Exoskelet Guardian XO dělá z uživatelů nadlidské kyborgy  
Robotické exoskelety společnosti Sarcos dostanou první testeři. Budou to zaměstnanci Delta Airlines i vojáci US Army. Tenhle nositelný robot dává lidem až dvacetinásobnou sílu. Pohání ho baterie a na jedno dobití vydrží fungovat osm hodin.
Nadlidský kyborg naší doby. Kredit: Sarcos.
Nadlidský kyborg naší doby. Kredit: Sarcos.

Je to přesně rok, co americký výrobce robotických exoskeletů Sarcos na světovém veletrhu spotřební elektroniky Consumer Electronics Show – CES v Los Angeles oslnil výsledkem své evoluce exoskeletu zvaný Guardian XO. Na letošním CES 2020, který právě probíhá a bombarduje úchvatnými technologickými novinkami média celého světa, Sarcos společně s Delta Airlines oznámili, že zaměstnanci tohoto leteckého dopravce budou mezi prvními testery pozoruhodné exoskeletu.

Sarcos, logo.
Sarcos, logo.


Guardian XO je vlastně nositelný robot, kterého pohání baterie. Svému uživateli nabízí vpravdě nadlidskou sílu a výdrž. Vypadá jako rekvizita z nějaké hard science-fiction, ale přitom je zcela nefalšovaný. Jeho výkon postačuje k tomu, aby unesl sebe sama, a k tomu ještě náklad o hmotnosti až 91 kilogramů.


Podle Sarcosu zabere navlečení či naopak odstrojení tohoto exoskeletu méně než 30 sekund. Na pohyby svého operátora reaguje v řádu milisekund a přitom znásobuje jeho fyzickou sílu až asi dvacetkrát.

Člověk nebo stroj? Kredit: Sarcos.
Člověk nebo stroj? Kredit: Sarcos.

Na jedno nabití baterií může Guardian XO fungovat asi 8 hodin, přičemž baterie je možné měnit přímo za pochodu. Tento pozoruhodný robotický nástroj umožňuje lidem zvládnout věci, které by byly s tradičními stroji a nástroji velmi obtížné, ne-li nemožné.

 

Delta Airlines spolupracují na vývoji robotických exoskeletů se Sarcosem od roku 2018. Jejich vybraní zaměstnanci v dohledné době dostanou první guardiany a budou je důkladně testovat v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku. Guardian XO se uplatní při mnoha rozmanitých úkonech a situacích v oblasti letecké dopravy, od práce ve skladu, přes manipulaci s těžkými díly v opravárenských dílnách, až po posouvání těžkých strojů pozemní obsluhy letišť.


Robotické exoskelety by měly usnadnit práci a zvýšit produktivitu u certifikovaných zaměstnanců. Delta Airlines chtějí ale také vyzkoušet jestli s pomocí guardianů zvládnou těžkou práci lidé, kteří pro ni nemají tradiční tělesné předpoklady.
Sarcos minulý měsíc představili verzi robotického exoskeletu Guardian XO označenou jako Alpha. Delta Airlines a další společnosti, které jsou prvními testery tohoto unikátního nástroje, dostanou guardiany ještě v lednu, současně s americkou armádou. Další zákazníci by měli dostat exoskelety v průběhu letošního roku.


Video: Sarcos Guardian® XO® Full-Body Powered Exoskeleton: Alpha Unit Preview


Video: Sarcos Robotics Overview

 

Literatura
Sarcos 7. 1. 2020.

Datum: 09.01.2020
Tisk článku

Zbraňové systémy - Tesla Nikola
 
 
cena původní: 289 Kč
cena: 272 Kč
Zbraňové systémy
Tesla Nikola
Související články:

Exoskeleton eLEGS nadějí pro paraplegiky     Autor: Stanislav Mihulka (16.10.2010)
Jak jihokorejský robot zvítězil v soutěži robotů záchranářů     Autor: Stanislav Mihulka (13.06.2015)
Startup Promobot nabízí robotické klony reálných lidí     Autor: Stanislav Mihulka (04.11.2019)



Diskuze:

Reklamní nadsázka?

Vojta Ondříček,2020-01-09 15:54:20

Přiznám se, že se mnou cloumá skepse k tomu, co ten producent ve své reklamě nabízí. Dvacetinásobek síly člověka ... voják s "plnou polní" má asi tak 25kg výbavy - 20 x 25kg = 500kg. Mladý muž se s touto výbavou přemístí pěšky po nenáročném terénu na dvacet kilometrů za den - 20 x 20km = 400km. Zdravý člověk má v dolních končetinách svaly schopné dodávat aspoň 100W mechanického výkonu po dobu osmi hodin (800Wh). 20 x 0,8 = 1,6kWh
Zkrátka by muselo mít pohybové ústrojí elektrický příkon aspoň jeden a půl kW, akumulátor tedy náboj 12 kWh a ten bude mít hmotnost aspoň 50kg.

Ta reklama na exoskelet mi připadá jako reklama na plechovku špenátu, jejímž obsahem si Pepek námořník také zdvacetinásobnil svou sílu.
Fotky nabízí ta reklama také v typickém provedení - temný a tajuplný stroj na černém pozadí. Zřejmě nestojí o to, aby divák získal reálnou (rozčarující) představu.

Zrovna tento týden jsem zhlédl v TV dokument o pokusech (z asi 60. - 70. let) o realizaci "létajícího" vojáka z USAmerického prostředí. Také neslavné a nerealizovatelné. Připomínám, že šlo jak o plošinku s vrtulí o průměru až 4 metry, na které balancováním tělem řídil letec směr letu a mohl tak překonat neschůdnou překážku. V principu primitivní vrtulník postavený na hlavu. V dokumentu byla též představena varianta s parní raketou na zádech (peroxid vodíku), jejíž palivo bylo však spotřebováno ve 20 sekundách. O něco lépe a déle fugovala varianta s proudovou turbínou napájená kerosínem. Armáda zastavila financování a výzkum v tomto aparátu pro jednu osobu, protože v té době (válka ve Vietnamu) dostala dnes známé a úspěšné vrtulníky.

Odpovědět


Re: Reklamní nadsázka?

Marek Zelenka,2020-01-10 01:15:29

Vojta Ondříček: Ve scifi žánrech, ze kterého tyto koncepty vycházejí, se energie nesmí řešit. A pokud je potřeba to nějak divákovy nastínit, aby to nevypadalo hloupě, tak se většinou jedná o miniaturní jaderný generátor velikosti pěsti, který může dodávat energii třeba 100 let :-)

Co do hustoty energie a snadnosti použití je nejreálnější pořád nádrž s benzínem. Baterie je opravdu zatím o ničem. V boji bude stačit se jen strefit do té baterie, a buď jí to vyřadí nebo rovnou i zapálí. Stačí na to i šíp :-)

Odpovědět


Re: Reklamní nadsázka?

Josef Skramusky,2020-01-10 09:00:27

Dobrý den, také jsem k úspěchu tohoto exoskeletonu spíše skeptický, ale možná si své místo na trhu najde.
Nicméně musím podotknout, že Vaše argumentace je tak trochu faul typu "straw man". Vymyslel jste si co skeleton zvládne a pak to zfackujete, proč to není možné.
V článku i na stránkách výrobce je uvedeno v reklamě oblíbené slůvku "až". To bychom si měli překládat jako "za zcela okrajových ideálních podmínek". Konkrétnější hodnoty výrobce uvádí na svých stránkách (škoda, že se autor neobtěžoval přenést i sem). Max zátěž na obě "paže" je ~ 90kg na jednu polovina tedy cca 45kg, při plně natažené paži cca 23 kg. Tady myslím bude možno hledat ten dvacetinásobek (natažené paže, slabý člověk), většinou to bude podstatně méně než 20x. Silný chlap dá asi i větší hodnoty, na druhou stranu je otázkou kolikrát bude schopen takovou manipulaci zopakovat (kdo někdy odtahal pár "pouze" 50kg pytlů obilí nebo 30kg cementu, ví o čem mluvím).
Stejně tak výdrž baterie je "až 8h". Tady se bohužel výrobce uvedení přesnějších údajů zdržel. Co se týká hot swap - výměny "za pochodu", tady si nejsem jistý, co tím autor myslel. Asi nikdo nepoleze na pracujícího člověka a nebude mu baterii měnit při práci (tak jak hot-swap běžně chápu - například výměna disku v RAIDu bez přerušení jeho provozu). Nejspíš tím marketingové oddělení chtělo říct, že baterka jde snadno vyměnit.
Z článku chápu předpokládané využití ve skladech / provozech (zkušební provoz na letiši), kde asi bude i možnost převlečení a dobíjení. Předání armádě k testování je zmiňováno, ale rozhodně není zmiňováno použití v poli odůvodňující Vaše předpoklady o tom, že by měl exoskeleton "ujít" dvacetinásobek toho, co zvládne člověk. Další výpočty z toho vyplývající tedy postrádají smysl.
Jak říkám, jsem skeptický a moc mne nenapadá, kde najdou využití výhody exoskeletu oproti třeba "ještěrce" nebo podobným zavedeným pomocníkům. Ale v tomto oboru nemám ani základní přehled, takže uvidíme.
No a pro odlehčení - pokročilejší verze se dobře hodí pro boj s Vetřelci.

Odpovědět


Re: Re: Reklamní nadsázka?

Vojta Ondříček,2020-01-10 14:54:32

Jako technik chápu výrazivo typu "až". Na mém bicyklu také dosáhnu rychlosti až 100km/h.
To "až" je zkrátka nedosažitelná a pochopitelně nepřekonatelná hodnota, oproti výrazu "max", která je pouze nepřekonatelná.

To je jako s reklamním vychvalováním produktů. Alekricky poháněné automobily mohou dojet "až" 300km, v praksi však jen "až" 200km.

Zkrátka jsem kritizoval velkoústní reklamní výroky. Např. : "Na pohyby svého operátora reaguje v řádu milisekund a přitom znásobuje jeho fyzickou sílu až asi dvacetkrát." Je mi jasné, že člověk nemůže mrskat nezatíženými nohami v kmitočtu odpovídajícím rychlosti běhu dejme tomu 20m/s, tudíž zádný exoskelet nedopomůže k několikanásobně rychlejší chůzi, nebo běhu.

Ony technické údaje údaje ukazují na fakt, že to "až dvacetkrát silnější" nelze brát vážně, to ani trochu ne.

Osobně si myslím, že exoskelety jsou potřebné zejména pro lidi postižené ochrnutím nebo degradací pohybového aparátu. Například pro starší lidi. Nejde jen o chůzi, ale i o manipulaci potřebnou v domácnosti.

No, uvidíme, jestli o praktickém nasazení něco uslyžíme, či dočteme.

Odpovědět


Re: Re: Re: Reklamní nadsázka?

Jiří Kocurek,2020-01-11 18:28:24

"tudíž zádný exoskelet nedopomůže k několikanásobně rychlejší chůzi, nebo běhu."

Prostě jste použil argumentační faul: Přišel jste na něco, co to nezvládne a z toho jste záměrně (a chybně) extrapoloval, že to je celé k ničemu a lež.

Ledadlem se člověk dostane 10x rychleji než autem. Použiju-li Váš přístup, tak je to lež, protože letadlem se ze Smíchova do Motola člověk nedostane vůbec, natož rychleji. A prohlásit o automobilu, že je 100x rychlejší než člověk, tak vytáhneme žebřík, na který automobil nevyleze. Že bagr zastane práci za 20 lidí? Ignorujme implikaci kopáčů a posmívejme se bagru, že nedokáže natřít plot tak rychle, jako 20 lidí.

PS: A co kdyby měl ten exoskelet kola? Člověk tak nemusel nohama hýbat vůbec, ani by nevadilo, že nohy nemá. Heslo: Alessandro Zanardi.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Reklamní nadsázka?

Vojta Ondříček,2020-01-13 09:34:52

Máme i vrtulníky pro rychlý transport neschůdným terénem.
Klidně se vsadím, že vrtulníky jsou lepší než exoskelet pro vojáky. A také je pro kopáče lepší bagr, než exoskelet. Jediná praktická aplikace by byla pro lidi s problémy pohybového ústrojí ... a takový exoskelet nemusí disponovat až dvacetinásobnou sílou.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni
















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace