LINKY
Řeky tekoucí pod ledem Antarktidy, srážka dvou černých děr, proč byl v antice odmítnut heliocentrismus...

Kolem Vegy existuje prachový oblak i pás z komet a asteroidů. Z prachového disku v blízkém okolí hvězdy by se mohly začít formovat planety podobné Zemi (Vega je teprve mladá hvězda, její stáří se odhaduje na 350 milionů let).
Podrobnosti: Astro.cz

Pod ledem Antarktidy nejsou prý jenom jezera, ale i celé tekoucí řeky. Objev takového systému je na jednu stranu extrémně zajímavý, druhá věc ale je, že pokud antarktická jezera nejsou od sebe izolována, snižuje se tím šance objevit zde nějaké živé fosílie nebo extrémní organismy vůbec.
Podrobnosti: Ihned

Ve webové podobě Vesmíru si můžete přečíst recenzi další knihy Jamese Lovelocka „The revenge of Gaia“. Lovelockovy názory jsou poměrně radikální: „Pro šťastné přistání potřebujeme nějaký čas, abychom mohli přejít na jiné zdroje energie. Nejsou to ovšem větrné turbíny hyzdící obrovské plochy krajiny, není to „biopalivo“, které vyžaduje zemědělsky obdělávat obrovské plochy, nejsou to sluneční články; ani jeden z těchto zdrojů nedokáže pokrýt naše potřeby víc než z několika procent. Východiskem může být pouze termojaderná fúze, a dokud ji neumíme, musíme nutně stavět klasické atomky.
Podrobnosti: Vesmír

Nový rekordman mezi dinosauřími predátory byl objeven v Patagonii – 12 metrů dlouhý, 4 metry vysoký. A pro větší efekt navíc ještě údajně lovil ve skupinách.
Podrobnosti: Idnes

Jak vypadá srážka dvou černých děr? K dispozici jsou zatím pouze výsledky počítačové simulace, nicméně i tak to stojí za to: „asi tři procenta hmoty obou černých děr se změní na gravitační vlny. V tu chvíli se vyzáří více energie než vydají všechny hvězdy ve vesmíru.“
Podrobnosti: Lidové noviny

Že bělostné antické stavby byly ve své době často pomalovány, to se předpokládá už dlouho. Nyní ale máme i náznaky, jak přesně. Na slavném athénském Partenonu „byly objeveny červený minerál hematit, zelenomodrý malachit-azurit a egyptská modř“.
Podrobnosti: Svět vědy

Třídílný rozhovor na téma antické astronomie. Dozvíte se, zda výsledky astronomických pozorování byly Řekům k něčemu v běžném životě, jak se měřila vzdálenost Slunce a jeho velikost nebo proč se tehdy neprosadil heliocentrický systém.
Podrobnosti: Science World

Vezměte nějaký soubor fyzikálních, respektive empiricky naměřených dat-čísel. Jaká je pravděpodobnost, že číslo náhodně vybrané z tohoto souboru bude začínat jedničkou? Není to kupodivu jedna devítina...
Podrobnosti: Science World

Daň z příjmu pokládáme za zcela samozřejmou, před první světovou válkou však zdaleka ne všechny evropské vlády disponovaly podobnou mocí. To také vládám bránilo investovat větší prostředky do armády a omezovalo jejich mocenské choutky. Nově zaváděné daně tak přímo otevřely cestu k jatkám první světové války.
Podrobnosti: Business World