LINKY
Umělý kulový blesk, co se stalo v kambriu, finanční trhy a očistec, kosmické záření a vznik mraků...

Izrael zkouší vypouštění vojenských družic z letadel. "Doprava družice na oběžnou dráhu kolem Země za využití letadla je levnější než pomocí klasických nosných raket, startujících z kosmodromu."
Podrobnosti: Astro.cz

Jako první ze tří zbývajících amerických raketoplánů skončí svůj život Atlantis.
Podrobnosti: Idnes

Trochu překvapivé zjištění - mraky v pozemské atmosféře by mohly souviset i s částicemi, které dopadají z dalekého kosmu. Bylo údajně změřeno, že "vyšší intenzita kosmické radiace zvýšila téměř o dvacet procent pravděpodobnost, že bude zamračeno".
Podrobnosti: Ihned

V Bruselu se chystá další zásah tzv. na ochranu spotřebitelů a životního prostředí - zákaz rtuťových teploměrů (lze předpokládat, že další na řadě budou třeba špekáčky).
Podrobnosti: 21. století

Profesor Jan Zrzavý se chystá vydat další knihu, jak jinak než o evoluci - a k dispozici je první ochutnávka. Zamyslíme se v ní nad kambrijskou explozí. Jak je možné, že analýza molekulárních sekvencí vede spíše k závěru, že velké živočišné kmeny jsou stáří předkambrijského? A jaký vztah s tím vším má fauna Ediakara?
Podrobnosti: Science World

V době, kdy je vztah mezi křesťanským a arabským světem značně konfrontační, by snad mohlo být zajímavé se vrátit do doby, kdy tomu bylo jinak. V době raného středověku arabský svět latinskou Evropu v mnohém pozitivně ovlivnil. Na Science Worldu jsme na toto téma připravili menší seriál. Pravděpodobně nejzajímavější je jeho poslední část, která ukazuje, proč nakonec došlo k přesunu vědy do Evropy.
Podrobnosti: Science World

Průmyslová revoluce souvisela jistě s finančními trhy, ty však mohly vzniknout až poté, co úrok/lichva přestaly být ze strany církve považovány za neodpustitelný hřích. Jak a kdy k tomuto posunu došlo, jak to souviselo s očistcem? A proč vůbec středověké církvi půjčování peněz vadilo?
Podrobnosti: Business World

Ještě jedno historické zamyšlení. V minulosti bývalo vždy zvykem, že dominantní světová velmoc hromadila peníze, byla věřitelem a investovala po celém světě. Dnes Spojené státy dluží 3 biliony dolarů. Jak k tomu došlo, jak americký dluh souvisí s čínskými úsporami a co od tohoto trendu můžeme očekávat?
Podrobnosti: Business World

Paralelní světy známé z multiverzové interpretace kvantové fyziky by ve skutečnosti mohly interagovat. Vedlejší větší vesmír by ten náš mohl klidně i spolknout (článek na zajímavé téma, bohužel poněkud zmatený).
Zdroj: New Scientist

Na univerzitě v Tell Avivu se údajně poprvé podařilo laboratorně připravit kulový blesk. Dokonce se hovoří o možném praktickém využití umělých kulových blesků - úprava povrchů, roznětka nebo i zdroj energie.
Zdroj: PhysicsWeb