Zubaté kuře a evoluční historie uvnitř genomu  
Překvapivý doklad schopnosti tvořit zuby krokodýlího typu u kuřat jednoznačně ukazuje na evoluční historii ptačí linie.

 

Zvětšit obrázek
Zuby kuřete v intimním detailu. Jako by z oka vypadly těm krokodýlím.

V 19. století si francouzský badatel Etienne Geoffroy Saint-Hillaire všiml, že se u papoušků během embryonálního vývoje dělají na čelistech zajímavé hrbolky, které pak během růstu zobáku zase zmizí. Saint-Hillairovi neuniklo, že vlastně docela připomínají primitivní zuby ještěřího typu. Celý nadšený se pochlubil Cuvierovi, tehdejší jedničce srovnávací anatomie. Cuvier se mu jako zanícený odpůrce konceptu evolučního vývoje organismů vysmál, nejspíš i proto, že mu došlo, co by to znamenalo. Saint-Hillairovi sklaplo a po dlouhé roky se o ptačích zubech nemluvilo.

 


V 70-tých letech 20. století si vývojoví biologové hráli s přenášením tkání mezi různými zvířaty. Mimo jiné vyzkoušeli i přenos zárodečné myší ústní tkáně do úst vyvíjejícího se kuřete. Kuřeti narostly zuby. Myší tkáň očividně dokázala molekulární signalizací přinutit tkáně kuřete odpovědět na instrukce týkající se zubů. Vadou na kráse bylo, že takhle vzniklé kuřecí zuby připomínaly ze všeho nejvíc savčí stoličky. Celá záležitost tak dál dráždila další generace vědců. Stejný trik se pak povedl i s ústní tkání ještěrky, až dosud se však nikdy nepodařilo přinutit ptačí tkáň, aby samostatně nově vytvořila zuby.

 


Časy se mění. Nedávno učinil Matthew Harris, tehdy ještě student americké University of Wisconsin překvapivý a dost zásadní objev. Při studiu embryí mutantních kuřat talpid2 se svými spolupracovníky našel na jejich čelistech zuby. Talpid2 je jednoduchá recesivní mutace genu, jenž se podílí na řízení ontogenetického vývoje tkání mezodermálního původu, jako jsou vaziva, chrupavky, kosti, cévní systém nebo svaly. Je to rozhodně mutace velmi širokého účinku. Není vůbec zvláštní, že je pro kuřata smrtelná. Vlastně se ani nevylíhnou, vypadají dost smutně, trpí těžkými vývojovými poruchami a umírají nejčastěji 18. den po oplození, čili 3 dny před vylíhnutím. Talpa je latinsky krtek, embrya talpid2 jsou nápadná krátkými krtkoidními končetinami s nadbytečnými prsty. Ve vývojové biologie se docela využívají jako model studie vývoje končetin. Harris rutinně kontroloval mutantní talpid2 14 až 16 dní stará a najednou si všiml drobných zoubků na čelistech.

 

Zvětšit obrázek
Ichthyornis, zubatý fešák ze svrchní křídy. Původně se myslelo, že čelist patří nějakým mosasaurům, pak ho našli v celku. Takhle vypadali ptáci před ztrátou zubů


Nejsou to žádné stoličky, ale zuby kuželovitého tvaru, od pohledu jednodušší než savčí. Podle specialistů velmi připomínají zuby první generace, „mléčné“ zuby aligátorů. Právě krokodýlové jsou nejbližší žijící příbuzní ptáků, společně se řadí mezi archosaury. Postupně se ukázalo, že kuřecí zuby spojuje s aligátory nejen vzhled, ale i umístění a detaily vývoje v zárodcích. Aby se náhodou neřeklo, že zuby dělají vyloženě jenom mutanti, autoři ověřili, že schopnost tvořit zuby mají i normální kuřecí embrya. Lze ji spustit změnou na molekulární úrovni - například když se ve tkáních normálních kuřecích embryí pomocí virů zvýší hladina beta kateninu, jenž hraje ve vývoji zubů klíčovou roli.

 


I když se to už dávno tušilo, teď je úplně jasné, že Saint-Hillaire měl pravdu. Proč rostou ptačí zuby samy od sebe právě mutantům talpid2? Mutace talpid2 ošklivě nabourává základní rozvržení tkání kuřecího embrya a mimo jiné k sobě nejspíš náhodou dostane dvě vrstvy buněk úst, které jsou u normálních kuřat i ostatních ptáků oddělené. Tyhle tkáně si podle všeho zasignalizují starobylým způsobem a kuřátkům najednou narostou zuby.
Dnešní ptáci zuby nemají. Fosilní druhy z ptačí linie ovšem zuby vlastní a koneckonců, linie ptáků vznikla uvnitř dromeosaurů, čili většinou obstojně zubatých dinosaurů. O zuby ptáci přišli někdy před 70-80 milióny let. Ta ztráta nebyla nic složitého, jen se změnila pozice vrstev buněk. Mohla to být čistě náhoda, která se zafixovala, to se tak v evoluci stává. Zuby mohly zmizet jen tak, bez důvodu. Nebo to mohlo být i výhodné, třeba v souvislosti s odlehčováním ptačí kostry, jak se ptáci postupně víc a víc věnovali létání.

 


Jak se teď ukázalo, molekulární nástroje pro tvorbu zubů v kuřecím genomu ještě pořád jsou. Budou nepochybně postupně nalezeny i u dalších ptáků, minimálně u blízkých příbuzných slepice domácí. Zuby ptákům naprosto zjevně k ničemu nejsou, jsou vypnuté. Jen je ještě náhodné mutace z kuřecího kuřecího genomu úplně nevyzmizíkovaly.

Zvětšit obrázek
Tenhle critter si na zubech nepochybně zakládá. Jak ale ukazují ptáci, přijít o ně během evoluce není zase takový problém.

Ve skutečnosti to není nic neobvyklého, podobných příkladů je spousta. Genomy jsou skládky odpadu, najdete v nich spousty takových vypnutých věcí. Na světlo je čas od času vytáhne nějaká taková roztomilá mutace. Občas se narodí normálně bezkřídlý škvor s křídly. V pořádku, jeho předci křídla měli. Lidé opět nejsou žádnou výjimkou, Matička příroda si ráda zavtipkuje a občas se narodí lidské mládě s ocasem. Stává se to vzácně, ale stává. Ocas může mít až 10 cm, je normálně pokrytý kůží, osvalený, inervovaný, vybavený smyslovými orgány a velmi vzácně v něm je i chrupavka s 1-5 obratly. Mimina s ním mohou hýbat a vyjadřovat emoce. Opět není divu, naši předci ocas měli a návod k jeho výrobě stále ještě máme v genech. Přichází čas pro molekulární archeology, kteří budou z genomů vykopávat další takové veselé věci.

 


Ptačí zuby jsou bez přehánění excelentním dokladem evoluční historie. Jak rozumně vysvětlit, že ptáci mají ve svém genomu narychlo vypnutý program na tvorbu zubů? Soudobá věda praví, že jednoduše a elegantně: ptáci pocházejí ze zubatých předků. A co odpírači evoluce? Zubatí ptáci je budou strašit. Až potkáte nějakého designéra, zeptejte se ho, proč, proboha, ten vtipálek udělal ptáky s vypnutými zuby.


Pramen: Current Biology 16(4): 371-377.

Datum: 27.03.2006 01:15
Tisk článku


Diskuze:

Mihulka

Pavel Kábrt,2010-09-05 18:08:29

Až potkáte někdy pana Mihulku, zeptejte se ho, proč nečte víc odborné články z oblasti designu, pak by neměl trapné poznámky, které plynou z jeho neznalostí. Proč by zuby u jakéhokoliv ptáka měly dokazovat evoluci? A proč zrovna z plazů? Exprese genu není evoluce genu. Tu by měl pan Mihulka vysvětlit - ale to by se asi zapotil. Pavel Kábrt, www.kreacionismus.cz

Odpovědět

Na jiné

pepa z depa,2007-01-02 17:19:01

myšlenky Vás,doufám, přivede kniha Kauza Stvořitel od Lee Strobel-a. Dost poučná, což by prospělo úrovni mnoha diskuzí na obdobná témata.

Odpovědět

Prsa

SINCITYMAN,2006-09-03 18:06:45

Na některých ženách si můžete uplácat prsou,kolik a kde chcete....takže jste vlastně inteligentní designér...

Odpovědět

objev

Ucholák,2006-03-29 19:03:59

„Ptačí zuby jsou bez přehánění excelentním dokladem evoluční historie … ptáci pocházejí ze zubatých předků.“

Ptáci pocházejí totiž z krtků: “Talpid2 je jednoduchá recesivní mutace genu … Je to rozhodně mutace velmi širokého účinku. Není vůbec zvláštní, že je pro kuřata smrtelná. Vlastně se ani nevylíhnou … Talpa je latinsky krtek, embrya talpid2 jsou nápadná krátkými krtkoidními končetinami s nadbytečnými prsty."

Odpovědět


z krtků pocházejí ...

SM,2006-05-13 01:01:07

... pouze dementi, BOHUžel :)

Odpovědět

Designér

Daniel,2006-03-27 22:17:38

Bác ho, změní se gen u ptáka a narostou mu zuby - no to je přece argument pro evoluci - honem, pojďme si rýpnout do Designéra.

Věřím v Designéra - boha Bible - Hospodina (staročeské slovo-dnes můžeme řici Hospodáře)
Ale nevěřím jen tak proto, že jsem něčemu uvěřil.
2 příklady,které mě v tom utvrzují:
-otázka: kdy moderní věda vyzkoumala, že had při zkoumání svého okolí vlastně jazykem ochutnává zemi - hle, v Bibli to už vědí dávno - Genesis 3,14 I řekl Hospodin Bůh hadovi: Protožes to učinil ... Polezeš po břiše, po všechny dny svého života žrát budeš prach. Toto místo bylo napsáno (před tím se předávalo hodně dlouhou dobu ústně) několik set let před Ježíšem Kristem - jak to ti lidé mohli vědět?
-podívejte se do Bible - kniha Jób 40-41 - je tam popis dvou netvorů - suchozemského behemóta a mořského livjátana - když si přečtete popis behemóta, tak musíte uznat, že to je popis brontosaura.(má se za to, že příběh knihy Jób se odehrává před potopou)

Chci Vás na oslu poprosit: buďte chlapi a pozvěte také jednou nějakého kreacionistu - třeba pana Kábrta - ať osvětlí designérský pohled na svět. (který je pro Vás tak humorný-třeba se zasmějí i ostatní)

Možná ho neznáte, zde jsou jeho stránky:/>
http://memento.junweb.cz/index.htm
(v sekci Diapozitivy jsou zajímavé obrázky-zkamenělý kmen stromu nastojato, kladívko ...)

Dovolím si přidat ještě jeden odkaz:
www.reformace.cz
třeba sekce O bibli - není špatné se informovat o nejrozšířenější knize na naší planetě
nebo sekce o stvoření ...

Odpovědět


had

ps,2006-03-27 22:28:24

jenže had neochutnává zem. Had jazykem čichá. Takže bible je vedle jak ta jedle.

Odpovědět


TO: ps

Pavel,2006-03-28 07:03:31

No jo, ale vy zapomínáte na hlavní argument křesťanů, a to sice, že Bible se nesmí brát doslova, že její vyjadřování je obrazné. Takže tím, že had jí prach, je vlastně myšleno, že had čichá jazykem. Podobně když je v Bibli napsáno, že říše Kristova bude trvat tisíc let, tak to vlastně znamená, že bude trvat hodně dlouho. Když pak půjdete po tom hlouběji, tak zjisíte, že křesťané nevěří tomu, co je napsáno v Bibli, ale tomu, co si někdo myslel, že si někdo myslel, že si někdo myslel, že si někdo myslel, že znamená to, co je napsáno v Bibli.

Odpovědět


Bible? Fuj!

Pán Bů,2006-03-28 10:51:11

Neznám horší a trapnější případ lidské tuposti! Bible je jen tisíckrát přepisovaný svitek, který původně mohl být klidně pornografií nebo humoristickým čtením. Pak v průběhu věků si jej kdejaký mocichtivec přizpůsovoval podle svého a samozřejmě leccos vykládal po svém. Stejně jako dneska kreáči. Had žere prach, je tudíž jasné, že už tehdá křesťani věděli všechno a ve druhohorách pánbíček zakopával kladívka do země, jako poselství pro budoucí křesťany. Pak určitě přilítli ufouni a dali se na křesťanství a nasměrovali evoluci tak, aby byla inteligentní (proč ne, máme inteligentní pračky, tak může přece být i inteligentní design). Je to hezké, ale blbost! Ještěže na Oslu jsou autoři, kteří na rozdíl od praček a designů jsou skutečně inteligentní a kreáče mezi sebe neberou!

Odpovědět


livjátan

O.A.Ocean,2006-03-28 17:48:57

A u popisu livjátana (= velryby z knihy Jób) je uvedeno, že chrlil oheň. Tohle dokonce ještě věda nevyzkoumala.

Odpovědět


ad

Daniel,2006-03-29 20:57:03

ad had - někde jsem slyšel (četl), že to takto funguje. Nevím jak Vy, ale já, když jazykem koštuju prach (napodobujíc hada), tak si ho potom utřu do kapesníku - had, jak známo, kapesníky zásadně nenosí, tudíš prach polyká :-) Zná snad někdo odkaz na nějaký popis, jak to ten had přesně dělá?

ad Bible doslova - také toto mi říkali (např. před konfirmací, což je potvrzení křtu v dospělosti) a myslím si, že to je velká chyba křesťanů - je to snaha o přizpůsobení se "tomuto" světu" - někteří teologové si asi myslí, že si tím získají sympatie - opak je pravdou - tam, kde se církev snaží přizpůsobit se světu a nehledí na Krista, tam postupně uvadá. I mne trápilo spousty otázek (např. co s lidmi, kteří nikdy o Bohu neslyšeli), ale zatím jsem na vše podstatné dostal odpověď - spousta odpověďí je napsána v samé Bibli - kdo hledá, nalezne, kdo tluče, tomu bude otevřeno, běda tomu, kdo zatvrzuje své srdce.

ad livjátan - také se mu v Bibli kralické říká drak ..., což i v dnešní přírodě neznáme živočichy (rostliny), které umí ovládat zvláštní chemické reakce, např. brouk Pytlík (ehh ten néé, ten se mi sem připletl omylem) - brouk Prskavec - stříká horké páry, které mají 100 stupnů - páry vznikají rychlým hořením se slyšitelnými výbuchy.

ad evolucionista a kreáč - řekni mi evolucionisto, jaký je smysl tvého života? Proč žiješ zde na zemi? K čemu se pachtíš - k tomu, aby jsi zemřel a posloužil evolučně dalším generacím? K čemu jim to bude, až třeba přestane fungovat magnetická ochrana země, nebo až slunce bouchne, nebo se nekřesťansky odbouchnem sami? Já křesťan (kristovec) vím, proč zde jsem a kam spěju - vše podstatné mi Bůh řekl v Bibli - dokonce je mi v Bibli řečeno, že mě nebudeš mít rád, že mě budeš nenávidět a že se z toho mohu radovat ...

Odpovědět


Had opravdu nejí prach

Pavel,2006-03-30 07:11:17

Jenže had ten prach opravdu nejí ani neochutnává. On si tím jazykem nabírá vzorky VZDUCHU, které pak přiládá k čichovým orgánům. A díky rozeklanému jazyku dokáže nabrat vzorky vzduchu ze dvou relativně vzdálených míst a tak získává prostorový čich. Takže had prach ani nejí, ani neochutnává, a dokonce většina hadů se ani v tom prachu neválí (žijou na stromech nebo ve vodě).

Samozřejmě, ten vzduch není čistý a stopy znečistění prachem v něm budou, ale tvrdit že had ochutnává prach je pak stejné, jako tvrdit že člověk dýchá prach.

Odpovědět


ad ad

Pán Bů,2006-03-30 11:10:23

Nejlepší legrace bude, až křesťan (kristian, nebo věřící, to je fuk) umře a zjistí, že po smrti je velký kulový, že jsme - stejně jako všichni ostatní tvorové na téhle planetě - pouhými živočichy s trochu nevšedně rozvinutým mozkem (což není nic neobvyklého, psi zase mají rozvinutý čich a lvi zuby atd.) a zkrátka, jako všechno na Světě, se narodíme a pak umřeme... Nač hledat něco co není, nač zbytečně vyhazovat čas do kontejneru nesmyslnými úvahami o smyslu života, když se dá prožít tolik pěkných věcí. Jestli někdo tvrdí, že ho víra uspokojuje, je to jako když nacistu těší oddanost k vůdci. Je lepší si zajít na pivo, nebo do kina, či na Oslovy stránky a věřit neuvěřitelnému - JSME JENOM ŽIVÍ TVOROVÉ, NIC VÍC NIC MÍŇ (žádná boží stvoření, potomci ufounů a kdehosi čehosi). Neuvěřitelné je to proto, že je to tak prosté, a člověk se málokdy spokojí s prostými odpověďmi.

Odpovědět


...

Martin,2006-03-30 21:48:20

Náboženstvo má odpoveď zdanlivo na všetko a v skutočnosti na nič. A samo osebe sa dá vysvetliť čisto na materiálnej báze.
Ako hovoria Murphyho zákony - človek bez viery je ako ryba bez bicykla.

Odpovědět


Pán Bů , Martin

Pán Bů , Martin,2006-03-31 15:39:01

Pán Bů , Martin
Podrobnější informace na:
/>
http://www.thelakeoffire.com/

Odpovědět


Behemot a jini

Jmeli,2007-03-05 11:06:36

No moje bible dole pod carou vysvetluje, ze behemot a leviathan nejspis byli slon a hroch...

Odpovědět

...neni tedy...

Jara,2006-03-27 21:49:43

...neni tedy daleko doba, kdy nas pokouse svym krokodylim chrupem nase vlastni slepice....bude to potomek me zname slipky zvane Apokalyptica....ta, krome vajec, jak znamo, nikoho nesnasela....ale i tu si, Zubata, ve forme ptaci chripky, jiste najde....Vas Jara Cimrman

Odpovědět


Já to tušil!

Josef,2006-03-27 22:29:23

Mistře, ja to tusil ze moje tchýně... je to .... a taky.......(porcelanovy)..... jen to příjmeni Apokalypsa mne poněkud mate...

Odpovědět


Ale ale

Pán Bů,2006-03-28 10:59:40

Mistře, v dokumentech se uvádí, že Vaší oblíbenou slepicí byla Zora (která zemřela za tragických okolností, když jste s ní testoval svou novou past na potkany a ona schytala vytřelenou matici do obličeje).

Odpovědět

Asi záloha

Ga,2006-03-27 19:57:47

takze menej prsnikov je vyhoda - to nepochybně - je pak menčí čance na rakovinu prsu

Odpovědět

vypnuté gény

Martin,2006-03-27 18:59:38

Prosím Vás, kto mi poradí, akým spôsobom by som si zapol vypnuté gény pre tvorbu poriadnych silných svalov, aké mali naši dávni živočíšni predkovia? :))) Teda aspoň dúfam, že tam tie gény mám...
A keď sa pohráme so svojimi génmi, možno oživíme aj tie pre tvorbu žiabier a splní sa nám dávny sen - budeme môcť dýchať kyslík obsiahnutý vo vode bez akvalungu. Ale na druhej strane - bozkávať dievčenský krk so žiabrami by asi nebolo veľmi erotické... Hm, možno by išlo len o zvyk...

Odpovědět


Na ty svaly

mik,2006-03-31 01:01:10

ti staci vypnout gen pro myostatin. Ale cim bys poslouchal kdybys mel zabry to teda netusim.

Odpovědět


žiabre

Martin,2006-04-03 15:05:00

Čím? No predsa bočnou čiarou :)))

Odpovědět

Pro SM - teorie opilého designéra

Marie,2006-03-27 13:16:15

Za všechny kreacionisty říkám: Na počátku bylo Slovo - ale to je chybný překlad řeckého slova logos. To má význam duch a duch se latinsky řekne spiritus. Takže na počátku byl špiritus. Já nevím čemu se pořád divíte.

Odpovědět


Souhlas

Dwarf,2006-03-27 17:46:29

Absolutní souhlas s Marií!

Odpovědět

Ad Pavel - těžko posuzovat, jestli tam jsou

Pavel Brož,2006-03-27 10:23:55

Některé násobné znaky jsou jen důsledkem jiné míry exprese téhož genu či malého souboru genů. Např. krky labutí či páteře hadů se od krků a páteří jiných ptáků či plazů liší pravděpodobně jenom jinou mírou exprese těchže genů. Rodí se (pravda vzácně) např. i dvanácti a víceprsté děti, a nedá se říct, že by to byl projev uspaných genů po dvanácti či víceprstých předcích, spíše jde o chybu v expresi téhož genu.

Odpovědět

Nejen ocásky

Pavel,2006-03-27 07:29:12

Lidem taky spí v genomu programy pro tvorbu pěti párů prsních bradavek, ale čtyři páry z toho (většinou) spí. Jakoupak asi má toto evoluční výhodu?

Odpovědět


uspora = vyhoda

ArthurPhD,2006-03-27 09:39:11

Samice druhu hommo sapiens maju obvykle len jedno mlada, takze menej prsnikov je vyhoda (uspora).
A okrem toho to lepsie vyzera (-;

Ale uplne odstranenie nepotrebnych genov by tiez mohlo byt vyhodou (uspora materialu pri bunkovom deleni)

Odpovědět


Prsa

Pán Bů,2006-03-28 11:10:18

Ženy mají jen dva prsy proto, že muži mají jen dvě ruce!

Odpovědět


3

ps,2006-03-29 13:09:37

Jo, ale mají ještě ústa, takže by měla být správně 3 prsa.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz