Anatomie kosmického „Ptáka“
Mezinárodní tým astronomů pomocí dalekohledu VLT objevil senzační, vzácný případ trojitého sloučení galaxií. Tento systém nazývaný „Bird“ („Pták“) nebo také Tinkerbell (okřídlená víla) je složený ze dvou hmotných spirálních galaxií a třetí nepravidelné galaxie.

Kombinovaný snímek (VLT/NACO a HST/ACS) slučujících se 3 galaxií nazývaných „Bird“. Kredit: Henri Boffin (ESO)

Galaxie ESO 593-IG 008 neboli IRAS 19115-2124 byla dříve známá jen jako vzájemně se ovlivňující dvojice galaxií ve vzdálenosti 650 miliónů sv.l.

Víla Zvoněnka Zvonivá (Tinkerbell )

Ale překvapením bylo odhalení pomocí přístroje NACO, který „kouká“ přes vše prostupující prachové mraky a odhalil nejjemnější detaily. Zařízení NACO (NAOS-CONICA) je systém adaptivní optiky na dalekohledu VLT (Very Large Telescope, ESO, Chile).

Na archivních snímcích Hubble Space Telescope jsou neomylně rozeznatelné dvě galaxie - jedna spirální, další nepravidelná.

Překvapení NACO spočívalo v jasné identifikaci třetí, zřetelně oddělené, nepravidelné, docela hmotné galaxie, která vypadá, že se v ní formují hvězdy šílenou rychlostí.

„Příklady sloučení tří galaxií zhruba podobných velikostí jsou vzácné,“ říká Petri Väisänen (SALT), vedoucí studie. „Jen blízká infračervená pozorování VLT umožnila identifikaci trojitého sloučení v tomto systému.“

Systém získal přezdívku díky podobnosti s ptákem (bird) nebo také Tinkerbell (pohádková okřídlená víla Zvoněnka Zvonivá z knihy James Matthew Barrie: Petr Pan) – „hlava“ je třetí složka, „srdce“ a „tělo“ tvoří dvě významnější jádra galaxií mezi slapovými „křídly“. Rozšiřují se do vzdáleností větší než 100 000 sv.l. neboli do velikosti naší Mléčné dráhy.

Snímek „Ptáka“ („Bird“) byl pořízen přístrojem NACO. Orientace - sever nahoře, východ vlevo a velikost obrazu 25 x 25 arcsec. Kredit: NACO/VLT

VLT (Chile). Kredit: ESO

Následná optická spektroskopie s novým dalekohledem SALT (South African Large Telescope, JAR) a archivní střední infračervená data ze Spitzera potvrdila oddělenou povahu „hlavy“, ale také přidala další překvapení. „Hlava“ a významnější části „Ptáka“ se pohybují rychlostí větší než 400 km/s (1,4 miliónů km/h!).
Pozorování takových vysokých rychlostí je ve slučujících galaxiích velmi vzácné. Navíc „hlava“ je významným zdrojem infračerveného světla v systému, i když je nejmenší ze tří galaxií.

„Vypadá to, že NACO zachytil jev právě v době jeho prvního vysokorychlostního průletu kolem "hlavy" galaxie skrz systém skládající se z dalších dvou galaxií,“ říká Seppo Mattila (Tuorla Observatory, Finsko) člen objevitelského týmu. „Ty dvě galaxie se musely setkat již dříve, pravděpodobně před několika stovkami miliónů let.“

V „hlavě“ se vehementně tvoří hvězdy, rychlostí téměř 200 hmotností Slunce za rok, zatímco další dvě galaxie se zdají být v klidnějším období formování hvězd.

„Pták“ („Bird“) patří k proslulé rodině svítivých infračervených galaxií, s infračervenou jasností téměř biliónkrát větší než Slunce. O této rodině galaxií se dlouho myslelo, že ukazují důležitou událost ve vývoji galaxie - sloučení galaxií, exploze hvězd, které nakonec může vést k vytvoření jediné eliptické galaxie.

SALT (JAR). Kredit: Barbara K. Kennedy (PSU)

Tento objev bude pod názvem „Adaptive optics imaging and optical spectroscopy of a multiple merger in a luminous infrared“ publikován v příštím vydání Monthly Notices Královské astronomické společnosti (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society).

Zdroj: ESO