Bakterie na pomoc s nemocí COVID19. Překvapivé souvislosti  
Helicobacter pylori nemá dobrou pověst. WHO jej dokonce označuje za jediného známého bakteriálního patogena, způsobujícího karcinom žaludku. Jenže ono je to asi trochu složitější a ukazuje se, že Helicobacter pylori nás může ochránit nejen před salmonelózou a dalšími průjmovými nemocemi, autoimunitami, esofageálním karcinomem, ale zdá se i před závažným průběhem infekce COVID19.

Koronavirus SARS-CoV-2 se nejprve váže na ACE2 receptory na površích buněk dýchacího, urogenitálního, kardiovaskulárního a gastrointestinálního traktu, ale po té snižuje plicní expresi ACE2, což vede k nadměrné aktivaci systému RAAS, jehož důsledkem jsou otoky a poškození plic. Z tohoto pohledu má hluboký smysl rozdělit průběh infekce na dvě klíčové fáze.

.
.

 

V první fázi infekce SARS-CoV-2 může exprese vyššího počtu receptorů ACE2 skutečně podporovat vstup koronaviru do buněk. V druhé, pozdější fázi infekce, ACE2 receptory nabývají ochrannou funkci před poškozením plic, hypertenzí a poškozením srdce. Mimoto má ACE2 i protizánětlivou funkci. U slinivky břišní relativní nedostatek ACE2 v průběhu onemocnění přispívá ke snížení sekrece inzulínu a skutečně VŠICHNI pacienti s COVID19, nezávisle na hladinách IL-6, vykazují hyperglykémii a zvýšené hladiny mastných kyselin. Také je dobré připomenout, že obecně exprese ACE2 s věkem klesá. Glykoprotein ACE2 se ovšem v daleko větší míře než v plicích nachází v tenkém střevě, a existují nevyvratitelné důkazy, že střevní mikrobiom ovlivňuje expresi ACE2 receptoru, a proto může hrát významnou roli při ovlivňování infekčnosti a závažnosti onemocnění COVID19.

Helicobacter pylori (název složen ze slov: „helix“– šroubovice, „bacter“– bakterie, „pylorus“– vrátník) je druh mikroaerofilní gramnegativní patogenní bakterie, jež napadá sliznici žaludku. Odhaduje se, že je ve vyspělých zemích touto bakterií infikována více než polovina dospělých po 60 letech věku, ačkoliv nemusí vždy vyvolat onemocnění. Kredit: Yutaka Tsutsumi, Fujita Health University School of Medicine, Wikipedia.
Helicobacter pylori (název složen ze slov: „helix“– šroubovice, „bacter“– bakterie, „pylorus“– vrátník) je druh mikroaerofilní gramnegativní patogenní bakterie, jež napadá sliznici žaludku. Odhaduje se, že je ve vyspělých zemích touto bakterií infikována více než polovina dospělých po 60 letech věku, ačkoliv nemusí vždy vyvolat onemocnění. Kredit: Yutaka Tsutsumi, Fujita Health University School of Medicine, Wikipedia.

 

Helicobacter pylori v žaludcích člověka velmi silně exprimuje ACE2. Některé jeho kmeny (Cag+) asi mohou za karcinomy žaludku, ale v populaci se jich vyskytuje mizivé procento. Většina ostatních se v našich žaludcích usadila, trochu tam sice občas dráždí, ale jinak mají velmi významnou protektivní funkci, která do dnešní doby nebyla plně pochopena. Naopak, jakmile je v žaludku Helicobacter diagnostikován, je zahájena nemilosrdná snaha o jeho eradikaci. Jenže se dnes bezpečně ví, že většina nakažených Helicobacterem pylori vředovou chorobou neonemocní a jen velmi malé procento nakažených onemocní karcinomem žaludku.

 

Prevalence H. pylori se pohybuje mezi 80% a 90% v rozvojových zemích a mezi 30 a 50% v rozvinutých zemích. Epidemiologie infekce H. pylori se změnila zavedením hygienických pravidel a medicínských metod eradikace. Zdroj:  www.slideshare.net
Prevalence H. pylori se pohybuje mezi 80% a 90% v rozvojových zemích a mezi 30 a 50% v rozvinutých zemích. Epidemiologie infekce H. pylori se změnila zavedením hygienických pravidel a medicínských metod eradikace. Zdroj: www.slideshare.net

Kromě toho se uplatňují i další spouštěče (kouření, chronická konzumace alkoholu) s aditivním účinkem. Zajímavé informace poskytla i archeologie. Prakticky u všech nalezených fosilií lidí byla potvrzena v žaludku přítomnost H. pylori. Zdá se, že k lidskému mikrobiomu Helicobacter patří podobně, jako laktobacily nebo bifidobakterie.

 

Pro zajímavost pohlédněme na frekvenci a závažnost infekcí COVID19 na celé planetě. Vypadá to, že vysoce rozvinuté civilizované oblasti jsou daleko více zasaženy, než ta chudší část planety. Podobné je to s obezitou, která je také prokázaným rizikovým faktorem infekce COVID19. Prognózy o katastrofě v Africe se nenaplnily.


Jako farmaceut trochu plivnu do vlastního hnízda a dodám, že nahlédnutím do medicínských statistik zjistíme, že v dnešní době je většinovou příčinou vředové choroby chronické užívání chemických léčiv (perorální kortikoidy, NSAID, kyselina acetylsalicylová a mnoho dalších), bakterie H. pylori hraje v tomto směru druhé nebo spíše třetí housle.


Prosím, zvažte, jestli je v dnešní době opravdu nutné při zjištění přítomnosti Helicobactera pylori v žaludku, ihned nasadit antibiotika. Možná se tak zbavujeme neviditelného ochránce před virovou infekcí, respektive před jejím těžkým průběhem.



 

Zdroje

Novel coronavirus 2019 (COVID-19) binds angiotensin-converting enzyme-2 (ACE-2) receptors to enter the cell. These receptors are widely expressed in the intestine, and COVID-19 may cause gastrointestinal symptoms via these receptors during the course of the disease. Helicobacter pylori is known to increase the expression of ACE-2 receptors in the gastrointestinal tract. The aim of this study was to investigate the effects of H pylori on the presentation and clinical course of COVID-19 infections. Článek zde.

Další zdroje:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/eji.201646721

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0008804

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4807023/

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcimb.2020.00009/full

https://www.nature.com/articles/nrmicro.2016.142

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7052046/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211124716000383

https://www.karger.com/Article/Abstract/508330

https://www.jimmunol.org/content/200/5/1570.abstract

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1586/egh.11.69

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17452546/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2603593/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3902975/

 

(Další literatura u autora).

Datum: 16.01.2021
Tisk článku

Související články:

Co mají společného pouťové balonky a infekce koronaviry?     Autor: Milan Krajíček (24.11.2020)



Diskuze:

bude to složitější

Petr Hanousek,2021-01-20 15:39:13

Viz https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.27.20158105v1.full-text :

"We also identified thyroid cancer and gastric cancer as potential predictive factors for COVID-19 mortality. The associations between the prevalence of specific types of cancers with COVID-19 mortality could be indirect, more likely a manifestation of underlying risk factors, such as environment conditions and lifestyle. Acknowledged risk factors for gastric cancer including poor diet, lifestyle (e.g., alcohol consumption, smoking, inactivity), genetics, Helicobacter pylori infection, age (>50 years), and sex (male).25,36,37 H. pylori infection is considered the major risk factor for non-cardia gastric carcinoma (NCGA).25,38,39 Approximately 50% of the world’s population are infected by H. pylori.40 Colonization of H. pylori in the gastric mucosa causes a systemic immune response, chronically forming an increasingly inflamed environment, favoring development of corpus-predominant gastritis, gastric atrophy, and intestinal metaplasia.40,41 In addition, the systematically activated immune response results in increased production of reactive oxygen and nitrogen species which can subsequently cause cell and DNA damage, inducing oncogenic mutations facilitating carcinogenesis.41 While previously thought to be unrelated or reverse related, H. pylori can also play as risk factors for cardia gastric carcinoma (CGA) in high-risk situations.38"

Leda že by mluvili jen o tom v článku zmiňovaném mizivém procentu jedinců :)

Odpovědět


Re: bude to složitější

Milan Krajíček,2021-01-21 09:41:35

Ano, to se omílá pořád dokola, že H.pylori způsobuje hlavní riziko karcinomů žaludku. Umíte si představit infekci, kterou trpí 3,5 miliardy lidí a jsou v takovém ohrožení života, že se musí ihned přistupovat k eradikaci? Naprostá většina z nich NEMÁ těžkou erozi žaludeční sliznice. Pokud by H. pylori byl tak nebezpečný, asi by rychle zkolaboval zdravotní systém. Z mého pohledu se zaměňuje příčina za následek. H. pylori není žádné neviňátko, jen prostě využívá situace a dokoná dílo počaté pacienty s chronickou konzumací alkoholu, nevhodné stravy, neselektivních nesteroidních antirevmatik, glukokortikoidů a mnoha dalších. Plus těch pár (milionů) jedinců, kteří k infekcím mají sklony. Je to jako byste sundali těžký ubrus ze švédského stolu. A hostina pro H. pylori může začít. Přikládám link na video, kde prezentuje profesor Stanley Falkow více detailů o infekci H.pylori, v čase 8.00 si všimněte, jaký je rozdíl v tom, kdy se člověk H. pylori nakazí. Když k tomu dojte v dětském věku, je to dobrý start do života.

https://www.youtube.com/watch?v=uWPBkwW85Io&t=479s

A na konci pokorné konstatování, že planeta Země byla vždy, je a bude planetou mikroorganismů. A ony jsou ty, kteří se smějí naposledy…….

Odpovědět

afrika vs covid

Milan Vnouček,2021-01-18 08:07:04

V africe se na covid neumírá z několika důvodů...
populace 70+ je velmi malá
pohyblivost lidí velmi malá
odolnost imunitního systému lidí v porovnání s evropou nebo amerikou (severní)
zdravotní péče ne vždy dostupná a prostě umřete..... na tuberkulózu :-)
Milanius

Odpovědět

Afrika a Jižní Amerika

Jiří Gutman,2021-01-17 20:24:24

Podle argumentace s Afrikou a přiložené mapky by asi v Brazilii nesouhlasili.

Odpovědět

Ivan Ján,2021-01-17 12:13:18

Nadpis trosku zavádzal, cakal som nejakú štúdiu, že HP má protektivnu funkciu pri covide :)

Odpovědět


Re:

Milan Krajíček,2021-01-17 14:31:54

Ano, studie běží. Více informací je třeba zde:

https://www.bmj.com/content/368/bmj.m1198/rr-4

no a pak také osobní zkušenost (mám diagnostikovaný HP), patřím k rizikové skupině a průběh COVID19 před třemi měsíci velmi lehký.

Odpovědět


Re: Re:

Jaroslav Hollý,2021-01-18 03:00:14

Poprosím zdroj k tvrdeniu: "Helicobacter pylori v žaludcích člověka velmi silně exprimuje ACE2."
Prešiel som pubmed aj google scholar a nenašiel som žiadny podporý dôkaz o expresii ACE2 v tkanive žalúdka. Keď sa pozrieme bližšie pozrieme na Human Protein Atlas tak zistíme, že ACE2 je exprimované v dvanástniku (duodenum), tenkom a hrubom čreve a v rekte (okrem iných miest).
Použitá veta je principiálne nezmyslom keďže H. pylori nemá vo svojom genóme ACE2, keď už tak môže indukovať expresiu ACE2, ale k tomu mi chýba zdroj od autora.

Mimochodom, malá štúdia od Tureckých vedcov/lekárov už bola na túto tému publikovaná (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33306581/)a zatiaľ nebol preukázaný kauzálny vzťah medzi H. pylori a prebehom COVID-19, ak tak je skorej je pritomnosť H. pylori asociovaná s gastrointestinálnymi symptómami COVID-19. Mikrobióm určite zohráva veľkú úlohu v modulácii imunitnej odpovede. Tu by som podotkol, že akákoľvek asociácia H. pylori so symtomatológiou COVID-19 bude veľmi tažko interpretovateľná bez poriadnej štúdie, ktorá bude brať ohľad na prítomnosť predchádzajúcej intervencie H. pylori 9antibiotiká), prípadne užívanie antacíd, ktoré môžu globálne rozvrátiť mikrobióm alebo zmeniť jeho druhové zloženie.

Článok používa veľmi silné tvrdenia a frázy, ktorých by sa mal každý vedec vyvarovať a "Zdroje u autora" vzbudzujú nedôveru čitateľa. Skôr mi to príde ako naháňanie senzácie kde žiadna nie je.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Milan Krajíček,2021-01-19 10:36:51

Osel je popularizační web a je určen přednostně široké, laické veřejnosti, pokud se přidají v diskuzi odborníci, je to velmi přínosné. Na OSLOVI mne přitahuje i to, že si udržuje nadhled s humorem sobě vlastním.
Napsat čtivý, stručný a pro laika srozumitelný text vyžaduje určitě úsilí, v mém případě ve volném čase a nedomnívám se, že se jedná o hledání senzace. Píši tak, jak mi zobak narostl (místní dialekt v zeměpisném rohu Slezsko/Slovensko/Polsko). Mimoto mám svou kariéru díky věku v podstatě za sebou a žádné budoucí ovace neočekávám.
Pojďme ale na fakta a podívejme se na Helicobactera pylori (HP nebo H.pylori) trochu podrobněji, je to nejen zajímavé, ale domnívám se, pro zdraví lidské populace klíčové. A to i v době virových nákaz.
Anatomicky moderní lidé byli infikováni H. pylori před 58.000 lety, tedy ještě před migrací z Afriky a ukazují, že H. pylori od té doby zůstal úzce spojen s jejich lidskými hostitelskými populacemi:
Linz, B., Balloux, F., Moodley, Y. et al. An African origin for the intimate association between humans and Helicobacter pylori. Nature 445, 915–918 (2007). https://doi.org/10.1038/nature05562
Zaměření na negativní důsledky infekce HP a zdůraznění její kategorizace jako jediné onkogenní bakterie kategorie A, schválené WHO, téměř vylučuje jakýkoli pokus nahlížet na problematiku z jiné perspektivy. HP transformuje neimunitní orgán gastrointestinálního traktu, žaludek, na imunitní orgán, analogický tenkému a tlustému střevu. Symbiotický vztah je oboustranně přínosný. Za tuto pomoc ovšem platíme určitou cenu. Velmi užitečné, přehledné a přesvědčující informace jsou zde:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/his.14245
Dále si připomeňme, jaká je asi dynamika populace HP v žaludku v souvislosti s cirkadiánním rytmem. Žaludek je nejkyselejší večer a kyselý žaludek potřebujeme mino jiné i pro vstřebávání mikronutrientů. Na populaci HP mají nepochybně vliv i dietní zvyklosti. Laktoferin v mléce, silice a rostlinné polyfenoly zcela jistě do populace HP zasahují. V případě laktoferinu bude jeho účinek přímý kombinován s účinkem nepřímým přes VDR receptor, který secernuje antimikrobiální peptidy. Zajímavá je potřeba vitamínu B6 –pyridoxinu pro flagella a virulenci HP a je otázkou jestli jeho externí přívod virulenci podporuje.
A. Grubman, A. Phillips, M. Thibonnier, M. Kaparakis-Liaskos, C. Johnson, J.-M. Thiberge, F. J. Radcliff, C. Ecobichon, A. Labigne, H. de Reuse, G. L. Mendz, R. L. Ferrero. Vitamin B6 Is Required for Full Motility and Virulence in Helicobacter pylori. mBio, 2010; 1 (3): e00112-10 DOI: 10.1128/mBio.00112-10
Úplně se děsím toho, že v brzké době bude vyvinuta účinná látka, potlačující schopnost syntézy pyridoxinu HP a jejíž důsledkem bude kompletní eradikace HP, ale mohu se mýlit, a poučen zkušenostmi z komunikace bakterií mezi sebou (Quorum sensing) by mohla nastat situace, že HP bude v žaludcích dál paběrkovat, ale virulentním se nikdy nestane.
Ale asi úplně za nejhorší považuji snahu o eradikaci kombinací antibiotik. Těžký zásah do mikrobioty nese sebou ještě jeden důsledek a to je dramatické snížení endogenní tvorby střevních plynů (vodíku, metanu, sirovodíku a dalších). Zvláště vodík má svou cennost pro snadnost pronikání do tkání a hlavně schopnost inhibovat zánětlivé reakce eliminací kyslíkových a dusíkových radikálů. O cennosti vodíku svědčí i to, že má smysl jeho externí přívod (ihnalace, popíjení nasycené vody). A to zvláště v dnešní době. Zatímco se naše vláda a občané hádají, v Číně masově produkují inhalátory a nebulizátory k produkci kyslíku a vodíku a podávají je pacientům s infekcí COVID19. (Spolupráce čínské společnosti Asclepius Meditec a tchaj-wanské společnosrti Foxconn. Zde:
https://www.prnewswire.com/news-releases/china-based-asclepius-metidec-helps-solve-ventilator-shortage-with-its-innovative-device-301037380.html
U nás bohužel mnoho pacientů na JIP a ARU cytokinovou bouři nezvládá. Domnívám se, že aplikace vodíku/kyslíku má daleko širší platnost a může velmi pomoci i u jiných virových infekcí.
Dalším velkým nešvarem je masové nasazení inhibitorů protonové pumpy. Na to si dáme samostatný článek (tedy, pokud jej OSEL zveřejní).
Ten problém s HP mi prostě leží v žaludku . A za diskuzi děkuji.
A ještě připojím klíčovou referenci, zde je do detailu popsána imunitní role HP:
BMJ 2020; 368 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m1198 (Published 26 March 2020)Cite this as: BMJ 2020;368:m1198

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Eva M,2021-01-19 10:49:46

"Zaměření na negativní důsledky infekce HP" -- domnívám se, že tím "negativním důsledkem" jsou ony vředy - které se ovšem vyhojit musí, a fakt je, že to funguje; jinak není důvod pro nic za nic chroustat inhibitory protonové pumpy- stejně jako není důvod pro nic za nic chroustat jiné "prášky".

Jinak je možné -- ne nutně! - že koexistenci s HP nesnáší každý stejně (ať již je jeho úloha jakákoli) ... případně se věc má ještě trochu jinak.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Eva M,2021-01-19 11:11:56

jo a ještě mne mate, že píšete, že v Číně jsou s virem v pohodě a MASOVĚ dávají pacientům jakousi léčbu -- podle našich sděl.prostředků ovšem má Čína od potlačení propuknutí na jaře 2019 pouze jednotky případů...... ???

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Milan Krajíček,2021-01-19 12:58:17

V článku se píše, že přístroje jdou hlavně na export, kam ale nevím.
Cenné je, že již byly provedeny testy, dokonce dvojitě zaslepené a s velmi dobrými výsledky:


http://covid-19.moh.gov.my/kajian-dan-penyelidikan/mahtas-covid-19-rapid-evidence-updates/10_Molecular_Hydrogen_Therapy_For_Management_Of_COVID-19_.pdf


https://www.researchgate.net/publication/342359903_An_Overview_of_SARS-CoV-2_COVID-19_Infection_and_the_Importance_of_Molecular_Hydrogen_as_an_Adjunctive_Therapy


https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2020.543718/full

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Jaroslav Hollý,2021-01-20 19:52:59

Ja OSLA čítam už dlho a je to jeden z najlepších vedeckých popularizačných webov, ktorý podáva informácie s humorom. Som rád, že sa nájdu ľudia z rôznych odborov, ktorí píšu príspevky pre OSLA a verím, že aj ja sa k nim v budúcnosti zapojím.

Ale naspäť k problematickému výroku: "Helicobacter pylori v žaludcích člověka velmi silně exprimuje ACE2." ktorý v originále ako bolo doplnené do príspevku znie: "Helicobacter pylori is known to increase the expression of ACE-2 receptors in the gastrointestinal tract." Okrem toho, že ja by som to preložil skorej ako: "O H. pylori sa vie, že zvyšuje hladinu ACE2 receptoru v tráviacom trakte."
Táto informácia mi nesedela už od začiatku, keďže môj výskum momentálne zahŕňa práve ACE2. Originál zdroj, ktorý ste uviedli je veta z abstraktu vedeckého článku, ktorý väčšinou neobsahuje referenciu k zdroju informácie. Dal som si tú námahu a prečítal celý článok ( https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33306581/ ). Autori spomínajú to isté v úvode článku a odvolávajú sa na prácu Japonských kolegov (Role of renin-angiotensin system in gastric oncogenesis, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22114933/ ). Po preskúmaní toho zdroja môžem povedať, že v tomto prípade sa jedná o zlú vedeckú prax a článok by mal byť upravený, recenzenti pravdepodobne neboli veľmi dôsledný a nevšimli si, že článok na ktorí sa autori odvolávajú pojednáva o ACE receptore a nie o ACE2, v celom článku nie je jediná zmienka o ACE2 receptore a to ani pod iným názvom (ako sa občas stáva). Len pre ujasnenie, ACE a ACE2 sú dva odlišné proteíny/enzýmy, ktoré vykonávajú úplne iné funkcie a sú produktom dvoch odlišných génov. ACE je oveľa viac prítomný v ľudských tkanivách ako ACE2. Bohužiaľ s takouto zlou vedeckou praxou sa stretávam pomerne často, a preto treba byť stále skeptický aj pri čítaní vedeckých článkov a keď potreba treba preskúmať aj literatúru na ktorú sa autori odvolávajú.

Odpovědět

jiný společný jmenovatel

Eva M,2021-01-17 08:07:33

V souvislosti s covid se někdy vyplatí prolétnout diskuze čtenářů.

Ledasco se v nich jeví jinak, než se "oficiálně" udává -- poměrně hodně lidí zmiňuje opakované onemocnění, to další nikoli s lehčím, ale s horším průběhem (ministr Blatný+jeho kolegyně - to byla jen "špička ledovce"), případy, kdy se v rodině nakazili jen někteří členové (viz virolog Grubhoffer; včetně těch, kdy se vůbec nenakazil společně žijící člen rodiny ošetřující jiného s těžším/hraničně středně těžkým průběhem); konec konců přežití/nepřežití u starších ročníků není nutně dáno jinými onemocněními a tloušťkou; publikují se úvahy o "superpřenašečích", aniž by kdy byl nějaký zaznamenán a bylo zjištěno, čím se takový superpřenašeč vyznačuje... např. dr. Šerý (na rozdíl od našich hygieniků) tvrdí, že pokud je pozitivní PCR, znamená to, že se virus replikuje a daná osoba je infekční....

.... může se stát, že důvodem není samotná infekce H. pylori, ale nějaká (genetická?) charakteristika, činící infekci h.p. pro danou osobu lépe "snesitelnou" a současně snižující vnímavost k covidu.

Bohužel to vypadá, že se "(nejen naši) vědci" na toto onemocnění (nejen) v tomto smyslu tak trošku vykašlali.

Přitom by to mohlo mít nějaký dopad na vakcinační strategii...

Odpovědět

Eradikácia HP

Pavel Gašperík,2021-01-17 07:25:27

K eradikácii HP sa obvykle siahne až v prípade klinických ťažkostí pacienta , väčšinou dyspeptických , takže určite sa tak nedeje paušálne . Gastroskopia nie je obvyklou procedúrou preventívnej prehliadky ...

Odpovědět


Re: Eradikácia HP

Jirka Novotný,2021-01-18 18:26:38

Moje řeč.
Resekce žaludku kvůli vředům se v 70tých letech dělaly jak na běžícím páse, můj otec ji taky absolvoval, dnes je to rarita. Vyhubí se HP, podají se léky na snížení kyselosti žaludku, a je klid - to jsem pro změnu absolvoval já. Samozřejmě, že kdybych neměl problémy, tak bych celou tu zábavu s gastroskopií v čele neabsolvoval. Takže bych řekl, že HP se hubí tak akorát, jak je potřeba.

Odpovědět

Prosím, zvažte

Mintaka Earthian,2021-01-17 05:23:38

Prosím, zvažte, zda není na čase dostat do našeho vědeckého náboženství více pokory.

Prosím, zvažte, zda je na čase opustit posměšnou rétoriku na celou řadu oblastí jakými jsou např. homeopatika, celostní medicína, koloidní přípravky, akupunktura, ..., které mnoha lidem pomohly, ať už přes efekt placeba, nebo jinými neprobádanými cestami.

Re: Z tohoto pohledu má hluboký smysl rozdělit průběh infekce na dvě klíčové fáze.
K tomuto závěru dospěl i Milan Calábek a své poznatky a doporučení zveřejnil 15.3.2020 YouTube. Na popud někoho z ministerstva vnitra bylo toto video cenzurováno.

Odpovědět


Re: Prosím, zvažte

Michal Lenc,2021-01-17 11:14:59

Vidíte, kdyby svoje moudra nepoštěl na youtube, ale psal je na svůj web, jako třeba pan Kechlibar, tak jej nikdo nezcenzuruje. Nebo ať napíše článek sem na Osla.
Je třeba si uvědomit, že youtube jako platforma je docela poltiický nástroj a zveřejní jen to, co googlu vyhovuje.

Odpovědět


Re: Re: Prosím, zvažte

Mintaka Earthian,2021-01-17 21:37:11

Psal a píše dál "ta svá moudra" samozřejmě i na weby, kam cenzura z ministerstva vnitra nedosáhla.
Např.:
https://www.mandala-praha.cz/news/a-k-t-u-a-l-i-z-a-c-e-ze-dne-3-6-20201/

Na té kauze s cenzurou spíš bylo nepříjemné, že ten podnět šel z Ministerstva vnitra přes Ministerstvo zdravotnictví aniž by kontaktovali autory. Pak to zatajování, že to byli oni. Také to, že se nebylo možné domluvit s cenzory z YouTube a dostat z nich rozumné vyjádření.

Odpovědět


Re: Prosím, zvažte

Mirek Bautsch,2021-01-17 15:43:46

Jak to vzniklo s tím Antabusem si přečtěte tady
https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/sarlatani-brzdi-seriozni-vyzkum-ucinku-antabusu-rika-biochemik-cvek

Od té doby, co jsem si poslechl Duška v pořadu 7 pádů Honzy Dědka ho neberu vůbec vážně. On zjistil, že ho uživí plácání esoterických nesmyslů a rozhovory s šarlatány, tak to dělá.
https://www.youtube.com/watch?v=l_oCuWDFoFE

Odpovědět


Re: Re: Prosím, zvažte

Mintaka Earthian,2021-01-17 21:45:55

Děkuji za odkaz na článek s Borisem Cvekem.

Co jsem to tak četl, tak je to místy trochu střelba do vlastního medicínského a vědeckého světa. Cite:


-cite-
Problém je totiž také v tom, že antabus už ztratil patentovou ochranu a pokud by byl potvrzen jako protinádorový prostředek, nikdo by na jeho prodeji nevydělával.

--
To, že v poslední době vychází po celém světě studie o antabusu jako léku na covid, ale třeba i na léčbu sepse, tuberkulózy, Alzheimerovy nemoci, lymské boreliózy a dalších nemocí, je pravda. A bohužel to je důsledek obrovské míry balastu, který dnes v biomedicínské vědě panuje. Úspěch a výdělek vědců je závislý na publikování a bohužel velmi často se publikuje i balast.
-cite /-

Ale kvituji s povděkem, že se věnoval náhodně objevenému efektu léku i když to nemělo významný výdělečný potenciál.



Diskuzi na téma, kdo si vydělává plácáním nesmyslů, nechám stranou. To by byl asi velmi dlouhý seznam.
U záznamu pořadu od Honzy Dědka, jsem se pěkně zasmál.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz