Ziku šíří Fantomas! Historie jednoho internetového výmyslu
Nesmyslné obvinění malé biotechnologické společnosti Oxitec ze šíření ziky předvádí, jak to mají dnes biotechnologové těžké. A také ukazuje, jak hnusně ironické mohou hoaxy být – tenhle totiž ve skutečnosti sám šíření ziky podporuje.

nechucená komáří samička Aegypta. Kredit: Oxitec.
Znechucená komáří samička Aegypta. Kredit: Oxitec.

Viru Zika je teď těžké uniknout. Jak odborníci předpokládali, potvrzuje se šíření ziky pohlavním stykem a teď nově i transfúzí krve, i když to se vlastně odehrálo už loni. A potvrdila se i souvislost ziky s mikrocefalií. Upřímně, čekalo se to. Přesto není žádný důvod k panice. Lidé nakažení zikou nevybuchují na ulici, ani tam nepochodují s nataženými pařáty a neprojevují hluboký zájem o cizí maso. Zika je druhořadá, vlastně docela bezzubá flavivirová horečka, která vybočuje z řady bizarním poškozováním mozku plodu těhotných žen. Zákeřné, ale nic co bychom nezvládli.

Christie Wilcox. Kredit: C. Wilcox.

Jak se dalo čekat, kolem ziky se vyrojily roztodivné konspirace. Znáte to, ziku rozšiřují ilumináti, CIA, židé, muslimové, výrobci vakcín. Nešíří ziku náhodou Fantomas, aby se stal nejkrásnějším na celém světě? Velkou pozornost si teď ale získal jeden hoax se zikou, a to svojí nebetyčnou ironií. Způsobuje totiž přesně to, před čím varuje, tj. šíření ziky.

Jak napsal Mark Lynas před pár hodinami v Guardianu, konspirační teorie jsou jako viry. Je jich všude plno. Objevují se, kolují mezi lidmi, a zase mizí. Většinou se na nic moc nezmohou, někdy ale zmutují a explodují jako bláznivá nákaza. Tohle sedí na hoax se zikou a GM komáry a zároveň na ziku samotnou. Shodou okolností je tenhle hoax zcela čerstvý, takže jsme očitými svědky jeho evoluce.

V boji proti virů, dnešní doby pomáhají kapesní čtečky DNA MinIONy. Kredit: Tommy Trenchard / EMLabs.

Pokud je známo, výmysl o tom, že ziku šíří GM komáři biotech společnosti Oxitec se zrodil na otevřené internetové sociální síti Reddit. Ta je založena na vkládání obsahu ve formě textu nebo odkazu a na jeho následném hodnocení hlasováním, z něhož se odvozuje karma uživatele. Na Redditu existují zájmové komunity, takzvané subreddity. Dotyčný hoax se objevil 25. ledna 2016 v subredditu „Conspiracy“ a jeho autorem byl kdosi pod výmluvným pseudonymem „redditsucksatbanning“. Stránka tohoto redditsucksatbanninga momentálně neexistuje, ale subreddit samozřejmě funguje na plné obrátky. Mezi nejnovějšími příspěvky tam lze nalézt hoax o tom, že mikrocefalii v Brazílii vyvolala vakcína nebo jiný o tom, jak ziku vytvořila Rockefellerova nadace, aby zabila miliony nevinných lidí.

Komáři se líhnou. Kredit: Oxitec.

Podle hoaxu, o němž je řeč, vyvolali šíření ziky GM komáři britské společnosti Oxitec. Britové je vypustili v roce 2011, u brazilského města Juazeiro. Zmíněný text na Redditu tvrdí, že je to tam, kde se v Brazílii objevila zika. 28. ledna zveřejnil web s poměrně očekávatelným názvem Antimedia poměrně rozsáhlý článek, který celé téma detailně rozpracoval. Mimo jiné se tam lze dočíst, že se GM komáři, kteří by se měli vyvíjet jen v přítomnosti antibiotika tetracyklinu, v Brazílii mohou šířit kvůli množství tetracyklinu v krajině. 30. ledna převzal ziku a GM komáry další zaručený zdroj konspirací a drsné genetické fóbie – ruská státní zpravodajská televize RT „GMO mosquitoes could be cause of Zika outbreak, critics say“, a 31. ledna Daily Mail, takový britský Blesk „Are scientists to blame for Zika virus?“. I když, Daily Mail dal vcelku dost prostoru i Oxitecu.

Experiment v Piracicabě. Kredit: Oxitec.

Pak hoax prosákl do sociálních médií a tam se začal šířit, úplně jako zika. 1. února hoax zmutoval na webu Ecologist, kde se objevilo, že GM komáři nejen šíří ziku, ale vlastně přímo způsobili mikrocefalii. DNA použitá Oxitecem ke genetické manipulaci komárů, tedy transpozon piggyBac, prý mohla přeskočit do viru zika a zmutovat ho do více patogenní formy. Anebo že transpozon piggyBac hupsnul ze ziky přímo do buněk nešťastných mikrocefalických dětí. Příběh hodný Hollywoodu. Hoax se během své bleskové evoluce stává propracovanějším a působí stále více odborným dojmem. A samozřejmě, už první text na Redditu volá po co nejtvrdším zákazu podobných genetických technologií, což je zásadní sdělení celého hoaxu.

Co si o tom myslet? Všechno je pochopitelně jinak. Je to na delší povídání, pěkně to zpracovala bořička vědeckých mýtů Christie Wilcox pro blog na Discoveru „No, GM Mosquitoes Didn’t Start The Zika Outbreak.“ Přehledná vivisekce hoaxu je k vidění i na oblíbeném bořičském webu Snopes pod názvem „Mosquito Blight“. Pro tenhle komentář jen stručně:

Krásně geneticky manipulované komáří larvy. Kredit: Oxitec.

Odpovídá místo vypuštění GM komárů v roce 2011 oblastem s nejvyšším výskytem ziky v Brazílii? Ne. Je od nich vzdáleno stovky kilometrů. A ano, je to stejný kout velké Brazílie, protože právě v těchto končinách je hodně případů jiných virových horeček, kvůli nimž se sem GM komáři vypouštěli. GM komáři ovšem nejsou problém, ale řešení.

Je v Brazílii všude plno tetracyklinu? Stále méně. Brazílie zakázala používání tetracyklinu v zemědělství v roce 2009. Ale není to relevantní.

Má Oxitec problém s tetracyklinem? Ne. Vše mnohokrát vysvětlili v tiskových zprávách, podpořili testy a vědeckými studiemi. Je to stará historie. V krajině není dost tetracyklinu, aby to stačilo GM komárům k masovému rozmnožení. Nestačí, ani když se GM komár nasaje z člověka nadopovaného tetracyklinem. Ale i když si příroda najde cestu, a tu si občas najde, a GM komáři vždy mají nějaké to procento potomků, nevadí to. Stále mají gen závislosti na tetracyklinu a ten vyřadí jejich potomky v další generaci.

Může transpozon piggyBac přeskočit do viru zika? Ne. PiggyBac je DNA sekvence, virus zika je RNA sekvence. Přes to nejede vlak. A hlavně, sekvence Oxitecu s transpozonem piggyBac má cca 8400 bází DNA. Sekvence ziky má cca 10600 bází RNA. Jsou skoro stejně velké. To by fakt nešlo. Ke cti webu Ecologist nutno přiznat, že se to autor článku dozvěděl a připojil v poznámce pod čarou. I když to rozvrací smysl celého jeho textu v Ecologistu.

Může piggyBac přeskočit do lidské DNA? V zásadě asi ano, máme v genomu spoustu podobných bizarních skokanů. Příroda geneticky manipuluje o sto šest. Ale děje se to zřídka. Podobných transpozonů jsou plné rostliny i živočichové. Veškeré čerstvé jídlo, veškerá zvěř co nás kdy vysaje. Kdyby se běžně rozvíjela fatální poškození plodů těhotných žen po každém štípnutí komárem nebo muchničkou, všimli bychom si toho. Takové drama se kolem nás neodehrává.

Zachráníme lidstvo, když okamžitě zakážeme veškeré GM komáry a Oxitec vsadíme do vězení? Rozhodně ne. Naopak. Tenhle výmysl může napáchat škody. Může i zabíjet. Tak jako zabíjejí nesmysly o očkování nebo nesmysly o HIV, obojí zná historie velmi dobře. GM komáři od Oxitecu už teď chrání a v budoucnu jistě ochrání spoustu Brazilců. Také návštěvníků letošní olympiády. V dubnu roce 2015 začal terénní experiment s GM komáry v oblasti brazilského města Piracicaba. V sezóně 2014/2015 tam měli 133 případů horečky dengue, v sezóně 2015/2016 zatím jeden jediný. Bez ohledu na tetracyklin nebo antiGMO aktivisty, GM komáři fungují. Experimentální i terénní testy ukazují, že GM komáři zlikvidují přes 90 procent populace komárů Aedes aegypti. Chemické postřiky zvládnou tak 50 procent a není to pěkný pohled. Je to vážně ironie. Tenhle hoax podporuje šíření ziky, horečky dengue, i dalších viróz. Jako by ho šířili právníci zoufalých komárů. Nebo snad výrobci insekticidů? Moskytiér? Nezbývá, než držet Oxitecu palce a doufat, že nezvítězí zika, ale GM komáři.

Video:  Dengue fever and the Aedes aegypti mosquito

Video:  Oxitec CEO Hadyn Parry to use GMO mosquitoes to fight Zika virus

Guardian 4. 2. 2016, IFL Science 2. 2. 2016, Wikipedia (Zika, Reddit).

Datum: 05.02.2016