Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice  
Nedávno se téměř všude oslavně psalo o evropském prototypu elektricky poháněného letadla a jeho přeletu přes Lamanšský průliv. Málo se už ví, že v České republice podobná letadla také máme.


V článku na Oslovi se o „poskoku“ letadla na baterky od Airbusu psalo s jistým sarkasmem a přirovnával se jeho výkon k amatérskému cyklistovi Allenu Bryanovi. Ten totiž stejnou trasu z Anglie do Francie překonal na létajícím kole a jen za pomoci svých svalů a to před 36 (!) lety. Celkem Airbus hodlá investovat do vývoje bateriového stroje 20 mlionů eur. Možná si mohl hodně prostředků ušetřit, kdyby využil našich zkušeností. Podobné stroje v České Republice totiž už nějakou dobu létají, jejich parametry jsou uvedeny v odkazech pod článkem.

 

Phenix. Kredit: http://czechairspotters.com
Phenix. Kredit: http://czechairspotters.com

Phenix

Nejstarší profesionální elektrické letadlo bylo v české republice vyrobeno již před rokem 2011. pokud existovali nějaké starší pokusy tak o nich nejsou oficiální zmínky. Letoun vyrobila firma Phoenix Air s.r.o. Firma se zaměřuje na výrobu celokompozitových motorových kluzáků pro trhy v USA a jinde ve světě. Někdy před rokem 2010 došlo k nápadu postavit jedno letadlo poháněné elektrickým pohonem. Něco o parametrech letadla lze najít v rozhovoru se spolumajitelem firmy. První let se uskutečnil 15. července 2015. Výdrž je podle typu baterie 20-40 minut. Není však známo, že by se na projektu nějak pokračovalo.

VUT 051 RAY. Kredit:  http://czechairspotters.com
VUT 051 RAY. Kredit: http://czechairspotters.com

VUT 051 RAY

Letoun pochází z dílen Vysokého učení technického v Brně. Jedná se o experimentální letoun, jehož cílem bylo ověřit perspektivnost elektrického pohonu. I přesto byl letoun stavěn tak aby vyhověl leteckým předpisům. Celý letoun váží 600kg včetně pilota. Pohonná jednotka má výkon 55kW a maximální rychlost letounu je 160Km/h. Vývoj letounu začal v roce 2009 a v roce 2015 se uskutečnil první let. Výdrž v letu je přes 40 minut.

SportStar EPOS+. Kredit: EVEKTOR
SportStar EPOS+. Kredit: EVEKTOR

SportStar EPOS+

Toto dvoumístné letadlo poháněné elektrickým motorem o výkony 75kW z dílen kunovického EVEKTORU je naprostá světová špička a to jak designem tak letovými parametry a troufám si říci, že je to v současnosti jediné elektrické letadlo na světě, které může konkurovat běžným strojům se spalovacím motorem. Na jeho vývoji se podílelo více firem a institucí. Vrtule je z VZLÚ Praha, přehledový display VUT Brno a další.  Cestovní rychlost tohoto letounu je 170km/h, maximální 260km/h. Výdrž v letu je až 1 hodina! Jak je vidět jedná se o prakticky použitelné plnohodnotné letadlo.

F-Bike. Kredit: Wikimedia Commons
F-Bike. Kredit: Wikimedia Commons

F-Bike

Je to taková zajímavost ale je to český létající stroj poháněný elektřinou a tak ho nesmíme vynechat. Jeho tvůrcem je společnost Technodat spolu s partnery Evektor a Duratec.

Airbus E-Fan
Airbus E-Fan

E-Fan

Pro srovnání uvádíme i výtvor Airbusu. Poprvé se stroj vznesl do vzduchu v březnu loňského roku. Má dva elektromotory, každý o výkonu 32 kW. Rozpětí křídel 10,98 m. Cestovní rychlost 160 km/h. Při šetrném zacházení má kapacita Li-ion akumulátorů o celkové kapacitě 29 kWh (jsou uloženy v křídlech) letadlo udržet ve vzduchu až hodinu.

 

I u nás máme šikovné konstruktéry schopné dělat spoustu zajímavých věcí na světové úrovni a možná ještě lépe.

 

 

 

Video: EVEKTOR


Video: Letající kolo

 

 


 

Doplnění článku o další české úspěšné ULM nám do redakce poslal pan Stanislav Zdeněk. Rádi upřesňujeme o další:

 

Dalším zajímavým letadlem v kategorii ULM (do 120 kg) je „Song“

Létá s motorem Thor 200 Polini nebo s el motorem Rex (Čs výrobce p. Guič).

Toto letadlo má jako první EU certifikaci a létá již i v USA a Kanadě. Vyrobeno a prodáno je zatím 18 ks.

 

Výrobce Gramex Zbraslavice (Airsport), (www.songairplane.com).

A jen tak mimochodem, Song ten Lamanšský průliv zvládne dvakrát!

 


Literatura
Battery System of Electric Airplane VUT 051 RAY
www.czechairspotters.com

VUT BRNO

hybrid.cz
e15.cz
EVEKTOR
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:F-Bike_2013-06-12.ogv

novinky.cz

Datum: 07.09.2015
Tisk článku

To je něco! Úžasná zvířata - Lee Lon
 
 
cena původní: 299 Kč
cena: 263 Kč
To je něco! Úžasná zvířata
Lee Lon
Související články:

Transition a PAL-V, dva úspěšné koncepty autoletadel míří do výroby     Autor: Josef Pazdera (04.04.2012)
Elektrický létající kajak FlyNano     Autor: Josef Pazdera (19.06.2012)
První let evropského bojového dronu nEUROn     Autor: Stanislav Mihulka (02.12.2012)
NASA testuje Namydlený blesk s 10 elektrickými motory     Autor: Stanislav Mihulka (13.05.2015)
První E-letadlo překonalo Lamanšský průliv     Autor: Josef Pazdera (11.07.2015)
DARPA vyvíjí gremliny pro budoucí letecké operace     Autor: Stanislav Mihulka (06.09.2015)



Diskuze:

výkonem je pochopitelně nejspíše míněn

Josef Hrncirik,2015-09-10 17:05:56

trvalý cestovní příkon , nikoliv maximální při startu, ale v tom je solidnost autora informace. Měl uvést asi oba.
Jaká je skutečná účinnost vrtule (určitě vznikají víry a proud se poněkud rozbíhá), nevím. Odhaduji, že jako u větrné elektrárny řekněme cca 70%.
Tah bez údaje o rychlosti je málo zajímavý. Udává se u proudových motorů.
Součin tahu a rychlosti je teoreticky nutný příkon. Z 64 kW a 160 km/hod by plynul tah cca 1440 N tj. cca 147 "kg silových", při účinnosti vrtule 70% však tedy jen 1 kN, tj. cca 103 kg.
Víc ze mě nikdo nevyzví.

Odpovědět


účinnost vrtule letadla při příznivém silně podzvukovém proudění

Josef Hrncirik,2015-09-13 14:37:15

tj. v tomto případě může být až 88%. Tahová energetická propellent efficiency je tedy vyšší něž u větrníku (kde část proudu nechce vstoupit do okruhu vrtule). Ztráty v tahu dělají víry, špatný směr, zbytková kin. energie v proudu za vrtulí (oproti klidnému okolí). Jsem mile překvapen 88%/70% = cca 126%, tj. cca o 1/4 větší tah či rychlost než z opatrného odhadu účinnosti větrníku 70%.
Pak i 1250 N tj. cca 129 kg*.

Odpovědět

Dekuji

Martin Jahoda,2015-09-10 11:47:10

Děkuji za doplnění. Vycházel jsem z toho co jsem vidsěl na vlastní oči a co se dalo dohledat na internetu. U elektromotorů používaných pro letadla je účinnost až 98% - prakticky je příkon motoru roven výkonu na vrtuly. Pak je to záležitost účinnosti vrtule. V odkazech pod článkem lze najít bližší technické parametry - hlavně pro letoun z VUT Brno.

Odpovědět


autorovi jen děkuji, všichni stejně opisujeme

Josef Hrncirik,2015-09-10 19:31:03

a hlavně mě se nechtějí otvírat udávané odkazy. Otvírá se jenom : Buy the article!
Byla to odpověď míněná na dotaz cca o 3 řádky níž.

Odpovědět

Neštastný článek

Frank Paramount,2015-09-10 04:58:33

Autor má potíž s českým pravopisem a obsah je odpuzující. Je to povzdech typu tomyužtadydávnomáme a všechnoznáme. Součástí úspěšného vývoje je příprava komerčního úspěchu. Bez úspěšného prodeje si můžete svou zlatou kulku založit do kytek. A tady zjevně toho chybí víc, než jen technické parametry. Zbývá dodat že i tento článek je zastaralý, protože dávno, dávno předtím než toto někdo vyrobil, jsme my dávno předtím létali s Tleskačový létajícím kolem.

Odpovědět

Výkon

Pavel Krajtl,2015-09-09 12:43:33

...každý vyvine tah 43 koní (32 kW)...

jsem z toho zmaten, jistě to nejede se 100% účinností, těch 32KW je elektrický příkon motoru, nebo tah - jakože v Newtonyech za secundu na hřídeli turbíny?

Odpovědět

To potěší

Tom Tlam,2015-09-09 12:29:25

Hezký výčet, to člověka pohladí. Airbus má prostě víc peněz na reklamu.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni




Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace