Mimomanželský sex 500 let zpátky  
Zkratkou EPP se v odborné literatuře označují případy extra-pair paternity. Míní se tím geno-genealogický nesoulad. Převedeno do lidštiny to znamená, že děděné genetické značky odhalí malér přezdívaný „kukaččí dítě“. Výzkumu mimomanželských případů otcovství uplynulých pěti set let, se věnoval tým belgických vědců, publikované výsledky dávají představu o sexuálním chování předků.
Maarten HD Larmuseau, vedoucí výzkumného týmu na KU Leuven, první autor studie. Kreit: Sofiecl, Wikipedia.
Maarten HD Larmuseau, vedoucí výzkumného týmu na KU Leuven, první autor studie. Kreit: Sofiecl, Wikipedia.

Ověřit otcovství je dnes značně jednoduché. Stačí k tomu špejle opatřené vatičkou, vytřít sobě i potomkovi jimi ústa a vzorky zaslat do laboratoře vybavené na čtení DNA. Výzkum, o němž je tento článek vedl Maarten HD Larmuseau, vedoucí laboratoře socioekologie a sociální evoluce na Katolické univerzitě v Leuven. Účastníci jeho výzkumu byli dobrovolníci starší 18 let, kteří dali souhlas k ověření příbuznosti s legálními příbuznými. To, co mužům vyšetřovali, byl jejich Y chromozom a na něm značky, jako je mutace Y-STR. Protože ženy pohlavní Y chromozom nemají, tak se na Y chromozomu vyskytující mutační značky dědí pouze po meči. Sledují v rodokmenech mužskou linii. Celkem vědci identifikovali 513 párů současných dospělých mužů žijících v Belgii a Nizozemsku, kteří podle genealogických záznamů sdíleli společného předka. Některé z doložených rodokmenů sahaly až do roku  1315.

 

Logo Katholieke Universiteit Leuven.
Logo Katholieke Universiteit Leuven.

Pro představu co na výzkumníky čekalo, ověřit genealogické údaje téměř sedmi tisíc mužů. Kromě dat jejich narození zjišťovat i takové detaily, jako bylo povolání legálního otce. U potomků vždy bylo podmínkou, aby k narození potomka pokračující generace došlo v manželství, případně (u těch nejstarších případů) muselo z církevních záznamů jasně vyplynout, že dítě bylo pokřtěno v době, kdy byl otec naživu. Jinak byly případy z dalšího sledování vyřazeny.

 

0,4 až 5,9 % manželských dětí má jiného biologického otce, než uvádí matriky,… V průměru na generaci to je 1 – 2 procenta. Kredit: Shutterstock
0,4 až 5,9 % manželských dětí má jiného biologického otce, než uvádí matriky,… V průměru na generaci to je 1 – 2 procenta. Kredit: Shutterstock

Pokud se stalo, že písemné záznamy (rodokmen) nekorespondoval se „záznamem“ na Y chromozomu u některého z pokračovatelů rodu, tak se to považovalo za známku toho, že narození potomka pravděpodobně předcházela nevěra, případně znásilnění cizím mužem. Panenské početí (bez účasti muže a jeho Y chromozomu), ani neposkvrněné početí mimozemskou bytostí, se nezvažovalo. Protože šmírování dávno minulých intimností si všímalo i zaměstnání otců zrozených dětí, výsledky se dnes dají zobecnit a stanovit vliv toho, čemu se říká socioekonomické postavení. Laicky řečeno, zda se nemanželské děti rodily více těm bohatším, nebo chudině.

 

S rozmachem průmyslové revoluce se v Bruselu hodnota hodnota EPP vyšplhala na 36 %. Zda stejný boom nemanželských dětí sleduje i bruselská úřednická revoluce, studie neuvádí. Na obrázku je budova Berlaymont, sídlo Evropské komise. Autor: Zinneke, Wikipedie.
S rozmachem průmyslové revoluce se v Bruselu hodnota EPP vyšplhala na 36 %. Zda stejný boom nemanželských dětí sleduje i bruselská úřednická revoluce, studie neuvádí. Na obrázku je budova Berlaymont, sídlo Evropské komise. Autor: Zinneke, Wikipedie.

V mysli mnohých z nás panuje představa, že ve vyšší vrstvě je promiskuita běžnější, a že právě tam bude nemanželských potomků nejvíc. Tomu ale zjištěné genetické poznatky nenahrávají. Nejnižší výskyt nemanželských dětí měli zemědělci. Dost podobně (s jedním procentem nemanželských dětí) na tom ale byli kvalifikovaní řemeslníci a kasta obchodníků, reprezentujících jak střední, tak i vysokou socioekonomickou třídu.

 

Sídlo Rady Evropské unie. Kredit: Jlogan, Wikimedia Commons.
Sídlo Rady Evropské unie. Kredit: Jlogan, Wikimedia Commons.

Tím, že pátrání se týkalo jak starousedlíků z území katolických Flander, tak i Nizozemí, které je považované za baštu protestantů, dovoluje výsledky vztáhnout i na vliv náboženské příslušnosti. Tím, že významný rozdíl v míře EPP v různých lokalitách zjištěn nebyl, vede autory k závěru, že náboženské přesvědčení se na chování a frekvenci nemanželských hrátek, nijak nepodepsalo.

 

To, co se ale podepsalo a hrálo u sledovaného parametru hlavní roli, byla kumulace obyvatelstva. Zvláště pokud se jí dostalo spojení s nouzí. Zatímco zemědělce v odlehlých koutech země s řídkým osídlením maléry EPP postihly jen asi v půl procentech případů, v hustě osídlených oblastech u rodin tkalců, námezdních pracovníků, dělnické třídy tehdejší doby, počet „kukaček“ činil 6 %. Korunu tomu všemu ale dala průmyslová revoluce. Nebyla jen průmyslovou, ale jak se ukazuje, i sexuální. Venkov poznamenala nárůstem EPP na šest procent a ve městech (jak belgických, tak i nizozemských) na 12 %.

 

Sídlo Výboru regionů v Bruselu. Kredit: Guy Delsaut, Wikipedia.
Sídlo Výboru regionů v Bruselu. Kredit: Guy Delsaut, Wikipedia.

V polovině devatenáctého století se do čela s 36 % EPP propracoval dělnický Brusel. Moc bychom dělnickým rodinám jejich chování za zlé mít neměli. Patřili k nejnižší spodině s neutěšenou budoucností a hlad s nouzí si u nich denně podávaly ruce. Evoluce nám dává celou řadu příkladů, že pokud se nějaké živočišné společenství dostane do situace strádání a důvodem jsou omezené zdroje obživy, monogamnost ustupuje polyandrii. Ta zajišťuje vyšší variabilitu potomstva a další generaci lepší vyhlídky na přežití.

 

Celkové procento potomků se zpochybněným otcovstvím ve společnosti, ale není tak vysoké, jak by se ze zatím uvedených čísel mohlo zdát. Za celé půl tisíciletí se průměr pohyboval v rozmezí jednoho až dvou procent. Poněkud překvapivé je, že věk otce, matky, ani region, v tom význačnější roli nehrály.


Závěr

Průmyslovou revoluci máme zdárně za sebou a pracovní příležitosti pro dělnické profese dlouhodobě klesají. To, co bují, jsou stavy úředníků. Vládní představitelé je označují za dělníky státní správy. Mají, li pravdu, tak jejich kumulace na jednotku plochy, jim přivodí vyšší riziko EPP. Zda se novodobí dělníci přičiní, aby metropole nepřišly o svá EPP prvenství, ukáže až čas.

Prameny

DNA data offers scientific look at 500 years of extramarital sex in Western Europe, KU LEUVEN NEWS 14.11.2019Larmuseau , et al.: A Historical-Genetic Reconstruction of Human Extra-Pair Paternity, Current Biology, November 14, 2019

Datum: 15.11.2019
Tisk článku

Související články:

Ženská nevěra je dědičná     Autor: Jaroslav Petr (25.11.2004)
Násilníci mají početnější rodiny     Autor: Josef Pazdera (13.08.2018)
Hra s čísly o stabilitě stejnopohlavních svazků     Autor: Miloslav Pouzar (28.11.2018)
Syfilis se vrací a doprovází ho slepota a neobvyklé záludnosti     Autor: Josef Pazdera (20.02.2019)
Erós     Autor: Zdeněk Kratochvíl (08.10.2019)
Sex a erotika v řecké antice     Autor: Zdeněk Kratochvíl (16.10.2019)
Sexualita v řeckém náboženství     Autor: Zdeněk Kratochvíl (02.11.2019)



Diskuze:

Mimomanželský sex

Theodor Leitner,2019-12-02 01:39:00

Je-li v Bruselu EPP 36%, tak v Cesku ma byt 44%, ale nevim, zda v tomto ohledu Cesko vede a zda takovy udaj, co byl v novinach, neni jen fake. Kdo vi, jak je mozne verit statistikam, pochybuji, ze by byl nekdy udelan solidni pruzkum.

Moje prababicka pracovala v predminulem stoleti u pana Lichtensteina v Lednici, a nekdy jen tak "nahodou" otehotnela. Naridil se ji synek, muj deda, ale nikdy ani matku (zemrela pri porodu) ani otce nepoznal. Vychovali ho jeho babicka a deda. Muj otec musel hledat zacatkem 40-tych let podrobnosti v matrikach, zda neni snad zidovskeho puvodu. Nic se ale nenaslo, pan herzog nejspise nechal vse dobre uklidit. Podobne jako nemecky pan president Joachim Gauck uklidil STASI akta Merklove do odpadu. Byl jsem tenkrat dite a podrobnosti me nezajimaly a ani jsem jim nerozumel. Dnes bych byl rad, kdybych se o vse lepe zajimal. a znal vice podrobnosti.

V Nemecku se u soudu neuznava geneticky test, zda narozene decko je skutecne od manzela, manzel takovy test ani nesmi nechat provest. Je to (pry) pro dobro ditete, nebot podvedeny manzel musi na decko platit. Takovou spravedlnost prosadila nejaka ministrine-feministka aby maminka nemusela hledat ev. u desitek muzu, s kym se to vlastne tenkrat zapomela.

Odpovědět

původ TGM

Florian Stanislav,2019-11-25 18:03:28

Chaos v původu slavných a matrikách. TGM, Božena Němcová..
https://sever.rozhlas.cz/masarykovi-rodice-myty-o-puvodu-prezidenta-osvoboditele-7797540
"Zkrátka, říkalo se, že Masarykovým biologickým otcem nebyl Jozef Masárik, ale někdo jiný. Konkrétně Nathan Redlich, bohatý židovský továrník z Hodonína, u kterého sloužila Masarykova matka. Pro tuto teorii prý mluví i fakt, že Nathan Redlich mladého Tomáše Masaryka finančně podporoval a s Redlichovým synem Josefem, pozdějším poslancem a ministrem financí Předlitavska, měl Masaryk po celý život úzké vazby. Krom toho se prý na Hodonínsku o tom, že Masaryk je synem Nathana Redlicha, vždycky šuškalo. Podle jednoho pamětníka, když Masaryk ve svých osmdesáti letech navštívil rodnou ves, jeden muž na jeho adresu vykřikl: „Celej starej Redlich!“
Takže šuškání jako důkaz...
Četl jsem celou knihu, že otcem TGM byl císař Franz Josef I., stalo to údajně za jeho pobytu na zámku v Hodoníně.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2030706-masarykuv-cisarsky-puvod-zustane-zahadou-test-dna-je-pravni-i-eticky-problem
Jiní tvrdí, že je obojí nesmysl a otcem byl panský kočí Masarik. To tvrdí i Wikipedie.
V matrice v Hodoníně je zapsaný jako Thomas Johann Massařik.
Jeho otec Jozef Maszárik (také Masarik, či Masaryk, 1823–1907) byl Slovák.
Zdroj: https://hodoninsky.denik.cz/zpravy_region/masaryk-byl-cechoslovakem-ve-chvili-kdy-se-narodil.html

Odpovědět

Kronika tak řečeného Dalimila

Florian Stanislav,2019-11-17 13:18:46

Dalimil o Oldřichovi a Boženě:
"Tak už to v světě chodí,
že se z chlapa šlechtic rodí
a že sedlák neřídce
za otce má šlechtice."
Příběh Oldřich a Boženy a úspěšného syna Břetislava (dobyl Polsko) má u Kosmy možná vzor v normandském knížeti Robertovi a Arlette, dceři koželuha Falaise. Jejich syn Vilém Levoboček , později Vilém Dobyvatel dobyl Anglii.

Odpovědět


Re: Kronika tak řečeného Dalimila

Jarda Štemberk,2019-11-25 13:34:43

Kosmas se zřejmě narodil za panování knížete Břetislava I. a v době, kdy Vilém dobyl Anglii, byl pravděpodobné studentem. Z jeho pohledu šlo tedy o moderní historii, takže bych tam bych nějakou fabulaci neočekával.

Odpovědět

Záznamy

František Kroupa,2019-11-16 20:47:40

Docela mě překvapuje, že dokázali najít tolik spolehlivých záznamů, tak daleko do minulosti, a o "obyčejných" lidech - asi tam měli pečlivější faráře. V našich končinách bych to podle mne bylo horší, mimo velká města se matriky pořádně vedly snad až od josefínských reforem (plus pár desetiletí, než pronikly až dolů ;-)).

Odpovědět


Re: Záznamy

Florian Stanislav,2019-11-19 09:30:29

Souhlasím. Od Marie Terezie začíná pojmenování křestní jméno a příjmení, také pozemkové knihy. Židovským občanům bylo často přiděleno německé jméno. Před Marií Terezií stačilo často křestní jméno a místo a číslo stavení. Třeba Jakub, když jich bylo ve stavení víc, tak z toho vzniklo třeba příjmení Kouba. Často se příjmení na stejném gruntu lehce měnilo typu Mlnařík/Mlynařík. Můj děda byl Florián, táta už bez čárky Florian, záleželo na střízlivosti faráře.
https://digi.ceskearchivy.cz/matriky
Je třeba jako počátek znát místo (příslušnou farnost) a rok narození děda (praděda..) nejlíp koncem 19. století. Ženské linie se hledají hůř.
https://digi.ceskearchivy.cz/pozemkove_knihy
Z pozemkových knih se dají některé záznamy vytáhnout a sesouhlasit s matrikami.
Úřední řeč byla dříve němčina, takže směrem zpět záznamy přecházejí do tehdejší formy ručně psané němčiny, což pro laika je skoro nerozluštitelné.
Většina záznamů lze těžko dohledat před třicetiletou válkou, leda by byl někdo šlechtického původu.
V Třeboňském archivu hledal svoje předky kosmonaut Eugen Cernan, když mu řekli, že jeho předci sloužili u nějakého sedláka a neměli tedy půdu, tak tomu nerozuměl, až někoho napadlo říct, že byli rančeři, tak obyl nakonec spokojen.

Odpovědět

poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Libor Supcik,2019-11-16 12:39:30

:)

Odpovědět


Re: poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Radoslav Porizek,2019-11-18 23:44:10

Naopak mne zas tento militatny ateizmus nepride prilis vhodny.

Ono je celkom vhodne si najprv zistit, ako je termin "neposkvrnene poceti" v teoologii RKC zadefinovany. A az potom ho pouzivat.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Neposkvrn%C4%9Bn%C3%A9_po%C4%8Det%C3%AD_Panny_Marie

Odpovědět


Re: Re: poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Marek Vlach,2019-11-19 11:47:43

Mně zase připadá to logo university k danému tématu poněkud nevhodné.

Odpovědět


Re: Re: Re: poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Jarda Štemberk,2019-11-25 13:44:28

Článek vychází z práce práce Lovaňské univerzity, takže to logo tam nevhodné není.

Odpovědět


Re: Re: poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Zuzana Vrátná,2019-11-20 20:39:02

Co říká pan Pořízek na toto? http://www.msn.com/cs-cz/zpravy/domácí/brněnská-divadla-se-nemusejí-omlouvat-dukovi-potvrdil-soud/ar-BBX0W7X?ocid=spartandhp

Odpovědět


Re: Re: Re: poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Radoslav Porizek,2019-11-21 01:48:47

Ze je to mimo temu. Aspon teda ja som si nevsimol, ze by clanok rozoberal vhodnost pouzivania terminov, z ktorych vyznamom nie je autor oboznameny. Vy ste tam snad v tom nieco take nasla?

Odpovědět


Re: Re: Re: poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Marika Tovačová,2019-11-25 22:58:59

Čistě teoreticky, pokud by došlo ke znásilnění Kristem, šlo by o neposkvrněné početí? Vím, je to rouhání, ale teoreticky by to možné bylo, takže jak by zněl teoretický verdikt?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: poskvrnena poceti mimomanzelskou bytosti

Radoslav Porizek,2019-11-26 22:13:02

Podla vierouky RKC je kazdy potomok Adama a Evy zatazeny dedicnym hriechom. Vynimka sa nazyva neposkvrnene pocatie, teda bez dedicneho hriechu.

Zeny, nie vsetko je len o sexe, na svete existuju aj ine veci... :)

A naozaj sa hodi je poznat definiciu terminov o ktorych chcete diskutovat.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz