Analýza ekonomické situace Galaktického impéria po bitvě o Endor
Po zničení obou obrovských bitevních stanic čelí Galaktické impérium vojenskému, politickému a také velmi drsnému ekonomickému kolapsu.

Obstojí ekonomika Galaktického impéra? Kredit: Bayerberg / Flickr.

Když Aliance rebelů zlikvidovala dvě obrovské bitevní stanice Galaktického impéria, porazila jeho císaře Palpatina a rozložila imperiální administrativu, tak na tom Galaktické impérium nebylo vůbec dobře. Podle Zacharyho Feinsteina z Washingtonovy univerzity v St. Louis Galaktické impérium vlastně balancovalo na okraji naprosté katastrofy.

Zach Feinstein. Kredit: WUSTL.

Feinstein na to téma vypracoval studii, nazvanou „It's a Trap: Emperor Palpatine's Poison Pill“, která zahrnuje modelování ekonomiky Galaktického impéria i analýzu rizik. Soustředil se na ekonomickou situaci Galaxie po zhroucení Impéria, analyzoval ji na základě dostupných údajů a ustanovil hrubý galaktický produkt (Gross Galactic Product), obdobu hrubého domácího produktu.

Feinstein postupoval systematicky a modeloval ekonomiku Galaxie a galaktický bankovní sektor. Nejprve si odhadl náklady na obě Hvězdy smrti, přičemž použil data o nejnověji dokončované americké letadlové lodi. Je to samozřejmě jen přibližný model, přece jenom se ale nejvíc blíží bitevním stanicím velikosti planetek.

Letadlová loď USS Gerald Ford by měla vstoupit do služby v březnu 2016. Na stavbu lodi o délce 337 metrů americké námořnictvo spotřebovalo 100 tisíc metrických tun oceli a 17,5 miliard dolarů. Podle Feinsteinových propočtů přišla stanice Death Star I o průměru 160 km na nějakých 193 trilionů dolarů, zatímco druhá, podstatně větší Death Star II, přesahující průměrem 900 km, stála 419 trilionů dolarů. Vzhledem k odhadu velikosti ekonomiky celé Galaxie na 4,6 triliard to je sice náročné, ale zvládnutelné.

Galaktické impérium. Kredit: Lucasfilm.

Potíž je v tom, že obě dvě bitevní planetky, s nimiž měl císař Palpatin velké plány, byly zničeny Rebely s vynaložením jen minimálních nákladů, a to během pouhých čtyř let. Zároveň není tajemstvím, že krátké nasazení stanice Death Star I bylo kontraproduktivní a přivedlo do tábora Rebelů řadu osobností i celých planet. Výsledkem stavby obou bitevních stanic je tedy naprosté fiasko, vojenské, politické a jak je vidět, tak i ekonomické.

USS Gerald Ford. Kredit: U.S. Navy.

Aby rozvrácené Galaktické impérium zabránilo totálnímu rozpadu ekonomiky, tak podle Feinsteina potřebuje bailout, tedy finanční injekci ve výši 15 a možná až 20 procent hodnoty své ekonomiky, tedy částku blížící se k jedné triliardě dolarů. Z Feinsteinových výpočtů vyplývá, že pokud k bailoutu nedojde, tak vážně hrozí, že se ekonomika Galaktického impéria doslova přes noc propadne o více než 30 procent. Během Velké hospodářské krize (Great Depression) ve třicátých letech to byly menší ztráty a odehrály se během více než čtyř let.

Aliance rebelů by měla zvážit svoji intervenci do imperiálního bankovního sektoru. Pokud Rebelové chtějí předejít totální ekonomickému kolapsu, tak by neměli otálet. Výhledy běžného spořádaného občana Galaktického impéria jsou ale spíše velmi neradostné. Není totiž pravděpodobné, že Aliance rebelů bude mít dostatek politické vůle a finančních zdrojů, aby mohla ekonomice Galaktického impéria poskytnout potřebný oddechový čas.

Vše by se mělo vyjasnit za dva týdny, tedy 17. prosince (2015). Feinstein spekuluje, že Síla, která se probouzí po 30 letech od Bitvy o Endor, by mohla být drsnou a nekompromisní sílou ekonomických vztahů, jež sehraje rozhodující roli ve vývoji Galaxie z trosek poraženého Galaktického impéria. Až se opět po deseti letech (je možné že je to už tak dlouho?) v kině ozvou první monumentální tóny hudby Johna Williamse, které se nesmazatelně otiskly do civilizace téhle osamělé planety, tak všichni uvidíme, jestli to ekonomika předaleké Galaxie ustála.

Video:  The Economics of Star Wars: How the Empire collapses