Proč je Venuše žlutá a jak hledáme život na Marsu  
Záznam přednášky Jana Špačka a diskuze se studenty ze 7. 3. 2023 z Astrobiologického semináře Přírodovědecké fakulty UK.

Venus. Kredit:  NASA/JPL- Caltech
Venus. Kredit:  NASA/JPL- Caltech

Skoro dva měsíce zpátky jsem prohlásil, že pro Osla napíšu sérii článků o hledání života na Marsu (zde). Bohužel jsme s kolegyní Yeon Joo Lee z Koreje objevili, že kapalina tvořící mraky Venuše je nejspíše černá, takže všechen čas, kdy nepracuji na hledání života na Marsu, trávím teď s Venuší.

 

K přednášce jsem se Tomáši Petráskovi zavázal před tím, než jsem věděl jak málo času teď budu mít a vykroutit se z ní by mi přišlo už hodně hloupé.

Prosím přijměte mou omluvu za zpoždění článků o Marsu. Jako prozatimní náhradu se můžete podívat na přednášku.


 

Případné otázky pište do diskuse, jednou se k nim určitě dostanu.

Vaše pomoc je vítaná.

Odkazy z přednášky:

https://www.alfamars.org/

https://primordialscoop.org/


Spacek, J. (2021). Organic Carbon Cycle in the Atmosphere of Venus. arXiv preprint arXiv:2108.02286. https://arxiv.org/abs/2108.02286

French, R., Mandy, C., Hunter, R., Mosleh, E., Sinclair, D., Beck, P., ... & Rocket Lab Venus Team. (2022). Rocket lab mission to venus. Aerospace, 9(8), 445.

Baumgardner, D., Fisher, T., Newton, R., Roden, C., Zmarzly, P., Seager, S., ... & Mandy, C. (2022). Deducing the composition of venus cloud particles with the autofluorescence nephelometer (AFN). Aerospace, 9(9), 492.

Špaček, J., & Benner, S. A. (2022). Agnostic Life Finder (ALF) for Large-Scale Screening of Martian Life During In Situ Refueling. Astrobiology, 22(10), 1255-1263.

Video mých studentů z University of California, Santa Barbara https://www.instagram.com/reel/CpetR5YAySt/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Autor: Jan Špaček
Datum: 09.03.2023
Tisk článku

Související články:

V NASA vyvinuli extrémně odolný čip, který přežije povrch Venuše     Autor: Stanislav Mihulka (10.02.2017)
Lety do vesmíru: k čomu dnes slúžia a čo môžu priniesť     Autor: Matej Čiernik (07.05.2019)
Podvečerní Merkur Venuší     Autor: Zdeněk Kratochvíl (04.02.2020)
Distanční nebeské divadlo (účinkují: Venuše, Měsíc a Merkur)     Autor: Zdeněk Kratochvíl (19.05.2020)
Dvě dámy Helga a Zohar letí k Měsíci     Autor: Vladimír Wagner (21.11.2022)
Velký železný meteorit ukrývá na Zemi neznámé minerály     Autor: Dagmar Gregorová (01.12.2022)



Diskuze:

precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-12 22:45:14

Dobrý den pane Stanislave, určitě máte pravdu, že zemská osa je nyní stabilizována Měsícem.
Měsíc však vznikl později než v ranné fázi vývoje Země.
Tak že je možné, že zemská osa svírala s normálou i jiný úhel než 23,5°.
Nechci vás moc nazlobit, protože si Vás vážím jako odborníka, který je schopen reagovat na věci, které se neslučují se všeobecně uznávaným názorem odborné veřejnosti.
Odvodil jsem vzoreček pro výpočet rotační periody Země v závislosti na velikosti precesního úhlu.
Vycházím z upravené pohybové rovnice při rotačním pohybu.
Při precesním úhlu 63,5° trval den na Zemi 16,03 hod.
Opakuji : nechci nikoho nazlobit !!
Pokud chcete výpočet včetně obrázků, poskytnu ho.
vssvalenta@gmail.com

Odpovědět


Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Z Z,2023-03-13 00:03:47

Dĺžka dňa závisí od rotačnej energie Zeme a tá sa nemá ako prudko zvýšiť alebo znížiť len zmenou sklonu rotácie.
Takže nejaké vzorce, toto tvrdiace, budú nezmyselné.
Rotačnú energiu Zeme za miliardy rokov znížil Mesiac.

Odpovědět


Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-13 10:02:33

Pokus souhlasíte, že délka dne závisí na sklonu rotace zemské osy, tak to je v pořádku.
Já souhlasím s vámi, že: Rotačnú energiu Zeme za miliardy rokov znížil Mesiac.Ale jak to bylo před Velkým impaktem, když Mesíc ještě neexistoval?
Při impaktu Země s protoplanetou o velikosti Marsu muselo dojít ke změně náklonu rotační osy Země.
Literatura uvádí, že impakt byl tečného charakteru.
To znamaná, že vznikly ideální podmínky pro přetočení planety Země do jiného úhlu, např. 63,5°
tg 63,5° = 2. Den na Zemi trval 16 hodin a Mesíc vzniklý po impaktu Zemi stabilizoval a po miliardy let zpomaloval její rotaci až do současného stavu.
Zapíšu vám vzorec pro výpočet délky dne :

( současná úhlová rychlost rotace Země) na druhou =

(úhlová rychlost rotace Země při náklonu) na druhou / cos úhlu náklonu


vssvalenta@gmail.com

Odpovědět


Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Z Z,2023-03-13 10:27:26

Samozrejme, že s tým nesúhlasím.
Pokiaľ teda nemyslíte polárny deň a polárnu noc.
Akože len po zmene sklonu osi vlastnej rotácie sa začne Zem otáčať pomalšie alebo rýchlejšie?
V dôsledku akých fyzikálnych zákonov?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-13 10:56:24

Impaktem byla předána energie Zemi a urychlila rotaci.
Mohla ji naopak i zpomalit. Záleží na tom, jestli síla z dopadu protoplanety působila po směru nebo protisměru rotace Země.
Moho vám zaslat pár obrázků, kde to je vysvětleno.
Bohužel do diskuze obrázky vložit nejdou.
Vše probíhé podle zákonu o předání pohybové energie.
Matematicky to vyjadřuje pohybová rovnice při rotačním pohybu. M = J * epsilon /nic složitého/
Pokud máte opravdu zájem, z vašich reakcí myslím že ano, napište mi na email, viz dole
Zašlu obrázky.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Z Z,2023-03-13 18:41:10

Zamyslíte sa aj niekedy nad tým, čo píšete?
Impakt mohol vraj zmeniť sklon osi, aj zmeniť rotáciu Zeme, nie je spätne jasné ako, no vy na to máte vraj vzorec, ktorý však vraj, podľa minulých príspevkov, popisuje nejakú inú nezmyselnú závislosť rotačnej energie Zeme od toho, ako sa zmení jej rotačná os...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Andrea Lerman,2023-03-13 20:31:10

Pane Valento, již pod několika články jsem narazila na Vaše příspěvky, které jaksi nejsou v souladu s tím, co mne na naší škole učí o geologii, mechanice těles,.... Nemohl byste zde uvést co je Vaše profese?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-13 23:07:34

Dobrý den paní Andreo, děkuji za dotaz.
Vím, že mé názory se neslučují s názory širší vědecké obce.
Proto jsem vás v diskuzi několikrát upozornil, že nechci nikoho nazlobit. Tedy ani Vás.
Mám s tím problémy nejen na astronomickém ústavu či České geologické službě atd.
Mám ČVUT Praha, obor strojírenství.
Na základě stížností některého z pedagogů mě OSEL kdysi omezil přístup do diskuze, protože to nebylo v souladu se všeobecně uznávanou teorií.
Mám plno bláznivých teorií a některé mám matemeticky podepřeny.
Lítáme na Měsíc, ale o jeho vzniku nebo vývoji planety Země víme málo.
A to mi vadí a rád bych to posunul dopředu.
Nejvíce mě rozlobila dopověd vedoucího pracovníka astronomického ústavu, který mi řekl, že jeho hlavní náplní práce je překládat cizí články do češtiny.
Mějte se hezky.
Případný kontakt najdete v textu v diskuzi.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-13 21:20:48

Vážený pane ZZ. Zbytečně se zlobíte. Uvažujte : Oba víme, že Měsíc zpomaluje zemskou rotaci. Předpokládejme, že rotace Země byla impaktem urychlena na výchozí hodnotu omega 0, a za dobu 1 miliardy let se rotace Země dostala na hodnotu 1 otáčka / 24 hodin.
Kdyby impakt měl větší razanci, Země by měla vyšší výchozí hodnotu úhlové rychlosti omega 0++.
Potom Měsíc by začal zpomalovat rotaci Země a za dobu 1 miliardy let by Země měla mít
rychlost rotace 1 otáčka / 24 ++ hodin.
Tady vidíte, že současná rychlost rotace Země v sobě reflektuje výchozí podmínky rotace Země
po impaktu. /ať byl impakt razantní či méně razantní/
Já jsem v diskusi zveřejnil svůj e-mail, abych poskytl obrázky k pochopení dané věci.
Pokud se nebojíte a máte odvahu dále diskutovat, zveřejněte také svůj e-mail a já vám obrázek zašlu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Z Z,2023-03-13 22:24:38

Ponechajme bokom "oba víme".
Časť "Předpokládejme" je nezmyselná, keďže sám píšete, že sa mohla rotácia aj spomaliť aj zrýchliť a sklon rotácie sa mohol zmeniť hocijako.
Ako to však súvisí s vašim nezmyselným vzorcom s "cos úhlu náklonu"?
Ak bol "uhol náklonu" 90° tak potom čo?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-13 23:29:14

Impaktní těleso o velikosti Marsu.
Pokud impakt byl ve směru rotace Země, perioda rotace Země byla urychlena.
Pokud impakt byl proti směru rotace, perioda rotace se zpomalila.
Impaktem dojde k odklonu zemské osy z původní hodnoty.
Zemská osa se naklonila do úhlu 63,5° / tg 63,5° = 2 /
úhel 90° nikdy neměla. Asi by se chovala jako planeta Uran. Ten má náklon 98°.
Pokud chcete pochopit nesmyslný vzorec, tak si o něj napište.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Z Z,2023-03-14 07:18:03

Ak máte vysokoškolské vzdelanie technického smeru, mali by ste poznať "myšlienkový experiment".
Ak je vzorec pre situáciu, ktorá by teoreticky mohla nastať, nezmyselný, tak je nezmyselný všeobecne. Pre rotujúce teleso je možná zmena osi rotácie o 90° a vtedy bude cosinus vo vašom vzorci nula, teda je celý ten vzorec nezmyselný.
A nezachráni to obkecávanie o tom, či to pre teleso-Zem nastalo alebo nenastalo alebo obkecávanie o inom.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-14 15:52:01

Zbytečně se zlobíte.
Pre rotujúce teleso je možná zmena osi rotácie o 90° a vtedy bude cosinus vo vašom vzorci nula, teda je celý ten vzorec nezmyselný.

Cos 90° = 0
nulou nelze dělit, tedy uvedený stav nemá řešení !!!
Tedy Země nevykonává žádnou precesi, Země nerotuje podle žádného precesního kužele, ale v této poloze se valí po své orbitě.
Jak jsem říkal, chovala by se stejně jako Uran.

Odpovědět


Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Florian Stanislav,2023-03-13 20:12:02

Píšete"
"Zapíšu vám vzorec pro výpočet délky dne :
( současná úhlová rychlost rotace Země) na druhou =
(úhlová rychlost rotace Země při náklonu) na druhou / cos úhlu náklonu"
Asi jste si nehrál jako dítě se strvačníkem z autíčka, který se roztočí mezi prsty, točí se a dělá precesní kužel. Když do setrvačníku ťuknete ( fouknete) do strany, vychýlí se úhel, ale ne doba rotace.
http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/103-kineticka-energie-tuheho-telesa
Jsou tam vzorce pro počítání rotační energie koule.
E(k) =0,5*J*ω^2
J (je moment strvačnosti)
J =(2/5)*m*r^2
ω= 2π/T
T = 86 400 [s]
m=6E+24 [kg]
r=6 378 000 [m]
E(k) = 0,5*(0,4*m*r^2)*( 2π/T) ^2= 2,58E+29[ J]
To je energie krychle ledu o hraně 1000 km letící rychlostí 20 km/s.
Krátery na Měsíci jsou většinou kulaté : tvar kráteru z valné většiny neurčuje velikost a směr příletu tělesa: Energie při impaktu jsou totiž obrovské a dopad odpovídá spíš výbuchu než zanoření impaktoru do povrchových vrstev.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Jaroslav1 Valenta,2023-03-13 22:30:52

Pane Stanislave děkuji za výpočet. Ano,máte pravdu, tvar kráteru neurčuje velikost ani směr příletu tělesa. Směr příletu tělesa, pokud je těleso dostatečně velké, nám zvětší nebo zmenší rotaci Země kolem osy, a zároveň nám může odklonit zemskou osu o precesní úhel.
Doporučuji zhlédnout https://www.youtube.com/watch?v=XPUuF_dECVI,
kurzor času si nastavte na 38:30 minutu. Ušetříte si osobní čas.
Píšete: Když do setrvačníku ťuknete ( fouknete) do strany, vychýlí se úhel, ale ne doba rotace.
Byl jsem taky málý a hrál jsem si s cvrčkem. Ale dáváte špatný příklad.Nelze cvrčka a zeměkouli házet do jednoho pytle.

Uznáváte, že rotace Země se zpomaluje, i když to je velmi málo ?
Cituji : V průběhu historie Země se rychlost její rotace kolem vlastní osy měnila, přesně řečeno, zpomalovala se. Současná průměrná dlouhodobá rychlost zpomalování rotace v důsledku slapového tření činí 0,0017 s za století. Slapové tření má zejména na svědomí gravitační pole Měsíce.

Jak je to s dobou rotace ?
Moment hybnosti L = J * úhlová rychlost omega
Zmenšuje li se omega, zmenšujou se i otáčky. Není to hned.Je to otázka milionů let.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Florian Stanislav,2023-03-14 02:18:50

Aha, tak jde o moment hybnosti, který se ( v izolované soustavě, což po srážce není ) zachovává.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Moment_hybnosti
L = J*omega.
Před tím jste psal : "pohybová rovnice při rotačním pohybu. M = J * epsilon /nic složitého/"
Obávám se, že si pletete směr osy rotace ( Země asi 23,5° rovník k rovině ekliptiky) a presesi, což je cyklická ( 26 000 let) výchylka této osy způsobená gravitací Měsíce a Slunce a nehogenitou rotující koule Země.
Celkově se úhel mezi ekliptikou a zemským rovníkem mění v rozmezí od 21,92° do 24,30°
Video: Doba rotace ( = délka dne ) nezávisí na vychýlení osy. pokus s obručí je stejného typu jako se strvačníkem autíčka, který jste zavrhl.
Že se rotace Země pomalu zpomaluje vázanou rotací s Měsícem jsem psal v prvním příspěvkem , nevím proč bych s tí neměl souhlasit.

Odpovědět


Re: precese Země je stabilizována Měsícem

Florian Stanislav,2023-03-14 10:46:58

Pane Valento,
píšete: "Zmenšuje li se omega, zmenšujou se i otáčky."
Jistě omega = 2pí*f.
To nemá s momentem hybnosti L nic spočného. Moment hybnosti Země se srážkou ( Země + protoplanta) změnil. Měsíc musel vzniknout za Rocheovou mezí,( jinak by se rozrhal na prstence) , tomu odpovádá doba rotace 4 hodiny. tato doba se postupně zvyšovala díky zpomalování směřování k vázané rotaci Měsíce.
Píšete rozporuplné věci. Jaroslav1 Valenta,2023-03-13 21:20:48
"rotace Země byla impaktem urychlena na výchozí hodnotu omega 0, a za dobu 1 miliardy let se rotace Země dostala na hodnotu 1 otáčka / 24 hodin."
Komentář:
Měsíc pravděpodobně vděčí za svůj vznik velké katastrofě, která se udála asi před 4,5 miliardami let. Dopadající těleso zárodečnou planetu zasáhlo jen tečně. Úhel dopadu byl právě natolik vhodný, že byly zasaženy pouze horní vrstvy jejího povrchu. "
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rotace_Zem%C4%9B
"V době před miliardou let byl podle různých modelů Měsíc 46–51 zemských poloměrů daleko (oproti dnešním 60) a délka dne činila 14–16 hodin. Před 500 miliony let byla délka dne mezi 21 a 22 hodinami, před 75 až 72 miliony let (období kampánu) přibližně 23,5 hodiny."
Takže zmatkujete s dobou srážky před 4,5 miliardami let roky a dobou před 1 miliardou let.
https://www-iea-usp-br.translate.goog/en/news/when-a-day-lasted-only-four-hours?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc
Původní doba rotace Země byla 4 hodiny.
"Nejprve byl Měsíc ve vzdálenosti trojnásobku poloměru Země, bezprostředně za Rocheovým limitem. S touto vzdáleností a odhadovaným momentem hybnosti lze říci, že den trval pouhé 4 hodiny. Postupem času se Měsíc posunul pryč a délka dne se prodlužovala: když planeta a její satelit byly staré 30 000 let, den trval 6 hodin; když jim bylo 60 milionů let, den trval 10 hodin."

Článek je o Venuši, takže směřji k procházce na zdravém vzduchu a pomalé rotaci domů s periodou 2 hodiny.

Odpovědět

Na Venuši potvrzena organická forma ulíku

Jaroslav1 Valenta,2023-03-11 14:32:17

Za život na Zemi vděčíme Venuši. Venuše kdysi měla kolem sebe rotující prstenec tvořený plynnou formou CO2, vodíku, kyselin, čpavku a sodíku ...., který byl po změně smyslu rotace Venuše rozmetán a vystřelen mimo gravitační pole Venuše. Zmrzlé hmotné kusy z prstence se dostaly do gravitačního pole Země a Zemi impaktovaly.
Na zemi došlo k reakci kyslíku a vodíku, produktem hoření byla voda. Za zvýšené teploty došlo k uvolnění chemických vazeb dusíku a kyslíku, které přešly do atmosféry. Z uhlovodíků vznikla nafta.
Přednáškou bylo řešeno, že vznikající precipitát uhlíku na Venuši vykazuje přítomnost organické látky.
Nafta na Zemi je organického původu, ale není produktem živočichů. Za naftu na Zemi vděčíme Venuši.

Přednáška je prospěšná i v tom, že připouští, že osa Marsu může mít i jiný sklon rotační osy než 26°.
Proč by i osa Země nemohla mít jiný úhel než 23,5°. Pak by jsme uměli spočítat náklon zemské osy, když den měl 16 hodin.

Odpovědět


Re: Na Venuši potvrzena organická forma ulíku

Florian Stanislav,2023-03-11 18:07:04

Země zpomaluje rotaci díky jevu vázaná rotace s Měsícem. Energie ztracená rotací Země vede k odtlačování Měsíce. A děje se tak plynule. Měsíc vznikl srážkou s protoplanetou velikosti Marsu. Velkost precese Země je stabilizována Měsícem, takže relativně trvalý skon rotační osy a trvalé roční období. Mars stabilozaci precese nemá.
Že voda přiletěla na Zemi z Venuše raději nekomentuji, jen že je to proti gravitaci Slunce Volný kyslík v atmosféře Země je produktem fotosyntézy, původní kyslík je vázaný v horninách. Jak se ropa z Venuše zahrabala kilometry pod povrch Země, to ai nemá cenu řešit.

Odpovědět


Re: Re: Na Venuši potvrzena organická forma ulíku

Michal Trojann,2023-03-12 08:31:26

Tak tak. Pozor na převratné geologické super alternativní objevy pana Valenty. Za přečtení rozhodně stojí i jeho geologické vysvětlení záhady Bermudského trojúhelníku,... doporučuji jeho příspěvky pod článkem "Proč je Venuše žlutá".

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz