Domácí kočky v USA pobijí miliardy ptáků i savců ročně
Mňoukající domácí mazlíčci jsou ve skutečnosti šelmy, které to dovedou dát důrazně najevo. Chov domácích koček podle všeho intenzivně zatěžuje okolní přírodu.

Kočky hospodaří v Austrálii. Kredit: Lisa Wilson, Wikimedia Commons.

Cats to Go! Kredit: G. Morgan.

Kočky jsou samozřejmě úžasné, tajemné, důstojné, nevyzpytatelné, hravé a také předou, což je pasuje do role podivuhodných společníků našeho druhu. Některé domácí verze koček jsou tak roztomilé, že máme sklony vnímat kočky jako malé lidičky, kteří s námi žijí. Jenže, to oni nejsou. Jsou to šelmy a když na to přijde, tak se jako šelmy chovají. Když je lidé ve věku nadšení ze zámořských plaveb rozvezli po celém světě, bylo to dílem kvůli jejich roztomilosti a také proto, aby drželi zkrátka myši, krysy a další nepohodlné průvodce lidí na cestách. Bohužel, ukázalo se, že kočky nejsou hloupé a že si v novém prostředí jako důvtipní predátoři vyberou tu nejsnazší kořist. Což nebyly myši s krysami, ale obvykle křehká místní fauna, pro kterou kočky znamenaly naprostou pohromu. Kočky jsou velice přizpůsobivé, dobře se množí a dnes jsou jedním z nejobávanějších invazních druhů živočichů světa. Jejich výhoda je také v tom, že jen málokterý milovník koček by dokázal tolerovat masové vraždění koček, pokud by se jejich přemnožení řešilo tak, jako u jiných druhů na obtíž. Dopad koček na původní přírodu je ale přitom strašlivý.

Scott Loss ze Smithsonian Conservation Biology Institute si se dvěma dalšími kolegy dal tu práci a odhadl, kolik živočichů ve Spojených státech ročně pozabíjejí domácí kočky. Předcházející studie vlivu koček na okolní fauny zjistily, že každá domácí kočka, která se v oblasti mírného pásu Evropy a severní Ameriky alespoň občas dostane ven, ročně uloví něco mezi 30 až 47 menšími ptáky a mezi 177 až 299 drobnými savci. Loss a spol. spočítali, že v USA je kolem 84 milionů koček, které mají majitele, z nichž ovšem pár milionů prakticky nikdy nedostane možnost něco si ulovit. Zároveň je ale nutné započítat dalších 30 až 80 milionů původem domácích koček, které žijí na volné noze.

Autoři studie, nedávno uveřejněné v prestižním online časopise Nature Communications, nakonec dospěli k počtu 1,4 až 3,7 miliardy ptáků a 6,9 až 20,7 miliardy savců, které ročně v USA vybijí domácí kočky. Vcelku pochopitelně mají většinu z nich na svědomí kočky na volné noze, které sice pocházejí z domácích koček, ale v dnešní době se protloukají bez majitele. Prsty v tom ale mají i kočky s majitelem, ne každá z nich je neškodná jako Garfield. Podle Losse a spol. jde o mnohem vyšší čísla, než kolik si jsme si mysleli a že domácí kočky jsou pravděpodobně nejvýznamnější příčinou úmrtí ptáků a savců přírody USA, kterou mají na svědomí lidé – byť v tomhle případě nepřímo.

Gareth Morgan. Kredit: G. Morgan.

Predátor se nezapře. Kredit: dr_relling, Wikimedia Commons.

Výzkum Losseho týmu přichází jen krátce poté, co média celého světa rozvášnil známý novozélandský ekonom a filantrop Gareth Morgan výzvou k postupné likvidaci koček na Novém Zélandu „Cats to Go“. Novozélanďané jsou proslulí milovníci koček, ale zároveň právě na Novém Zélandu domácí kočky velmi dramaticky likvidují mnoho místních druhů. Situaci tam ještě komplikují zavilí ochránci domácích mazlíčků, kteří někdy vypouštějí kočky z útulků do volné přírody a také prý jejich veliké kolonie přikrmují. Ve snaze prospět armádě koček tak vlastně pohřbívají původní živočichy Nového Zélandu, v čele s nepřekonatelným kivim.

Měli bychom si přiznat, že, navzdory nepopíratelnému přínosu koček pro lidské majitele, jejich chovem vlastně udržujeme ohromné populace predátorů, kteří pak decimují veškeré drobné zvířectvo v okolí. Bez nás by koček nikdy nebylo tak mnoho, takže bude zase jenom na nás, abychom s tím něco udělali. Přeci jenom by asi jen málokdo chtěl žít ve světě, kde bude potkávat jenom kočky a samozřejmě psy.

Nature Communications 4: 1396, Wikipedia (Feral cats, Gareth Morgan - economist).

Datum: 30.01.2013 18:05

Jak je vše relativní

Jaroslav Lepka,2013-02-01 12:55:37

Má osobní micka akorát denně mňouká o přísun proteinů, ale vypudit kunu, co mi každou noc chroustá polystyrenovou izolaci baráku, neumí.
Je to asi 10 dnů, co u souseda sklízely kvíčaly jablka ze stromů, ptáků asi 50, divokých koček tu mám vysledováno tak pět, šest, ale čenich nevystrčily, takže asi to tak horké nebude. Spíš uloví chudáčka v posledním tažení, který by stejně nepřežil.

Zdá se, že toho o kočkách moc nevíte.

Radim Polášek,2013-02-05 18:51:31

Kuna je zhruba rovnocenná šelma jako kočka nebo dokonce ještě o něco silnější. Takže spíš vyžene nebo zabije kuna kočku než naopak. Zvláště kočku zpohodlnělou krmením. V praxi se vzájemně vyhýbají. I když se kočka zavře třeba na půdu, kde se kuna vyskytuje, nejspíš se nic nestane.
Dospělé ptáky na stromech kočka taky neloví, protože než se k nim vyšplhá, jsou ptáci dávno ve vzduchu. Proto není důvod, proč by se rozumná kočka ptáky na stromě nějak vzrušovala. Dospělé ptáky kočka loví jedině ze zálohy a to většinou na zemi nebo z nízkých vyvýšenin. Takže nejčastěji uloví nějakého kosa, špačka nebo vrabce, kteří si zaletěli na zem pro žížalu nebo rozsypané zrní či rozdrobený rohlík.
Žně pro kočku jsou jaro, kdy vyplení mláďata ve hnízdech všech ptáků na zemi nebo v křoví, která objeví. Takže kočkami jsou nejvíc ohroženi ty druhy ptáků, kteří hnízdí na zemi nebo nízko nad zemí. Ale kočka dokáže i vyplenit hnízda na stromech na silnějších větvích nebo v dutinách, kam se dokáže po silnějších větvích vyšplhat a dutiny, které dokáže "vylovit" packou. Myslivci kočky střílejí proto, protože jim decimují mláďata bažantů, koroptví a zajíců. A částečně kachen.
Jinak v přírodě zdivočelá nebo divoká kočka má poměrně velké loviště , kilometry čtvereční, kde jinou kočku nesnese. V kombinaci s diverzitou a členitostí přírodního prostředí tak tato kočka nemůže ptáky nějak podstatně ohrozit.
Jiné to je u zdivočelých koček v blízkosti lidských sídlišť. Jednak tam je mnohem větší hustota zdivočelých koček, jednak zahrady , parky a další lidmi udržované prostory mají kvůli tomu nízkou diverzitu i členitost a tím tam je mnohem méně krytů pro ptáky a jejich hnízda. Takže kromě ptáků hnízdících dostatečně vysoko na stromech a v nepřístupných dutinách budov ostatní ptáky kočky spolehlivě vybijí.

velká čísla

Ivo Přikryl,2013-01-31 13:35:57

Příspěvek informuje o velkých počtech ulovených ptáků, ale nedává možnost posoudit, jak je vliv koček významný. Tak jen pokus o několik hrubých čísel. V ČR čítá ptačí populace po vyhnízdění cca 500 miliónů jedinců (L. Peške, http://peske.wz.cz/) a zhruba stejné množství každoročně různými způsoby uhyne. Území USA je více než 100 krát větší, takže tam žije velmi zhruba cca 50 miliard ptáků. Pokud kočky uloví průměrně 2,5 miliardy ročně, pak mají na svědomí cca 5 % tamní ptačí mortality. To asi nebude dostatečný důvod pro masové vybíjení koček. Myslím, že nepoměrně větší ekologický problém je výroba kočičích a psích konzerv a granulí a všech dalších "nezbytných" sarapatiček. Něco jiného je samozřejmě vysazení koček v územích, kde předtím predátor s obdobným způsobem lovu chyběl.

Vojtěch Kocián,2013-01-31 11:14:06

Zajímavé je, že po příletu na Nový Zéland vám vydesinfikují i podrážky u bot kvůli možným zapadlým semínkům, ale kočky jsou hájené. Hájené přitom nejsou ani u nás. Myslivci je střílejí jako škodnou, pokud je vidí na polích nebo v lese, kde nemají co dělat.

Na druhou stranu, pokud těmi zabitými savci jsou myši, hraboši a podobní hojní škůdci, tak rozhodně žádná škoda. V zemích, kde žijí kočky od nepaměti, jsou takřka nenahraditelnými predátory. Dokonce existuje teorie o tom, že morové epidemie ve středověku byly tak časté a ničivé proto, že lidé v té době vybíjeli kočky jakožto pomocnice čarodějnic. Výsledkem bylo přemnožení krys a jejich blech.

Alexandra Zahradnikova,2013-01-31 10:39:00

Co z uvedeneho vyplyva?

1) Introdukovat druhy je pre povodnu faunu nebezpecne. Vieme uz par desiatok rokov, bohuzial stale s tym nic nerobime.

2) Prikrmovanie zdivenych macacich kolonii je skodlive. Vieme uz peknych par rokov minimalne a tiez s tym nic nerobime.

3) Vypustanie zvierat zo zajatia do volnej prirody je malokedy prospesne, a to nielen pre okolitu faunu a floru, ale aj pre vypustene jedince. Macky to maju vdaka svojim nezakrnelym instinktom a schopnostiam trosku lahsie ako niektore ine druhy.

4) Ludia sa proste nepoucia, a domace macky s tym nemaju vela spolocne. Nanajvys si to odnesu ako vyborny ciel extremistov.

The Oathmeal

Michal Konupčík,2013-01-30 21:12:25

Jakub Rychecký: výborný :)
já si zase u nadpisu prve říkal, co stromů zničý ti pitomí bobři a to nikoho nezajimá.

The Oathmeal

Jakub Rychecký,2013-01-30 21:02:36

Hodně mi to připomnělo nedávný příspěvek na populárním blogu The Oathmeal. :)
Ještěže kočky neloví lidi. ;)