Testy dálnice, co bezdrátově nabíjí elektromobily, dopadly slibně  
Elektromobily přibývají. Když jim dojde šťáva, musejí zaparkovat u nabíjecích stanic. Co kdyby jim ale baterie nabíjela silnice, po které jedou. Na 1,5kilometrovém úseku dálnice u Paříže testovali provoz čtyř různých prototypů, které se dobíjely při jízdě po této dálnici. První výsledky nevypadají zle!
Bezdrátově nabíjený náklaďák. Kredit: VINCI Autoroutes.
Bezdrátově nabíjený náklaďák. Kredit: VINCI Autoroutes.

Jízda za těžkým nákladním vozem, co se plazí po dálnici, by se brzy mohla stát atraktivní volbou pro řidiče elektromobilů. První výsledky pilotního projektu bezdrátového nabíjení ve Francii ukazují, že cívky zabudované do silnice jsou schopny přenášet výkon více než 300 kW.

 

Testování v reálném provozu. VINCI Autoroutes.
Testování v reálném provozu. VINCI Autoroutes.

Jestli se taková technologie prosadí, tedy v zemích, kde stavba a údržba silnic doopravdy funguje, by elektromobily mohly v blízké budoucnosti podnikat daleké cesty, aniž by musely zastavovat u nabíjecích stanic.

 

Je to nepochybně lákavá představa, především pokud jde o přepravce nákladů na velkou vzdálenost, kteří chtějí snížit emise a finanční náklady. Nákladní automobily by mohly být vybaveny menšími bateriemi, které by se dobíjely za jízdy. Těžili by z toho i řidiči osobních elektromobilů a dopravní společnosti všeho druhu.

Tenhle dříč nepotřebuje nabíjecí stanice. VINCI Autoroutes.
Tenhle dříč nepotřebuje nabíjecí stanice. VINCI Autoroutes.

 

Ještě to nějakou dobu potrvá, ale blížíme se. Před pár lety otevřeli nabíjecí silnici v Detroitu. Společnost, která dodávala indukční cívky pod vozovkou, se přitom ve stejnou dobu podílela i na jiném projektu podobném projektu Charge as you drive.

 

Zmíněné testy ve Francii následovaly po vývoji v laboratoři na uzavřených testovacích dráhách. Teď je to naostro. Do testů se zapojili partneři Electreon Wireless, Vinci Construction, Gustave Eiffel University a Hutchinson a společně instalovali indukční nabíjecí systém pod povrch 1,5 km dlouhého úseku dálnice poblíž Paříže.

V rámci těchto testů vznikly čtyři prototypy vozidel se zařízením schopným odebírat energii ze silnice – těžký nákladní vůz, dodávka, osobní automobil a autobus. Poté je nechali jezdit v reálném provozu po daném úseku dálnice. První výsledky ukazují, že systém dokáže dodávat za optimálních ustálených podmínek jedoucím vozidlům výkon přes 200 kW a někdy i víc než 300 kW. Bude velmi zajímavé sledovat, jak se nabíjecí silnice nakonec prosadí.

 

Video: Electric road in Detroit can wirelessly charge EVs as they drive

 

Literatura

New Atlas 29. 10. 2025.

Datum: 31.10.2025
Tisk článku

Související články:

Na Novém Zélandu připravují komerční dálkový bezdrátový přenos energie     Autor: Stanislav Mihulka (04.08.2020)
Americké námořnictvo přeneslo mikrovlnami 1,6 kW na vzdálenost přes 1 km     Autor: Stanislav Mihulka (23.04.2022)
DARPA vyvíjí bezdrátové nabíjení na velkou vzdálenost pro velké drony     Autor: Stanislav Mihulka (04.06.2024)



Diskuze:

Efektivita

Jan Dolinár,2025-10-31 22:34:05

Zajímalo by mě, jakou to má reálně efektivitu. Našel jsem akorát tvrzení výrobce, že dosáhli "over 90% energy transfer efficiency". Ale to mi přijde na indukční nabíjení s činkami relativně daleko od sebe a ještě v pohybu podezřelé hodně.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz