Hypersonický závod: Quarterhorse Mark 1 má za sebou první let  
Startup Hermeus se dere vpřed v legendárním závodě dneška o hypersonické technologie. Vsadili na specializované prototypy menších velikostí a jak se zdá, svědčí jim to. Jejich Quaterhorse Mark 1 se vznesl za necelý rok od návrhu designu. Už příští rok chtějí dosáhnout s prototypem Mark 3 rychlosti Mach 5.
První let Quarterhorse Mark 1. Kredit: Hermeus.
První let Quarterhorse Mark 1. Kredit: Hermeus.

Vše nasvědčuje tomu, že americký startup Hermeus to myslí s bleskurychlým rozvojem hypersonické dopravy smrtelně vážně. Postavili bezpilotní podzvukový prototyp Quarterhorse Mark 1 a letos 21. května (2025) na kalifornské Edwards Air Force Base vzlétl na svůj první let.

 

Mark 1 z očí do očí. Kredit: Hermeus.
Mark 1 z očí do očí. Kredit: Hermeus.

Dnešní doba žije hypersonikou, ať už jde o vojenské technologie nebo civilní osobní a nákladní dopravu. Hypersonické letouny by mohly v řadě ohledů překonat legendární Concorde, který je dnes již jen vzpomínkou na nenaplněné sliby z minulého století.

 

Je sice jasné, že všichni touží létat rychleji než zvuk, ale není to úplně snadné. Startup Hermeus, který byl založený v roce 2018, jde poněkud odlišnou cestou vývoje hypersonického letounu. Namísto vývoje definitivního letadla, kterému by předcházely tak jeden či dva podobné a letuschopné prototypy, Hermeus pracuje s vysoce specializovanými prototypy, navrženými pro testování konkrétních systémů, co se asi nesnaží předstírat, že by byly téměř hotovými hypersonickými stroji.

Například v listopadu 2023 Hermeus představil prototyp Quarterhorse Mark 0. Nebyl schopný letu, protože jeho účelem bylo testovat systémy, které s letem nesouvisejí. Tento přístup nabízí rychlejší pokroky ve vývoji a současné snížení rizik s náklady. Jak se zdá, docela to funguje. Prototyp Mark 1 to stihl z návrhu designu do vzduchu za méně než rok.

 

12,2metrový Mark 1 s rozpětím křídel 3,7 metrů je poháněný osvědčeným malým jednohřídelovým proudovým motorem General Electric J85. V prosinci loňského roku (2024) absolvoval 21 dní pozemních testů, včetně jízdy po ranveji v rychlosti 241 kilometrů za hodinu.

 

Prototyp Quarterhorse Mark 1 na Edwards AFB. Kredit: Hermeus.
Prototyp Quarterhorse Mark 1 na Edwards AFB. Kredit: Hermeus.

Na svém prvním letu byl řízený dálkovým ovládáním. Hlavním cílem prvního letu bylo ověřit, zda si letoun s touto konstrukcí poradí se startem a přistáním. Test se povedl, Mark 1 byl stabilní a klíčové systémy fungovaly bez potíží. Hermeus využije data z testů prototypu Mark 1 pro vývoj prototypu Quarterhorse Mark 2. Ten bude velký zhruba jako letoun F-16 a jeho pohon zajistí motor Pratt & Whitney F100.

 

Mark 2 by měl vzlétnout koncem letošního roku a mohl by dosáhnout nadzvukové rychlosti Mach 3. Jeho plánovaný následovník Mark 3 by měl v roce 2026 letět rychlostí možná až Mach 5. Pokud Hermeus udrží tempo, hypersonické lety budou brzy na dohled.

 

Video: Fast Airplanes Fast - Quarterhorse Mk 1 First Flight

 

Video: Quarterhorse Mk 1 Completes Ground Testing at Edwards

 

Video: Hermeus F100 Engine Testing [4K]

 

Literatura

New Atlas 31. 5. 2025.

Datum: 04.06.2025
Tisk článku

Související články:

Americké letectvo financuje vývoj hypersonického letounu Quarterhorse     Autor: Stanislav Mihulka (12.08.2021)
Důmyslný letecký motor Chimera zvládne pojíždění po ranveji i hypersonický let     Autor: Stanislav Mihulka (26.01.2023)
Převratný hypersonický motor mění tvar za letu     Autor: Stanislav Mihulka (12.09.2023)



Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán



Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz