Dej si velrybu, zachráníš planetu!  
Norští aktivisté zahájili kampaň, v které argumentují ekologickými výhodami konzumace velrybího masa.

 

 

Zvětšit obrázek
Loď hnutí Sea Shepherd sleduje japonskou velrybářskou loď Nisshin-maru.

„Zabij bobra, zachráníš strom!“ říkalo se napůl žertem na adresu „skalních“ ochránců přírody. V Norsku přichází toto heslo k životu v rámci kampaně ve prospěch lovu velryb. Podobných akcí z obou stran – tedy zastánců i odpůrců lovu velryb -  budeme svědky stále častěji, protože se blíží každoroční zasedání Mezinárodní velrybářské komise, na němž se bude rozhodovat o mnohém, aby se nakonec nerozhodlo o ničem.

 

 

Zvětšit obrázek
Foto z druhé strany. Člen japonské ochranky sleduje z paluby Nisshin-maru loď aktivistů.


Příklad eskalace napětí přichází z antarktických vod. Japonští velrybáři tam už vyrazili na tzv. lov velryb pro vědecké účely. Aktivisté z hnutí Sea Shepherd na ně zaútočili. Aktivisté metali na palubu sudy  a láhve a zranili několik členů posádky. O obsahu nádob se vede spor.  Aktivisté tvrdí, že v nich bylo žluklé máslo. Japonští velrybáři tvrdí, že tam byla čistá kyselina máselná. Zatímco japonská vláda si oficiálně stěžovala u nizozemského velvyslance (loď aktivistů je registrována v Nizozemí).

 

„Tento protiprávní akt nesmí být tolerován,“ prohlásil náměstek japonského ministra zahraničí Itsonuri Nonodera.
Aktivisté nevidí ve svém počínání nic špatného.
„Myslím, že to můžeme nazvat nenásilnou chemickou válkou,“ řekl vůdce aktivistů Paul Watson.

 

Rozjíždějí se i aktivity na diplomatické půdě. Japonsko uspořádalo seminář o velrybách a jejich lovu pro představitele nových členských zemí Mezinárodní velrybářské komise i pro představitele zemí, které členství zvažují. V jakém duchu byl seminář veden, je nasnadě.

Zvětšit obrázek
Paul Watson ze Sea Shepherd: „Vedeme nenásilnou chemickou válku.“

Norská akce vypadá vedle „máselné bitvy“ v antarktických vodách opravdu mírumilovně a téměř cimrmanovsky. Její organizátoři argumentují ekologičností konzumace velrybího masa. Používají přitom dnes tak oblíbeného přepočtu na produkci skleníkových plynů.

 

Zvětšit obrázek
A už to letí! Obsah „chemických bomb“ je předmětem sporu. Aktivisté házeli žluklé máslo. Na palubu japonské lodi dopadaly nádoby s kyselinou máselnou.

Z tohoto hlediska je velrybí maso skutečně nejekologičtější. Na 1 kg „velrybiny“ připadá produkce pouhých 1,9 kg skleníkových plynů. Pro srovnání. Kilo hovězího nás „stojí“ 15,8 kg skleníkových plynů. Na kilo vepřového  padne do ovzduší 6,4 kg skleníkových plynů. Než se nám dostane na stůl kilo kuřecího masa, vyprodukujeme 4,6 kg skleníkových plynů.
„V zásadě se ukazuje, že to nejlepší, co můžeme pro naši planetu udělat, je náhrada ostatních druhů masa masem velryb,“ říká Rune Froevik z High North Alliance, která reprezentuje zájmy obyvatel pobřežních oblastí Arktidy.

 

Podobně nízkou zátěž pro životní prostředí představuje i rybolov a konzumace masa ryb a dalších mořských tvorů. 
Oficiální norské stanovisko ve prospěch  lovu velryb se opírá o výsledky sčítání velryb. Podle nich stouply stavy plejtváků malých natolik, že plánovaný norský roční lov 1 052 kusů nemůže jejich populaci nijak poznamenat. Vloni plánovalo Norsko ulovit stejný počet těchto velryb, ale nakonec byl úlovek jen asi poloviční. V centrálním a severovýchodním Atlantiku žije odhadem asi 184 000 plejtváků malých. Na jižní polokouli se jejich počty odhadují na 740 000 a v Arktidě asi na 340 000 kusů. To je skutečně počet, který nezakládá důvodné obavy z vyhubení plejtváka malého. Problém je v tom, že se odborníci neshodnou na tom, kolik bylo plejtváků malých před zahájením jejich intenzivního lovu. Někteří tvrdí, že už jsou na úrovni před lovem, jiní naopak tvrdí, že nedosáhli ani poloviny. Japonci plánují ulovit v roce 2008 asi 800 plejtváků malých.

 

 

Úlovek

Japonský úlovek z února 2008. Velryby jsou loveny pro vědecké účely, což Mezinárodní velrybářská organizace povoluje. Její představitelé nicméně přiznávají, že kdyby věděli, k čemu Japonsko článek o vědeckém lovu velryb využije, tak by ho do regulí nikdy nedali. Norsko se bez skrupulí přiznává ke komerčnímu lovu velryb.

 

 

 

Onodera
Náměstek japonského ministra zahraničí Itsunori Onodera si stěžoval nizozemskému velvyslanci na vyvádění aktivistů ze Sea Shepherd.

 

 

 

Froevik
Rune Rune Froevik z High North Aliance při nákupu velrybího masa v jednom z norských obchodů.  

 

 

Stavy jsou vysoké
 
Podle Japonců a Norů jsou stavy plejtváka malého tak vysoké, že je lov nemůže nijak ohrozit.

 

 

Protestující nechápou
 
Někteří Norové ekologický přínos lovu velryb nechápou a protestují proti němu v ulicích Osla. 

Pramen: AFP, AP, Reuters

 


Komentář Osla: Vývoj diskuse kolem ekologičnosti lovu velryb sledujeme s obavami. Podle nás hrozí, že pokud ekologičtí extrémisté z High North Alliance neuspějí s kampaní: „Zabij velrybu, zachráníš planetu!“ mohli by svou pozornost obrátit proti vydatnějším producentům skleníkových plynů z řad domácích zvířat a vyhlásit akci „Zabij krávu, ovci, kozu, prase,  koně a veškerou drůbež. Přispěješ ke splnění usnesení konference na Bali!“ Naštěstí je Česká republika členem Mezinárodní velrybářské organizace a při nejbližším zasedání budou naši zástupci jistě zájmy ČR hájit.


 

 

 

Datum: 04.03.2008 08:24
Tisk článku


Diskuze:

blbost

luca,2008-05-17 19:53:11

Nechápu proč se zabejvaj takovou blbostí stejně těch skleníkových plinů je minimum. Měli by se zabejvat třeba autama a ne velrybama proboha.

Odpovědět

Ked chcu zbijat veleryby, nech si ich chovaju...

Luckylooke,2008-03-09 12:41:29

Ked uz to tak zrovnavaju s kravami,slepicami a pod. tak nech si aj oni spravia farmu na veleryby a tam co si odchovaju to si mozu zabit, ale podla mna je velky rozdiel lovit volne zijuce zvierata a zvierata chovane na jedlo v zavodoch.

Odpovědět


rozdíl je relativní

jarda petr,2008-03-10 03:16:55

Rozdíl mezi chovanými a volně žijícícmi mořskými živočichy je opět relativní. Evropská unie se tvrdě zastává velryb, ale třeba na tresky, hejky, platýse nebo úhoře dost kašle. Ti jsou v mnoha lokalitách podstatně ohroženější než třeba plejtvák malý. Jenže rybolov je velký byznys a zákaz lovu tresek v Severním moři, který už roky prosazují biologové, vlády nepřijmou, protože by si namíchly rybáře, výrobce jejich vybavení, zpracovatele úlovků a asi i konzumenty rybího masa, které je tak nádherně bohaté na omega 3. Chov ryb je možná tím nejhorším pokusem o východisko z této zapeklité situace, protože akvakultury jsou velkou zátěží pro životní prostředí. V tropických oblastech jim padají za oběť mangrovy a další cenné ekosystémy. A ještě jedna poznámka, která už tady zazněla. Proč vadí osm stovek velryb komerčně ulovených Nory, když nevadí tisíc ulovených velryb ulovených Čukci a Inuity pro udržení domorodých tradic? Ty velryby se sežerou tak jako tak.

Odpovědět

vrele diky!

jara cimrman,2008-03-05 16:55:34

..."Norská akce vypadá vedle „máselné bitvy“ v antarktických vodách opravdu mírumilovně a téměř cimrmanovsky".....diky, diky, diky..

..prave jsem ve stodole utlouk' tupym predmetem do hlavy nejakou kocku, chytala tam mrcha mysi, coz je zjevne proti mysim pravum......

Odpovědět

Chybí vzdělání, milým Norům...

C2H5.OH,2008-03-05 14:57:13

Velryby se živí planktonem (resp krillem). A plankton, je jak známo hotová továrna na lividaci CO2 z ovzduší a největším výrobcm kyslíku. Kam se hrabou deštné pralesy.
Já bych zvolil heslo, podobné tomu s tím bobrem.
Zabij velrybu a zachráníš lidstvo (před tím hrrrozným globálním warmingem. neboť CO2 ten plankton sežere). Jenže pro Nory bude asi GW žádoucí, neboť jsou permanentně v zimě a mrazu....

Odpovědět

Pokrytectvi

Mautycka,2008-03-05 10:22:16

Rozdil mezi Cukci a Leifem je v tom, ze Cukcove jsou na lovu velryb existencne zavisli - nemaji velrybu, neaji jidlo, olej, kuzi ani material na vyrobu jemnych nastroju. Udelej z Cukce vegetariana a zemre hladem, protoze jeho organismus takovou zmenu nesnese.
Na Norech je mi sympaticke, ze se aspon netaji s tim, ze chteji lovit pro prachy. Zatimco Japoncici se trapne schovavaji za "vedecke ucely" - ale jeste jsem nezaznamenala, ze by neco fakt vyzkoumali. To je to pokrytectvi a sprostarna, normalni klicka mezi paragrafy a podraz na vsechny ostatni. Pokud se nedokazou postavit postavit celem ke vsem ostatnim a rict, ano chceme lovit velryby proto, ze jsou tradicni soucasti naseho jidelnicku a pro prachy, jsou to pro me ubozi srabi.

Odpovědět


souhlas

jin,2008-03-05 12:36:00

S názorem na Japonce souhlas, to je podrazárna. S Ćukči ne tak úplně - dnes už je málokdo existenčně závislý na lovu velryb, včetně tzv. přírodních národů. Většinou je to i pro tyto kmeny dnes už spíše povyražení, nebo prostě tradiční prvek, spíše než nutnost. A nástroje se dnes používají všude železné - jsou nejlevnější a praktické.

Odpovědět

Pokrytectví na volném moři?

s.,2008-03-05 07:05:19

http://www.project-syndicate.org/commentary/singer32/Czech

Způsobovat utrpení nevinným tvorům bez mimořádně závažného důvodu je nesprávné. Kdyby existovala nějaká životně důležitá potřeba, která by se dala uspokojit pouze zabíjením velryb, pak by se snad dalo etické argumentaci proti zabíjení čelit. Žádná nezbytná lidská potřeba, která by vyžadovala, abychom zabíjeli velryby, však neexistuje. Vše, co z velryb získáváme, lze bez krutosti získat jinde. Lov velryb je tudíž neetický.

Metody používané k zabíjení velryb jsou nehumánní – dokonce „nanejvýš úděsné“.

Lov velryb by měl ustat, protože způsobuje zbytečné utrpení společenským a inteligentním živočichům schopným těšit se ze života. Proti obviňování z kulturní podjatosti se však západní země nebudou moci dost dobře bránit, dokud nevyřeší zbytečné utrpení zvířat na vlastním dvorku.

xxxxxx

Anetik Jan Schwippel (ODS) na svém webu omezení lovu i působení Česka v IWC kritizuje. Tvrdí například, že druhy, jejichž lov je pro „vědecké účely“ povolen, nepatří k ohroženým a že náhrada velrybího masa jinými zemědělskými produkty by přinesla ještě větší ekologické škody.

Odpovědět


doplňuji

s.,2008-03-05 07:06:36

Anetik a poslanec Jan Schwippel (ODS)

Odpovědět


Odkaz

s,,2008-03-05 07:17:32

http://www.janschwippel.cz/detail.php?fIDCLANKU=203

Odpovědět


krásné

jarda petr,2008-03-05 08:29:44

Krásně jste to napsal. Jak si to mám ale dát do souladu s rozhodnutím Mezinárodní velrybářské komise povolit lov velryb "přírodním národům" v rámci uchování jejich tradic? Čukčové, Inuité a další národy loví každoročně více velryb než Norsko, Japonsko a Island dohromady. A loví je tradičně harpunou. Kde je ten humanismus? To mi uniká. A nebo je velryba z harpunování inuitem nadšená, zatímco harpunování nějakým Leifem z Norska či Konosukem z Japonska ji deptá? Pan poslanec je mi celkem ukradený. Ať si tvrdí, co chce. Ostatně na to má poslaneckou imunitu. Jen bych prosil, abychom si uvědomovali, že svět není černo bílý a všechno je to jaksi trošku složitější. Dobře, my velryby nepotřebujeme. Ale co třeba Malgaši nebo Mozambičané? Mají vyrábět potraviny tak, že budou kácet a pálit prales a nebo si mohou přilepšit pár kily velrybího masa? Co je ekologičtější?

Odpovědět


humanita a příroda

jin,2008-03-05 12:50:43

Proti lovu velryb nic nemám, pokud bude přísně regulovaný - alespoň tak, jako evropská myslivost. S humanitou je v tomto případě problém - je to lidský výtvor, a jeho aplikace na divokou přírodu je často diskutabilní. Je např. dobré chránit divoké šelmy (pozor, mluvím pouze o ochraně z "humanitárních" důvodů, ne z důvodů např. ochrany druhů) přesto, že jsou to šelmy a opravdu zahubí a zraní mnoho dalších zvířat (a způsobí jim utrpení)? Je třeba tyto šelmy chránit i v případech, kdy prokazatelně zvyšují riziko úmrtí/težkého zranění pro lidi v dané oblasti? Atp. toto nejsou jednoduché otázky. Pokud vycházíme z humantiních ideálů, nesmíme zapomenout na to, že jejich základem je také princip svoboda*zodpovědnost. Zvířata témeř žádnou "zodpovědnost" (v lidském pojetí) nemají, a proto nemají ani žádnou zaručenou "svobodu" (opět v lidském pojetí). Navíc je tu ještě další rys - příroda je sama o sobě z lidského hlediska "krutá", a je otázka, zdali má lidstvo tuto krutost v přírodě nějak cíleně narovnávat. Obecně (většinou) se zvířata pod lidskou správou mají lépe, než by se měli v "nelidské" přírodě. Zastřelení srny je většinou milosrdnější, než roztrhání vlky zaživa, stejně tak moderní harpunování je lepší, než když velrybu zabijí kosatky. Atd. je třeba vidět věci v souvislostech. Pokud se přidělují lidská práva zvířatům, je třeba vycházet ze silnějších argumentů, než jen z pocitů.

Odpovědět

tie výpočty...

Martin,2008-03-04 21:57:15

Zaujímalo by ma, ako dospeli k tým číslam. Čo vlastne započítali do produkcie CO2? Len samotnú tvorbu CO2 zvieratami, alebo aj to, koľko CO2 vyprodukujú stroje, ktorými sa získava krmivo pre zvieratá? Čo zahrnuli do výpočtov produkcie CO2 veľrybami? Len to, koľko ho vyprodukuje samotná veľryba, alebo aj produkciu CO2 veľrybárskymi loďami? A ako to počítali?
Bez uvedenia takýchto podrobností sú tie čísla nanič.

Odpovědět

to je dobre,

mp,2008-03-04 18:48:59

a co treba metan? prdi take velryby?

Odpovědět

originál

sumie-dh,2008-03-04 16:49:57

Byl by prosím originální odkaz??

Odpovědět


Podobá sa to na toto:

Rudolf Dovičín,2008-04-10 17:40:16

http://Reuters.com/article/environmentNews/idUSL0340706220080304

Odpovědět

Mě by zajímalo...

Bedřich,2008-03-04 14:50:27

"... Naštěstí je Česká republika členem Mezinárodní velrybářské organizace a při nejbližším zasedání budou naši zástupci jistě zájmy ČR hájit."

Mě by teda zajímalo, jaké zájmy má ČR v oboru velryb...

Odpovědět


...

Jirka,2008-03-04 16:58:14

V podstatě jen to, že podporuje jejich ochranu. Nic víc.

Odpovědět

CO2 a velryby

Láďa,2008-03-04 12:43:31

Ono je to samozřejmě nesmysl, protože aby tvořilo velrybí maso podstatnější část stravy a tedy se projevil nějaký efekt s nižší produkcí CO2 (i kdyby byl nakrásně pravdivý), musely by oceány brázdit mnoho a mnoho milionů velkých kytovců. Což nebrázdí.
Důvod proti lovu je, že jich je málo a kdyby se nakumovalo pár efektů (vedle lovu), mohlo by stačit málo a budou pryč...
Plejtvákovi malému to asi zrovna nehrozí, tam je důvodem ta trapná lež ve stylu, lovíme jich tisíc ročně na vědecké účely - rád bych viděl ty publikace z tohoto výzkumu...;)
Další důvod je, že jde o příliš inteligentní a tedy v jistéím smyslu nám bližší tvory, než abychom je lovili na jídlo, když k přežití to nepotřebujeme.

Odpovědět


presne tak

PS,2008-03-04 18:54:47

lovit velryby kvuli nizsi produkci CO2=stupidita bez dalsich nutnych komentaru. No asi ale maji v rukavech i silnejsi argumenty...

Odpovědět

Zajímalo

Georgg,2008-03-04 10:47:52

by mne, kolik kg CO2 připadne na 1 kg člověka, protože ne všichni jsou prasata, ale téměř všichni voli, ale vlastně se sem tam najde i slepice či husa...

Odpovědět


*

Tom,2008-03-04 14:18:05

Zabíj člověka zachráníš planetu. Sice nevím kolik masa má průměrný člověk, ale takového Somálce pro maso asi zabíjet cenu nemá;-) Ale za to Amíky, pro tuk, z tuku se dá vyrobit bionafta!!! To je velice ekologické!

Odpovědět


Zabij člověka, zachráníš planetu

Bikkhu,2008-03-04 17:33:15

Nejde o to, kolik člověk váží, ale jakou má spotřebu, a tím i kolik vyrábí CO2. Takový somálec toho málo sežere a brzo chcípne, tudíž vyprodukuje málo CO2. Ale takový Al Gore, sežere hodně, lítá po celém světě, doma má statek kde chová dobytek produkující CO2 a metan. To by se to ušetřilo!
Nejleší energie je nespotřebovaná, nejlepší CO2 nevyrobený. Tj. nejlepší člověk je nenarozený :-))

Odpovědět

....

Jirka,2008-03-04 10:44:17

Protitemelínské pomatence platí uhelná loby. Kdo asi platí provelrybářské pomatence? Že by Japonští výrobci psího žrádla?

Odpovědět


k našim pomatencům

CC,2008-03-04 11:30:50

nejen uhelná

Odpovědět


Uhelná lobby neexistuje

Krajina,2008-03-04 14:20:32

Oba typy elektráren u nás provozuje skupina ČEZ a tomu patří i většina dolů v ČR.

http://www.cez.cz/cs/o-spolecnosti/media/tiskove-zpravy/472.html

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz