Raketa Electron vynesla do vesmíru překvapení: Hvězdu lidstva
Pro milovníky noční oblohy pozoruhodný dárek, pro astronomy mrzký vandalismus a vesmírné graffiti. To je pasivní satelit Humanity Star, který se teď bude asi devět měsíců třpytit na noční obloze.

Humanity Star. Kredit: Rocket Lab.

Není to ani týden, co jsme na OSLU jásali nad sympatickými Rocket Lab, kterým se v neděli 21. ledna povedlo úspěšně vypustit malou nosnou raketu Electron se 3 nanosatelity. Byl to pozoruhodný úspěch, v mnoha ohledech. A to jsme ještě nevěděli, že spolu s nanosatelity měla raketa Electron na palubě ještě jedno, docela úžasné překvapení.

Peter Beck a jeho dílo. Kredit: Rocket Lab.

Věděl to podle všeho jenom málokdo. Raketa vynesla na oběžnou dráhu pasivní satelit Humanity Star ve tvaru mnohostěnu. Povrch satelitu je z vysoce odrazivého materiálu a odráží sluneční záření kolem sebe, i dolů na Zemi. Podle Rocket Lab teď bude viditelný pouhým okem a vytvoří tím sdílený zážitek pro celé lidstvo.

Když raketa Electron stoupala vzhůru při misi „It's Still a Test“, tak se psaly dějiny. Byl to první kompletně úspěšný vesmírný let pro Nový Zéland. Rovněž šlo o první komerční vesmírnou misi, která odstartovala z jižní polokoule. Zakladatel a šéf Rocket Lab Peter Beck chtěl ale něco extra. Nakonec se rozhodl pro satelit Humanity Star, který považuje za symbol inspirace pro lidi celého světa.

Tým Rocket Lab. Kredit: Rocket Lab.

Technologie satelitu Humanity Star je velmi prostá. Satelit byl složený ve druhém stupni rakety Electron. Když se dostal na oběžnou dráhu, tak se rozložil do mnohostěnu z uhlíkových vláken. Průměr satelitu je něco přes metr a jeho povrch pokrývá 65 vysoce odrazivých panelů. Konstruktéři se při stavbě Humanity Star inspirovali fenoménem záblesků Iridium, který si získal proslulost kvůli zábleskům odraženým od plochých panelů satelitů typu Iridium. Díky těmto zábleskům jsou satelity Iridium nejjasnějšími umělými objekty na noční obloze.

Satelity Iridium se blyští neúmyslně, pro Humanity Star to byl jednoznačný záměr. Aby Hvězdu lidstva viděl skutečně každý, tak ji Rocket Lab umístili na polární oběžnou dráhu. Satelit tam oběhne Zemi jednou za 90 minut. Humanity Star by měla zářit lidstvu asi tak devět měsíců, a pak se rozpadne a shoří v atmosféře. Na webu Humanity Star může každý sledovat, kdy a kde bude satelit zářit na jejich noční obloze.

Podle Becka je Hvězda lidstva jako znamení. Ať jste kdekoliv, ať se vám stane cokoliv, každý teď může vidět Humanity Star na noční obloze. Beck doufá, že teď lidé mohou hledět na Hvězdu na pomezí hlubokého vesmíru a získat tím nový úhel rozhledu nad svými životy, činy i jejich významu pro lidstvo.

Jak už to tak bývá, i ty nejušlechtilejší nápady si najdou své zaryté odpůrce. Astronomové se vztekají, že jim teď zářící satelit na obloze bude narušovat pozorování. Podle nich jde o akt vesmírného vandalismu, jako kdyby někdo počmáral oblohu světelným graffiti. Život je ale o kompromisu, takže se vášně snad časem zklidní a zůstane vzpomínka na zajímavý experiment, který mnoha lidem zpestřil procházky pod noční oblohou.

Video:   Rocket Lab - Electron launch