Strážce genomu hlídá i plodnost
Gen p53 si plným právem vysloužil přezdívku „anděl strážný “ lidského genomu.

Gen p53 jeu lidí na 17 chromozómu

Gen p53 chrání náš organismus před nádorovým bujením. Nutí  buňky, aby opravovaly škody napáchané na dvojité šroubovici DNA.

Prof. Arnold J. Levine: Zvířatům s poškozeným genem p53 lze vyléčit jejich neplodnost podávání bílkoviny LIF.

Díky němu se dědičná informace udržuje v náležitém stavu. Gen p53 je pedant. Nedovolí například buňkám pokračovat v dělení, dokud si ve své DNA neudělají pořádek. Když to nezvládnou, donutí je spáchat sebevraždu. Gen p53 nás tak dnes a denně zachraňuje před rakovinou a  ne náhodou mají mnohé nádorové buňky tento gen těžce poškozený a vyřazený z činnosti.

Tým amerických biologů vedený Arnoldem Levinem z Cancer Institute of  New Jersey nyní odhalil další nesmírně důležitou roli genu p53. Výsledky jejich bádání přináší vědecký týdeník Nature. Levin a jeho spolupracovníci zjistili, že myši s poškozeným genem p53 trpí sníženou plodností. S tímto problémem se však potýkají pouze samičky. Plodnost myšáků postrádajících gen p53 nijak neutrpí.

Podle instrukce genu p53 se vyrábí v buňkách bílkovina, která dokáže zapínat další geny. Levine zjistil, že myším samicím zapíná tato bílkovina gen LIF nutný pro uhnízdění embryí ve stěně dělohy. Bez bílkovin syntetizovaných podle instrukcí genu LIF se nevytváří placenta a zárodky se nemohou vyvíjet.

Jeho produkt (protein) se váže na DNA, kde spouští geny.

Levine to potvrdil v experimentu, při kterém podával myším s narušeným genem p53 bílkovinu LIF.  Samicím se obnovila plodnost v plném rozsahu.

Carolyn Coulamová, ředitelka SIRM-Chicago, vedoucí imunologické laboratoře, autorka 200 publikací ve význačných vědeckých časopisech, matka deseti dětí...

Výsledky výzkumu vnesly jasno do některých záhadných případů neplodnosti u lidí.

V loňském roce zjistila americká endokrinoložka Carolyn Coulamová, že ženy nesoucí některé varianty genu p53 mají velké problémy s otěhotněním. Příčina však nebyla zřejmá. Teď se zdá, že i tyto ženy mohou mít narušen proces uhnízdění embrya v děloze. Naději na vyléčení by jim mohly přinést léčebné postupy, jež jsou založeny na aktivaci genu p53 a byly až doposud vyvíjeny především pro léčbu nádorových onemocnění.

Datum: 12.01.2008 15:00