Rolls-Royce nejsou jen výrobcem luxusních automobilů Snad ještě prestižnější je jejich značka na motorech. Rolls-Royce Holdings plc je druhým největším výrobcem leteckých motorů na světě a výrazně se prosazuje v pohonech pro námořní plavbu a energetiku. Zároveň, jak se zdá, mají zálibu v experimentech.
Média po celém světě momentálně hltají úspěšný test jejich pozoruhodného monstra se sexy jménem meOHmare. Je to první výkonný námořní motor, který jede čistě na metanol. Pokud se taková technologie prosadí, mohla by utlumit emise v námořním průmyslu. Prototyp meOHmare podstoupil testy v divizi pro pokročilé inženýrství Rolls-Royce Power Systems, která sídlí v německém Friedrichshafenu. Jejich CEO Jörg Stratmann potvrzuje, že žádný podobný motor této třídy není v dohledu.
Na programu meOHmare spolupracují němečtí partneři, včetně specialistů na vstřikování paliva Woodward L’Orange GmbH z Feuerbachu a výzkumného institutu WTZ Roßlau, který se specializuje na motory, palivové systémy a alternativní pohony. Program financuje Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky. Na konci roku 2025 by měl být hotový koncept výkonnému motoru, který pojede na zelený metanol.
Metanol je bezbarvý alkohol, který není úplně dobrý nápad pít, a také potřebuje poněkud jiný motor než tradiční nafta, zejména pokud jde o systém vstřikování. Inženýři Rolls-Royce kompletně předělali proces spalování, systém přeplňování turbodmychadlem a ovládací prvky motoru.
Současně má ale metanol na své straně řadu výhod. Je biologicky rozložitelný, snadno se skladuje a vypouští podstatně méně emisí než fosilní motory. Motory jako je meOHmare by mohly využívat trajekty, jachty i nákladní lodě, jejichž majitelé chtějí zapracovat na emisích. Rolls-Royce rovněž pracují na pohonu, který by kombinoval zelený metanol s naftou, podle hesla „lepší něco než nic.“ Úspěšné testy stoprocentně metalového meOHmare jsou příslibem do budoucna.
Video: First methanol engine passes stress test
Literatura
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem
Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon
Autor: Stanislav Mihulka (16.10.2022)
Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík
Autor: Stanislav Mihulka (01.12.2022)
Mamutí motor Wärtsilä se stal kolosálním generátorem čisté energie
Autor: Stanislav Mihulka (26.06.2024)
Diskuze:
zelený metanol
Florian Stanislav,2025-10-29 19:16:11
Zelený metanol z CO2 a zeleného vodíku za katalýzy ruthenia je znám od 2018, viz článek na osel.cz.
Nějaký zádrhel asi bude, když se nevyrábí ve velkém.
Re: zelený metanol
Martin Novák2,2025-10-29 21:39:33
Co by tam mohlo být za zádrhel?
Prostě jenom vezmete drahý extrahovaný CO2, ještě mnohem dražší a nedostatkový zelený vodík, proženete ho drahým zařízením kde spoustu toho vodíku spálíte abyste získal energii na pohon té reakce.
To všechno z levných přebytků zelené energie, takže celé to zařízení musí být 20x větší a dražší protože 95% času nebude mít energii na provoz a bude stát.
Musí to být speciálně postaveno na rychlý náběh a vypnutí protože žádný kontinuální provoz jak je obvyklé nehrozí. I tak potřebujete zálohy energie v desítkách megawatthodin pro ten náběh a vypnutí kvůli provozu na občasné zdroje energie které můžou kdykoliv přestat dodávat.
Rolls Royce
Alexis Bergman,2025-10-29 13:27:47
Rolls Royce nabírá dech díky Číně. Bývalý šéfdesignér Rolls-Royce d r.2018 navrhuje vozy pro čínu. Giles Taylor dohlíží na čínskou produkci těchto vozů a jiných dopravních prostředků schopných autonomní jízdy. Taylor má své sídlo v Mnichově.
Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni






