Boom Supersonic předělali svůj nadzvukový motor na turbínu pro AI centra  
Boom Supersonic se účastní technologického závodu o nadzvukové dopravní letouny nové generace. Aby to utáhli finančně, vzali již hotový nadzvukový motor Symphony a udělali z něj turbogenerátor Superpower, poháněný zemním plynem nebo naftou. Superpower o výkonu 42 MW by měl pohánět věčně žíznivá datacentra.
Boom Superpower. Kredit: Boom Supersonic.
Boom Superpower. Kredit: Boom Supersonic.

Jak sledujeme i na OSLU, společnost Boom Supersonic intenzivně vyvíjí nadzvukový dopravní letoun Overture. Problém je v tom, že takový vývoj bývá velmi nákladný a peníze od investorů nejsou k dispozici v neomezeném množství. Proto Boom Supersonic dělají důmyslnou odbočku a předělali svou, jinak kvalitní a fungující technologii, tak, aby jim v krátkodobém horizontu vydělala v úplně jiném odvětví.

 

Instalace turbogenerátoru Superpower. Kredit: Boom Supersonic.
Instalace turbogenerátoru Superpower. Kredit: Boom Supersonic.

Všimli, se že umělé inteligence žízní po energii a tahle poptávka se určitě bude dál zvyšovat. Datacentra potřebují elektřinu na provoz elektroniky a také na její chlazení. Není divu, že se mnoho technologických společností snaží zařídit jim spolehlivé zdroje energie, které by fungovaly nepřetržitě. Ve hře je i oživování vyřazených jaderných elektráren a výstavba nových. Další možností jsou výkonné plynové turbíny.

 

Superpower se vejde do standardního kontejneru. Kredit: Boom Supersonic.
Superpower se vejde do standardního kontejneru. Kredit: Boom Supersonic.

Boom Supersonic vzali svůj nadzvukový proudový motor Symphony a předělali ho na plynovou turbínu Boom Superpower. Je to turbogenerátor, který jede na zemní plyn anebo v případě nouze na naftu. Superpower sdílí s motorem Symphony asi 80 procent komponent. Hlavní rozdíl je podle tvůrců v tom, že Superpower nemá turbodmychadlo, které se v leteckém motoru používá pro vytváření tahu. Nahrazuje ho přídavnými stupni kompresoru.

 

Pokud jde o provoz, Superpower nepotřebuje chlazení a v klidu běží při okolní teplotě až 43 °C. Vejde se do přepravního kontejneru a má výkon 42 MW. Prý ho lze nainstalovat do 2 týdnů po položení základů. Podle společnosti Boom už projevila zájem společnost budující infrastrukturu umělé inteligence Crusoe. Objednali si 29 turbogenerátorů Superpower s celkovým výkonem 1,21 GW.

Jak si pochvaluje zakladatel a výkonný ředitel Boom Supersonic Blake Scholl, nadzvukové technologie jsou teď urychlovačem nejen pro letadla, ale také pro rozvoj umělých inteligencí. Díky první objednávce turbogenerátorů Superpower dokážeme financovat jak turbíny pro umělou inteligenci, tak i další vývoj našeho nadzvukového dopravního letounu Overture.

 

Video: Introducing Superpower: The Supersonic Tech Powering AI Data Centers

 

Video: Building the Supersonic Engine | Boom Supersonic


Video: Introducing Symphony™

 

Literatura

New Atlas 10. 12. 2025.

Datum: 11.12.2025
Tisk článku

Související články:

Boom Supersonic poprvé vzlétli s nadzvukovým demonstračním letounem XB-1     Autor: Stanislav Mihulka (24.03.2024)
Testovací prototyp Boom Supersonic XB-1 dosáhl svého nového rekordu     Autor: Stanislav Mihulka (14.10.2024)
Výpočty tryskem: Hladovějící datacentra zapojují proudové motory     Autor: Stanislav Mihulka (22.10.2025)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz