Posel z vesmíru zasáhl Ural a zranil stovky lidí
Ráno místního času zasáhla Čeljabinsk a široké okolí rázová vlna po explozích a nejspíš i úlomky jednoho či více meteoritů. V nemocnicích ošetřili kolem 1000 zraněných, takže jde o největší moderní katastrofu v důsledku dopadu kosmického smetí.

Úder na Čeljabinsk. Kredit: NEproskochil/YouTube.

Stopa pro průletu meteoritu nad Čeljabinskem. Kredit: Nikita Plekhanov, Wikimedia Commons.

Až doposud jsme se na hustě osídlené Zemi moderního věku mohli pyšnit, že nás kosmické smetí víceméně míjí anebo jen neškodně vykresluje nebeské efekty. Byly sice známé nějaké případy poranění při zásahu meteoritem, ty spolehlivé jste ale spočítali na prstech. Ale, jak se říká, každá party jednou skončí a štěstí prostě nemůže trvat věčně. Dnes ráno (15.2. 2013) dostala naše planeta opožděného Valentýna od asteroidu či několika asteroidů, které zasáhly atmosféru a pak i povrch na jižním Uralu. Událost je ještě velice živá a jaksepatří chaotická, takže nemůžeme úplně všemu věřit a některé věci se jistě později ukáží jako vycucané z prstu, jako třeba ta o heroickém zásahu ruské protivzdušné obrany, který měl zachránit město Čeljabinsk, nicméně, už je k dispozici řada informací.

Předně, v oblasti Čeljabinsk a přilehlých krajích jsou stovky zraněných, většina z nich pořezaným sklem z vysypaných oken. Podle nejnovějších zpráv ošetřili kolem 1000 obyvatel, minimálně 100 z nich bylo hospitalizováno a někteří lidé jsou údajně zranění velmi těžce. V Čeljabinsku je teď kolem mínus 10 stupňů Celsia, v noci by tam mělo být kolem mínus 20. Domácnostem s rozbitými okny asi nebude příliš do zpěvu. Musel to být děsivý šok a lidé z jižního Uralu mají naše veškeré sympatie. Po shlédnutí videa si nepochybně leckdo myslel, ze se dívá na začátek raketového úderu. Na mnoha místech vypukla panika. Událost teď už ale každopádně vstupuje do učebnic, jako daleko nejhorší doložený následek zásahu meteoritem. Co se vlastně stalo?

Meteorit exploduje nad jižním Uralem. Kredit: NEproskochil/YouTube.

Kosmické drama v divadle, Čeljabinsk. Kredit: Nikita Plekhanov, Wikimedia Commons.

Podle všeho, v 9:15 místního času vstoupil do pozemské atmosféry minimálně jeden objekt a řítil se rychlostí kolem 54 tisíc kilometrů za hodinu. Očití svědci i videa dokládají extrémně jasné meteority, které byly viditelné nad oblastmi Čeljabinsk, Sverdlovsk, Orenburg a zřejmě i v blízkém Kazachstánu. V určitou chvíli zářily tak, že ve dne vrhaly stíny. Podle ruské zpravodajské agentury RIA Novosti místní činitelé zaznamenali nejméně jednu a spíše více ohlušujících explozí krátce po sobě, přibližně ve výšce 30-50 kilometrů nad zemským povrchem. Rázová vlna explozí pravděpodobně způsobila masivní rozbití oken v milionovém Čeljabinsku a dalších městech v okolí, které zranily spoustu lidí, včetně mnoha dětí. Nikdo ale asi nebyl zasažen přímo meteoritem. Zároveň spadla i část střechy jedné továrny, není ale jasné, zda po přímém zásahu, či nikoliv. V okolí je prý zasažena řada budov, včetně stadionu místního hokejového klubu Traktor Čeljabinsk, opět ale není zřejmé, jakým způsobem. V postižené oblasti jsou i jaderné elektrárny, těm se ale prý nic nestalo.

Odborníci Ruské akademie věd předběžně odhadují, že těleso vážilo nejméně 10 tun. Zdá se, že největší část původního tělesa spadla do jezera Čebarkuľ v Čeljabinské oblasti. To by teď rozhodně mělo být zamrzlé, takže by vůbec nemělo být těžké poznat, zda a případně kde ho meteorit zasáhl. Podle dostupných informací je jezero hluboké maximálně 12 metrů, takže doufejme, že vědci jsou už na cestě. Je to fascinující příležitost, a mohlo by se jim povést ho najít. Jinak se zatím žádné potvrzené úlomky meteoritů nenašly, ale už teď po nich jistě pátrá celá řada nadšenců.

Čeljabinsk. Civilizace na Urale. Kredit: Nico Kaiser, Wikimedia Commons.

Leckoho už jistě napadlo, jestli náhodou zásah meteoritu na Urale nesouvisí s očekávaným průletem asteroidu 2012 DA14, podle odhadů o váze 190 tisíc tun. Oslovení odborníci, jako například populární Phil Plait, známý z Bad Astronomy, Simon O"Toole z Australské astronomické observatoře, Stephan Lowry z Univerzity v Kentu, či Phil Bland z Curtinovy univerzity v Západní Austrálii, se vesměs dušují, že to není moc pravděpodobné. Asteroid 2012 DA14 by měl proletět za 16 hodin od události na Uralu, ve vzdálenosti 27 tisíc kilometrů od Země a podle všeho letí jiným směrem. Takže asi jenom nešťastná souhra okolností. Brzy se jistě dozvíme víc!

NewScientist 15.2. 2013, Wikipedia (2013 Russian meteor event).

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx