Start Dragonu od SpaceX se nepovedl na výbornou  
Přes historický úspěch se do prvního startu privátní nákladní lodi vloudil problém. Selhal jeden z devíti motorů prvního stupně nosné rakety Falcon 9. Loď Dragon je v pohodě, delším hořením zbylých motorů rakety při startu a úpravou přibližovacího manévru ke stanici ISS se vše podařilo napravit. Vše lze sledovat v přímém přenosu na NASA Tv.


 

Zvětšit obrázek
Trosky aerodynamického krytu viditelné v záři trysek zbylých motorů. Kredit: Spacex.

V pondělí, ve 2,35 ráno středoevropského letního času odstartovala nosná raketa Falcon 9 s kosmickou lodí Dragon na misi SpaceX CRS-1, aby tak zahájila novou éru kosmických letů. Společnost SpaceX se tímto okamžikem stala prvním soukromým provozovatelem letů do vesmíru, byť jde prozatím jenom o nákladní let. Dotek historie, jehož jsme teď byli svědky, určitě nepokazí ani skutečnost, že ne všechno šlo podle plánu. Ostatně, kosmické lodi a technologie kolem nich patří mezi vůbec ty nejsložitější, které kdy tahle civilizace vytvořila, takže se občas prostě musí něco pokazit.

 

Zvětšit obrázek
Motory 1. stupně rakety Falcon 9. Bílé aerodynamické kryty k vidění u rohových motorů. Kredit: SpaceX.

Co se stalo? 79 sekund po startu selhal jeden z devíti motorů prvního stupně nosné rakety Falcon 9. Jde o motory Merlin 1C, poháněné směsí raketového kerosenu a kapalného kyslíku, které si ve SpaceX vyrábějí sami. Dotyčný motor Engine 1 se automaticky vypnul po náhlé ztrátě tlaku a z nosné rakety odpadly drobné trosky jeho aerodynamického krytu. Nedošlo ale k jeho explozi a pozemní středisko SpaceX i pak dostávalo od poškozeného motoru data. K selhání došlo v okamžiku, kdy letící nosná raketa dosáhla Max Q, čili největšího aerodynamického stresu při průletu atmosférou.

 

Naštěstí pro SpaceX i pro vesmírné lety vůbec nedošlo ke katastrofě a raketa pokračovala dál v letu. Falcon 9 je konstruovaný tak, že by měl ztrátu jednoho a dokonce i dvou motorů ve zdraví přečkat a to se také stalo. Osm zbývajících motorů prvního stupně ale muselo pracovat o něco déle, než bylo původně zamýšleno. Hlavní úkol mise, kterým je doprava 905 kilogramů nákladu pro Mezinárodní vesmírnou stanici ISS, nebyl tímto incidentem nijak závažně ohrožen. Palubní počítač jenom vypočítal novou parkovací dráhu a teď už jenom můžeme držet palce lodi Dragon, aby bez dalších komplikací dorazila k ISS. Let SpaceX CRS-1 má ale ještě druhou část a ta se teď ocitla v problémech.

 

Zvětšit obrázek
Falcon 9 před startem. Kredit: NASA, SpaceX.

 

Zvětšit obrázek
Start mise SpaceX CRS-1. Kredit: NASA, SpaceX.

SpaceX má kromě lukrativního megakontraktu s NASA „Commercial Resupply Services“, který společnosti zaručuje minimálně 12 zásobovacích letů k ISS, nasmlouvány ještě další kosmické zakázky. Nosná raketa Falcon 9 teď nenesla jenom nákladní loď Dragon, ale také satelit Orbcomm Generation 2 společnosti ORBCOMM. Ta teď rozšiřuje flotilu satelitů a objednala si u SpaceX vynesení celkem 18 satelitů tohoto typu. Komunikační satelit Orbcomm G2 o váze 142 kg se kvůli zmíněné poruše motoru nosné rakety nakonec dostal na nižší oběžnou dráhu, než jak bylo původně plánováno. Odborníci se prý usilovně snaží vymyslet způsob, jak by Orbcomm G2 dostali dál od Země.

 

Rozhodně to není fatální selhání. Ale perfektní start to nebyl. Ve SpaceX budou muset svižně analyzovat veškerá telemetrická data a hodně zapracovat na tom, aby svoji nosnou raketu srovnali do latě. Ve hře jsou cenné zakázky a miliardy dolarů. Je to drsný byznys, nevyhnutelně spjatý s nepřetržitým a pořádně velikým rizikem. SpaceX si jako pionýři privátní kosmonautiky jistě zaslouží naší shovívavost. Budou potřebovat ještě hodně štěstí, aby nezhasli jako trosky rakety při zániku v atmosféře. Přejme jim ho.

 


Další video zde.


Delším hořením zbylých motorů rakety při startu a úpravou přibližovacího manévru ke stanici ISS se vše podařilo napravit. Vše lze sledovat v přímém přenosu na NASA Tv: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Prameny:

AP 8.10.2012, Wikipedia (SpaceX CRS-1)

Datum: 09.10.2012 22:11
Tisk článku


Diskuze:

Martin Čech,2012-10-15 13:58:11

Tato teorie se mi zdá poněkud nepravděpodobná. Pokud se s návratem (použitelného) satelitu primárně nepočítá, představovalo by jeho vybavení návratovým systémem (tepelný štít, padáky, atd.) pouze zbytečnou váhu navíc a to by asi nikdo nezaplatil.

Odpovědět


Martin Čech,2012-10-15 14:00:10

Pardon, toto patří pod příspěvek "Radek Secka 10.10.2012 v 10:03"

Odpovědět

pripojuji se ke gratulaci

Radek Secka,2012-10-10 10:03:29

Do jiste miry by to bylo logicke, ale vypadkem motoru muselo dojit k poklesu rychlosti, nez doslo ke spusteni mechanismu failover. Nasledny provoz pouze na 8 motorech nemohl navysit rychlost dostatecne. Sice motory mohly bezet o 1/9 casu dele, a navic diky odpadnuti onech ulomku nesly mensi hmotnost, neco mi rika, ze to nebude stacit na 99,99% .. no prinejhorsim by mohli prece satelit nevypustit, vratit jej na Zem a uvolnit pri dalsim startu, ale zjevne jsou tak blizko cili, ze to zkusi primo v kosmu.

Odpovědět

gratulujem

Roman Rodak,2012-10-10 09:28:06

Podľa mňa je vynikajúce už len to, že im ten failover zafungoval tak dobre hneď na prvý krát. Škoda toho satelitu, aj keď jednu vec nechápem - odstavený motor nespotrebováva palivo, ostatné horia dlhšie, raketa by nakoniec mala skončiť na plus mínus takmer identickej dráhe ako bolo pôvodne plánované, nie?

Odpovědět


Dráha

Michal Kára,2012-10-10 10:34:34

Pokud jsem to dobře pochopil, tak problém je následující: Původní plán byl, že

1) Dragon vyletí na nízkou oběžnou dráhu.
2) Zvýší svoji dráhu značně nad IIS, vypustí Orbcomm satelit
3) Následně klesne k IIS.

Krok 1 se povedli tak. Jenže motory hořely déle a už v nich není dost paliva provést kroky 2 a 3. Takže by se Dragon nedostal dostatečně vysoko nad IIS, aby vypuštěný satelit IIS nemohl ohrozit a proto ho vypustili tak nízko.

Odpovědět


Méně motorů, nižší dráha

Vojtěch Kocián,2012-10-10 11:25:54

Důvod, proč při výpadku jednoho motoru skončí satelit na nižší dráze, vyplývá z principu raketových motorů. Raketa je urychlována v gravitačním poli Země, a určitý tah je potřeba už jen k překonání tíhové síly. Teprve zbytek tahu raketu urychluje. Výsledkem je, že čím déle motory hoří, tím menší rychlosti respektive výšky raketa dosáhne se stejným množstvím paliva. Teoreticky kdyby pracoval jen jeden motor, raketa by se nejspíš vůbec nezvedla ze startovací rampy ani při spálení veškerého paliva. Energeticky ideální by bylo zrychlení v nulovém čase, což je zase fyzikálně nemožné. Záměrem konstruktérů tedy je vypálit palivo co nejrychleji, ale musí brát ohled na to, aby přepravovaný náklad ani raketa samotná nebyly poškozené nadměrným zrychlením a třením o hustou atmosféru poblíž povrchu.

V každém případě SpaceX patří gratulace za to, že se s výpadkem vypořádala bez velkých ztrát.

Odpovědět


Shrnutí přímo od Space X

Michal Kára,2012-10-11 15:14:20

As a result of shutting down one of its nine engines early shortly after the launch, the Falcon 9 rocket used slightly more fuel and oxygen to reach the target orbit for Dragon. For the protection of the space station mission, NASA had required that a restart of the upper stage only occur if there was a very high probability (over 99%) of fully completing the second burn. While there was sufficient fuel on board to do so, the liquid oxygen on board was only enough to achieve a roughly 95% likelihood of completing the second burn, so Falcon 9 did not attempt a restart. Although the secondary payload, the Orbcomm satellite, was still deployed to orbit by Falcon 9, it was done so at the lower altitude used by Dragon in order to optimize the safety of the space station mission.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz