Módní trik(o) od Orange  
... aneb na koncert v ve stylu "dobij se sám".

 

Zvětšit obrázek
Novinka do šatníku od Orange.

 

Zvětšit obrázek
Orest Symko demonstruje jak teplo ze žhavící spirály napájené z baterie se malém tepelném stroji mění na slyšitelný zvuk a ten po přeměně na elektrickou energii rosvěcuje červenou žárovičku. (Kredit: University of Utah)

O snaživcích produkujících elektřinu z rámusu jsme již několikrát psali, například v článku „Zvuk jako cesta k přeměně tepla na elektřinu“. Američanům z Utahu se ani za čtyři roky nepodařilo jejich objev protlačit do smysluplné praxe.  Podobně dopadl i loňský hit tokijského veletrhu Techno-Frontier, na němž firma Brother Industries představila miniaturní generátor založený na principu Faradyova zákona elektromagnetické indukce s dobíjením baterie pohybujícím se minimagnetem. 

Za letošní hit sezóny mnozí považují módní doplněk od francouzského  telekomunikačního gigantu Orange. Jejich „krejčí“ využili hudebního festivalu Glastonbury a představili úbor přetvářející zvuky na proud. Jde o zajímavý marketingový tah na teenagery. Nabízí možnost dobíjet přehrávače a telefony, aniž byste své miláčky museli odkládat někde v šatně a vystavovat pokušení různé nenechavce. Stačí k tomu křepčit na placu, pokud ovšem na sobě máte to správné tričko. Musí být  z materiálu, kterému se říká piezoelektrický film. Jeho základem jsou krystaly křemene. Tím, jak zvukové vlny tkaninu s krystaly rozkmitají, generují v nich elektrický proud. Podrobnosti názorně objasňuje připojené video.


Názory na uplatnění těchto prototypů, které najdete na síti pod heslem "Sound Charge", se značně rozcházejí. Jedni v nich spatřují spásu, která nás zbaví všude se povalujících „vypálených“ monočlánků, jiní v tom vidí výstřelek, který se nemůže chytnout už kvůli Murphyho zákonům. Pokaždé, když si zapomenete nabíječku, zcela jistě nebudete mít na sobě tu správnou košili.

 

Loňská novinka botníku od firmy Orange


 

Zvětšit obrázek
Generátor a dobíjecí baterie od firmy Brother Industries Ltd. Jeho 500 mF a 100 mW je dobrých akorát tak pro svítící diody.

Jiný problém může vzniknout u nás, kteří tančíme jako dřevo. I na nás ale firma Orange myslela, dokonce už s předstihem. Její loňské piezoelektrické holínky s nabíječkou v podpatku by měly plnit stejnou funkci jako letošní vrchní část úboru. I když ruku na srdce a nebo spíš na nos, protože  tancovat v holinách asi nebude ten nejlepší způsob, jak okouzlit partnera. 


V každém případě se snaha vývojářům od Orange upřít nedá. Tentokrát u svých košil mysleli i na to, že po tahu je dobré svršky vyprat a tak „nesmáčivé“ elektronické součástky udělali snadno odnímatelné. Přesto všechno asi na Britských ostrovech nebude mít nová móda na růžích ustláno. Často tu prší ale hlavně pro britskou zdrženlivou povahu. Koncert v Glastonbury ukázal, že pořadatelé jsou měkoty, které mají strach to pořádně "vosolit". Trika dokázala oživit telefon, ale k získání šesti wattt hodin bylo potřeba prokřepčit v blízkosti basových repráků celý víkend.
Čím asi Orange doplní náš energetický šatník příští rok?

 

 

 

Holínky od firmy Orange

 

 

Prameny: Orange news, McClatchy-Tribune Information Services


 

Datum: 05.07.2011 14:51
Tisk článku



Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán

Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz