Lovci civilizací SETI prohledali matematicky podezřelý planetární systém
Systém oranžového trpaslíka HD 110067 se šesti malými planetami přetéká matematickou estetikou. Odborníci SETI zjišťovali, zda v tom nemají prsty nějaké pokročilé civilizace. Průzkum starších rádiových dat nepřinesl vůbec nic. Vědci ale s pozoruhodným systémem, který patří k největším, co známe, nejspíš jen tak neskončí.
Orbitální rezonance planet systému HD 110067. Kredit: Thibaut Roger, NCCR Planets.

Ve vzdálenosti zhruba 100 světelných let od Sluneční soustavy se nachází planetární systém, který je podle odborníků tou nejvíce matematicky perfektní soustavou planet, na jakou jsme zatím narazili. Kolem oranžového trpaslíka HD 110067 tam krouží celkem šest exoplanet ve výjimečné harmonii, vyjádřené na sebe navazujícími orbitálními rezonancemi. Všechny planety jsou menší než Neptun a na některých se zřejmě vyskytuje kapalná voda.

Carmen Choza. Kredit: C. Choza.

Takové situace jsou v planetárních systémech nesmírně vzácné. Znamená to, že systém zůstává v prakticky nenarušené podobě od doby svého vzniku zhruba před 1 miliardou let. A jak to bývá, co je perfektní, budí podezření. Astrofyzička Carmen Chozová ze SETI Institute a její kolegové takové podezření pojali a prozkoumali dotyčnou soustavu, zda se tam nevyskytují nějaké technosignatury, tedy stopy působení mimozemských civilizací.

Logo. Kredit: SETI Institute.

Chozová s kolegy prohledali archivní data z radioteleskopu Green Bank a zjišťovali, jestli ze soustavy HD 110067 nepřicházejí nějaké zvláštní rádiové signály. Asi málokoho překvapí, že nenašli vůbec nic. Samotný koncept pátrání po rádiových signálech je problematický. Děláme to, protože je to v našich možnostech. Ale šance, že něco objevíme, i kdyby danou oblast obývala nějaká civilizace, jsou zcela mizivé.

Život na Zemi existuje možná tak 4 miliardy let. Vysílat detekovatelné rádiové vlny jsme začali zhruba před 100 lety. Od té doby letí vesmírem, i když jsou velmi slabé. Každopádně to představuje naprostý zlomek času v porovnání s existencí života nebo i našeho druhu. Jaká je asi šance, že v blízkém vesmíru existuje civilizace, která se spolu s námi nachází v takovém oknu pro detekci rádiových signálů?

Přesto, systém HD 110067 zůstává zajímavým cílem pozorování. Nachází se relativně blízko, mají tam hodně planet a charakteristiky systému zůstávají vzrušující bez ohledu na nějaké civilizace. Lovci technosignatur si určitě jen tak nedají pokoj a klasičtí astronomové tam rozhodně jen tak neskončí.

Video: To-scale animation of the orbits of the six resonant planets in the HD110067 systém

Science Alert 6. 3. 2024.

Research Notes of the AAS 8: 37.

Datum: 10.03.2024

2 moznosti

Hal Sono,2024-03-13 14:11:34

tak bud aktualni verze Matrixu objev mimozemske civilizace neobsahuje a pak "next version" :-)

a nebo dalsi moznost,viz. pekny clanek z dubna 23, kdy opet se vzaly data z Breakthrough Listen, ale hledalo se v galaxiich v pozadi civilizace vyssiho levelu Kardasovovy skaly
neboli se patralo doslova ve stovkach bilionu hvezdnych systemu tech galaxii.. a opet.. nic

co takhle varianta "temneho lesa", kdy se zaostalym Indianum zpristupni jen okoli jejich solarniho systemu a zbytek se jim jen promita virtualni realita??!!
pro civilizace vyssiho levelu by to nemel byt zadny problem, takhle si udrzovat Zoo pekne uzavrene v bublinach, pozorovat nebo si treba ani nevsimat = zadne problemy, klidek, tabacek

Temny les

Róbert Kubík,2024-03-11 20:49:58

Je mozne, ze vesmir je plny civilizacii, len je to temny les a nikto nechce byt prezradeny.

příliš mladá