Zaručené tipy pro lidstvo k přežití globální apokalypsy
Žijeme v nervózní době a mnozí lidé mají strach z celoplanetární katastrofy. Kdyby k tomu přece jenom souhrou okolností došlo, co by přeživší měli udělat?
"Poté". (Kredit: CC0 Public Domain).

Miliardáři se obávají budoucnosti. Anebo si příliš oblíbili scenérie z filmových trilogií Petera Jacksona. Někteří z nich totiž v poslední době propadli módě pořídit si luxusní bunkr pro přežití celoplanetární katastrofy na Novém Zélandu. Kdyby došlo na nukleární válku anebo kdyby všichni uvěřili prolhaným zprávám a zpanikařili, tak tam miliardáři zalezou a zůstanou zalezlí, dokud se to nepřežene. Co by ale měl dělat zbytek lidstva s méně lukrativními konty? Astrobiolog, odborník na vědeckou komunikaci a popularizátor Lewis Dartnell z Westminsterské univerzity to vzal jako myšlenkový experiment a sepsal na to téma knihu The Knowledge, která si získala velkou pozornost. Z této knihy nedávno vypíchl sedm zásadních tipů pro lidstvo, pokud chce alespoň trochu důstojně přežít globální apokalypsu. Co by tedy přeživší rozhodně měli dělat?

Lewis Dartnell. Kredit: L. Dartnell.

1. Zajistit pitnou vodu

Pitná voda je pro rozjezd normálnějšího života po apokalypse zásadní. Šíření infekcí by podlomilo veškeré snažení přeživších. Převaření vody je perfektní, ale spotřebuje hodně paliva, které nemusí být dostupné. Pokud lidé objeví prostředky k chemické úpravě vody, třeba z trosek outdoorových obchodů, neměli by váhat je použít. Velmi dobře ale poslouží i dezinfekce vody slunečním zářením, kterou WHO doporučuje v rozvojových zemích. Prostě naplníte plastové lahve vodou a vystavíte je Slunci. UV záření pak zařídí vše potřebné.

2. Preventivně se bránit infekcím

V postapo světě budou muset lidé zůstat naživu i bez antibiotik a většiny léků, které zmizí mezi prvními vymoženostmi bývalé civilizace. Výborné je na to mýdlo, které se dá vyrobit ze zvířecího nebo rostlinného tuku vařením s vápnem a sodou. Na dezinfekci ran je skvělý etanol, který lze známým postupem destilovat z různých částí rostlin. Pokud ranhojiči alespoň nějaký uchrání před vypitím.

The Knowledge: How To Rebuild Our World From Scratch. Kredit: L. Dartnell.

3. Vyrábět energii

Elektrická síť odejde téměř okamžitě. A elektřina se zatím nedá skladovat. Krátkodobě bude možné využívat mobilní dieselové generátory ze staveb a podobných míst. Palivo ale brzy dojde, takže bude prozíravé co nejdříve najet na obnovitelné zdroje, jako větrná nebo solární energie. Improvizované vodní nebo větrné elektrárny bude možné napojit na alternátory vytěžené ze všudypřítomných vraků automobilů. Takto vyráběnou elektřinu půjde skladovat ve vhodných typech nabíjitelných baterií.

4. Pěstovat si jídlo

Lidé budou sice nějaký čas po apokalypse využívat zbytky potravin zhroucené civilizace. To ale nebude mít dlouhého trvání. Až dojde jídlo ze skladů vyrabovaných supermarketů, budou si muset přeživší vypěstovat nové jídlo sami. Budou k tomu potřebovat nějaká semena do začátku, která snad seženou. Pokud ne, mohou si pro ně zajet na Špicberky do Globálního úložiště semen, jehož zásoby by měly vydržet téměř vše. Jde jenom o to, jak se tam po apokalypse dostat a neskončit ve spárech ledních medvědů.

Solární dezinfekce vody podle WHO. Kredit: SODIS Eawag / Wikimedia Commons.

5. Jezdit s auty na dřevo

V Evropě to už zažili za druhé světové války. Když není benzín nebo nafta, tak mohou auta pohánět i jiná paliva. Za války jezdilo po Evropě veliké množství aut na dřevoplyn, tedy v podstatě oxid uhelnatý s dalšími plyny, který vznikne zahříváním dřeva za omezeného přístupu vzduchu. Podobně lze ze dřeva získávat i organické chemické látky. Na dřevoplyn se nejezdí tak dobře a pohodlně jako s benzínem, ale hlavně že to vůbec pojede.

Vstup do globálního úložiště semen. Kredit: Bjoertvedt / Wikimedia Commons.

6. Restartovat chemický průmysl

Ačkoliv to dnes neradi slyšíme, podstatná část vymožeností civilizace stojí na chemických látkách. Po globálních katastrofě se bude velice hodit improvizovaná výroba potaše (uhličitanu draselného) a sody (uhličitanu sodného), což jsou suroviny pro mnoho užitečných věcí, od mýdla az po sklo a papír. Potaš lze těžit nebo získat z popela, sodu zase z řas nebo slanomilných rostlin.

7. Být vědečtí

Pokud lidstvo přežije a postapokalyptická společnost se bude rozvíjet, tak se lidé budou muset znovu naučit spoustu věcí. Podle Dartnella je naší největším vynálezem ze všech vědecká metoda zkoumání světa. Ta by měla přežít, i kdyby všechno ostatní vědění bylo ztraceno. S racionálním a kritickým myšlením, stejně jako se schopností pozorovat svět kolem sebe bez předsudků a provádět chytré experimenty by se lidstvo mohlo za nějaký čas vrátit do hry. Náš druh sice není v řadě věcí ideální, ale rozhodně máme tuhý kořínek.

Video:  TED Archive: How to rebuild the world from scratch

Video:  Ri: How to Rebuild the World From Scratch

The Conversation 7. 3. 2017.

Datum: 16.03.2017

Jak se připravit na zombie apokalypsu?     Autor: Stanislav Mihulka (15.06.2011)
Evropa v ohrožení     Autor: Jaroslav Drobník (09.03.2012)
Mayská apokalypsa se nepovedla     Autor: Stanislav Mihulka (22.12.2012)
Virtuální zombie apokalypsa jako průprava na reálnou katastrofu     Autor: Stanislav Mihulka (24.03.2015)

A ještě jednu věc chci napsat zakoupil jsem na splátky,

Karel Rabl,2017-04-02 23:15:21

peletovací stroj od firmy ze Znojemska který stál do 100 tisíc(B....i) s DPH kterým lze peletovat po normálním podrcení nejen dřevo ale i slámu nebo trávu či listí nebo papír či jiný bio odpad(různé lisovací matrice)(palivo do traktůrku či otop) a nyní řeším jak jej připojit bez elektřiny z vnějšího zdroje(ze sítě) ideální by byl opět generátor na na dřevo, ale na pelety všeho možného druhu(když se vytěží všechno dřevo a bude zatažená obloha, tráva bude růst pořád), ale to mi bude trvat nejméně rok možná i dva.

Re: A ještě jednu věc chci napsat zakoupil jsem na splátky,

Karel Rabl,2017-04-05 01:01:47

Samozřejmě primární určení peletovacího stroje je krmivo pro dobytek protože jedna tuna úsušku zabere obrovskou plochu na rozdíl od granulátu a zásoby krmiva na několik let se nevejdou do uzavřeného (nekontaminovaného) prostoru, granulované a dobře skladované granulované krmivo i s minerály vydrží v jutových pytlích po několik let, kdy "nukleární", (nebo po úderu meteoritu, či výbuchu super vulkánu) zima sevře českou kotlinu.

Ještě malá poznámka k měřičům Radioaktivity,

Karel Rabl,2017-03-23 16:56:17

V Jugoslávii byl použit ochuzený uran do nábojů aby jste se vyhnuli kontaminovaným třeba potravinám či polím(půdě) je dobré mít lehký přenosný měřič radioaktivity s malou spotřebou i pro případ jaderné války, velmi dobrý a prakticky využitelný je na vebu DANYK.CZ s STS 5 (záření gama, u záření beta z velmi velké blízkosti) nebo použít k tomu určenou trubici pro malé dávky Alfa"kapesní detektor radioaktivity"(4-10mA 1,2V) při větší kontaminaci, kdy bude potlačeno přírodní pozadí je třeba použít miniaturní skleněné trubice S-1G a jiné.
(prakticky vyzkoušeno)
Schémata uveřejněná v různých placených časopisech či různé digitální a drahé detektory jsou nefunkční či mají mnohem větší spotřebu a v případě nouze bude mít každý ušetřený mA cenu života, a lze použít i době míru v blízkosti těžby uranu, nebo při výbuchu blízké supernovy(Bettelguse) ve vesmíru, či jaderné havárii.

hezký postapo příběh

Stanislav Drábek,2017-03-17 02:47:45

Doporučuji Luciferovo kladivo od pánů Lary Nivena a Jerry Pournelle. Je to už starší příběh (1977) ale docela výstižný. Pro mě nejzajímavější postavou je fyzik Dr. Dan Forrester původně z JPL, který okamžitě pochopí, že do budoucna jsou nejdůležitěší informace a znalosti a celou svou knihovnu schová, aby ji v klidnějších časem mohl najít a zajistit splnění bodu 7 výše.
Taky je tu slušně rozpracován kanibalismus a jeho důsledky.

Něco postřehů

Jiří Novák,2017-03-16 23:02:15

O tuto tématiku se docela intenzívně zajímám. Dovolím si tedy několi kpoznámek k uvedeným bodům.

1. Zajistit pitnou vodu
- Jde o to, kolik těch zdrojů vody bude, případně čím bude znečištěná/infikovaná. To souvisí s konkrétním typem

SHTF události. (Ostatně každý takový návod by měl být specifický pro konkrétní typ SHTF scénáře)
Počátkem 20. století bylo 90% vodních zdrojů (studny, prameny,...) na našem území bezpečně pitných. 10% procent

bylo z nějakého důvodu závadných. Dneska je to u nás tak 70:30. 70% vodních zdrojů je nepoužitelných bez

technicky náročných úprav vody. Domácí studny jsou použitelné vesměs pouze jako voda užitková, nikoli pitná.

Tablety na úpravu vody z vyrabovaných outdoor obchodů (a dodávám z lékáren a z vojenských skladů) mají pouze

omezenou životnost a je jich omezené množství. Ale co je podstatné, voda je dneska znečištěná (alespoň u nás na

okrese) především chemikáliemi ze zemědělství a to i těmi zakázanými už před drahně lety (prosákly a prosakují

teprve teď). A to tabletama nevyčistíte, ani tou směšnou metodou slunění vody v petkách.
O případných radioizotopech po SHTF ani nemluvím, takový vodní zdroj je na odpis trvale a vyřešit se to nedá vůbec

nijak.

Řešení vidím v tom, že se komunita shlukne kolem použitelného vodního zdroje a ten si bude bránit. Typicyky to

budou lesní studánky v horách, které jsou bez úpravy pitelné i dnes.

2. Preventivně se bránit infekcím
- V tomhle jsme poněkud ve výhodě oproti minulému postapo stavu, známějšímu dnes pod názvem "středověká

evropa". Známe původce nemocí a uvědomujeme si důležitost hygienických opatření. Takže zas nebudeme v takovém

průšvihu, jak by se zdálo.
Vaření mýdla není problém, problém bude získání tuku (chovná zvířata budou spíše luxusní zboží a chov samotný

bude otázkou spíše větších komunit. Ať už z důvodu pracnosti, tak z důvodu pro většinu veřejnosti neznámého

know-how). Zbývá využít rostlinné zdroje (což taky není žádná sranda), případně těla zajatých členů rabujících band

:-D
Vynikajícím antibiotikem na rány je med a hlavně propolis v lihu. Ten je znamenitý i na plísně, různé vyrážky a

podobný binec na kůži! Naprosto famózně účinkuje, pokud zbaštíte "párek nevalné chuti" a je vám třeba živočišného

uhlí/endiaronu/smekty/... kterou nemáte. A navíc se ho spotřebuje fakt málo a vydrží leta letoucí. Srdečně doporučuji!
Léčivé rostliny - fungovaly stovky a tisíce let a světe div se, fungují pořád (s klady a zápory, které o nich byly známé

vždycky a s horou znalostí, které zjistila moderní farmakologie). No a díky opovrženíhodným zeleným fašistům se

nám dodneska zachovaly na tak řečených chráněných územích solidně velké populace příslušných léčivek a

know-how jak je udržovat i nadále.

3. Vyrábět energii
Já nevěřím svým očím. Takže autor doporučuje OZE? Není to snad zakuklený ekoterorista? :-DDD
Ale teď vážně. Zamyslete se, k čemu tu elektřinu dneska doma potřebujete. Svícení, topení, čerpání vody do veřejné

vodovodní sítě (a čtení osla na PC :-)) Pokud se po SHTF vrátíme technologicky někam do roku 1900 (a to si ještě

můžeme gratulovat), tak tohle všechno padne. Svítit se bude petrolejkou (resp. následně lojem, loučí, voskem). Topit

a vařit se bude dřevem. Čerpat voda se bude kýblem nebo ruční pumpou, + v čistších oblastech přibude jako zdroj

dešťovka. Jediný podstatný důvod pro elektřinu vidím v medicíně: v diagnostice + chirurgii (operovat při svíčkách fakt

nejde). A na to budou stačit ty OZE + dřevoplynové kogenerátory když zrovna nezasvítí a nezafouká. Osla budou mít

ti šťastnější v chlívě.

4. Pěstovat si jídlo
Netřeba se nechat sežrat ledním medvědem. Dneska je čímdál populárnější ekozemědělství, semenaření a pěstování

starých odolných odrůd. Takže pokud máte poblíž nějakého toho zeleného fašistu, neváhejte si ho předcházet a

rozmazlovat. Rád předá příslušné know how, jak vypěstovat jídlo, aniž byste potřebovali na kilo rajčat barel ropy a

metrák pesticidů. Za drobný příspěvek předá i něco osiva. (Přijímáme zlato, stříbro a střelivo všech běžných ráží :-D).

5. Jezdit s auty na dřevo
Jezdit s auty? A proč? A kam? Máme rok (alespoň doufejme) 1900, pamatujete? Auta doporučuju předělat na

traktory na dřevoplyn, tak budou užitečnější. Část ponechat pro potřeby lékařů, hasičů, domobrany a podobných

institucí. Na drobné pojížďky po okolí si vystačíme s bicyklem a ti fakt rozežraní s motorkou překopanou na

methanol. Opravdu úspěšné a bohaté komunity si budou moct dovolit dokonce i koně.

6. Restartovat chemický průmysl

To jistě půjde, ale až po čase. Hlavní je uchovat know-how za každou cenu (pochopitelně v papírové podobě). Do té

doby viz bod 2.

7. Být vědečtí
Amen.

8. Dodám pár vlastních výkřiků do tmy.
Nejde o to nakřečkovat si na 3 měsíce nebo dokonce na rok dopředu zásoby. Co budete dělat za rok a týden? A co

když vás někdo o zásoby okrade? Podstatné je naučit se řemesla, která budou kdykoli využitelná. Dneska je můžete

mít jako zajímavé koníčky, a pokud SHTF nepřijde, nic se neděje. Pokud přijde, máte nakročeno stát se váženým a

ceněným členem komunity. Takovej pojišťovák - filatelista se dá využít pouze jako zdroj kvalitního přírodního loje :-)

Pojišťovák co včelaří a navrch dokáže točit na kruhu použitelnou keramiku - to už je něco úplně jiného!
Co jste se nestihli naučit před SHTF, to už pak nestihnete. Co jste si nenachystali (znalosti, bydlení

Jiří Novák,2017-03-16 23:04:30

Omlouvám se za to formátování. Psal jsem si to nanečisto do poznámkového bloku a překopíroval. Takhle se to rozhodilo.

Karel Rabl,2017-03-17 19:14:52

No já bych OZE zas tak neodsuzoval vždyť ze "zbytků" solárních panelů z pole se dá postavit nabíječka a polykrystalický křemík vám dá a něco málo watů i při zatažené obloze a společně z bateriemi z různých opuštěných aut zejména hybridních nebo elektrických jde udělat aspoň malá čtyřkolka na pohon tažného vozidla či traktůrku na obdělání pole či zahrady čerpáni a převařování vody na ubránitelném místě nebo místě izolovaném a dostatečně vzdáleném od hlavních cest i měst (otevřený oheň nebo tepelná stopa či rádiové vysílání by mohl přilákat zloděje či lupiče), radia pro poslech okolí v různých kmitočtech včetně CB a amatérských pásem(pro vyhodnocení blížícího se nebezpečí) by mohly být napájeny z alkalických baterií popř dlouho životnostních akumulátorů.A samozřejmě za sedm až deset let co akumulátory a baterie vydrží: ten dřevoplyn(doroste trochu po masivní těžbě v prvních letech po apokalypse) ale ten bych použil spíše jako generátor, který pohání to ostatní.Pěstování a chov zejména zásoby pro dobytek na zimu je samozřejmostí stejně tak výroba základních potřeb.Při nedostatku paliva jsou dobré zemljanky, dostatečně hluboké nebo jeskyně či sklepy v (tuhé zimě v našich zeměpisných šířkách a s dostatečnou suchou izolací vhodné je spát i s dobytkem nezmrznete). Velmi výhodné je mít zdroj vody přímo ve sklepě či studánku v jeskyni.První rostliny by byly obranné(trnové keře a stromy) a kryjící místo pobytu a vytvořit si těch míst několik, s dobrými skrytými únikovými cestami a ty vytvořit jako první (pojízdný nomád pouze místo vyplení a vyvraždí obyvatele a po vyčerpání zásob potáhne dál). Takže důležité zásoby dobře uchovat a schovat (osivo, píci, střelivo, zbraně, maziva, pohonné hmoty, důležité agregáty, zdroje světla atd)aby jste po odchodu či "osvobození" od loupežníků měli jak začít znovu.

Re: Re: Něco postřehů

Jiří Novák,2017-03-17 21:51:20

Já taky OZE neodsuzuju, to byl z mé strany sarkasmus. Čas od času tady diskutující až hystericky odsuzují různé "zelené" a najednou se ukazuje, že ve chvíli kdy půjde do tuhého tak budou muset poněkud "zezelenat" všichni, chtějí-li přežít. Tedy OZE a trvale udržitelné hospodářství. Pokud na té bělozemi, co nám tu zemědělci vyrobili z černozemě, půjde ještě rozumně hospodařit.

Re: Re: Re: Něco postřehů

Milan Krnic,2017-03-18 09:57:30

Nemám důvod si myslet, že by po globální katastrofě nějak schopně fungovala elektronika na povrchu, a i kdyby, tak to bude jen krátkodobě (dle zachovalosti a kvality výroby).

Re: Re: Re: Re: Něco postřehů

Jiří Novák,2017-03-18 17:38:57

Zásadní problém těchto obecných návodů je v tom, že jsou obecné. Přitom globální katastrofa může být od epidemie, přes hospodářskou krizi až po válku, nebo meteorit, nebo supervulkán... Take to záleží v první řadě na druhu katastrofy. Pokud součástí katastrofy nebude EMP, tak elektronika klidně může přežít. Solární panely přežijí tak 20 let, možná trochu dýl. Vodní a větrné elektrárny jsou při pravidelném servisu prakticky nesmrtelné.
Pokud jde o spotřebiče, tak myslím že nemocniční a vojenský materiál (kvalitně servisovaný) vydrží klidně i sto let. Spotřební elektronika půjde do kopru za dva roky a týden (protože záruka je typicky dva roky).

Karel Rabl,2017-03-18 00:12:46

Jo a ještě taková drobnost ty radiopřijímače samozřejmě pokud možno bez "oscilátoru"
(přímosměšující nebo přímo zesilující dobře odstíněné) s citlivějšími detektory by vás také mohli najít třeba ze satelitu a pořídit si hlavně krátkovlnné přijímače pokud znáte nějakou zahraniční řeč.
A v případě elmag impulsu dát důležité vodivé věci do plechových uzavřených krabiček i střelivo nejlépe měděných ale i hliníkových nebo železných.A atomové války dát jídlo(mouku,luštěniny,semena, i v případě jiné katastrofy na ochranu proti hlodavcům a škůdcům kromě moučných a zemních červů zdroj proteinů i v zimě...) do uzavřených keramických nebo skleněných nádob a pořídit si dozimetr radioaktivity, jodidové tablety nebo aspoň kamennou sůl

bunkr

Milan Krnic,2017-03-16 18:22:49

Naštěstí nemusíme plavat, případně veslovat na Nový Zéland, nějaké ty bunkry, nejspíš předplacené, máme u nás.

A co jaderne zbrane?

Petr Špak,2017-03-16 15:45:11

Ty se treba odpali automaticky pote co nebudou vojaci aby je kontrolovali - dead man switch.

Asteroid

Tomáš Novák,2017-03-16 11:31:14

V roce 2880 se možná střetneme s tělesem o průměru 1,1 km, což už by mohlo mít globální následky pro světové ekosystémy. Ale na celoplanetární katastrofu obřího rozsahu by byla potřebná srážka s asteroidem o průměru alespoň 3 kilometry. Takových je ovšem v Hlavním pásu několik stovek tisíc...

otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Jarda Votruba,2017-03-16 08:10:25

Pokud dojde k nějakému EM pulsu většímu než malému ( Slunce, A bomba v stratosféře), dojde k odpálení veškeré elektroniky. Nepůjde elektřina, voda,kanalizace, nebudou jezdit auta, nebude fungovat jediná továrna, lidi nebudou mít peníze (což je nejmenší problém). Pár dní se budou lidi rozkoukávat, ti chytřejší vyrabují obchody. Za 3 dni začne hlad a žízen, hlavně ve velkých městech. Začne útěk lidi z měst na vesnice. Začnou první vraždy kvůli jídlu. Hladový stádo se přežene přes vesnice a vše zničí. Lidi se kvůli jídlu budou vraždit na potkání, začne kanibalismus. Po poklesu populace se lidi se rozdělí na tlupy warlordů se zbraněmi a křečky, kteří si nadělali zásoby a zalezli do úkrytů. Ti budou loveni postupně podle kvality úkrytu. Hosúodářská zvířata budou všechna pobita na jídlo a lovná zvěř vystřílena.Mnou popsaná situace bude probíhat maximálně rok. První 3 měsíce zemře 1/3 lidí, po půl roce 3/4. Populace poklesne tak na 1/100 a pak bude schopna se uživit a budouvat první sídla.

Tohle nastane při globální (evropské) katastrofě, kdy lidé nebudou moci utéci za hranice (ani nebudou vědět kam utíkat, když nebudou mít informace).

Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Milan Krnic,2017-03-16 18:16:44

Tyto úvahy jsou, pokud pominu fantasy, dány pouze klasickým, nekorektním pohledem na ostatní. Vy byste v první chvíli dělal co?
Myšlenka, že zde stále číhá nějaké nebezpečí, které jen čeká na vhodnou příležitost, a že jsme vlastně v podstatě "zloduši", mi přijde úsměvná.

Jarda Votruba,2017-03-17 09:17:38

V případě průšvihu je třeba zjistit rozsah. Pokud je to možný. V případě průšvihu velkého rozsahu co si asi myslíte, že lidi ve městech (velká koncentrace lidí a málo jídla, pití skoro žádný)budou asi dělat? I vysokoškolský profesor bude mít hlad a žízen a tyto základní potřeby bude chtít ukojit. Pud sebezáchovy je svině. Předpokládám, že jste nebyl hlady dýl jak pár hodin. Já na vojně, když jsem byl ve stráži tak hlídku co nás měla střídat nepustili do služby, páč byli ožralý, Tak jsme sloužili dalších 24 hodin. Bez jídla. Když jsme přijeli zpátky do kasína, sežral jsem starej tvrdej chleba co jsem měl bidlem asi měsíc. A jak mi šmakoval.

Milan Krnic,2017-03-17 13:54:16

Tím jste neodpověděl na položenou otázku.
O hladu i více než 48 hodin jsem každý rok.

Pavol Hudák,2017-03-17 12:38:01

tak to budes velmi prekvapeny. sme zvierata, ak nebudeme krmeni(potravinarskym priemyslom), zacneme lovit.

Milan Krnic,2017-03-17 13:55:42

Několik málo případů jistě, zbytek je od "neumí lovit" po "bojí se krve".

Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Jiří Novák,2017-03-18 23:51:35

Možná byste se divil, jak rychle se ze zhýčkaného gaučového človíčka stane zálesák, když chce a když mu to někdo ukáže. Vidím to na táborových děckách a u dospělých to pod tlakem situace nebude jiné.

Karel Rabl,2017-03-17 19:34:11

Ale bohužel pravdivá.Jen si vzpomeňte jak dopadl "Komunismus" nebo Havlovo moto o vítězství pravdy a lásky.Je to stejný nesmysl jako že je jediný bůh nad námi či Šiva nebo, že pocházíme z žebra..prostě musí se počítat že někteří z nás jsou hajzli a ti se nás snaží zatím ovládnout.

Milan Krnic,2017-03-18 08:38:51

To už by mohla být paranoia. To, že jsou někteří z nás "hajzli", jistě záleží na úhlu pohledu (jak pro koho).

Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Karel Rabl,2017-03-18 15:39:16

Velmi bych si přál aby to byla pouze "paranoia" třeba když vám ve škole od malička budou tlouci do hlavy že Amerika, Rusko, Čína, Komunisti, farář, Jehovista má nejlepší systém a válka je menší zlo
(got mit uns) než mír tak se musí stát něco otřesného které je v protikladu s tímto tvrzením a které vás uvede na normální myšlení třeba další válka.A jsou i daleko sofistikovanější metody podpořené chemií a drogami které z Vás udělají doslova vraždící monstrum i když jste byl mezi ovcemi pouze beránek viz sebevražední teroristi.
Vždyť válka civilizací je už na spadnutí a stačilo k tomu tak málo (par "teroristů") kdoví kým a odkud řízeným.
V samotném kapitalismu je zakódována válka napřed o místo v práci s lepším kolegou až o válku o další zdroje oslabení protivníka až po válku pro válku aby se točila kola zbrojního průmyslu.
Musíte být slepý když to nevidíte protože součástí války je také ovládnutí dostatečného počtu lidí, kteří jsou schopni válku vést a v tom jim překáží demokracie(tedy skutečná nikoliv domělá) vláda lidu.
Vždyť Řím byl vyvražděn mnohem primitivnějším národem Baraby a to jen proto že se nedokázal řídit těmito principy a vládl jen omezený počet lidí kteří válčili ještě o moc mezi sebou,... mainstreamová média už se dávno neřídí tím na co byla určena ale jsou někým ovládána až to bije do očí v duchu výše popsaném.
Obyčejní lidé s tím však mohou něco udělat, vždy když se v naší obci objevil tatraplán či tatra 603(stb) aspoň jsme mu upustili vzduch v pneumatikách abychom je trochu zdrželi ale aby se na to nepřišlo každý není Snowden nebo Sacharov ale ve své pozici může udělat aspoň toto.

Re: Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Milan Krnic,2017-03-18 15:47:40

Díky, ale to není odpověď na mou zcela konkrétní otázku.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Karel Rabl,2017-03-18 16:47:20

Vždyť Vás už částečně ovládají sebrali Vám kritické myšlení a nejspíš Vám "naočkovali" nějakou víru nebo se mýlím a hovořte o míru pravdě a lásce když vám právě nějakým dronem nebo nadrogovancem s výbušným zařízením na těle vyvraždili rodinu?
Vždyť ovládnutí mysli nemusí být jen násilné a zejména adolescenti jí snadněji podléhají (viz pšm na vojně za totality). Myslím si že dnes je to v podobném duchu jen se tomu říká jinak, vždyť už pouhý výběr zboží má podprahové vnímání na Vás vliv a nemusí jít jen o chemii ale může to zařídit správně podaný vir či třeba "modrá barva" na Vašem monitoru, ale pokud nejste dostatečně (technicky) informován těžko Vás přesvědčím že se mýlíte je to to samé jako porovnávat hrušky s jablky.
Paranoia by byla kdybych tvrdil že se nás snaží ovládnout mimozemšťani a i když to tak vypadá skutečnost bude že se o to snaží právě ti "Haizli"(s technikou o dvacet let před námi) kteří z povzdálí tahají za nitky třeba pomocí lobistů v parlamentu proč si myslíte že je u nás nejdražší mobilní internet v Evropě, a rovné dani se říká rovná i když tomu tak není.....

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Milan Krnic,2017-03-18 17:02:25

Inu, zkusím otázku opakovat: "Vy pozorujete, že se vás někdo snaží ovládnout, případně čeká na vhodnou příležitost?"

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Karel Rabl,2017-03-18 23:05:25

Promiňte že jsem Vás nazval pánem, vždyť Vy jste pouze dítě i když hodně inteligentní,... takže já jsem odpověděl na vaši otázku a poukázal na některé způsoby manipulace s Vaším vědomím a pokud se ptáte starého kmeta na otázku jestli se cítím být manipulován ve smyslu ovládnutí mého myšlení tak ANO i když jak se říká starého psa novým kouskům nenaučíš tak se jim to daří jen zčásti a vám mladým je skrze nevědomost(nedostatečným vzděláním) matematiky, historie, fyziky a ve škole (nevědeckost) pří výkladu třeba filozofie (náboženství) možné nakukat téměř vše.
Uvědomte si že ne všichni dospělí mluví vždy pravdu ať jsou to obchodníci či politici i ostatní lidé a ne vše co je napsané nejen na papíře musí být pravdivé.
A nebuďte netrpělivý však i Vy se dočkáte snad osvíceného věku.A kdyby jste věděl jak rychle to utíká ani by se Vám stárnout nechtělo.
V patnácti jsem dokázal "zázraky" dnes jsem rád že udržím tělo a duši v rovnováze.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Milan Krnic,2017-03-19 08:20:53

Díky za odpověď. Teď už jen zbývá, abyste vaše mnohá tvrzení dokázal.

Milan Krnic,2017-03-19 08:31:28

Konkrétně. Kdo a jak ovládá, nebo se snaží ovládnout vaše myšlení?

Karel Rabl,2017-03-19 14:33:17

Odpověděl jsem Vám a pokud nejste dítě jste robot který se učí a na položenou otázku dostane odpověď, které nerozumí ale i kdyby jste byl učící se robot je důležité každého o té manipulaci informovat.
Zkusím to teda zjednodušit a uvést příklady které znáte například Kosovo bylo nedílnou součástí Srbska ale po velké porodnosti a exodu Albánců do této málo obývané krajiny se z Srbu stala menšina s pomocí zahraniční a NATA se "osamostatnilo" a i bez referenda byli uznáni jako samostatný stát samozřejmě jej uznaly i krajiny západního světa stejně tak se bez referenda osamostatnilo Slovensko a i jiné státy a tiskové oddělení main streamových médií informovalo, téměř jako jeden muž(na povel odněkud mimo náš stát o zlém Srbsku a Hodných ubližovaných Albáncích(řízená manipulace Vašeho vědomí pomocí tisku) i když je známo že obě strany se dopouštěly genocidy a byly desítky tisíc mrtvých.
Na Ukrajině jejíž součástí byl jeden stát jmenoval se Krym a už po připojení k ní tam byla většina obyvatel Ruského původu měli několikrát referendum o samostatnosti nebo připojení k Rusku po vyhrocení situace (zákaz mluvit na Ukrajině Rusky a po svržení zákonného presidenta a znásilnění parlamentu) tam udělali referendum s Evropskými pozorovateli a nenásilně se připojili k Rusku(samozřejmě po schválení obou komor parlamentu) a bez jediného mrtvého člověka.Západní média psala(další manipulace s Vaším Vědomím) o tom že Rusko Krym násilně připojilo k Rusku, což byla vyložená lež a západní státy neuznaly Krym coby součást Ruska.Nebo většina teroristů z 11 září kdy byl podniknut útok na New York pocházela ze Saudské Arábie ale útok byl podniknut v Iráku a to ještě pod smyšlenou záminkou(další manipulace většiny západního tisku aby ospravedlnila válku).Dopadený Bin Ládin(údajný zosnovatel útoku 11 září) se nacházel v Pákistánu, ale posloužil jako záminka k napadení Afganistánu, předevčírem bylo výročí okupace ČSSR Německou armádou a tisk a media drží bobříka mlčení (na některé věci se má zapomenout další manipulace) a takových manipulací Všeho vědomí jsou už desetitisíce, třeba o Americkém Presidentu Trumpovi při posledních volbách....

Milan Krnic,2017-03-19 16:24:35

Příklady, které uvádíte, tj. to, co publikují média, nejsou v daném smyslu manipulace vědomí. Tedy ani nemusíte tato vaše tvrzení dokazovat.

Karel Rabl,2017-03-20 12:04:50

Já jsem již definoval manipulace s Vaším vědomím tím že jsem vám dal některé příklady, a myslím si že se nemýlím ale diskuse je od toho aby jste má tvrzení vyvrátil teda uvedl příklad co je tedy podle Vás ta manipulace s vědomím, rád bych se poučil když už jste uvedl možná mylně že :záměrná nevědomost či dokonce mystifikace: nejen v tisku ale i v ostatních nejen médií to není?
Taky bych rád věřil v dobrotu lidstva ale prvními oběťmi při globální katastrofě velkých rozměrů budou právě takoví lidé a právě proto by se mělo upozorňovat na možná rizika a tento mírumilovný občan by měl mít nějaké řešení kdy dobrota selže.
A spolehnout by se měli jen na sebe protože nejen v krizových situacích se může i dobrák změnit v masového vraha.
Vždyť i Hitler byl vlastně dobrák, který to myslel se svým národem dobře ale Německo se mu zdálo malé pro uskutečnění svých záměrů.
Podobně na tom bylo Rusko, dnes Amerika a zítra to bude Čína.Ale také to může být v budoucnu Pákistán, Indie, Brazílie, nebo Afrika....

Milan Krnic,2017-03-20 20:51:04

Snaha o ovlivnění mého myšlení (např. ženou, kamarády, kolegy v práci, reklamou, nebo tendenčními články, atp ...) není manipulací s vědomím, viz definice slova "manipulace", nýbrž to je pouze ta SNAHA ovlivnit mé rozhodnutí/rozhodování. A jak jsem v závorce uvedl, netýká se toto pouze médií, příkladů je nespočet. Je to prostě život. Interakce.
I na vás tedy budu mít stejnou otázku, jako na jiné: Co byste v první chvíli po katastrofě dělal vy?
Já můžu s jistotou říct, že nevím.
Jaká by byla situace, např. cestou do bunkru, v bunkru, jaká po jeho opuštění, atd ... je ovlivněno cirka počtem okolností limitně se blížících nekonečnu, tedy jak by to bylo, si lze pouze představovat. Já si představuji, že by to nebylo nic veselého, a tedy nemá smysl se tím více zabývat jinak, než pozměněně (s popřením/vytěsnění mnoha možných kauzalit), ostatně jako např. zpracování The Walking Dead - čistě pro zábavu.
Jako nejpravděpodobnější vidím, že bych při nejlepším zemřel smutný, na nějakou nemoc nebo infekci do pár měsíců :)

Karel Rabl,2017-03-20 23:18:12

A co je tedy rozhodování uvědoměním si že tahle cesta není správná a svědomím tedy životem se vydám jinou cestou.Pokud bych byl v bezvědomí nemohl bych se rozhodnout na nijakou cestu protože bych nebyl, stejně tak bych si nic nekoupil, nejel bych na dovolenou a to jak se rozhodnu je dáno právě manipulací s tím co mám v hlavě, když si budu myslet že je země placatá(nedostatečná nebo špatná informace do mého vědomí(vědění)) tak se ani nerozhodnu abych šel na konec světa protože se mnou někdo manipuloval.Ale když budu mít dostatečné kritické myšlení(vědomí) a neuvěřím "bludům" a když budu mít dostatek prostředků tak se na cestu vydám.
Já si myslím Vědomí je nadstavba na jejímž základě se rozhodujete.V šedesátých letech minulého století probíhal celkem úspěšný experiment kdy do vašeho PODVĚDOMǏ byl v každém desátém snímku zobrazen text z reklamou ale obraz trval tak krátce že Vaše VĚDOMÍ ho nezaregistrovalo tak to alespoň chápu já....
V krizových situacích samozřejmě když přežiju celkem bez úhony si musím zachovat hlavně chladnou hlavu a dívat se okolo sebe zdali není nějaké řešení mé situace, pokud mám po ruce rádio zejména s krátkovlnnými rozsahy, televizi, satelit na 12V tak ho zapnu abych se seznámil s celkovým stavem, (nejhorší bude žádná informace) stavem své rodiny a podobně postiženými přeživšími lidmi ochotnými spolupráce, a krok za krokem bych postupoval především bych si zajistil nějaké přístřeší, čistou vodu na pití...viz výše.Pokud se vzdáte předem jste odsouzen k záhubě i když by řešení vašeho problému bylo nedaleko a právě proto i když se to třeba nestane je potřeba o tom hovořit aby aspoň malé procento co by mohlo přežít přežilo a nemusí to být zrovna "zombie", které ohrožují Vaši rodinu či komunitu ale zcela živí a hladoví nebo šílení lidé.A nemusí být ani ozbrojení.A myslím si že od bunkru bych šel radši dál(po snížení radioaktivního spadu) protože tam jsou šance na přežití relativně nejmenší(hodně lidí málo prostředků o které se nakonec pobijí).

Milan Krnic,2017-03-21 10:45:18

Vědomí a svobodná vůle je pouze koncept. Určitý omezený popis reality. V rámci obecnějšího popisu - kauzality - svobodná volba neexistuje. Rozhodujete na základě nespočtu okolností, tzv. kauzalit. A to je fakt.
Jak dopadnete, neovlivníte.

Karel Rabl,2017-03-21 12:31:34

A co je tedy člověk podle mě hmota která si uvědomuje sama sebe.Pokud jste robot nebo mravenec (kolektivní vědomí) tak takovou věc nikdy nepochopíte.
A rozhodujete se ne podle kauzalit či reality ale někteří z nás i v rozporu s tímto a to nás odlišuje od hmoty, zvířat a zatím strojů nebo možná "vyspělé civilizace" a to nás může zničit(atomová válka, syntetický vir či vražedná molekula) či posunout před ní doufejme ku prospěchu všech(hmoty, strojů, mravenců i vyspělejší civilizace) vždyť ve vesmíru je místa dost a člověk dokázal s omezenými zdroji mnohé co by dokázal se zdroji méně omezujícími.
Ale pokud bude vše podřízeno náboženství, mamonu, "vládě z centra( viz fašisté či komunisté nebo oligarchové) bude cesta k vyspělé demokratické civilizaci velice těžká protože se v zajmu zisku, ovládnutí snaží ovlivnit vaše vědomí a to jakýmikoliv prostředky včetně zbytečné spotřeby energií a zdrojů.
Jenže nikdo neví která z cest po které se v budoucnosti dáme kromě sebezničení je ta správná takže mě vadí vymývání mozků státem podporovanými náboženskými fanatiky nebo prodejci čehokoliv co se dá prodat až po "lobisty" či politiky nebo spíše lidmi kteří tahají za nitky vraždícími v zájmu čehokoliv ("dobra").

Milan Krnic,2017-03-21 13:26:37

Tvrdit, že se něco nikdy nestane, je nesmysl. Jinak to prosím dokažte.
"rozhodujete se ne podle kauzalit či reality ale někteří z nás i v rozporu s tímto" - je to samé, Prosím důkaz.

Karel Rabl,2017-03-21 19:28:47

Já jsem netvrdil že se něco nestane stane se vždycky něco pokud existuje hmota nebo energie v čase více než malém, ale svobodná hmota která si uvědomuje sama sebe na zemi tedy my má šipku směřování nejen ve třech rozměrech ale časem s časem.Má inteligence nedosahuje Vaší ale jako laik takhle chápu svět.
Musel jsem se podívat co slovo kauzalita vůbec znamená česky je to příčinná souvislost na to vám odpovím citátem "jestliže milujeme doopravdy milujeme bez příčiny",
řekl to nějaký filosof před mnoha sty lety a k lásce jako žijící lidé nepotřebujeme ani tu "realitu" česky skutečnost stačí láska k něčemu co je a není (bible) nebo možná k neexistujícímu Šivovi(indické sanskrtské texty) nebo třeba k imaginární osobě na internetu.

Milan Krnic,2017-03-21 21:26:54

Důkazy pro vaše tvrzení jste neuvedl (citát není důkaz).
Navíc zpochybňujete to, co jste v předchozí reakci napsal "Já jsem netvrdil že se něco nestane" (2017-03-21 19:28:47) > vs > "takovou věc nikdy nepochopíte" (2017-03-21 12:31:34).

Karel Rabl,2017-03-22 06:00:21

Já jsem nechtěl předkládat nějaké důkazy pouze jsem Vám napsal jak svět vidím já.Možná nepochopím že tak jednoduchou věc(manipulaci s Vaším vědomím) nechápete.
Jen bych chtěl vědět kde píši o tom že se nic nestane.Snad jen to že když budete v BEZVĚDOMÏ (myslím tím bezvědomí živého člověka) nemůžete nic fyzicky provést ani tu Vaši kauzalitu či realitu.
Omlouvám se pokud jsem chybně formuloval možná jsem vynechal čárku já jsem tu větu "takovou věc nikdy nepochopíte" napsal v souvislosti pokud by jste byl mravenec(kolektivní vědomí) či špatně napsaný program.
Tím děkuji za Vaši pozornost a těším se na diskuzi ale na jiné téma.
A ještě jednu věc k tématu samozřejmě si musíte umět rozdělat oheň (křesadlo, troud, solární panel, baterie či akumulátor s kovovými třískami, lupa třeba i z ledu, pomocí luku....)Ale to jsem si uvědomil až později protože jsem to považoval za samozřejmost ale každý to neumí.

Milan Krnic,2017-03-22 08:56:46

Tedy, důkazy pro vaše tvrzení neuvedete, protože nechcete. Dobré dost, do restaurace, nikoli do diskuze.
Ptáte se mě, kde píšete o tom, že se nic nestane, přitom v reakci nad tím jsem vám to citoval, včetně času (v jaké souvislosti nehraje roli - čárky neuvádíte běžně).
To, že umíte rozdělat oheň, vás nezachrání. Může vás to zachránit za odpovídajících okolností (kauzalit), ale tyto, jakožto obecně celou budoucnost, přesně determinovat nelze (jednoduše: když např. skončíte v závalu, je vám schopnost rozdělat oheň na nic, zatímco vlastnictví píšťalky by vám třeba pomohlo).

Karel Rabl,2017-03-23 00:19:11

Napsal jste "snahu o ovlivnění Vašeho myšlení(vědomí) "(důkaz 1)" ". Už Sokrates(starověký vědec) napsal před mnoha tisíci lety "myslím tedy jsem" "(důkaz2)".
Vždyť jsem Vám "důkazy" (podle mého myšlení) a příklady s tím spojené popsal a poukázal na některé příklady ze života a citáty jsem chtěl přiblížit a poukázat na nebezpečí, bohužel prolomit podle mého Vaše myšlení asi nepůjde, protože algoritmus Vašeho uvažování je podle mého chybný (možná si moc fandíte nevím), > Nejsme vědci aby jsme předkládali důkazy jsme pouze obyčejní diskutéři.<
také se tomu říká určitá paranoia neboli božský syndrom, když tvrdíte že "vědomí a svobodná vůle je pouze koncept"?. "Určitý omezený popis reality"? a "Jak dopadnete neovlivníte"?. Aniž by jste podal jakékoliv vysvětlení, podle čeho takhle uvažujete.
A já si zase myslím že to nemůže tvrdit ani bůh, pokud nám dal svobodnou vůli, tedy myšlení: myslím tím lidské vědomí o které se bojím viz výše.
Při globální katastrofě, kdy nefungují ani záchranné složky je vám píšťalka k ničemu, ale když si rozděláte oheň zjistíte kde jste třeba vtom závalu, můžete pomocí ohně "uvidíte" vyrobit nebo najít tu píšťalku, najít nářadí k vykopání, jiné lidi, rozpustit sníh, najít baterku, zahřát se...mezitím si můžete první dny nebo i týdny(déle bych nedoporučoval kvůli sežrání) po katastrofě i pískat.
RIC 2-3(10mA 1,5V) ti zdatnější s obvodem TDA7642 (0,3 mA 1,5V) na VKV TDA7000 (7mA 3V) s předzesilovačem na KV a VKV(obecní rozhlas) song automatik nebo jiné střední tranzistorové rádio(klidový proud 14mA 9V), se sluchátkovým výstupem(kvůli tichému poslechu v nebezpečných oblastech) a s analogem(digitální rádio analog s digitální stupnicí i digitálním zpracováním signálu má větší spotřebu relativně velkou spotřebu mají také svítivé diody na tlačítkách a stupnicích a je hůře opravitelné) a je těžší vyrobit vysílač, velmi důležité jsou také pokud možno mechanické hodinky a papírový kalendář, obyčejné grafitové tužky, alkalické long baterie nebo dlouho životnostní akumulátory(enelop, sanyo) a sdružovat se do větších celků zejména rodiny a přátel....Dobrá zkušenost z Vietnamu prokopat díru tunel k sousedovi a soused k dalšímu s možností uzavření pro možnost úniku před ozbrojenými lupiči nebo zasažení napalmem či kobercovým bombardováním a pokud jej nevlastníte vykopat na bezpečném místě hluboký skrytý úkryt pod zemí s několika výstupy nejlépe výše ve svahu.....A prosím mě jednoduchému člověku z vesnice odpovídejte Česky "kauzality, determinace, koncept, The Walking Death".....

Karel Rabl,2017-03-23 00:28:33

A sakra dal jsem "< >"a mezi to odkaz času na Vaše odpovědi a zmizelo to snad jsem oslovi nic se stránkou neprovedl.

Milan Krnic,2017-03-23 07:57:03

Předmětné popularizační formou vysvětluje např. cyklus přednášek "Fyzika jako dobrodružství poznání", dostupných na serveru youtube, zejména pak: Pavel Krtouš - Kauzalita, determinismus a směr běhu času (MFF FDP 14.4.2016)
Ovšem doporučuji celý kanál lliontv (na pár večerů to postačí).
Iluzi svobodné vůle pěkně vysvětluje Sam Harris:
Iluze svobodné vůle - Sam Harris; CZ titulky
Stručně o náhodě a kauzalitě např. na wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1hoda#N.C3.A1hoda_ve_v.C4.9Bd.C4.9B
Do další polemiky/domněnek o dovednostech nebo vlastnictví určitých věcí po nastálé katastrofě se budu pouštět, to nikam nevede.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Karel Rabl,2017-03-23 16:19:16

Díky za odkazy(prostuduji) a za otevřenou diskuzi snad to pomohlo i někomu dalšímu "i když s vámi nesouhlasím, budu dělat všechno pro to aby jste mohl svou pravdu hlásat" už si nepamatuji který filosof tento citát řekl snad Demokritos ve starém Řecku.
Mám ještě jednu poznámku ohledně měřičů radioaktivity, ale tu radši umístím nahoře protože je dost důležitá.

Re: otázka je, jak moc se civilizace zhroutí

Marek Zelenka,2017-03-19 14:01:39

Jarda Votruba: Váš pohled mi přijde asi nejrealističtější. Ve společnosti je naakumulovaná abnormální kriminalita a agresivita, která je udržována jakž takž schůdná pouze pomocí policie a strachem z trestu. V takové katastrofické situaci policie již nefunguje a kriminalita pečlivě po generace pěstovaná nejrůznějšími hollywoodskými filmy se začne uvolňovat. Naprostou převahu získají nejagresivnější živly, kteří se nebudou muset bát jakéhokoliv postihu za cokoliv. Přežije ten, kdo nebude mít problém zabít a okrást, kdo se dokáže zorganizovat, kdo je schopen řídit skupinu lidí, a hlavně ten, kdo bude schopen efektivní komunikace a šíření informací, které bez technologií přestanou fungovat na vzdálenost kratší, než kam člověk dovidí, doslyší nebo dojde. Je abnormálně obtížné si představit, co odstřihnutí od technologií znamená. Stačí si zkusit pobyt pár let někde v pralese nebo buši, aby člověk získal aspoň primitivní představu, jak absolutně jsme závislí, která se velmi liší od gaučového, televizního občana :-)

Karel Rabl,2017-03-19 15:06:08

A víte co je nejhorší takoví parazité pro kus žvance zabijí svého hostitele(zejména lidí z měst kteří nemají o zemědělství ani sebemenší informaci) a seberou mu i osivo které měl uskladněno na příští rok a prostředky aby mohl na jaře zasít, takže tím urychlí svůj i zánik všech ostatních a i člověk kterému pomůžete a který vám nic neudělal a opustí komunitu se může stát potenciálním nebezpečím neboť zná vaši polohu či existenci.

Marek Zelenka,2017-03-19 22:58:18

Karel Rabl: Tak to vlastně v dějinách fungovalo vždy. Chudáci se snažili nějak přežít pomocí zemědělství, a ozbrojené hordy je přepadávali a všechno jim ukradli, případně je pozabíjeli. Postupně se to vyvinulo, že si uvědomili, že je nemusí zabíjet, že je lepší přijet jednou za čas a ukrást, co vyprodukovali, ale aby přežili. To se pak postupně ještě vylepšilo v placení daní za určitou formu ochrany, že je ostatní nezabijí. A tak vlastně vzniká princip státu :-)

dřevoplyn

Stanislav Florian,2017-03-16 08:07:51

Z 1 kg dřeva suchého vznikne asi 2,7 m3 dřevoplynu ( výhřevnost 5,8 MJ/m3), tedy asi 15 MJ dřevoplynu na 1 kg dřeva, zhruba půl litru benzínu tomu odpovídá. Za války měli auta na dřevoplyn lékaři,když byli před kopcem, prošťourali ohniště s krátkými suchými bukovými špalíčky.

Re: dřevoplyn

David Oplatek,2017-03-16 15:52:37

Jak je to s emisemi? Co by na to řekli na STK? Je mi jasné, že se mi vysmáli, ale někde jsem četl, že to s výfukovými plyny není zas až tak špatné, podobně jak benzin.

Re: Re: dřevoplyn

Stanislav Florian,2017-03-16 19:10:14

V dřevoplynu je spalitelný prakticky jen CO a trochu H2. Ale dřevoplyn se musí vyrobit ze dřeva. Zkušenosti z dob války, vyráběl se za jízdy, což znamená nedokonalé hoření v nějaké retortě, prostě to je karbonizace dřeva a čmoudy.
Vozit stlačený CO z nějaké velkovýroby dřevoplynu je problém asi jako u zemního plynu ( výhřevnost 33 MJ/m3 je ale nejméně 2x větší, jak dřevoplynu).

Re: dřevoplyn

Karel Rabl,2017-03-18 15:58:04

Dřevo dříve či později dojde takže je tady ještě řešení udělat pelety z trávy, slámy nebo z nepoživatelných pícnin, částečně rozdrcené biomasy (poroste pořád) a ty pak použít v dřevoplynovém generátoru pro pohon agregátů s možností vytápění.

Přežití apokalypsy.

Vlastislav Výprachtický,2017-03-16 06:00:25

Důležitý bod v návodu byl vynechán- ochrana proti rabujícím vandalům.

Oprava-brachiální obrana proti ...

Jaroslav Mrázek,2017-03-16 08:06:15

....i nepatrná troška milosrdnosti Vás zahubí i s Vaší rodinou. Nicméně prostředky na to má málokdo ...

Re: Přežití apokalypsy.

Antonín Hvízdal,2017-03-16 10:22:18

Zásobník s kapacitou větší než deset ran.

Re: Re: Přežití apokalypsy.

Jarda Votruba,2017-03-16 11:07:11

tenhle nápad bude mít víc lidí.

Ale nevadí. S jásotem odevzdáme SA 58, za 2 roky i zbytek zbraní. Ve tváři nám bude zářit nadšení z geniality našich vůdců v čele EU a rázným krokem budem pochodovat k jesným zítřkům.

Že lidstvo je tak nepoučitelný. Stačí jedna generace a máme tu další totalitu.
Po WW1 si lidé taky mysleli že už další války nebudou a stačilo 20 let a byla válka ještě horší.

Stejně tak to je nyní.