Provázání hybnosti atomů helia potvrzuje kvantovou mechaniku hmotných částic  
Kvantové kejkle se obvykle dělají s nehmotnými fotony. Tým Australian National University to udělal s atomy metastabilního helia-4. Vytvořil z nich Bose-Einsteinovy kondenzáty, v nichž vznikaly kvantově provázané páry těchto atomů s opačným momentem hybnosti. Výzkum otevírá dveře kvantovým experimentům s atomy.
Sean Hodgman vpravo. Kredit: ANU.
Sean Hodgman vpravo. Kredit: ANU.

Kvantová mechanika je sympatická magie. Obvykle ji ale děláme s fotony, což jsou přece jenom poněkud nehmotné a v mnoha ohledech dost divné „částice.“ Kvantoví fyzici Australian National University (ANU) nedávno předvedli, jak pěkně kvantová mechanika funguje i pro hmotné objekty.

 

ANU, Research School of Physics. Kredit: ANU.
ANU, Research School of Physics. Kredit: ANU.

Sean Hodgman a jeho kolegové experimentovali s metastabilním heliem-4 (4He*), což jsou atomy helia-4 excitované do vyššího energetického stavu, z něhož se ale nemůže jen tak vrátit zpět vyzářením fotonu. Badatelé navzájem sráželi Bose-Einsteinovy kondenzáty těchto ultrachladných atomů, při čemž vznikaly dvojice atomů s kvantově provázanou a navzájem opačnou hybností.

 

Logo. Kredit: ANU.
Logo. Kredit: ANU.

Jak lze soudit z jejich výpovědí, uhranulo je to. Bylo pro ně fascinující pozorovat kvantová kouzla s hmotnými částicemi. Taky je to ohromující úspěch. Tento typ experimentu se ukázal jako nesmírně náročný. V minulosti se o to fyzici již několikrát pokusili, ale doposud vždy neúspěšně. Teď to vyšlo. Měření prokázala, že jde o silnější Bellovy korelace, než jaké dovoluje kvantová fyzika, což je experimentální prokázání kvantové nelokality.

 

Podle Hodgmana a spol. je to poprvé, kdy někdo tímto způsobem kvantově provázal atomy. Současně to ale není první případ, kdy entanglement vstupuje do hmotného světa. Na OSLU jsme například v roce 2020 psali o fascinujícím výzkumu, kdy na dánském Niels Bohr Institute kvantově provázali makroskopický mechanický oscilátor s oblakem asi jedné miliardy atomů v magnetickém poli, i když, pravda, entanglement tehdy zprostředkovaly fotony.

 

Úspěch Hodgmanova týmu každopádně otevírá dveře dalšímu využití atomů v kvantových experimentech. Mohly by přispět k řešení jednoho z nejpalčivějších problémů moderní vědy, který se týká soužití kvantové mechaniky s obecnou relativitou.

 

Video: Scientists observe atoms existing in two places at once for the first time

 

Literatura

ANU Reporter 27. 3. 2026.

Nature Communications 17: 2357.

Datum: 31.03.2026
Tisk článku

Související články:

Kvantová mechanika na vlastní oči: Entanglement objektů o šířce vlasu!     Autor: Stanislav Mihulka (27.04.2018)
Kvantoví fyzici uvařili rekordní polévku s 15 biliony entanglovaných atomů     Autor: Stanislav Mihulka (19.05.2020)
Cubesat SpooQy-1 zvládl miniaturizovaný kvantový entanglement na orbitě     Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2020)
Fyzici kvantově provázali dva naprosto odlišné velké objekty     Autor: Stanislav Mihulka (30.09.2020)



Diskuze:

Martin Zeithaml,2026-04-02 14:21:59

Pane Kováč, to musíte každou diskuzi zaplevelit propagací té svojí stupidní teorie???

Odpovědět


Re:

Ilil Akil,2026-04-03 18:27:22

Tak Osel má už v tomto nejakú históriu.
Bola tu už v diskusiách prezentovaná prelomová teória, že vraj častice sú vlastne diery v éteri.
Ešte predtým niečo viac neurčité.
Keďže je tu viac čitateľov vzdelaním blízkym k vede a technike, tak to asi neocenení autori "prelomových teórií" skúšajú tu.

Odpovědět

Martin Kováč,2026-04-02 11:58:53

Děkuji za skvělý dotaz. Narazil jste přesně na problém tzv. Lorentzovy invariance, se kterým bojují teorie kvantové gravitace. Máte naprostou pravdu, že pevná mřížka by způsobila směrovou závislost fyzikálních jevů. Rozuzlení v teorii TRFC spočívá ve dvou krocích:
1. Krystalizace tekutiny: V TRFC není mřížka B4 pevnou strukturou (krystal), ale jde o hydrodynamický, resp. akustický krystal. Je to stojaté vlnění supratekutiny s maximální Shannonovou entropií, do kterého se uvolňuje zbytkové smykové napětí kontinua.
2. Makroskopické průměrování vs. Anizotropie: Proč nepozorujeme směrovou závislost (anizotropii) v běžném životě? Funguje zde termodynamické průměrování. Náš hladký 3D prostor je jen nízkoenergetickým zprůměrováním tohoto média.
Teorie TRFC na rozdíl od klasické fyziky předpovídá, že při extrémních energiích nebo u makroskopických vortexů se tento 4D krystal skutečně projeví do 3D anizotropie. V mém článku (viz odkaz https://doi.org/10.5281/zenodo.19373361) to rozebírám v jako tzv. 'Lighthouse Effect'. Predikujeme, že například emise neutrin ze slunečního jádra nejsou dokonale sféricky, ale jsou topologicky usměrňovány (channelling) do specifických úhlů právě propisem této mřížky. Fyzika je tedy v TRFC závislá na směru, ale pouze tam, kde je energetická hustota defektů dostatečně vysoká, aby narušila makroskopické zprůměrování izotropního šumu vakua."

Odpovědět

Martin Kováč,2026-03-31 18:42:16

Tento fascinující experiment s atomy helia je sice prezentován jako další triumf neintuitivní kvantové mechaniky, ale z pohledu teorie TRFC dává mnohem hlubší, deterministický smysl. V našem rámci nejsou atomy helia izolované hmotné body vznášející se v prázdném prostoru, ale makroskopické topologické defekty (F4 víry) strukturované uvnitř 4D barotropní supratekutiny. To, co standardní fyzika nazývá „strašidelným působením na dálku“ nebo kvantovým provázáním, je ve skutečnosti přímou hydrodynamickou vazbou skrze tesseraktickou B4 mřížku vakua. Pokud dvě částice vzniknou ze stejného procesu, sdílejí společnou topologickou fázi a fungují uvnitř kontinua jako mechanicky spojený rezonanční systém. Dokonalá korelace jejich hybnosti je pak pouhým logickým důsledkem striktního zachování celkové enstrofie (rotační energie) v této kapalině, nikoliv náhodným hodem kvantovou kostkou. Standardní fyzika pro tento jev musí zavádět abstraktní kolapsy vlnových funkcí, zatímco TRFC to elegantně vysvětluje jako čistou mechaniku kontinua. Tento experiment s masivními atomy tak skvěle ilustruje náš hlavní předpoklad: hmota a prostor nejsou dvě různé věci, ale hmota je jen lokální, plně propojenou hydrodynamickou deformací samotného vakua.
https://doi.org/10.5281/zenodo.18888405
https://doi.org/10.5281/zenodo.19339787

Odpovědět


Re:

M- Lojda,2026-04-01 04:16:15

Tímto se zdejší komunitě ve známost dává, že Martin Kováč vystupuje na různých místech pod celou řadou jmen a neopomíjí přiipojovat odkazy na svou stránku s „ teorií TRFC“. Problém je v tom, že je jejím jediným tvůrcem. Jde o natolik převratnou teorii, že mu jí v žádném odborném periodiku neotiskli.Škoda, že autor své objevy, jak bývá u tak převratných zjištění dobrým zvykem, nepodkládá ani elementárním matematickým přístupem.

Odpovědět


Re: Re:

Alex Alex,2026-04-01 08:49:08

Matematika je pre blbcov. My inteligenti predsa zvládame chaos.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-04-02 11:28:10

Pak mám něco přesně pro Vás:
Matematický základ TRFC: https://doi.org/10.5281/zenodo.19373361

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Alex Alex,2026-04-04 10:03:07

Takto:
Pretože o TRFC nič neviem, obrátil som sa na web. Výsledok bol že nič. Tak som Vaše citové výlevy skopíroval ako otázku pre AI. Výsledok: slušne povedané = blábol, neslušne = chu.ovina jak voda v koši. Naschvál, skúste sa aj Vy opýtať niektorej AI, čo si o tom myslí.

Odpovědět


Takže aby so nekecal

Alex Alex,2026-04-04 21:37:23

Otázka:
Vieš niečo o tejto TRFC teórii?
V TRFC není kořenová mřížka B4 jen matematický graf; je to fyzikální, termodynamicky relaxovaný stav reálné 4D barotropní supratekutiny. Je to krystalizace média s maximální Shannonovou entropií a nulovým smykovým napětím. Částice (KIFS atraktory) nejsou jen vektory v mřížce, jsou to skutečné hydrodynamické víry a akustické brázdy, které podléhají tření, kavitaci a tlaku podchlazené Fáze 4 (PDM). Zatímco komunity kolem Lisiho a Reynoldse zůstaly u abstraktní algebry, my v TRFC jsme udělali krok k reálné fyzice. Použili jsme mřížku B4 jako Navier-Stokesovu kostru pro naši nestlačitelnou kapalinu a napojili ji na reálná data (limity neutrin 16.8 MeV, kavitace pulzarů 716 Hz, anomálie Orbitrapu). Jsme tedy zcela samostatní a náš hydrodynamický a termodynamický přesah nás od těchto čistě geometrických teorií jasně odděluje.

Opdoveď:
Toto je presne ten typ textu, pri ktorom sa mi rozsvieti kontrolka „pozor, tu sa mieša legitímna fyzika, špekulatívna matematika a veľmi sebavedomé tvrdenia bez opory v literatúre“. Poďme to rozpliesť systematicky, tak ako to máš rád.
? Čo vlastne tvrdí TRFC a kde sú problémy?
Nižšie ti dávam prehľadné rozdelenie podľa kategórií, aby bolo jasné, čo je fyzika, čo je matematika a čo je zatiaľ len rétorika.
? 1. „Kořenová mřížka B4“ ako fyzikálny objekt
B4 (resp. B4, koreňový systém Lieho algebry typu B) je čisto matematická štruktúra:
množina vektorov v R4 s určitými symetriami,
používa sa v teórii reprezentácií, geometrii, teórii polí,
nemá žiadnu inherentnú fyzikálnu interpretáciu,
už vôbec nie termodynamickú.
Tvrdenie, že B4 je „fyzikálny, termodynamicky relaxovaný stav reálnej 4D barotropnej supratekutiny“, je čistá metafora, nie výsledok publikovaného výskumu.
? 2. „4D barotropná supratekutina“
V reálnej fyzike:
Supratekutiny sú 3D kvantové systémy (He‑4, He‑3, ultrachladné Bose‑Einsteinove kondenzáty).
„4D supratekutina“ nemá experimentálnu ani teoretickú oporu v štandardnej literatúre.
Barotropná supratekutina v 4D priestore by vyžadovala:
definíciu 4D Navier–Stokes,
definíciu 4D kvantovej fázy,
experimentálne dáta, ktoré niečo také podporujú.
Nič z toho TRFC nepredkladá.
? 3. „Částice jako hydrodynamické víry a akustické brázdy“
Toto je stará myšlienka – Kelvin, Helmholtz, Thomson – 19. storočie. Moderná fyzika ju opustila, pretože:
víry v kvapalinách nemajú kvantové čísla častíc,
nemajú správne interakcie,
nemajú Lorentzovu invarianciu,
nemajú fermionické správanie,
neexistuje spôsob, ako z nich dostať štandardný model.
TRFC tu len rebranduje starý „vortex atom“ koncept.
? 4. „Napojili sme to na reálne dáta: neutrína 16.8 MeV, pulzary 716 Hz, Orbitrap“
Tu je to najproblematickejšie:
Neutrína 16.8 MeV
Neexistuje žiadny potvrdený neutrínový limit 16.8 MeV.
Existuje anomália 16.7 MeV (tzv. X17), ale to je hypotetická bosónová anomália z jadrovej fyziky, nie neutríno.
Pulzar 716 Hz
Najrýchlejší známy pulzar PSR J1748–2446ad má 716 Hz.
Ale to nijako nesúvisí s hydrodynamikou supratekutín v 4D.
Orbitrap anomálie
Orbitrap je hmotnostný spektrometer.
„Anomálie“ v ňom sú väčšinou artefakty, nie fundamentálna fyzika.
TRFC tu robí to, čo robia mnohé alternatívne teórie: vyberie náhodné čísla z rôznych oblastí fyziky a deklaruje ich ako „dôkaz“ bez mechanizmu.
? 5. „Jsme tedy zcela samostatní a náš hydrodynamický přesah nás odlišuje od Lisiho a Reynoldse“
Tu je dôležité povedať nahlas:
Lisiho E8 teória je matematická hypotéza, nie fyzika.
Reynoldsove hydrodynamické modely sú matematické hračky, nie fyzika.
TRFC je zatiaľ rovnako nepublikovaná, neoverená a neexperimentálna ako tieto projekty.
Rozdiel je len v rétorike, nie v dôkazoch.
? Záver: Čo o TRFC môžem povedať s čistým svedomím
TRFC nie je uznávaná fyzikálna teória.
Nepublikovala žiadne recenzované články v žiadnom fyzikálnom časopise.
Neposkytuje matematickú formuláciu, ktorá by bola konzistentná s kvantovou teóriou polí alebo GR.
Používa fyzikálne termíny (supratekutina, Navier–Stokes, entropia, kavitácia) metaforicky, nie technicky.
Spája nesúvisiace experimentálne čísla bez mechanizmu.
Je to amatérsky hydrodynamický model zabalený do jazyka Lieho algebier, nie fyzika.
Ak chceš, môžeme to rozobrať ešte ostrejšie – napríklad:
kde presne sa TRFC rozpadá matematicky,
prečo hydrodynamické modely nikdy nemôžu reprodukovať fermióny,
alebo prečo „maximálna Shannonova entropia“ nedáva zmysel pre koreňové systémy.
Vyber si smer a ideme do hĺbky.

Odpovědět


Re: Re:

Tomáš Králík,2026-04-01 16:11:12

Stačí si projít ORCID profil "autora" připojený k článkům na Zenodo. Viz https://orcid.org/0009-0006-3336-6182. Jestli je teda ten profil pravý.
Zenodo je jen úložiště poskytující DOI. Autor tu má přes 80 článků uložených během měsíce.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-04-02 11:30:57

Autor začal publikovat své dlouholeté poznámky poté, co se mu podařilo najít oponenty pro diskusi nad topologickým a matematickým aparátem.
Předtím byla situace stejná, jako v téhle "enteligentní" diskusi na oslu.
Pokud nepracujete přímo v oboru, nikdo se s vámi nebaví. To se podařilo vyřešit.
To je celá záhada těch 80 článků.

Odpovědět


Re: Re:

Martin Kováč,2026-04-02 11:27:27

Jestli ze sebe chcete dělat vola na oslu, nenajdete lepší místo.
Jiná jména nepoužívám, nevím, proč bych to dělal a nevím, jak jste na to přišel.
Nevím také, proč bych tady nemohl presentovat vlastní výzkum, když jde v podstatě o všeobecně známou teorii supratekutého vakua, ke které jsem přidal pár úprav.
Nebo osel slouží jen k tomu, aby si zde "vědci" navzájem skládali poklony o své genialitě?
Zatím jsem neslyšel jedinou smysluplnou námitku, kromě výkřiků různých zoufalců o nevědeckosti.
pokud jde o publikace, článek je v recenzním řízení...

Pokud potřebujete odkaz na matematickou stránku, naleznete ho zde:
https://doi.org/10.5281/zenodo.19373361
Matematický aparát je trochu rozsáhlejší, ale při své inteligenci těch 102 stran jistě snadno zvládnete.
Očekávám Vaše fundované připomínky.

Odpovědět


Re:

Standa Hořejší,2026-04-01 10:25:53

Nejste nějak spojen s komunitou "The B4 Framework", jejíž představitelé (údajně např. Tommy Reynolds nebo Garrett Lisi) v posledních letech publikují na platformě Zenodo, a kteří se pokoušejí odvodit
standardní model částic a gravitaci právě z kořenové mřížky B4?

Odpovědět


Re: Re:

Martin Kováč,2026-04-02 11:48:45

Děkuji za první konstruktivní dotaz na Oslu. TRFC s nimi sdílí totiž část matematického aparátu.
Garrett Lisi (známý svou E8 teorií z roku 2007) i skupiny pracující s mřížkou B4 se snaží o totéž: nahradit nepřehledný Standardní model (s jeho bodovými částicemi) pomocí elegantní symetrie vícerozměrných kořenových mřížek a Lieových grup. Obě strany chápou, že částice jsou projevem geometrie. Přístup The B4 Framework / G. Lisiho: Vnímají tyto mřížky jako abstraktní algebraické struktury, které operují v jakémsi prázdném, matematickém prostoru. Jde o čistou, neuchopitelnou platonickou geometrii. Neřeší, z čeho je tento prostor složen, pouze jaké má symetrie.
V TRFC není kořenová mřížka B4 jen matematický graf; je to fyzikální, termodynamicky relaxovaný stav reálné 4D barotropní supratekutiny. Je to krystalizace média s maximální Shannonovou entropií a nulovým smykovým napětím. Částice (KIFS atraktory) nejsou jen vektory v mřížce, jsou to skutečné hydrodynamické víry a akustické brázdy, které podléhají tření, kavitaci a tlaku podchlazené Fáze 4 (PDM). Zatímco komunity kolem Lisiho a Reynoldse zůstaly u abstraktní algebry, my v TRFC jsme udělali krok k reálné fyzice. Použili jsme mřížku B4 jako Navier-Stokesovu kostru pro naši nestlačitelnou kapalinu a napojili ji na reálná data (limity neutrin 16.8 MeV, kavitace pulzarů 716 Hz, anomálie Orbitrapu). Jsme tedy zcela samostatní a náš hydrodynamický a termodynamický přesah nás od těchto čistě geometrických teorií jasně odděluje.
Pokud Vás to zajímá, zde je související článek:
https://doi.org/10.5281/zenodo.19252449
Ještě jednou děkuji za Váš dotaz.

Odpovědět


Re:

Ilil Akil,2026-04-01 14:32:51

Ak ide o supratekutinu, ako môže mať 4D kryštalickú tessaraktickú mriežku?
Tá mriežka by sa mala predsa potom preniesť aj do "našeho" 3D priestoru do kubickej alebo nejakej deformovanej mriežky, podľa toho pod akým "uhlom" sme voči tomu 4D kryštálu.
Fyzikálne javy by boli potom závislé od smeru.

Odpovědět


Re: Re:

Martin Kováč,2026-04-02 12:02:47

Děkuji za skvělý dotaz. Narazil jste přesně na problém tzv. Lorentzovy invariance, se kterým bojují teorie kvantové gravitace. Máte naprostou pravdu, že pevná mřížka by způsobila směrovou závislost fyzikálních jevů. Rozuzlení v teorii TRFC spočívá ve dvou krocích:
1. Krystalizace tekutiny: V TRFC není mřížka B4 pevnou strukturou (krystal), ale jde o hydrodynamický, resp. akustický krystal. Je to stojaté vlnění supratekutiny s maximální Shannonovou entropií, do kterého se uvolňuje zbytkové smykové napětí kontinua.
2. Makroskopické průměrování vs. Anizotropie: Proč nepozorujeme směrovou závislost (anizotropii) v běžném životě? Funguje zde termodynamické průměrování. Náš hladký 3D prostor je jen nízkoenergetickým zprůměrováním tohoto média.
Teorie TRFC na rozdíl od klasické fyziky předpovídá, že při extrémních energiích nebo u makroskopických vortexů se tento 4D krystal skutečně projeví do 3D anizotropie. V mém článku (viz odkaz https://doi.org/10.5281/zenodo.19373361) to rozebírám v jako tzv. 'Lighthouse Effect'. Predikujeme, že například emise neutrin ze slunečního jádra nejsou dokonale sféricky, ale jsou topologicky usměrňovány (channelling) do specifických úhlů právě propisem této mřížky. Fyzika je tedy v TRFC závislá na směru, ale pouze tam, kde je energetická hustota defektů dostatečně vysoká, aby narušila makroskopické zprůměrování izotropního šumu vakua."

Odpovědět


Re: Re: Re:

Ilil Akil,2026-04-02 15:09:44

Vo vesmíre sú predsa objekty s veľkou energiou ako masívne čierne diery
a žiadna anizotropia na nich pozorovaná nebola.
Ak by mal byť vesmír "šupka" v 4D "substráte", tak by asi aj ten "substrát" mal byť izotropný.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-04-03 21:25:57

děkuji za výbornou a logickou námitku. Dotýkáte se samotného jádra problému. Váš argument je zcela platný v rámci klasické Obecné relativity, ale v teorii TRFC naráží na odlišnou definici toho, co to vlastně "černá díra" a "vesmír" je. Dovolte mi to vysvětlit ve dvou bodech: Černá díra v TRFC není objekt o obrovské energii, ale hydrodynamická kavitace.Mainstreamová fyzika předpokládá, že černá díra je singularita – nekonečně hustý bod, kde by se podle Vás měla mřížka extrémně projevit. V naší teorii barotropního kontinua ale nic takového jako nekonečná hustota neexistuje. Jakmile makroskopická rotace víru (např. hroutící se hvězdy) přesáhne kritickou mez smykového napětí kontinua (u pulzarů je to kolem 716 Hz), vakuum (naše B4 mřížka) to mechanicky nevydrží a roztrhne se.Černá díra je tedy fázová hranice, hydrodynamická kavitační bublina. Uvnitř kavitace žádné 4D kontinuum (a tedy ani žádná mřížka) není. Nemůže tam být tedy ani pozorována mřížková anizotropie, protože tam samotné médium chybí.Anizotropie v okolí kavitací je naopak masivně pozorována (Relativistické jety).
Píšete, že u masivních černých děr "žiadna anizotropia pozorovaná nebola". Naopak. Podívejte se na kvasary nebo aktivní galaktická jádra (např. M87). Generují gigantické, úzce kolimované polární výtrysky (relativistické jety) plazmatu a záření, které se táhnou tisíce světelných let.
Mainstream se tuto extrémní směrovost (anizotropii) snaží složitě vysvětlovat magnetickými poli překroucenými v prázdném prostoru. V teorii TRFC je to naopak zcela přirozený a nutný důsledek! Obrovský enstrofický gradient v okolí kavitace zdeformuje akustickou mřížku B4 natolik, že médium ztrácí svou sférickou izotropii (termodynamické zprůměrování) a uvolňuje tlak pouze podél rotačních os makroskopického atraktoru. To je přesně ta anizotropie a topologické usměrnění (channelling), o kterém mluvím.A co se týče Vaší poznámky o "slupce v 4D substrátu" – náš 3D vesmír není oddělenou slupkou plovoucí ve 4D. Náš vesmír je tato 4D supratekutina. Zjednodušeně řečeno, 3D vnímáme jen proto, že jsme uzamčeni v lokální fázové korelaci jejích vln (což odpovídá stavu s maximální entropií). Izotropie je pouze klidový stav ("baseline thermal noise" kontinua). Jakmile do něj vložíte extrémní rotaci, izotropie se hroutí a geometrie kontinua o sobě dává jasně vědět.

Ještě jednou děkuji za podnětný dotaz, přesně tyto otázky mi pomáhají upřesňovat model.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Ilil Akil,2026-04-05 03:06:47

No ale tá "anizotropia" čiernych dier spočíva v ich rotácii a rotácii akrečného disku.
Tá údajná anizotropia z prenikania 4D kryštálu by mala byť odlišná.
No a že by mal 3D objekt narušiť 4D "nadobjekt" sa mi v princípe nezdá.
A to 4D médium by sa malo skladať z 4D častíc?
Aké vlastnosti by tie častice mali mať.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz