Nebyl to vzkaz? SETI pátrá po technosignaturách u blízké supernovy
Nedávná supernova SN 2023ixf explodovala v galaxii Větrník, vzdálené „pouhých“ 21 milionů světelných let. Tým SETI a dalších institucí pojal podezření, že by to třeba mohl být signál. Takový hodně hlasitý maják. Radioteleskopy prohledávají okolí supernovy, i když šance na úspěch jsou jen mizivé.
Florian Rünger, Wikimedia Commons.

Když ve vesmíru exploduje supernova, je to samozřejmě strašná katastrofa, přinejmenším pro blízké okolí. Pro pozorovatele z bezpečné vzdálenosti je to ale také ohromná příležitost, k rozmanitým pozorováním. Některá jsou vcelku očekávatelná, jindy to může být extravagantní záležitost, jako když se to toho vloží SETI.

James Davenport. Kredit: University of Washington.
James Davenport.
Kredit: University of Washington.

Tým „lovců mimozemšťanů“ SETI, University of Washington, Yale University a Smith College měl asi dost šílený, ale rozhodně také zajímavý nápad. Využili nedávnou supernovu SN 2023ixf, která se odpálila v Galaxii Větrník, vzdálené asi 21 milionů světelných let.

Vzhledem k tomu je dotyčná supernova, o které víme od 19. května, nejbližší za posledních 7 let.

Allan Telescope Array. Kredit: Colby Gutierrez-Kraybill, Wikimedia Commons.

James Davenport z University of Washington a jeho kolegové pojali podezření, že by exploze supernovy mohla být signálem nějaké hodně pokročilé civilizace. Pokud tam nějaká je, mohli explozi využít anebo ji dokonce zařídit.

Je samozřejmě otázkou, zda vůbec existuje nějaká motivace, která by přiměla hypotetickou pokročilou civilizaci tohle udělat a zároveň by nás ta motivace neznepokojovala. Nicméně, na tomto výzkumu je zajímavý postup, nikoliv výsledek, který bude velmi pravděpodobně zcela nulový.

SN 2023ixf je supernova typu II, čili jde o explozi zhroucené masivní hvězdy. Badatelé kolem této supernovy vytvořili pomyslnou oblast „SETI ellipsoid,“ jejíž elipsoidní tvar bere v potaz viditelnost supernovy ze Země. „SETI ellipsoid“ obsahuje asi 100 hvězd.

Vědci při pátrání využívají data soustavy radioteleskopů Allen Telescope Array (ATA) v Kalifornii a radioteleskopu Robert C. Byrd Green Bank Telescope (GBT) v Západní Virginii.

Badatelé hodlají analyzovat data z oblasti „SETI ellipsoidu“ jednou měsíčně po několik příštích měsíců. Podle všeho jsou si vědomí mizivé naděje na úspěch. Jak ale říkají, bylo by politováníhodné, kdyby přišel signál a nikdo tady na Zemi neposlouchal.

Video: James Davenport - Technosignature Opportunities with LSST

Phys.org 14. 6. 2023.

Datum: 15.06.2023

Prohledání 100 tisíc galaxií neobjevilo žádné stopy pokročilých civilizací     Autor: Stanislav Mihulka (15.04.2015)
V blízkém vesmíru nejsou pokročilé technologické civilizace     Autor: Stanislav Mihulka (18.09.2015)
Umělá inteligence objevila 8 divných vesmírných signálů v datech z Green Banku     Autor: Stanislav Mihulka (30.01.2023)
Nejnovější pátrání po technosignaturách vesmírných civilizací selhalo. Opět     Autor: Stanislav Mihulka (23.04.2023)
V ramenu Větrníku se rozzářila supernova     Autor: Dagmar Gregorová (29.05.2023)

Gábor Vlkolinský,2023-06-18 08:38:40

Je príjemné snívať a mudrovať nad zbytočnosťami. Čo urobíme keď nebude problém prekročiť rýchlosť svetla, cestovať v čase, mať neobmedzený zdroj lacnej energie... Dôslední z toho urobia náboženstvo ako je "Tvorivá spoločnosť".

Temny Les

Alyo Sha,2023-06-16 14:02:48

Doporucujem precitat knihu Temny Les od Liou Cch'-Sin. https://www.knihydobrovsky.cz/kniha/temny-les-76997529

Dost dobra odpoved na to, preco vsetci (aspon ti co este maju funkcny pud sebazachovy) taketo blbosti nerobia.

Jiří Brtnický,2023-06-16 07:10:30

Myslím, že civilizace která překoná "pubertu" a nezničí se, už takto neuvažuje. Tím překonáním "puberty" mám na mysli vývojové stádium, Kdy zvíře v nás, nebo v nich, přestane mít navrch. Vyspělé technologie a zvířecí mentalita, to je neustálý problém. U člověka to budou ještě statisíce let, možná víc. Třeba to ani překonat nejde.

Dost blbý nápad

Jan Strapina,2023-06-16 06:50:59

Dost blbý nápad!Žádná super vyspělá civilizace by si předčasně neodpálila svou vlastní hvězdu,zdroj života!To by udělal jen naprostý sebevrah!

Re: Dost blbý nápad

Petr Pavlata,2023-06-16 16:31:37

Proč by měla být jejich vlastní? A bude mít vůbec nějaká dost vyspělá civilizace fomovskou hvězdu?

Vzkaz to nebyl...

Ladislav Truska,2023-06-16 01:18:15

Každá rozumná civilizace ví, že je potřeba chovat se maximálně tiše a nenápadně.. Ví, že při kontaktu dvou civilizací bude jedna z nich pitvat tu druhou. Je prakticky vyloučené, aby se při té náhodě střetly dvě civilizace na podobném stupni vývoje. Takže jen člověk neustále vysílá do vesmíru zprávy o tom, jak jsme primitivní..
"Přijďte, umíme zatim jen posílat platinové destičky kousek za naší solární soustavu, ničím vás nejsme schopni ohrozit.. Můžete nás celkem snadno chovat jako potravu, případně využívat na koncentrování surovin.."

Re: Vzkaz to nebyl...

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-16 10:25:56

S ohledem na současné vědecké poznání je mezihvězdné cestování byť jen malých sond na hranici teoretických možností. Zdůrazňuji to "vědecké poznání" - naše vlastní technologické možnosti jsou samozřejmě ještě mnohem horší. Pokud holdujete sci-fi nebo věříte v neomezený technologický rozvoj, který nikdy nenarazí na fyzikální limity, je samozřejmě možné mezihvězdné cestování velkých flotil. To ale spadá do oblasti víry, ne rozumu.

Pokud nelze mezihvězdně cestovat ve velkých počtech, těžko sestavit flotilu, která by mohla ohrozit civilizaci na cizí planetě. I kdyby měli dobyvatelé mnohem vyspělejší zbraně a pohony, domácí obyvatelstvo by je doslova umlátilo čepicema. Naprosto klíčovým prvkem každé války je zásobování a to jde na mezihvězdné vzdálenosti dost mizerně. Kdybyste se ocitnul s malou vojenskou jednotkou a soudobou technikou ve středověku, mohl byste terorizovat svoje okolí, jen dokud by Vám nedošla nafta a náboje.

Naopak mezihvězdná komunikace dvou obydlených planet je mnohem reálnější než mezihvězdné cestování. A výměna informací je mnohem jednodušší způsob, jak poznat život na cizích planetách, než tam posílat sondy nebo posádky.

P.S. Myslím si, že v současné fázi našeho vývoje není potřeba napínat zvýšené úsilí do hledání cizích civilizací, protože zatím procházíme překotným technologickým vývojem a stačí počkat několik desetiletí, aby se naše schopnosti v oblasti detekce zněkolikanásobily. Mimozemšťani, pokud někde jsou, nám neutečou.

Re: Re: Vzkaz to nebyl...

Petr Pavlata,2023-06-16 16:29:54

Mě by spíš zajímalo, jakou motivaci by měl někdo schopný rutinního mezihvězdného cestování někoho dobývat. Absolutně tu není nic, co by nemohli mít jakkoliv jinak jednodušeji. Jediné zajímavé by zde byl ten lokální život, který asi bude pro každé místo dost unikátní.

Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-16 18:34:54

To asi vychází z extrapolace vztahů pozorovaných v pozemských ekosystémech, kde mají některé druhy životní strategii založenou na agresivním obsazování nových teritorií. Smyslem dobytí cizí civilizace by bylo obsazení její planety a budování dalších invazních flotil. Krást a odvážet kořist by samozřejmě nemělo valnou hodnotu. A bylo by nesrovnatelně jednodušší obsadit planetu, kde zatím civilizace nevznikla, než se snažit někoho dobývat.

Re: Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

Pavel Ondrejovic,2023-06-16 18:54:31

mate dojem, ze sa zvyknu viest diskusie s mravcami pri zakladani pola na kukuricu? :)

Re: Re: Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-16 19:13:33

1. To není moc dobré přirovnání, protože mravenci nemají obecnou inteligenci. Proto si s nimi ani nepopovídáte, ani se nemohou promyšleně bránit. Kdyby inteligenci měli, okousají třeba kořínky mladých rostlin, takže uhynou a spláčete nad úrodou.
2. Co by tou "planetární" kukuřicí mělo být? Jako že tu něco budou těžit a odvážet to pryč? To se na mezihvězdné vzdálenosti absolutně nevyplatí vzhledem k Ciolkovského rovnicím (které platí pro jakékoliv reaktivní pohony, nejen pro rakety). I v rámci sluneční soustavy byste musel mít nějaké extrémně vzácné izotopy, aby se vyplatilo je přepravovat mezi planetami. Při mezihvězdném cestování jste s nákladností ještě o několik řádů jinde.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

Pavel Ondrejovic,2023-06-16 20:55:27

Civilizacie sa mozu minat o miliony rokov vyvoja. Pri stretnuti niecoh co pride sem, je to priam podmienena pravdedpodobnost, ze to nastane. Rozhodne by som neskusal tvrdit, ze ta zaostalejsia bude hodna co i len pokusu o komunikaciu pre tu vyspelejsiu.
To na co som reagoval, bola Vasa myslienka, ze "bylo by nesrovnatelně jednodušší obsadit planetu, kde zatím civilizace nevznikla".

Samozrejme, momentalne si nevieme predstavit nejaku zmysluplnu "kukuricu". Tak isto, ako nevieme posudit vyskyt vyspelejsieho zivota.
Otazka je, ci si nieco take vie predstavit , ked uz nie mravec, tak povedzme simpanz.

Vesmir, kde nieco-ako-zemska-biosfera je pri kazdej druhej hviezde, zatial nie je uplne vyluceny. V takom pripade si viem predstavit, ze vyspela civilizacia by sa nerozpakovala pouzit repelent voci otravnemu lokalnemu hmyzu, ktory by branil povedzme v odneseni jadra Jupitera do zbierky peknych prirodnych diamantov.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-16 23:23:52

Při posuzování hypotéz není důležité, jestli si je někdo dovede představit, ale jestli je fyzika umožňuje a na to miliony let vývoje nemají vliv. Miliony let jsou jen psychologický argument, který pomáhá lidem něčemu uvěřit.

Když se podíváte do historie evoluce života na Zemi, klíčové "biotechnologické" objevy se obvykle odehrály ve velmi krátkém čase a potom miliony let docházelo jen k nepatrným změnám. Posledním takovým objevem evoluce je výkonná obecná inteligence u lidí, které stačilo pár desítek tisíc let k získání naprosté dominance v živočišné říši. Miliony nebyly potřeba.

Zhruba v 16. století se začala rodit moderní věda a v 19-20. století už byla vědecká metoda prakticky ustálená. V posledních třech staletích stojí věda na pozadí překotného, exponenciálně se zrychlujícího technologického rozvoje. Díky objevu nového způsobu myšlení se lidstvo každých sto let technologicky posunulo víc, než předtím za tisíc let. Jenže ŽÁDNOU EXPONENCIÁLU NELZE EXTRAPOLOVAT DO NEKONEČNA. Takže současné tempo nových objevů se téměř s jistotou v dohledné době zpomalí a později téměř zastaví. Zkrátka se narazí na limity fyziky. V současnosti probíhá technologický rozvoj hlavně v oblastech, o kterých dlouhodobě víme, že v nich jsou ještě velké rezervy - ve výpočetní technice, elektronice, v materiálovém inženýrství nebo v biotechnologiích. Očekávají se pokroky ve vývoji obecné umělé inteligence, superpevných materiálů na bázi uhlíku, vylepšování lidského genomu, ale neočekávají se technologie, které by znamenaly průlom v mezihvězdném cestování. Do toho hází vidle ta otravná fyzika.

Když někdo příjde s hypotézou, na jakém fyzikálním principu by ty mimozemské technologie měly fungovat, má smysl se tím zabývat. Ale pokud někdo vůbec netuší, na jakém fyzikálním principu by měly fungovat a jenom šermuje vzduchem "miliony let vývoje", je to s prominutím podobné, jako věřit, že ve Sluneční soustavě má zaparkovanou svoji flotilu Aštar Šeran :-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

Pavel Ondrejovic,2023-06-17 01:02:44

Ono je to jednoduche: na jednej strane mate Temny les a na druhej vychodnu filozofiu. Niekde medzi tym bude realita.

Mozte verit tomu, ze vyvoj ludstva za povedmze tisic rokov dosiahne strop (tak ako povedzem zeleni veria tomu, ze sme ho dosiahli teraz) a mozte zrovna tak verit, ze ten strop sa nedosiahne ani za milion rokov. Dolezite je slovo "verit".

To, ze verite, ze +-to co vieme teraz je konecna je vasa osobna viera, maskovat tento elementarny fakt komentami o Astarovi nie je dvakrat zmysluplne. A stavat na tom hrad z piesku na temu "je jasne, ako sa budu spravat fiktivni zeleni muzickovia" nie je ucelne uz duplom.

K tomu co ste uvadzali:
- exponenciala vzdy vyzera, tak ze v prvej cast sa nic nedeje. Presne tak vyzera aj pohlad na evoluciu zivota.
- myslienka o zastaveni vyvoja tu bola pred vyse sto rokmi, zjavne minimalne docasne neuspela
- fyzika zjane nie je este kompletna, takze do coho hadze vidle, by som si nebol velmi isty
- obycajna M-teria vam dava do ruk celkom slusnu kopu sci-fi moznosti

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

Daniel Slovák,2023-06-17 09:51:31

Krásne ste zhodil pána Hrušku. Lenže to je jednoduché. Čo tak namiesto toho napísať na základe akých princípov by za tisíce rokov mohlo fungovať medzihviezdne cestovanie ? A poprosím reálne návrhy, nie omáčky typu " M teória dáva veľké možnosti, nepoznáme celú fyziku "

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vzkaz to nebyl...

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-17 17:03:23

- Rozdíl mezi vědou a vírou je v tom, že věda stojí na faktech, zatímco víra na smyšlenkách. Fakt je, že energie roste se druhou mocninou rychlosti. Smyšlenka je, že při dostatečně dlouhém vývoji to přestane být překážkou rutinnímu mezihvězdnému cestování.

- Jako exponenciála vypadá vývoj života, jen když zanedbáte ty prudké vývojové změny (z geologického hlediska takřka okamžité).

- Každá technologická oblast má vlastní tempo vývoje. Zatímco výpočetní technika se zlepšuje tempem překotným, tak třeba na krájení masa se už několik tisíc let používá ocelová čepel. Žádný principiálně lepší materiál k tomu účelu nikdo nevymyslel. Proudová letadla za prvních deset let vývoje dosáhla dvojnásobné rychlosti zvuku, o šedesát let později stíhačky létají... dvojnásobnou rychlostí zvuku.

Mimochodem, aby bylo jasno - podle mého názoru současné vědecké poznání principiálně nevylučuje mezihvězdné cestování, ale klíč k němu leží ve schopnosti hybernovat tisíce (spíš desetitisíce) let v mezihvězdném prostoru.

Re: Vzkaz to nebyl...

Jarda Ticháček,2023-06-16 21:58:36

Je to složitější.
V našich podmínkách máte vlastně pravdu.
Jenže, kdyby nějaká civilizace překročila všechny limity nastavené autory Sci-fi, už to neplatí. Veškeré zdroje jsou na dosah ruky mnohem blíže. Snad jen ta ropa. A i kdyby chtěli na ni měli celovevesmírný monopol… První kometa doma je mnohem levnějším zdrojem uhlovodíků, nežli se trmácet buhví kam.
Víte, ony i ty důvody, které na naší Zemi vedly k expanzním padly mnohem dříve, nežli ty expanze byly dovršeny. Jejich pokračování mělo smysl pouze konkurenční. A i ten zmizel před mnoha lety. Stačilo na to pár letadel. Na konkurenci v galaxii zapomeňte. I kdyby tam někdo byl, nebude mu to stát za to.

Re: Re: Vzkaz to nebyl...

Jiri Cumpelik,2023-06-18 10:01:07

Jestliže existuje nějaká mimozemská civilizace, s největší pravděpodobností bude těžké chápat jejich motivaci a cíle. Pokud bude schopná cestovat mezi hvězdami, v současné době nechápeme co budou potřebovat. Podle vzorku třeba člověka jen těžko můžete usuzovat na chování a motivace třeba včely. A to mluvíme o druzích ze stejné planety.