Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice  
Nedávno se téměř všude oslavně psalo o evropském prototypu elektricky poháněného letadla a jeho přeletu přes Lamanšský průliv. Málo se už ví, že v České republice podobná letadla také máme.


V článku na Oslovi se o „poskoku“ letadla na baterky od Airbusu psalo s jistým sarkasmem a přirovnával se jeho výkon k amatérskému cyklistovi Allenu Bryanovi. Ten totiž stejnou trasu z Anglie do Francie překonal na létajícím kole a jen za pomoci svých svalů a to před 36 (!) lety. Celkem Airbus hodlá investovat do vývoje bateriového stroje 20 mlionů eur. Možná si mohl hodně prostředků ušetřit, kdyby využil našich zkušeností. Podobné stroje v České Republice totiž už nějakou dobu létají, jejich parametry jsou uvedeny v odkazech pod článkem.

 

Phenix. Kredit: http://czechairspotters.com
Phenix. Kredit: http://czechairspotters.com

Phenix

Nejstarší profesionální elektrické letadlo bylo v české republice vyrobeno již před rokem 2011. pokud existovali nějaké starší pokusy tak o nich nejsou oficiální zmínky. Letoun vyrobila firma Phoenix Air s.r.o. Firma se zaměřuje na výrobu celokompozitových motorových kluzáků pro trhy v USA a jinde ve světě. Někdy před rokem 2010 došlo k nápadu postavit jedno letadlo poháněné elektrickým pohonem. Něco o parametrech letadla lze najít v rozhovoru se spolumajitelem firmy. První let se uskutečnil 15. července 2015. Výdrž je podle typu baterie 20-40 minut. Není však známo, že by se na projektu nějak pokračovalo.

VUT 051 RAY. Kredit:  http://czechairspotters.com
VUT 051 RAY. Kredit: http://czechairspotters.com

VUT 051 RAY

Letoun pochází z dílen Vysokého učení technického v Brně. Jedná se o experimentální letoun, jehož cílem bylo ověřit perspektivnost elektrického pohonu. I přesto byl letoun stavěn tak aby vyhověl leteckým předpisům. Celý letoun váží 600kg včetně pilota. Pohonná jednotka má výkon 55kW a maximální rychlost letounu je 160Km/h. Vývoj letounu začal v roce 2009 a v roce 2015 se uskutečnil první let. Výdrž v letu je přes 40 minut.

SportStar EPOS+. Kredit: EVEKTOR
SportStar EPOS+. Kredit: EVEKTOR

SportStar EPOS+

Toto dvoumístné letadlo poháněné elektrickým motorem o výkony 75kW z dílen kunovického EVEKTORU je naprostá světová špička a to jak designem tak letovými parametry a troufám si říci, že je to v současnosti jediné elektrické letadlo na světě, které může konkurovat běžným strojům se spalovacím motorem. Na jeho vývoji se podílelo více firem a institucí. Vrtule je z VZLÚ Praha, přehledový display VUT Brno a další.  Cestovní rychlost tohoto letounu je 170km/h, maximální 260km/h. Výdrž v letu je až 1 hodina! Jak je vidět jedná se o prakticky použitelné plnohodnotné letadlo.

F-Bike. Kredit: Wikimedia Commons
F-Bike. Kredit: Wikimedia Commons

F-Bike

Je to taková zajímavost ale je to český létající stroj poháněný elektřinou a tak ho nesmíme vynechat. Jeho tvůrcem je společnost Technodat spolu s partnery Evektor a Duratec.

Airbus E-Fan
Airbus E-Fan

E-Fan

Pro srovnání uvádíme i výtvor Airbusu. Poprvé se stroj vznesl do vzduchu v březnu loňského roku. Má dva elektromotory, každý o výkonu 32 kW. Rozpětí křídel 10,98 m. Cestovní rychlost 160 km/h. Při šetrném zacházení má kapacita Li-ion akumulátorů o celkové kapacitě 29 kWh (jsou uloženy v křídlech) letadlo udržet ve vzduchu až hodinu.

 

I u nás máme šikovné konstruktéry schopné dělat spoustu zajímavých věcí na světové úrovni a možná ještě lépe.

 

 

 

Video: EVEKTOR


Video: Letající kolo

 

 


 

Doplnění článku o další české úspěšné ULM nám do redakce poslal pan Stanislav Zdeněk. Rádi upřesňujeme o další:

 

Dalším zajímavým letadlem v kategorii ULM (do 120 kg) je „Song“

Létá s motorem Thor 200 Polini nebo s el motorem Rex (Čs výrobce p. Guič).

Toto letadlo má jako první EU certifikaci a létá již i v USA a Kanadě. Vyrobeno a prodáno je zatím 18 ks.

 

Výrobce Gramex Zbraslavice (Airsport), (www.songairplane.com).

A jen tak mimochodem, Song ten Lamanšský průliv zvládne dvakrát!

 


Literatura
Battery System of Electric Airplane VUT 051 RAY
www.czechairspotters.com

VUT BRNO

hybrid.cz
e15.cz
EVEKTOR
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:F-Bike_2013-06-12.ogv

novinky.cz

Datum: 07.09.2015
Tisk článku

Související články:

Transition a PAL-V, dva úspěšné koncepty autoletadel míří do výroby     Autor: Josef Pazdera (04.04.2012)
Elektrický létající kajak FlyNano     Autor: Josef Pazdera (19.06.2012)
První let evropského bojového dronu nEUROn     Autor: Stanislav Mihulka (02.12.2012)
NASA testuje Namydlený blesk s 10 elektrickými motory     Autor: Stanislav Mihulka (13.05.2015)
První E-letadlo překonalo Lamanšský průliv     Autor: Josef Pazdera (11.07.2015)
DARPA vyvíjí gremliny pro budoucí letecké operace     Autor: Stanislav Mihulka (06.09.2015)



Diskuze:

výkonem je pochopitelně nejspíše míněn

Josef Hrncirik,2015-09-10 17:05:56

trvalý cestovní příkon , nikoliv maximální při startu, ale v tom je solidnost autora informace. Měl uvést asi oba.
Jaká je skutečná účinnost vrtule (určitě vznikají víry a proud se poněkud rozbíhá), nevím. Odhaduji, že jako u větrné elektrárny řekněme cca 70%.
Tah bez údaje o rychlosti je málo zajímavý. Udává se u proudových motorů.
Součin tahu a rychlosti je teoreticky nutný příkon. Z 64 kW a 160 km/hod by plynul tah cca 1440 N tj. cca 147 "kg silových", při účinnosti vrtule 70% však tedy jen 1 kN, tj. cca 103 kg.
Víc ze mě nikdo nevyzví.

Odpovědět


účinnost vrtule letadla při příznivém silně podzvukovém proudění

Josef Hrncirik,2015-09-13 14:37:15

tj. v tomto případě může být až 88%. Tahová energetická propellent efficiency je tedy vyšší něž u větrníku (kde část proudu nechce vstoupit do okruhu vrtule). Ztráty v tahu dělají víry, špatný směr, zbytková kin. energie v proudu za vrtulí (oproti klidnému okolí). Jsem mile překvapen 88%/70% = cca 126%, tj. cca o 1/4 větší tah či rychlost než z opatrného odhadu účinnosti větrníku 70%.
Pak i 1250 N tj. cca 129 kg*.

Odpovědět

Dekuji

Martin Jahoda,2015-09-10 11:47:10

Děkuji za doplnění. Vycházel jsem z toho co jsem vidsěl na vlastní oči a co se dalo dohledat na internetu. U elektromotorů používaných pro letadla je účinnost až 98% - prakticky je příkon motoru roven výkonu na vrtuly. Pak je to záležitost účinnosti vrtule. V odkazech pod článkem lze najít bližší technické parametry - hlavně pro letoun z VUT Brno.

Odpovědět


autorovi jen děkuji, všichni stejně opisujeme

Josef Hrncirik,2015-09-10 19:31:03

a hlavně mě se nechtějí otvírat udávané odkazy. Otvírá se jenom : Buy the article!
Byla to odpověď míněná na dotaz cca o 3 řádky níž.

Odpovědět

Neštastný článek

Frank Paramount,2015-09-10 04:58:33

Autor má potíž s českým pravopisem a obsah je odpuzující. Je to povzdech typu tomyužtadydávnomáme a všechnoznáme. Součástí úspěšného vývoje je příprava komerčního úspěchu. Bez úspěšného prodeje si můžete svou zlatou kulku založit do kytek. A tady zjevně toho chybí víc, než jen technické parametry. Zbývá dodat že i tento článek je zastaralý, protože dávno, dávno předtím než toto někdo vyrobil, jsme my dávno předtím létali s Tleskačový létajícím kolem.

Odpovědět

Výkon

Pavel Krajtl,2015-09-09 12:43:33

...každý vyvine tah 43 koní (32 kW)...

jsem z toho zmaten, jistě to nejede se 100% účinností, těch 32KW je elektrický příkon motoru, nebo tah - jakože v Newtonyech za secundu na hřídeli turbíny?

Odpovědět

To potěší

Tom Tlam,2015-09-09 12:29:25

Hezký výčet, to člověka pohladí. Airbus má prostě víc peněz na reklamu.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz