Proton v moři plamenů  
91% – Přesně takovou úspěšností se mohla chlubit nejsilnější ruská raketa současnosti – Proton ve verzi M. Včera ve 4:38 SELČ ale dostala tahle poměrně spolehlivá raketa pořádně na frak. Jen pár sekund po startu ztratila stabilitu a v ohnivé vývrtce se zřítila nedaleko startovní rampy.

 

Je 2. července a hodiny v Moskvě ukazují 6:38:22. Přesně v tento okamžik se na rampě číslo 24 zapalují motory prvního stupně rakety Proton-M, která má na oběžnou dráhu dopravit tři družice ruského navigačního systému GLONASS. Ale už po 4 sekundách letu se nosič začíná odchylovat od správné dráhy, raketa se snaží chybu vyrovnat, ale nedaří se – viklá se ze strany na stranu a kmity jsou stále větší. 12 sekund po startu se výrazně zvyšují vibrace.

 

Jednu chvíli dokonce letí raketa téměř vodorovně a navíc začíná rotovat. 17 sekund po startu dává řídící systém pokyn k vypnutí motorů. Ale jak je vidět na videu, z trysek šlehají plameny až do okamžiku kontaktu se zemí. Není se co divit – Proton je naprogramovaný tak, aby v prvních 42 sekundách letu nešly jeho motory vypnout. Je to bezpečnostní opatření, které má zajistit, aby se v případě problémů raketa s vypnutými motory nezřítila zpět na rampu. Ale nepředbíhejme. Všem je jasné, že tohle je velký problém a havárie je neodvratná. Nakonec už převládne gravitace a Proton zamíří střemhlav k zemi. Raketa je stále ve vzduchu a její špička, která ještě před chvílí čněla k obloze teď míří zlověstně dolů. Na Proton působí velké síly, na které nebyl stavěný. Jejich následkem se utrhne horní část stroje, což jen uspíší celkovou destrukci. Rusové při svých startech nepoužívají autodestrukční systém, který by raketu zničil ještě před dopadem na povrch. Raketa se proto mění v ohnivou kouli, ještě než stačí půl minuty po startu dopadnout na povrch. Celý neúspěšný start přitom vysílal v živém přenosu ruský kanál Rossija 24.


 

Trosky se zřítily nedaleko startovního komplexu 200. Ještě několik hodin po havárii je přesná lokace nejistá – agentura Interfax uvádí kilometr od místa startu, naopak oslovení veteráni odhadují vzdálenost na pětinásobnou. Teprve až ve večerních hodinách se odhady ustálí někde kolem dvou a půl kilometru. Jisté je ale to, že raketa dopadla na území, které má Rusko od Kazachstánu pronajaté. Nehrozí tedy diplomatické problémy.

 

Zvětšit obrázek
Z oblasti 81 Proton startoval. Červeně je zvýrazněné místo dopadu. Z oblasti 200 startují Protony také – nejčastěji v rámci ILS. Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Nosič startoval plně natankovaný a jeho motory hořely pouze pár sekund. Za tak krátkou dobu stačily spálit pouze nepatrné množství paliva. Hovoříme proto o výbuchu cca. 600 tun pohonných hmot. Ale v případě Protonu je situace ještě o něco horší – nepoužívá totiž kapalný kyslík a letecký petrolej jako třeba Sojuz. Tohle palivo bylo pouze v horním stupni Blok-DM. Raketa Proton ale létá na nesymetrický dimetylhydrazin a dimer oxidu dusičitého. Pokud je dimetylhydrazin spalovaný řízeně v raketovém motoru, tak při tomto procesu sice vznikají škodlivé látky, ale není jich zase tak moc. Řídící systém se totiž stará o to, aby bylo pro hoření k dispozici dostatečné množství kyslíku, tedy aby hoření bylo co možná nejdokonalejší. Ale při explozi, tedy nekontrolovatelném hoření, je všechno jinak – palivo hoří divoce a ne vždy za dostatečného přísunu kyslíku. Mohou tedy vznikat toxické zplodiny.

 

Zvětšit obrázek
Šíření jedovatých látek zabránil hlavně déšť. Zdroj: https://pbs.twimg.com

Naštěstí ale v případě této nehody hrálo počasí lidem do karet – do ovzduší se podle všeho nedostalo mnoho jedovatých látek, protože se krátce po havárii rozpršelo. Město Bajkonur vzdálené 60 kilometrů od rampy tedy nebylo ohrožené. Přesto kazašské úřady evakuovali blíže nespecifikovaný počet lidí. Lidé ve městě Bajkonur dostali doporučení, aby vypnuli své klimatizace a důkladně zavřeli dveře a okna – kdyby k nim náhodou pronikly zbytky nespáleného paliva. Vítr totiž foukal směrem na města Bajkonur, Tjuratam a Akaj. Ale díky již zmíněnému dešti by nic hrozit nemělo. Na místě nehody se pohybují tři speciální týmy, které v pravidelných časových úsecích měří koncentrace škodlivin jak ve vzduchu, tak i v půdě. Důležité ale je, že podle dostupných informací nikdo při nehodě neutrpěl zranění. Půl hodiny po havárii se objevila zpráva, že komunikace s týmem, který byl při startu schovaný v bunkru u odpalovací rampy probíhá standardním způsobem a nikdo není zraněný. Takto vypadala havárie z pohledu diváků, kteří start sledovali.

 

 


Co tedy mohlo závadu způsobit? Firma RKK Eněrgija, která vyrábí motory DM-03 okamžitě vydala prohlášení, že její motory za nehodu určitě nemohly. Během dopoledne přinesla agentura RIA Novosti zprávu o tom, že za havárii mohlo selhání řídícího systému rakety. Informaci údajně přinesl nejmenovaný zdroj z ruského kosmického průmyslu. Ponechme teď stranu, že pracujeme s informací z neověřeného zdroje. Samotná teorie selhání navigačního systému vypadá velmi reálně.

 

Zvětšit obrázek
V této fázi už bylo jasné, že je všechno špatně. Řídící systém ale nemohl vypnout motory rakety. Zdroj: http://y2.ifengimg.com/

 

K dipozici máme pouze videozáznam. Navíc nekvalitní. Přesto se z něj dá vyčíst mnoho informací. Vyloučit můžeme předčasné vypnutí motoru, nedošlo ani k žádné viditelné explozi, která by narušila integritu stroje. Z rakety nic neodpadlo a problémy měla prakticky hned od chvíle, kdy se odlepila od rampy. Zajímavě vypadá nahnědlý obláček, který je vidět na pravé straně motorové sekce v prvních sekundách letu. Zatím není jasné, zda s nehodou nějak souvisí či nikoliv. Všechny dostupné indicie ukazují na to, že by viníkem opravdu mohl být řídící sytém rakety, který z doposud neznámého důvodu přestal pracovat.

Jak jsem psal už na začátku – nosiče Proton se vyznačují vysokou spolehlivostí. Vždyť nejen kvůli vysoké nosnosti ale také díky vysoké spolehlivosti se tato raketa používá pro vynášení velmi důležitých nákladů. Kromě nyní ztracených družic Glonass se má Proton postarat třeba o vynesení již dlouho očekávaného modulu Nauka pro ISS. Ke startu má dojít až příští rok v dubnu, ale tato havárie hodně otřásla s důvěryhodností v Protony. Jejich občasné neúspěchy byly způsobené ve většině případů selháním horních stupňů – třeba Blok-DM, nebo Briz-M.

 

Zvětšit obrázek
600 tun paliva se po dopadu v plamenech. Zdroj: http://www.ynetnews.com/

To, aby raketa havarovala jen pár sekund po startu je výjimečné. Aby nehodu Protonu nezpůsobil horní stupeň se stalo naposled v roce 1969 s družicí Mars! Shodou okolností to bylo také při startu z rampy 24. Nedá mi to a musím připomenout nedávný neúspěch  rakety Zenit startující z mořského kosmodromu Sea Launch. Jedná se sice o jiné typy raket, původem z jiných zemí atd. ale průběh nehody je velmi podobný. Za tehdejší nehodu mohl hydraulický systém zajišťující naklánění trysky motoru.


Jaké budou následky aktuální nehody? Stručně řečeno – rozsáhlé a tvrdé. Ruský premiér Dmitrij Medveděv už požádal vicepremiéra Dmitrije Rogozina, aby zajistil vypracování seznamu opatření. Body v něm obsažené mají zajistit, aby k podobným nehodám už nedocházelo. Podle všeho se zdá, že rusý kosmický program projde opravdu velkou obměnou. Po sérii neúspěchů a havárií přišla nyní zřejmě pověstná poslední kapka. Medveděv zároveň založil i vyšetřovací komisi, která důkladně prozkoumá příčiny této havárie. V jejím čele bude generální ředitel agentury Roskosmos, Alexander Lopatin. Pozitivní je, že Rusové mají k dispozici kompletní telemetrii z celého letu, takže se při rozboru selhání mají o co opřít. Samotný rozbor dat bude trvat zhruba dva dny.

 

Zvětšit obrázek
V plamenech právě zanikají nepojištěné tři družice systému Glonass za 200 milionů dolarů. Zdroj: http://www.aviationweek.com/

Není se co divit, že Rusům na vyšetření příčin havárie tolik záleží – Proton měl na své palubě hned tři družice navigačního systému Glonass (pořadová čísla 48, 49 a 50), který je jednou z výkladních skříní ruského kosmického programu. Jak moc na tomhle projektu Rusům záleží dokládá i to, že sám prezident Putin nedávno rozhodl o navýšení dotací právě pro Glonass. Ve vzduchu samozřejmě visí možnost personálních změn. Nebylo by to ostatně poprvé – Rusové tímto způsobem reagují na havárie svých projektů docela běžně. První na řadě by bylo vedení Chruničevova státního kosmického vědecko-výrobního střediska, které zodpovídá za výrobu raket Proton. Jisté je, že dokud vyšetřovací komise nezjistí přesné příčiny havárie, tak že se do kosmu žádný Proton nepodívá.


Vyšetřování běžně trvá několik týdnů, někdy i měsíců. Zcela jistě se proto bude muset odložit start družice Astra 2E určené pro šíření televizního signálu, ke kterému mělo dojít 20. července. Havárie bude bolestivá i kvůli tomu, že raketa ani náklad nebyly pojištěné, což je u družic, které stály dohromady dvě stě milionů amerických dolarů docela problém. Ale jak se říká – všechno zlé může být k něčemu dobré. V tomto případě by aktuální havárie mohla pomoci urychlit vývoj raket Angara. Právě její varianta A5 by totiž v budoucnu měla nahradit dosluhující Protony. Její první (navíc jen zkušební) start má přitom přijít až příští rok. Ale zpočátku bude startovat pouze z kosmodromu Pleseck. Než se dostane na Bajkonur, budou Rusové závislí na Protonech, jejichž důvěryhodnost je po této nepříjemnosti poměrně nahlodaná.


Zdroje informací:
http://www.russianspaceweb.com/proton_glonass49.html
http://kozmonautika.sk/clanky/neuspesny-start-nosica-proton-m
http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/
http://spaceflightnow.com/news/n1307/01proton/#.UdKsADtM9vA
http://www.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=57&t=272
http://en.wikipedia.org/wiki/Proton-M
http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=20191
http://en.ria.ru/russia/20130702/182002715/Russian-Proton-M-Rocket-Falls-Shortly-After-Launch.html
Zdroje obrázků:
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/68495000/jpg/_68495676_68494621.jpg
http://www.ynetnews.com/PicServer3/2013/07/02/4712858/4712856099595408257no.jpg
https://pbs.twimg.com/media/BOIwlTeCcAAbfSB.jpg
http://y2.ifengimg.com/79149b265eb1d598/2013/0702/rdn_51d2503323fd6.jpg
http://www.aviationweek.com/Portals/AWeek/OnSpace/GuyN/Proton3.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=31191.0;attach=531744
Psáno pro Kosmonautix a Osel.cz

Autor: Dušan Majer
Datum: 03.07.2013 06:37
Tisk článku

Související články:

NASA otestuje vrh pozoruhodného katapultu SpinLaunch na suborbitální dráhu     Autor: Stanislav Mihulka (12.04.2022)
Američtí studenti vypustili první studentskou raketu, co doletěla do vesmíru     Autor: Stanislav Mihulka (23.05.2019)
Raketa Electron vynesla do vesmíru překvapení: Hvězdu lidstva     Autor: Stanislav Mihulka (26.01.2018)
Novozélandští Rocket Lab úspěšně vypustili raketu Electron     Autor: Stanislav Mihulka (21.01.2018)
Raketa, která je skutečně na baterky     Autor: Dušan Majer (16.01.2017)



Diskuze:

doba služby rakety

Drahomír Strouhal,2013-07-03 07:27:08

Nejsem si jistý, jestli u rakety je dobré uvádět termín dosluhující. Vždyť jsou na jedno použití :-). Každopádně Protony technologicky zastarávají, o tom bez debat.
Ani si nedokážu představit, jak jsou rakety složité stroje. Možná by stálo za to je trošku zjednodušit, aby se tam nemělo co kazit. Když tak člověk pozoruje karamboly raket v dnešní době, tak si říkám, že se pravděpodobně není třeba ani bát nějaké větší války, třeba nukleární. Půlka raket by shořela při startu, druhá půlka při sestupu do atmosféry.
Poslední dobou mám fakticky pocit, že mocnáři hrají Kerbal Space Program.

Odpovědět


On je to trochu žargon

Tomáš Kohout,2013-07-03 07:43:44

V článku je myšleno jako dosluhující typ, jelikož by je v horizontu deseti let měly nahradit Angary A5. Těch karambolů, zvlášť krátce po startu, je v dnešní době poskrovnu, vyjma ruské (či spíše postsovětské) kosmonautiky, kde od podobné události uplynulo pár měsíců.

O zjednodušení nebo o zvýšení spolehlivosti se samozřejmě všichni v kosmickém průmyslu snaží, ale má to svá technologická omezení. Se zajímavým konceptem přišli nedávno Japonci. Řídící systém rakety je aktivní od poměrně ranné fáze sestavování rakety, takže si raketu kontroluje od samého počátku, což by mělo hodně eliminovat chyby lidského faktoru v celém procesu.

Nukleární války bych se docela bál. Při té se používají rakety na tuhé pohonné látky, které jsou (v tomto případě bohužel) docela spolehlivé.

Odpovědět


ono to dopadne tak

Daniel Konečný,2013-07-04 01:09:20

ze u japonskych raket se lidska chyba presune do softwaru

Odpovědět


ad Daniel Konečný: přesun chyby do softwaru

Pavel Brož,2013-07-06 16:18:11

no ono by to nebylo poprvé, kosmických softwarových lapsů už bylo hodně, nejen u Japonců.

Odpovědět


zaslechl jsem

Daniel Konečný,2013-07-06 20:01:42

zaslechl jsem jiste baja o zamene stredniku za dvojtecku v kodu ci naopak a nasledne havarii... tohle bych opravdu delat nechtel a hlavne ani nemel, nebo uz se do vesmiru nikdy nepodivame

Odpovědět


to byla raketa Ariane 5

Pavel Brož,2013-07-06 22:45:12

z různých zdrojů jsem četl různé detaily, co to přesně mělo být, někde se psalo o záměně desetinné čárku za desetinnou tečku, každopádně to měla být celkem banální chyba.

Spolu s dalšími "slavnými" softwarovými chybami ji najdete např. na:

http://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pv109/2005/xobsivac.htm

Při čtení některých z nich člověka až trochu mrazí. Najdou se tam i zajímavé chyby týkající se roku 2000, zvláště ta dočasná slepota špionážních družic je hezká, vzpomněl jsem si při tom čtení na jinou chybu, která málem spustila třetí světovou válku:

http://rovensky.blog.idnes.cz/c/83974/Muz-ktery-zachranil-svet.html

Každopádně je už jen z dosavadní historie jasné, že ty softwarové chyby si ve svých důsledcích s těmi nesoftwarovými v ničem nezadají.

Odpovědět


takze je to pravda

Daniel Konečný,2013-07-07 18:26:07

bral jsem to jako vicemene prehnane prirovnani. a dekuji, pane Brozi, za zajimave cteni

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz