Orangutani s hlasem podvádějí
Modulují zvuk baňkováním.

S výjimkou sestry Terezy v živočišné říši nejspíš podvádějí všichni. Čím je tvor primitivnější, tím to je okatější. Agama pomocí jazylky roztahuje svůj bizarní límec z něhož syčí rozevřenou tlamičkou. (Kredit: Miklos Schiberna, Wikipedia)
My průměrní, tedy většina, evoluci moc rádi nemáme, nejspíš proto, že to je sobec. Jediné co vyznává, je vítězství a je jí zcela jedno, zda se hraje fér i to, kdo jaké prostředky volí. Pokračovatelé Brňáka Gregora Mendela tvrdí, že jí jde jen o šíření něčeho, čemu se teď říká alely. K naší nevoli přispívá evoluce i tím, že se nezdá ani trochu moudrá. Přehání a dovádí věci až do absurdností se smutným koncem. Nejvíc proti mysli nám je, že na stejnou úroveň klade spolupráci, násilí, zlodějnu i klam a že by se to mohlo vztahovat i na nás. Pohled na ty mocné i nemocné, k tomu rozhodně svádí. Ponechme stranou nejvrcholovatějšího predátora a podívejme se, co parta mladých výzkumníků zjistila o podvádění u jednoho z jeho méně krvelačných příbuzných, patřících také k primátům s vysokým čelem, co i nosy už mají úzké (Catarrhini), jen z těch stromů se jim zatím nechce. V teatrálních gestech prý ještě tak dobří nejsou, ale trik zastrašování pomocí hlasu zvládli, píše Bart de Boer v nejnovějším čísle Časopisu pro experimentální biologii.

Ti bez límců své syčení modulují pomocí rukou. Orangutan z výzkumné stanice Ketambe. Orangutan sumaterský (Pongo abelii) je jeden ze dvou druhů orangutanů. Žije pouze na indonéském ostrově Sumatra. Je vzácnější než orangutan bornejský. Kredit: Adriano Lameira.
Souvisí to s všeobecně platnou zásadou, že čím větší tělo, tím jsou přívodní trubky do plic širší,  je v nich více místa na hlasivky a i ty okolní rezonanční dutiny jsou prostornější. I u nás, dokud každý druhý neměl zbrojní pas, bývalo v hospodách zvykem, že blíž pípě a u kamen, sedávali právě bručouni. I když se doba mění, psychologům v testech stále vychází, že samičkám hluboký mocný hlas imponuje. Výrostci taky nemají problém poznat, koho je třeba respektovat. Moc inteligence k tomu netřeba a tak se na to stejně dívají i u orangutanů. A nebyli by to blízcí příbuzní, kdyby je nenapadlo v tom také podvádět. Tam, kde my si stahujeme AthTek Skype Voice Changer, vystačí si s rukama. Objevil to belgicko-britsko-nizozemský tým výzkumníků na Borneu v rámci projektu financovaného Evropskou radou pro výzkum (European research council starting grant ABACUS).

Pro modulaci hlasového projevu u orangutanů volí vědci odborný termín „baňkování“. Orangutani to prý dělají proto, že kvůli bujaré zeleni tam u nich v korunách stromů, není prý vidět na skok a tak se jim podvod s měněním charakteristiky hlasu k matení a zastrašení protivníka hodí. Možná má ale i duální funkci a slouží i k rozlišování alarmu určeného svým blízkým. Případně by prý mohlo jít o předzvěst pokročilejší komunikace. Baňkování totiž mění to, čemu zvukaři říkají formanty. V naší komunitě, když někdo vyloudí „EU“, hned víme, co měl na mysli. A také že při tom ale opravdu, musel hodně špulil rty. U těch s vysokým čelem ze země muškátového oříšku by baňkování mohlo být začátkem loudění samohlásek. Na potvrzení ale bude potřeba z EU vyloudit další grant.

Acoustic models of orangutan hand-assisted alarm calls, The Journal of Experimental Biology, jeb.biologists.org/content/218/6/907

Datum: 23.03.2015 09:49

omyl

Stefan Urge,2015-03-30 13:11:34

Svoj príspevok som napísal práve kvôli takým nevzdelaným, ako je pán Fitzner. O evolúcii (a o vede) sa má písať, vysvetľovať, a nezľahčovať tému. Veď nemá jasno v tom, čo je vo vede hypotéza, čo je teória, a čo to vlastne vôbec znamená. Nie som proti humoru, práve naopak, ale ako som napísal, s mierou, aby neviedla k mylným predstavám a dezinterpretáciám. :-). Ak už sem chodia taký ako on, nech si z Osla aj niečo zoberú namiesto rýpania a šírenie bludov.

Necitatelne a diskusia

Michal Lichvar,2015-03-24 15:16:33

Na Oslovi sa paci humor, tz. obcasna vtipna vsuvka v clanku, ale v tomto to bolo prehnane a z toho dovodu necitatelne.

Co sa tyka diskusie ... to sa tu fakt ludia zacinaju vybabovat o evolucii? Otazka je, ci toto je spravny web pre niektorych diskutujucich ... ja tiez nechodim pisat komentare na krestanskyportal.sk (som si vygooglil ako priklad, nemam prehlad o tychto portaloch) o potrebe zrusenia cirkve alebo minimalne jej odluky od statu.

Naopak!

Vít Marounek,2015-03-24 21:35:42

No, já jsem se při čtení obojího nasmál, a to se mi poslední dobou moc často nestává.

Radka Sladká,2015-03-24 11:13:34

Tak třeba španělským ptáčkem bych se nechala mučit klidně i třikrát za sebou.

Nepochopitelná diskuse...

Milan V,2015-03-23 23:03:29

O čem to tu diskutéři mluví? Dočetli jste alespoň první větu až do konce?

Urge: Déšť je taky fakt a přesto ho můžu nemít rád.
Mikolas: Kdo se tu koho dotýká, kromě broušení ostrovtipu o EU?
Fitzner: Pokud pochybujete o evoluci, měl byste možná méně psát a více číst.
Dobeš: Ano, jsem ateista, a vidím člověka jako jedno ze zvířat. Myslíte, že člověka stvořil Bůh, aby zvířatům vládl? A proč mu k tomu nedal taky rozum?
Fajtl: Zvedl vám žluč autor nebo EU? Myslím, že je zajímavé vědět, že nejen lidé a šimpanzi, ale i orangutani a kudlanky nábožné (jiná studie) podvádějí. Je to i příspěvek do diskuse o (ne)nadřazenosti lidí zvířatům.

Radka Sladká,2015-03-24 11:19:13

Co ještě nemáte rád kromě evoluce? Máte třeba rád záblesky gama záření, které se šíří vesmírem, mám pocit, že po výbuchu supernov?

Myslím že má smysl mít nebo nemít rád jen to, co nás bezprotředně obklopuje, co můžeme využít, nebo před čím je třeba utíkat. Tedy déšť, zimu, mravence. Mít nerad evoluci je myslím plýtvání energií tam, kde to k ničemu nevede.

To je k...

Marek Fajtl,2015-03-23 16:50:05

Jestli Evropa fakt financuje takové projekty, tak to si zaslouží víc, než si z toho tady dělat prdel. To jste nám autore pěkně nastavil zrcdlo. Nejspíš na tu dovolenou ten Belgicko-anglicko-francouzský tým zase pojede... Evropa asi fakt nemá dost problémů.... Proboha, kdo v té Evropské radě pro výzkum sedí a na tohle přiklepává ve svrabu jakým jsem, moje daně? Jede v tom i někdo od nás? Autore, pořádně jste mi zvednul žluč.

Jak tu Ota i Stefan naznačili

Vlad Dobeš,2015-03-23 16:36:09

Z tohoto článku čiší, jak autor vnímá evoluci a víru v Ježíše Krista. Vy ateisté vidíte lidi jako zvířata a zřejmě to hodnotí podle sebe. Křesťané vidí lidi jako lidi, zvířata jako zvířata a nad vším je Bůh.

A který bůh?

Tomáš Kohout,2015-03-24 10:39:15

Ten křesťanský, Allah, Buddha nebo nějaký úplně jiný? A v čem se liší člověk od zvířete podle vás?

Člověk=zvíře=Bůh

Oldřich Nedvěd,2015-03-26 22:11:10

Mýlíš se bratře. Nač rozlišovat?
Kazatel 3: 19 Případnost synů lidských a případnost hovad jest případnost jednostejná.
Genezis 1: 27: 27 Bůh stvořil člověka ke svému obrazu.

Mezi vírou ve stvoření a vědou není rozpor!

Ota Fitzner,2015-03-23 16:19:37

Evoluce je pouhou vědeckou hypotézou, která nemůže překročit hranici pozorovatelných faktů.

souhlas

Mojmír Kratounek,2015-03-23 16:58:42

Pokud by evoluční teorie byla tak přesvědčivá a zřejmá, proč by o ní byla vedena diskuze mezi inteligentními lidmi?

Petr Vrána,2015-03-23 17:02:15

Když mezi vírou ve stvoření a vědou není rozpor a evoluce je vědecká hypotéza (která minimálně není v rozporu s pozorováním, jinak by se zamítla), proč Vám evoluce vadí?

To myslím vážně. Nechci se do nikoho navážet.

To p. Kratounek

Jan Novák9,2015-03-28 10:24:01

Mezi inteligentními lidmi se diskuze o evluci nevede, považuje se za prokázanou, a to i ve Vatikánu.

Štefan brzdi!

Rene Mikolas,2015-03-23 15:21:27

Irónia a humor k vede patrí. Oživuje ju a zľudšťuje. Ja tu nič negativizujúce smerom k vede a k evolúcii nekonštatujem.
My Slováci sme dosť urážlivý národ a Česi sa tomu vždy čudujú, lebo to nevedia pochopiť. Existuje presnejší český výraz, že sme "nedůtkliví".
Podobne sa čudujú Angličania Slovanom a Nemcom, že ako je možné, že si nadávame zvieracími menami.
Po tom výsledku posledného referenda patríme už neodvolateľne do Európy, tak to obhájme aj tu na OSEL.

Nečitateľné

Stefan Urge,2015-03-23 13:46:12

Pomaly ma prechádza chuť čítať niektoré články. Prečo sa tu robí bulvár? Je to hrôza, ide to na nervy a je to smutné. Čo takéto písanie má spoločné so serióznym informovaním o novinkách vo vede? A prečo to kladenie evolúcie do negatívneho svetla, akože nemáme radi evolúciu? Evolúcia je fakt, ktorý nemá zmysel morálne hodnotiť. To by si mal uvedomiť každý, i to, že zvieratá nekonajú nemorálne či morálne, nie sú zodpovedné za svoje činy. A premietanie ľudskej morálky do sveta zvierat nemá zmysel, aj keď to ľudia robia. Všetko len preto aby sa jednoduchá informácia nafúkla na dlhší článok? Nie je o čom písať? Nie sú ľudia dosť neinformovaní o vede a jej pracovných metódach? O tom ako veda funguje? V tomto svete plnom bludov, ezoteriky, prútikárstva dezinformácie? Nech mi autor prepáči, nepáči sa mi takéto písanie článkov. Nie som za suchopárnosť, ale všetkého s mierou.

Ota Fitzner,2015-03-23 15:50:03

Evoluce je blud, který šíří akorát ateisti a komunisti. Souhlasím s Urgem, že by se tady o tom psát nemělo.

to Ota Fitzner

Tomáš Kohout,2015-03-24 10:32:14

Správně! A kdo bude tyhle bludy šířit, tak toho je třeba upálit na hranici nebo alespoň pořádně mučit nástroji s přívlastkem "španělský" v názvu. V minulosti se to osvědčilo, tak proč v tom nepokračovat. Pak přijdou na řadu ti, kdož tvrdí, že Země je kulatá a případně další nesmysly, které škodí záměrům katolické církve. ;-)

Radka Sladká,2015-03-24 11:00:05

Já myslím, že bulvární tón zdejších článků je fér hra. Nehrají si na svatou pravdu, narovinu čtenářům přiznají, jak dalece se na zde publikované informace můžeme spolehnout. A to je fér.

Protože riziko, že se díky touze po vědění naučím kromě užitečných věcí i nesmysly a budu na nich stavět, tu bylo vždycky. V tuto chvíli mám ale pocit, že čím víc toho vím, tím větší jsem hňup :-)

Kdo šíří evoluční učení

Oldřich Nedvěd,2015-03-26 22:17:04

Tak třeba farář a biolog Marek Orko Vácha je podle vás ateista nebo komouš?