Jak sledujeme i na OSLU, společnost Boom Supersonic intenzivně vyvíjí nadzvukový dopravní letoun Overture. Problém je v tom, že takový vývoj bývá velmi nákladný a peníze od investorů nejsou k dispozici v neomezeném množství. Proto Boom Supersonic dělají důmyslnou odbočku a předělali svou, jinak kvalitní a fungující technologii, tak, aby jim v krátkodobém horizontu vydělala v úplně jiném odvětví.
Všimli, se že umělé inteligence žízní po energii a tahle poptávka se určitě bude dál zvyšovat. Datacentra potřebují elektřinu na provoz elektroniky a také na její chlazení. Není divu, že se mnoho technologických společností snaží zařídit jim spolehlivé zdroje energie, které by fungovaly nepřetržitě. Ve hře je i oživování vyřazených jaderných elektráren a výstavba nových. Další možností jsou výkonné plynové turbíny.
Boom Supersonic vzali svůj nadzvukový proudový motor Symphony a předělali ho na plynovou turbínu Boom Superpower. Je to turbogenerátor, který jede na zemní plyn anebo v případě nouze na naftu. Superpower sdílí s motorem Symphony asi 80 procent komponent. Hlavní rozdíl je podle tvůrců v tom, že Superpower nemá turbodmychadlo, které se v leteckém motoru používá pro vytváření tahu. Nahrazuje ho přídavnými stupni kompresoru.
Pokud jde o provoz, Superpower nepotřebuje chlazení a v klidu běží při okolní teplotě až 43 °C. Vejde se do přepravního kontejneru a má výkon 42 MW. Prý ho lze nainstalovat do 2 týdnů po položení základů. Podle společnosti Boom už projevila zájem společnost budující infrastrukturu umělé inteligence Crusoe. Objednali si 29 turbogenerátorů Superpower s celkovým výkonem 1,21 GW.
Jak si pochvaluje zakladatel a výkonný ředitel Boom Supersonic Blake Scholl, nadzvukové technologie jsou teď urychlovačem nejen pro letadla, ale také pro rozvoj umělých inteligencí. Díky první objednávce turbogenerátorů Superpower dokážeme financovat jak turbíny pro umělou inteligenci, tak i další vývoj našeho nadzvukového dopravního letounu Overture.
Video: Introducing Superpower: The Supersonic Tech Powering AI Data Centers
Video: Building the Supersonic Engine | Boom Supersonic
Video: Introducing Symphony™
Literatura
Boom Supersonic poprvé vzlétli s nadzvukovým demonstračním letounem XB-1
Autor: Stanislav Mihulka (24.03.2024)
Testovací prototyp Boom Supersonic XB-1 dosáhl svého nového rekordu
Autor: Stanislav Mihulka (14.10.2024)
Výpočty tryskem: Hladovějící datacentra zapojují proudové motory
Autor: Stanislav Mihulka (22.10.2025)
Diskuze:
Plynová, nebo
Pavel Nedbal,2025-12-11 18:17:03
kerosinová letecká turbína s připojeným generátorem EE, to je v pořádku. Není nutné, aby měla parametry pro nadzvukové letadlo, ale optimalizovat termodynamicky. A i výstupní plyny mají ještě dostatečné teplo, které je škoda vypustit komínem. Aby to obstálo, nutno doplnit o kogeneraci parním okruhem, případně ještě využít pro (třeba lokální) vytápění, nebo teplem poháněný chiller. Ty jsou.
AI a uhlíková stopa
Frantisek Zverina,2025-12-11 17:11:45
Je vidět, že v některých případech nikoho netrápí udržitelnost životního prostředí. Nějak se to vysvětlí, a když argumenty lidé nepřijmou, je to jejich soukromý problém. Při tomhle tempu se dá brzy očekávat válka AI různých dodavatelů o energetické zdroje.
Re: AI a uhlíková stopa
Martin Novák2,2025-12-11 19:58:37
Tohle je naprosto v pořádku, šetření je jenom pro plebs. Net Zero je Zero jenom v průměru, a když se to nedodrží protože politikové létají tryskáči tak holt nějací poddaní přestanou dýchat.
Takže vykácení pralesa, zavalení oblasti odpadky, přílet a odlet tisíců soukromých tryskáčů a pohon toho všeho dieselovými agregáty je v naprostém pořádku když jde konferenci o ochraně pralesa a klimatu.
https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/big-ben-pokrytectvi-klimaticke-konference.A251203_114257_p_zahranici_nef
Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni






