články:

Zlato tvrdší ocele     Autor: Dagmar Gregorová (19.12.2011)
Dřevo namísto oceli nebo slitin?     Autor: Dagmar Gregorová (20.04.2018)
Nová superelastická slitina železa vydrží extrémní teploty     Autor: Stanislav Mihulka (19.09.2020)
Superelastická slitina je prvním známým kovem, co je při zahřívání pružnější     Autor: Stanislav Mihulka (15.02.2022)
Nová titanová slitina je rekordmanem ve specifické pevnosti 3D tištěných kovů     Autor: Stanislav Mihulka (21.09.2022)
Rozpadající se stenty a svorky     Autor: Josef Pazdera (23.11.2022)
Jednoduchá slitina je nejvíce průrazuvzdorným materiálem na světě     Autor: Stanislav Mihulka (10.12.2022)
Ohromující objev: Kovy se mohou samy zacelit     Autor: Stanislav Mihulka (23.07.2023)
3D tištěná struktura z titanu je superpevná     Autor: Stanislav Mihulka (27.02.2024)



Diskuze:

Všechny

Oldřich Novák,2025-07-31 12:10:12

díly "nasmrkané" na populárních 3D tiskárnách, mají zásadní problém s těžko predikovatelným silovým ohniskem (obecně homogenitou), kde v případě namáhání může dojít k lokálnímu přetížení a destrukci celého dílu. Jo, někde kde to neudělá škodu, třeba na krumpáči nebo na 30x předimenzovaném mostku pro pěší přes potok (v Amsterodamu), tak proč by ne. Ale fakt bych nechtěl vědět, že letadlo do kterého lezu, má nějaký zásadní díl zmaštěný z 3D tisku.

Odpovědět


Re: Všechny

Vojtěch Kocián,2025-07-31 15:54:20

Mezitím se už více než deset let tisknou i spalovací komory raketových motorů do pilotovaných kosmických lodí. Pokud vím, tak havárie byla jen jedna (bez obětí během testů) a na vině nebyl žádný z tištěných dílů. Tisk z kovu navíc neprobíhá prostým nalepováním roztaveného materiálu na sebe jako u tisků plastů z "drátu". Buď se zapékají vrstvy kovového prášku laserem nebo navařují pomocí elektrického oblouku. Svařování také nevěříte? I u těch plastů je lepší metodou vytvrzování polymerové pryskyřice pomocí UV záření. To je vlastně velmi podobná metoda, jakou se dělají moderní plomby do zubů, jen ty zubař vytvrzuje ruční UV lampou. Samozřejmě se to musí jako každá nová technologie lépe hlídat a testovat a nějaké chyby během zavádění se určitě staly a ještě stanou.

Odpovědět


Re: Re: Všechny

D@1imi1 Hrušk@,2025-07-31 16:37:10

Raketové motory jsou tištěné otestovaným postupem do stále stejného tvaru, takže tam s predikovatelností problém už nebude.

Dále píšete: "Tisk z kovu navíc neprobíhá prostým nalepováním roztaveného materiálu na sebe jako u tisků plastů z "drátu". Buď se zapékají vrstvy kovového prášku laserem nebo navařují pomocí elektrického oblouku."

- no já bych tedy řekl, že oba dva postupy jsou nalepováním roztaveného materiálu na sebe :)
Ten následně tuhne a při tom dochází ke smršťování, což má za následek pnutí.

Jinak nevidím důvod, proč hned na článek reagovat kriticky, 3D tisk je fajn, jen nesmí být inženýr hlupák :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Všechny

D@1imi1 Hrušk@,2025-07-31 16:52:21

(P.S. Jestli jste někdy něco svařoval, tak víte, že to smrštování tuhnoucího kovu je problém, i když vaříte k sobě jen dva jekly, svařenec to významně deformuje.)

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz