Rodinné letadlo na palivové články s doletem 1500 km  
Němečtí letečtí inženýři dnes úspěšně testovali čtyřmístné letadlo, jehož model předvedli na letošním veletrhu v Hannoveru. Letadlo má hybridní pohon a jeho vodíkové palivové články spolu s bateriemi, mu umožňují létat zcela bez emisí.

Dnes na jihozápadě Německa (štuttgardském letišti), dva piloti se dvěma, zatím „mrtvými“ pasažéry, provedli desetiminutový zkušební let s dvojkabinovou verzí označovanou jako platforma HY4.

Drak letadla postavil výrobce letadel Pipistrel. Vodíkový palivový článek je výsledkem spolupráce univerzity v Ulmu a společnosti Aerospace Center DLR.
Články poskytují letadlu dostatek elektrické energie, aby udržovalo trvale cestovní rychlost 165 kilometrů za hodinu. Na vzlet a přistání je ale potřeba výpomoc palubních baterií. S plnými nádržemi vodíku (jsou za sedačkami pasažérů) je dolet až 1500 km. S kuřákem na palubě ještě o kus dál.

 

Technická data

Rozpětí křídel 21,36 m

Délka 7,4 m

Hmotnost bez náplní a baterií  630 kg

Maximální vzletová hmotnost  1500 kg

Hmotnost pohonné jednotky s bateriemi a plnými nádržemi 400 kg

Výkon motoru 80 kW

Palivové články a baterie trvale poskytují 45 kW/45 kW (90 kW celkem)

Kapacita baterií  21 kWh

Maximální rychlost 200 km/h

Výkon motoru při cestovní rychlosti 140 km/h  26 kW

Dolet 750 – 1500 km


 

Literatura

Pipistrel.si

Associated Press

Datum: 29.09.2016
Tisk článku

Související články:

NASA vyvíjí marsovské letadlo     Autor: Tomáš Kohout (04.07.2015)
První E-letadlo překonalo Lamanšský průliv     Autor: Josef Pazdera (11.07.2015)
Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice     Autor: Martin Jahoda (07.09.2015)
Zeštíhlení křídla má snížit spotřebu pohonných hmot až o 50 %     Autor: Josef Pazdera (07.04.2016)



Diskuze:

No jo, to je bomba.

Jaroslav Lepka,2016-09-30 14:05:09

Dva větroně spojené centroplánem a na něm motor a je úplně fuk, co tu vrtuli pohání. V zásadě jde o to dokázat, že to dokážeme, ať to stojí, co to stojí! Inu, zelení.

Odpovědět


Re: No jo, to jsou 2 bomby.

Josef Hrncirik,2016-10-01 08:03:35

Luftwaffe oprášila plány invazivních kluzáků.
V každém je zálohováním sichrovaná 40 M H bomba.
Vidím to však jen na pokutu 20 biliónů dolarů za klamání amerického zákazníka doletem 1500 mílí se 2 H bombami.

Odpovědět


Re: Re: No jo, to jsou 2 bomby.

Josef Hrncirik,2016-10-01 10:33:53

Cestovní rychlost 165 a současně drobným tiskem 140 km/hod bez uvedení po větru a proti hodnotím na sichrových 10 biliónů dolarů.

Odpovědět


TTIPuji to na futures 30 biliónů dolarů

Josef Hrncirik,2016-10-01 18:45:50

Odpovědět


Položí to nejen Deutsche Bank.

Josef Hrncirik,2016-10-01 18:51:23

Odpovědět


Jako stealth dron schopný se vrátit z Ameriky je to dobré

Josef Hrncirik,2016-10-01 19:30:56

Pochopitelně jen s benzíňákem nebo petrolejkou.
V3.

Odpovědět


Je tam dost životního prostoru na stavbu rodinných hangárů na rodinných letištích

Josef Hrncirik,2016-10-02 07:39:48

Odpovědět

..

Jozef Vyskočil,2016-09-30 07:51:26

Čítal som, že vývoj je oveľa ďalej ako píšeš. Ešte nedávno skoro nikto neveril, že sa napríklad budú sériovo vyrábať lítiové akumulátory.

Odpovědět

Úspěšná slepá ulička

Jaroslav Mrázek,2016-09-30 06:14:35

Energetické náklady na výrobu vodíku, po zrušení čistých atomek elektřina z uhelných, těsnost nádrží a výbušný potenciál hangáru, cenová náročnost výroby a cena palivových článků a baterií, životnost obého ... prostě úspěšná slepá ulička.

Odpovědět


Re: Úspěšná slepá ulička

Milan Krnic,2016-09-30 09:11:12

Zase ta skepse. Přitom je to takové uklidňující, krásné, omezit realitu pouze na let - a ten je bez emisí! :)

Odpovědět


Re: Re: Úspěšná slepá ulička

Jaroslav Mrázek,2016-09-30 10:45:30

Jsem realista. Navíc opomíjím těžbu prvků pro baterie a tamní devastaci krajiny. Milosrdnost mi nechybí, ale musí být opodstatněna, ne vymodlena.

Odpovědět


Re: Re: Re: Úspěšná slepá ulička

Milan Krnic,2016-09-30 15:07:31

Ale houby, realista by viděl, že i byť třeba v dole těží lidé, kteří pak podléhají sociálním efektům a třeba podporují svou zvýšenou konzumací masa, cukrů a tuků další devastaci, dále pak třeba spalují fosilní paliva, atp. na dopravu do práce, udržení prostředí v domácnosti, a tak dále ... analogicky zde (krátce, anglicky): "Why is the Milk Gone?" https://www.youtube.com/watch?v=KjeKiIa7XEk

Odpovědět


Re: Re: Úspěšná slepá ulička

Jaroslav Lepka,2016-09-30 14:01:21

Jako všechny kluzáky.

Odpovědět


Re: Re: Re: Úspěšná slepá ulička

Vojta Ondříček,2016-09-30 14:09:29

Před několika desetiletími jsem shléd vizi komerční dopravy kluzáky, které byly v pravidelných odstupech "nadzvednuty" tlakem světla proudícího ze vhodně rozmístěných pozemních stanic.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Úspěšná slepá ulička

Milan Krnic,2016-10-01 20:33:35

Ano, vzpomínám si (to jsem se ale sám překvapil), že jsem tento koncept také před lety viděl. Určitě to potopili, všichni víme kdo ... :)

Odpovědět


Úspěšná demonstrace principu

Vojta Ondříček,2016-09-30 14:05:29

Ale jinak souhlas - představa, že by mohlo jít o komerčně využitelný pohon pro letadlo je slepou uličkou. Na uskladnění devíti kg H2 použijí tank o hmotnosti 170kg ... jaksi neefektivní a s tlakem 437bar ... jaksi zneklidňující.

Li-po články mají také své mouchy, nabity na 100% nejsou žádná jehňátka. Co se týče jejich ceny a životnosti darmo mluvit. Podobné je to s palivovými články. Připoměl bych euforii automobilových futuristů devadesátých let. Také se předháněli v líčení skvělé pohonné techniky na bázi palivových článků, podobně jako kdysi (60. leta) básnili o skvělé budoucnosti Wankelova motoru.

No a dvoutrupová letadla ... opakovaně se někdo najde,kdo předvede, že to také lítá. Ony lítají i papírové vlaštovky. Ale komerční využití, jako v článku o rodinném letadle, děti v jedné kabině a rodiče v druhé ...

Jasně. Technika je vyvíjena, místo olůvka a křídy máme tužky, místo husích brk kuličková pisátka, louče byla nahrazeny LED-kami a letadlo na čistě solární pohon oblétlo svět. Balonem se také nechá oblétnout svět, dokonce non-stop (Bertrand Piccard 1999).

Odpovědět


Re: Úspěšná demonstrace principu

Jozef Vyskočil,2016-09-30 20:05:08

Vodík sa dá uskladniť vyspelejšie, hmotnosti sú v článku popísané. Lítiové akumulátory sa používajú v nových dopravných lietadlách bežne. Dvojtrupové lietadlo je pre tento experiment ideálne - vidieť že použili diely zo sériovej výroby klzákov.

Odpovědět


Re: Re: Úspěšná demonstrace principu

Vojta Ondříček,2016-09-30 20:35:23

Vodík sa dá uskladniť vyspelejšie ... zajisté, například ve formě ethanolu, benzínu, motorové nafty, nebo kerosinu.

Litiové akumulátory se používají v dopravních letadlech běžně, to jo, ale ne jako zdroj energie pro let. Pokud vím, tak tyhle akumulátory používá akorát dreemliner a sice na popojíždění ... a také mu už hořely.

To, že konstruktéři tohohle pokusného letadla použili díly ze sériové výroby kluzáků jim schvaluji, z videa (dávali to i v TV) jsem získal dojem, že toto pokusné letadlo představují jako prototyp pro rodinné letadlo a řeč byla o tom, že není problém tenhle typ pohonu násobit i pro dopravu stovky cestujících. V tom posledním mají samozřejmě pravdu, ale také je záhodno zmínit, že stroj na principu kluzáku není vhodný pro let za špatnějšího počasí ... a pochopitelně není vhodný ani pro let na větší vzdálenosti. Let 1500km při téhle rychlosti by byl umrtvující.

Odpovědět


Re: Re: Re: Úspěšná demonstrace principu

Jozef Vyskočil,2016-10-01 06:55:59

Myslím uskladnenie vodíka, z ktorého sa dá priamo vodík čerpať do palivových článkov. Približná hmotnosť je v článku. Lítiové akumulátory by do dopravného lietadla nikto nedal, keby neboli na ten účel schválené. Energia, ktorá sa u veľkého dopravného lietadla použije na pomocné účely môže stačiť na pohon malého lietadla. Nešťastie vývoj nezastaví.

Odpovědět


Re: Re: Re: Úspěšná demonstrace principu

Josef Hrncirik,2016-10-01 17:57:06

Násobením určitě ztratí vlastnosti kluzáku a musí vyrobit Mriju.
Komára nelze zvětšit na létajícího velblouda bez raketového motoru.
S jinými mocninami se mění plochy, hmoty, tuhosti i aerodynamika a výkony.

Odpovědět


Re: Re: Re: Úspěšná demonstrace principu

Josef Hrncirik,2016-10-01 18:41:21

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?
Z 9 kg vodíku lze ve vratném článku získat max. cca 282 kWh.
Pokud je cestovní rychlost 140 km/hod, má palivec ůčinnost 99%.
Při 165 km/hod 84%.
Měli by si pořídit lepší tabulky.
Mohli alespoň odtajnit váhu elektromotoru či LiPo aku a padáků či klouzavost.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Úspěšná demonstrace principu

Milan Krnic,2016-10-01 19:24:34

Jasně, odtajní to, a vy jim to zase zpochybníte. Tůdle! :)
(děkuji)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Úspěšná demonstrace principu

Josef Hrncirik,2016-10-01 19:52:38

Ve videu je palivec 100 kg, LiPo 130 kg, nádrž + H2 = 170 kg.
Protože to vše i s motorem váží 400 kg, motor váží 0 kg.
Pokud by motor vážil méně než - 1030 kg bylo by to zakázané létadlo lehčí vzduchu a dopadlo by jako Hindenburg.
Hindenburg zhořel i bez LiPo. (v USA)
Už i Němci v tom mají nepřehledno.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Úspěšná demonstrace principu

Milan Krnic,2016-10-01 20:17:30

v originálním článku píšou cca 400 kg, kdy to "cca" pan Pazdera sice vypustil, ale slovo (jinými slovy "přibližně") je to krásné, a vleze se do toho, při troše dobré vůle cokoliv. Tak z toho hned nedělejte vědu! Ze skály to poletí určitě ... a když to padne do moře, lze to brát i jako ekologickou likvidaci.

Odpovědět


Re: Úspěšná slepá ulička

Josef Hrncirik,2016-10-01 18:31:36

Ekvivalent té 400 kg motolice je při nejmizernější účinnosti 27% pouhých 23 kg benzínu a cca 100 kg motor 80 kW + cca řekněme 17 kg nádrž. Ušetříme tedy 260 kg tj. dolijeme 200 kg benzínu a přidáme 60 kg nádrže.
Doletíme pak 1500*(1+200/23)= 14500 km.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz