Lidské šlápoty staré milion roků?
Překvapením skončila prověrka údajně nejstarších lidských šlápot na americkém kontinentu. Vědcům se zdálo přehnané stáří 40 tisíc let. Teď určili jejich stáří na 1,3 milionu roků.

Lom u sopky Cerro Toluquilla. Mocnost vrstev sopečného popela činí mnohde až 5 metrů.

V roce 2003 narazili britští vědci vedení Silvií Gonzalezovou z John Moores University v Liverpoolu v opuštěném mexickém lomu poblíž sopky Cerro Toluquilla na otisky zkamenělé v dávném sopečném popelu. Průzkum otisků skočil závěrem, že tudy před 40 000 roky prošli lovci přes čerstvý sopečný popel napadaný na břehu jezera. Později překryla stopy další vrstvička popela a nakonec je zalila voda. Popel se změnil na tvrdou horninu a uchoval otisky až do dneška.

Pohled na plošinu, kde se stopy uchovaly.

To bylo slovo do pranice, protože nejstarší lidské ostatky z Ameriky jsou staré 11 500 roků a známky staršího osídlení nejsou přijímány odborníky jednoznačně. Proto otisky prověřil tým geochronologů z University of California v Berekeley vedený Paulem Rennem. Ti došli k závěru, že otisky jsou staré 1,3 milionu let.

Mnozí objev vědců z Berkeley uvítali. Například věhlasný paleoantropolog Tim White prohlásil, že nikdy nevěřil, že jde o skutečné otisky lidských nohou.
Zajímavá je reakce Silvie Gonzalezové. Ta říká, že změnu datování akceptuje až poté, co sama podrobí horninu dalšímu výzkumu. Ještě zajímavější je její další komentář.
„Nová data samozřejmě neznamenají, že datování 1,3 milionu roků je správné,“ říká Gonzalesová. „Analýzy je třeba zopakovat, aby to začalo dávat smysl. Ale i kdyby se ukázalo, že to tak je, tak to neznamená, že nejde o otisky (lidských) nohou.“

V této souvislosti snad netřeba připomínat, že nejstarší známé ostatky Homo sapiens jsou staré „pouhých“ 160 000 roků. Předpokládá Gonzalezová osídlení Ameriky dřívějšími předky člověka? Stopy od Cerro Toluquilla vědci jen těžko vezmou jako přesvědčivý důkaz. Zcela jistě je ale přivítají zastánci „amerického yettiho“ zvaného „bigfoot“.

Kdopak to tu šel? A kdy?

stopa

Takhle vypadá jedna ze šlápot, které jsou podle vědců z Berekeley staré 1,3 milionu roků.

stopa2

Jiná v porovnání s velikostí č. 8

... a další dvě.

... a další.

kosti

V pánvi Valsaquillo, kde se lom nachází, byly nalezeny také kosti mastodonta.

White

Tim White z university v Berkeley se podílel na výzkumu slavných šlápot australopiteků v africkém Laetoli.  Mexickým šlápotám ale nevěří.

Bigfoot

Mr. Bigfoot na naši žádost o komentář nereagoval. Celý den nebral mobilní telefon.

Datum: 01.12.2005 09:53

Stopy lidí v Americe     Autor: Václav Hrdonka (11.12.2005)

překvápko

Mgr. Jan Landauer,2005-12-07 17:01:20

Jistě, 1,3 mil. let je podezřele mnoho a v té době lidé nemohli chodit po americkém kontinentu.... Stejně jako bylo před rokem 1936 (de facto před padesátými lety) úplně každému jasné, že lalokoploutvé ryby vyhynuly před 200 mil. lety a tudíž nemohly přežít dodnes. A podobně se vědci vysmívali třetihorní žirafě okapi apod. Sakra, copak nás ta příroda (nebo jak tomu říkat) nefackuje v jednom kuse? Jednou si myslíme a jsme přesvědčení, že je to tak, a za chvíli se vynoří důkazy, že je tomu úplně jinak. Před třiceti lety byste s tvrzením, že tyrannosaurus byl pomalu kráčející mrchožrout, měl teplou krev a byl porostlý peřím mohli vystupovat leda v silvestrovské zábavě pro paleontology.
Tudíž, co je tak nepravděpodobného na tom, že lidé už tenkrát kráčeli po Americe?
PS.: Nejsem žádný kreacionista, jen ve mě hřímá zdravý vědecký skepticismus!!!!
PPS.: Jo, a bacha na bigfoota, aby konečně už taky nevylez z lesů a nekousnul vysmátý antropology do tý jejich arogantní prdele.

Nebo chyba měření?

Pavel,2005-12-08 07:38:20

Vážený pane, pokud budete stokrát měřit rychlost světla, devětadevadesátkrátz vám vyjde 300 000 km/s a jednou 3 000 000 km/s, budete na základě toho jednoho odlišného výsleku tvrdit, že těch 99 bylo bylo špatně změřených a jenom ten jeden je dobře, nebo to uděláte naopak?

Podobně je to tady. Existuje spousta faktů podporujících hypotézu, že v Americe tak dávno lidé nebyli. Má se kvůli jednomu faktu, který do toho nezapadá okamžitě předělávat celá antropologie, nebo je vhodnější napřed tento fakt podrobit kritickému rozboru, jestli se náhodou nejedná o omyl?

souhlas, ale....

Mgr. Jan Landauer,2005-12-08 10:12:48

Netvrdím, aby se okamžitě přepisovaly učebnice. Jen chci říct, že považuji za pošetilost, že jen co se ukáže nějaká možná zvláštnost či odchylka od běžných vědeckých stanovisk (třeba člověk před milionem let na am. kontinentu), hned se všichni snaží najít metodu měření, kterou by vše vrátili do původních vědeckých tezí. Nikoho nenapadne se zabývat tím, jestli se skutečně nemohli lidé v této době na tomto místě objevit. Trochu mi tento zcela nevědecký přístup mnohých vědců připomíná náboženská dogmata.

Asi se neshodnem

Pavel,2005-12-08 13:13:28

Vědci nehledají metodu měření, kterou by to mohli zfalšovat (tak chápu váš výrok "vrátit do původních kolejí"), ale metodu, kterou by tento nečekaný výsledek mohli ověřit. Pokud se ukáže, že to jsou opravdu lidské stopy staré přes milión let, tak to vědci vezmou jako fakt (vědci, aspoň většinou, skutečně nejsou dogmatici) a začnou přepisovat učebnice. Ale než se to ověří, není třeba žádné teorie měnit.

asi se shodneme, až na....

Mgr. Jan Landauer,2005-12-13 12:57:17

Jistě, také tvrdím zkoumat, zkoumat, zkoumat, prověřovat ap... Avšak mnoho vědců bohužel jedná téměř dogmaticky (z vlastních zkušeností), nejsou otevřeni novým hypotézám a raději se drží starých dobrých faktů. Pohodlnost vítězí nad zvědavostí a otevřeností. To je problém, který jsem od začátku měl na mysli. Ještěže je spousta těch, kteří jsou ochotni riskovat svou pověst jen, aby se dověděli, jak to bylo doopravdy.

Pavle

KillerZero,2005-12-13 19:38:09

Když budete celník a já pašerák. Já provezu 99x bez povšimnutí metrák drog. Když pojedu po stý, tak mi je objevíte. Taky kvůli jednomu odlišnýmu výsledku nebude třeba tvrdit, že drogy pašuju?

Ehm?

Pavel,2005-12-14 07:18:06

Chcete snad říct, že světlo je tak inteligentní, že pozná, že měříme jeho rychlost, a schválně zpomalí?

to: mik

Ucholák,2005-12-05 20:06:52

Správný názor! Zde působí ovšem jako bílá vrána. Jinak k datování těch ještěrů o které se pár čtenářů otírá: vzhledem k nálezům nezfosilizovaných tkání by stálo za zvážení (stydím se to napsat) změřit obsah známého C14.

datování C14

Bediatr,2007-06-29 13:35:12

Dinosauři vymřeli řádově před 65 mil. roky, datování uhlíkem C14 s poločasem rozpadu 5730 let "dosáhne" nazpět někam k 30 000 let.
Stopa zavátá a zalitá nějakou břečkou po vulkanické činnosti může obsahovat hodně jiné materály včetně radioaktivních, než okolí. Obdoba radiaktivního spadu z Černobylu ( Bělorusko, Skadinávie..kdo mohl předvídat, že se mrak "vysype" také někde u Innsbrucku)

Jak je to s datováním

stan,2005-12-03 07:48:56

ňák mi to není jasný.
Jestliže existuje nějaký poločas rozpadu tak v minulosti dané právě poločasem rozpadu bylo množství radioaktivní látky dvojnásobné. Někdy jsou to statisíce let, ale u některých prvků jen tisíce. Ovšem to nám tu pěkně narůstá radioaktivní pozadí, skoro by se chtělo říci s ďábelskou rychlostí. Tak jak to bylo před 62 000 000 let? Nebo před 1 300 000?

Radioaktivní prvky

Standa,2005-12-03 17:20:02

Většina kratce žijících radioaktivních izotopů na Zemi vzniká buď dynamicky (např. vlivem kosmického záření) nebo jako produkt rozpadu dlouze žijících radioaktivních izotopů.
A dlouze žijící radioaktivní izotopy (a vlastně prakticky veškeré izotopy těžkých prvků, včetně těch stabilních) vznikly ještě před vznikem Země, nejspíš při výbuchu nějaké blízké supernovy.

No sem zvědavej co s toho vyleze

ATA,2005-12-02 12:05:27

beztak to prohlási za nejakou náhodu a zametou to pod koberec

Ps. At si cestovatelé v čase dávaj pozor kam šlapou. :)

Nejdriv je treba dokazat ze ty diry jsou stopy

Ladislav,2005-12-02 05:55:01

Nejdriv je treba dokazat ze ty diry jsou stopy. Pokud se potvrdi ze jsou to stopy, pak je potreba proverit ktery zivocich, ktery tu oblast tehdy obyval mohl stopy zanechat. A jako uplne posledni bych si nechal tvrzeni ze to byl 1.3 milionu roku stary homo sapiens

jeste ze te maj

oomega,2005-12-03 01:13:27

mno,nebejt tebe,chudaci vedci jeste sedej na nejblizsim kameni s hlavama v rukach a bezradne krci rameny....

Ach, ty důkazy v kruhu!

Pepa z depa,2005-12-02 01:10:32

Radioaktivní doklady stáří vrstev s nálezy, podobná struktura usazenin a máme rozškatulkovaný vývoj třeba lidstva. Nepohodlné nálezy se zametou pod koberec pro příští generace... .Byl kreacionistou i Ludvík Souček / např Tušení stínu , Tušení souvislostí aj / ?

Tchýně

Karel,2005-12-01 21:55:59

Na poslední fotografii poznávám moji tchýni. Nač chodit tak daleko, žíjí dosud mezi námi. Jde mi mráz po zádech, a to ještě nezačala doba ledová!

Ale stála by za hřích, ne?

HonzaL,2005-12-02 03:38:52

U zpovědi se chlap zpovídá ze svých hříchů:
"Víte, otče, ta moje tchýně, to je ale ženská. Chvílema uvažuju, že by stála za hřích!"
"Pamatuj synu, nesesmilníš!"
"Kdepak velebnosti, NEZABIJEŠ!"

Paluxy, TX

gersheimer,2005-12-01 21:15:18

Kampak na nás Američany s takovými mladými nálezy!Náboženští fanatici z Texasu, bojující proti evoluci, mají na svých stránkách www.icr.org fotografie ještě starších stop, a to dokonce obutých, na texaském nalezišti Paluxy ve stejné vrstvě jako stopy dinosauří (tj. z triasu). Velikost odpovídá asi tak číslu 45-50 podle evropské normy, podrážka příčně páskovaná (asi nesmeky). Skeptici k tomu přidávají, že tyhle stopy se mezi těmi dinosauřími objevily zničeho nic přes noc během vykopávek, jak si asi někdo chtěl udělat legraci. Tak to tu chodí, člověk a dinosaurus, bok po boku...

Ale i naopak

Dinosaurus,2005-12-01 21:47:47

Lidé žili už ve spodní křídě - to tvrdí někteří Dänikenovci, krecikové ne...pro ně je autorita James Ussher (Canterburský arcibiskup), který v roce 1650 spočítal podle genealogie v bibli, že svět byl stvořen 23. 11. 4004 př. n. l.

Nah...

Dinosaurus,2005-12-01 19:51:04

Celé to zavání "Paluxy river" fenoménem. Za chvíli bude zase někdo tvrdit, že lidé žili spolu s dinosaury už před 110 miliony let as navíc tam měli i zkamenělou televizi... (nejschopnější krecikové si vzpomenou i na značku) ;o(

casova shoda

gersheimer,2005-12-01 21:21:11

Sorry, tak jsem pridal obsahove skoro shodny komentar, nez jsem precetl Tvuj. Jen jedna chyba v nem je: fanatici z Texasu (jednoho procpali az do Bileho domu) netvrdi, ze lidi zili pred 110 miliony let, ale ze dinosauri zili pred asi tak sesti tisici let a vyhynuli pri potope sveta. Svet je podle nich stary asi sedm tisic let a potopa byla pred peti tisici. A vsechny vedecke metody datovani cehokoliv jsou samozrejme zcela mimo. Datovat se da jedine pocitanim biblickeho rodokmene patriarchu...

White House

mik,2005-12-05 00:41:39

Dam prednost Bilemu domu s nekym kdo ma pavedecky svetovy nazor nez tem co maji ten jediny pravy vedecky svetovy nazor.

Dukaz

SG-fan,2005-12-01 17:40:28

Stopa je dukaz pritomnosti antiku na Zemi pred miliony let.

Důkaz

Ucholák,2005-12-01 19:38:44

Stopa je pouze důkaz nesmyslnosti pravěkého datování. 5 různých metod dá 5 naprosto různých výsledků lišících se o celé řády. Je to způsobeno tím, že tyto "vědecké" metody jsou založeny na celé řadě zcela smyšlených předpokladů.
Což dokazuje různost výsledků lišících se o tisíce %.

Souhlasím...