Záhada planety Kepler 78b
Představte si planetu o trošku větší než je naše Země, která ale obíhá 1,6 milionu kilometru daleko od svého slunce. Taková je záhadná Kepler-78b

Planeta, která nemá existovat

David Latham z Harvard-Smithsonian Centra Astrofyziku, Harvard University

Vesmírný teleskop Kepler, pátrající po planetách u cizích hvězd nás co chvíli překvapí nějakým zajímavým objevem. Poslední je ze souhvězdí Labutě, asi 400 světelných let od nás. Teleskop našel planetu, která je o 20% větší než je naše Země. Ale najít ji mohl jenom proto, že obíhá velmi blízko kolem mateřského slunce. Velmi blízko znamená oběžnou dráhu s poloměrem 1 600 000 km, takže si dokážete představit, jaké na planetě panuje klima. Vzhledem k tomu, že je nejen velikostí, ale i svým složením velmi podobná Zemi, tečou na jejím povrchu řeky lávy a o atmosféře se nedá mluvit. Jeden rok na Keplerovi 78b trvá 8,5 hodiny.

Sama planeta je ale záhadou, kde se vůbec vzala. V době svého formování se její oběžná dráha nacházela uvnitř utvářejícího se slunce, tudíž je nemožné, aby vznikla na místě, kde nyní je. Ovšem ani nějaký vesmírný planetární biliár, který by ji posunul na stávající orbitu je prakticky nemožný, planeta by musela vrazit do slunce.

Podle astronoma Davida Latham z Harvard-Smithsonian Centra  Astrofyziku se jedná o čistokrevnou záhadu, kterou prozatím neumíme nijak objasnit. V každém případě se planeta Kepler-78b stala první a prozatím jedinou planetou nové kategorie vesmírných těles. Sem spadají všechny planety, které obíhají mateřskou hvězdu s dobou oběhu pod 12 hodin.

Zdroje:  http://www.cfa.harvard.edu/news/2013-25 - zpráva o planetě