První umělá magnetická červí díra zprovozněna v Barceloně  
Portál pro přesun časoprostorem to zatím není, zajímavou technologii založenou na metamateriálech a metapovrších by ale mohli využít v diagnostických přístrojích.

 

Magnetická červí díra. Kredit: Prat-Camps et al. (2015), Scientific Reports.
Magnetická červí díra. Kredit: Prat-Camps et al. (2015), Scientific Reports.

Červí díry (anglicky wormholes) jsou důvěrně známé milovníkům extravagantní fyziky a science-fiction. Vesmír je ohromný a se současnými technologiemi nemáme prakticky žádnou šanci se do něj osobně podívat. Proto se rádi utěšujeme, že možná přece jenom existují nějaké možnosti, jak si zkrátit cesty prostorem a časem a cestovat rychleji, než jak může letět světelný paprsek. V takových úvahách mají červí díry své čestné místo, do reálných technologií to ale má ještě velice daleko. Červí díry se sice vynořují z rovnic obecné relativity, obvykle to ale bývá v nestabilních situacích nebo za velmi nereálných okolností, jako je například působení ohromného množství exotické formy hmoty.

Jordi Prat-Camps (vlevo). Kredit: UB.
Jordi Prat-Camps (vlevo). Kredit: UB.


Zpráva, že na barcelonské Autonomní univerzitě spustili červí díru, zní tudíž poněkud bláznivě. Ve skutečnosti je to samozřejmě trochu jinak a počin, který má na svědomí Jordi Prat-Camps je ve zpravodajství tak trochu letně nadnesený. I když to ale zatím ještě není portál pro cestování časoprostorem, tak každopádně jde o velmi zajímavý výzkum, který nedávno publikoval vědecký online časopis Scientific Reports.

Krystal YBCO, který je supravodivý za teploty tekutého dusíku. Kredit: SPat, Wikimedia Commons.
Krystal YBCO, který je supravodivý za teploty tekutého dusíku. Kredit: SPat, Wikimedia Commons.

Prat-Camps a spol. postavili něco jako mnohem jednodušší verzi červí díry, která funguje jenom na magnetické pole. Jejich zařízení umožňuje přenést magnetické pole z jednoho místa na druhé, přičemž mezi těmito body je magneticky neviditelné. Vědci přitom vyšli z dřívějších teoretických studií, podle nichž je možné postavit červí díru pro elektromagnetické vlny s využitím metamateriálů. Až doposud to nikdo nesvedl, Prat-Camps s kolegy teď ale postavili magnetickou červí díru a také předvedli, že funguje.

Magnetická červí díra a její tři vrstvy. Kredit: Prat-Camps et al. (2015), Scientific Reports.
Magnetická červí díra a její tři vrstvy. Kredit: Prat-Camps et al. (2015), Scientific Reports.

Jejich zařízení se skládá ze tří do sebe vložených vrstev. Uvnitř je feromagnetická kovová trubice, kterou obklopuje kulovitá vrstva tvořená supravodivými proužky z krystalického oxidu ytria, baria a mědi (známého pod zkratkou YBCO). Vnější vrstvu tvoří kulovitý feromagnetický metapovrch. Když se tohle celé ponoří do kapalného dusíku, tak se díky zmrazení prostřední vrstva tvořená proužky YBCO stane supravodivou. Prat-Camps a spol. pak dovedli přenést magnetické pole z jednoho konce magnetické červí díry na její druhý konec. Po cestě mezi oběma konci červí díry přitom magnetické pole nebylo zjistitelné. Badatelé tím dle vlastních slov vytvořili iluzi, jako kdyby se magnetické pole přeneslo tunelem mimo trojrozměrný prostor.
Cestování časoprostorem sice ještě není na pořadu dne, Prat-Camps a jeho spolupracovníci ale věří, že by se jejich magnetická červí díra mohla stát základem diagnostických přístrojů v medicíně nové generace. Když by se to povedlo, tak by mohl vzniknout třeba nový typ zařízení pro zobrazování magnetickou rezonancí. Pacienti by pak při vyšetřeních nejspíš už nemuseli lézt do útrob velikého hučícího stroje, a to přece není úplně k zahození.




Video: Shaping static magnetic fields. Kredit. UB.

 




Literatura
PhysOrg 21. 8. 2015, Scientific Reports 5: 12 488, Wikipedia (Wormhole).

Datum: 27.08.2015
Tisk článku

Související články:

Z nevodiče supravodič pomocí laseru     Autor: Dagmar Gregorová (25.01.2011)
Tajuplná fáze hmoty, která krade elektrony supravodivosti za vysoké teploty     Autor: Stanislav Mihulka (22.12.2014)
Hrají v supravodivosti významnou roli nečástice?     Autor: Stanislav Mihulka (09.04.2015)



Diskuze:

maslel jsem si, že nás budou kropit

Josef Hrncirik,2015-08-28 23:33:31

a zaříkávat schválení šamani,
a že na žádné zbytečnévelké hučící stroje nebudou ani projektanti, ani peníze.

Odpovědět


Je to už v červí díře? Nedaří se mi inventura dimenzí.

Josef Hrncirik,2015-08-29 12:26:31

článek se dá s trochou úsilí vyhledat. "...2 dimenzionální dlouhý válec magnetické dvojvrstvy...". Není šprochu, ABy na něm nebylo pravdy trochu.

Odpovědět


video je nejspíš jen 5´ povinné okecávací prezentace

Josef Hrncirik,2015-09-09 14:54:48

doktorandů cca z roku 2013, aby vznikl dojem že se něco děje

Odpovědět

Faradayova klec

Petr Nejedlý,2015-08-28 01:08:35

Mě to přijde spíš jako by chlapci postavili Faradayovu klec a díky supravodivosti jen rozšířili stínicí vlastnosti i na statická pole.
Což je vpodstatě logické, protože žádné pole není trvale statické - prodělává změnu přinejmenším při svém vzniku/přiblížení a v té chvíli má šanci se projevit supravodivost na naindukované elektrické složce, a vybuzením (trvalého, máme supravodivost) elektrického proudu to statické pole kompenzovat svým vlastním statickým polem.

Vlastně mě vždy zajímalo, jestli by se supravodivý magnet (smyčka supravodivého materiálu) dal "nabít" prostrkáváním permanentního magnetu...

Odpovědět


Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 01:27:14

Nerad bych se mýlil, ale magnetické pole není statické z povahy. Je to trvalý frekvenční proud, asi jako zvuk, třeba tinitus. Póly jsou definované shodnými/protikladnými amplitudami. Magnet v podstatě rozechvívá elektromagnetický éter "zvukem", který buďto ladí nebo neladí. Ten supravodič to umí vcucnout/transformovat zpět na elektriku a "vyflusnout" nezměněné jako pole.

Odpovědět


Re: Re: Faradayova klec

Milan V,2015-08-28 16:52:34

Já myslím, že se mýlíš, a to dramaticky.
Dokonce bych se odvážil říct, že píšeš bludy.

Odpovědět


Re: Re: Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 17:07:47

S tímto názorem nemám žádný problém.

Odpovědět


Re: Re: Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 17:09:22

Kolik je na obrázku čtverců?

http://i.imgur.com/QXMkQgy.jpg

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Faradayova klec

Milan V,2015-08-28 19:48:50

Na první pokus mám 23, pokud to není triková otázka a jsou to všechno obdélníky.
Proč se ptáš/te?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 20:04:30

Není triková, jsou to čtverce. Otázka je to Kontrolní. Většina napočítá 19.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 20:27:52

Matematicky je to 23, Demokraticky, případně Tradicionalisticky 19.

Odpovědět


4tverců = tam 4*TT*3 + 1

Josef Hrncirik,2015-08-28 22:40:45

Povrch koule * 3 = (2 odvěsny + přípona); + 1 čtverák = 967/25

Odpovědět


Re: 4tverců = tam 4*TT*3 + 1

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-29 01:10:32

Když nevíte, stačí prostě 19.

Odpovědět


reagoval jsem na obr koule s červí dírou

Josef Hrncirik,2015-09-09 15:08:34

kliknutí na obr. by mě vyhodilo z napojení, k čemuž nyní došlo;
test = fyziky prost.

Odpovědět


na shawing static magnetic fields

Josef Hrncirik,2015-08-28 23:17:06

stačí magnetické vodiče (ev. i jako mg. zkraty, tj. stínění,(feromagnetika), ev. magnety, či elektromagnety. Supravodiče na statické pole podle mého pocitu nepůsobí, ale mlha z kryogeniky se dobře vyjímá i na diskotéce.
Obávám se, že nemilosrdně jako upíři vyssávají vojenský rozpočet na stavbu neviditelných letadel a plotů, oponovanými vědeckými sliby o úspěšné práci na neviditelném neprůstřelném plášti (typu císařovy nové šaty).
Především použití metafyzické metamateriální sféry mě naplňuje nelíčeným úžasem.
Dynamická pole hravě nasimulují z Maxwellových rovnic.

Odpovědět


velmi osvěžující fantazie, díky

Josef Hrncirik,2015-09-09 14:56:14

Odpovědět


Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 01:38:53

Póly jsou jako suchý zip, když se přitahují. Amplitudy se sladí a zapadnou do sebe, na druhém konci je to naopak co vlnka to přetlačovaná.

Odpovědět


Re: Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 01:44:14

Ačkoliv, když nad tím uvažuji, možná, že je magnetismus jen vyladěná gravitace.

Odpovědět


Re: Re: Re: Faradayova klec

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-28 01:47:27

Synchronně rozvibrované gravitační pole, přesněji řečeno.

Odpovědět


Re: Faradayova klec

Josef Hrncirik,2015-08-28 22:07:17

Ano, dá se naindukovat "věčný" proud v supravodiči (cívce či závitu, asi ale kupodivu ne v plechu či kuse?) a levitace indukci způsobujícího magnetu.
Mám pocit, že něco podobného zdatnější šíbři už na Oslu uváděli jako vlastně magnetické monopóly.
Že by mohli zobrazovat? (kalit vodu s magnetickou rezonanci, ale kupodivu nenapadlo ani je).

Odpovědět


mám navíc dojem, že supravodič

Josef Hrncirik,2015-09-09 15:00:40

je dokonale diamagnetický, ale zápasím s tím, že dostatečné B ? či H prý kazí supravodivost, ev. co když se ochladí až obal kolem pole?

Odpovědět

Dovolil bych si laický dotaz,

Jaroslav Pokorný,2015-08-27 17:49:08

k informaci "oxidu ytria, baria a mědi (známého pod zkratkou YBCO). Pokud si dobře pamatuji ze školy, pak -C- je chemická značka pro Carboneum - uhlík. Měď má značku Cu - Cuprum. Nebo se mýlím?

Odpovědět


Re: Dovolil bych si laický dotaz,

Josef Pazdera,2015-08-27 18:21:25

Nemýlíte se. Tady ale ta zkratka nerespektuje chemické značky prvků, jako spíš zkráceninu z anglického pojmenování: Yttrium Barium Copper Oxide. Chemicky se uvádí obecným vzorcem: YBa(2)Cu(3)O(7-x). To v závorce je spodní index.

Odpovědět

Mrakoplaš Skywalker,2015-08-27 15:56:57

Supravodivost by měla být schopnost přenést veškerou elektrickou energii, beze ztrát. Magnetismus naproti tomu ztrátové odpadní vlnění, takže to dává logiku. To odpadní vlnění prostě nasedlo na Šanghaiský expres a v cukuletu se ocitlo o kus dál, kde mohlo směle pokračovat v krasojízdě.

Odpovědět


energie statického mag. pole je asi konstantní

Josef Hrncirik,2015-09-09 15:02:56

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz