Vše nasvědčuje tomu, že americký startup Hermeus to myslí s bleskurychlým rozvojem hypersonické dopravy smrtelně vážně. Postavili bezpilotní podzvukový prototyp Quarterhorse Mark 1 a letos 21. května (2025) na kalifornské Edwards Air Force Base vzlétl na svůj první let.
Dnešní doba žije hypersonikou, ať už jde o vojenské technologie nebo civilní osobní a nákladní dopravu. Hypersonické letouny by mohly v řadě ohledů překonat legendární Concorde, který je dnes již jen vzpomínkou na nenaplněné sliby z minulého století.
Je sice jasné, že všichni touží létat rychleji než zvuk, ale není to úplně snadné. Startup Hermeus, který byl založený v roce 2018, jde poněkud odlišnou cestou vývoje hypersonického letounu. Namísto vývoje definitivního letadla, kterému by předcházely tak jeden či dva podobné a letuschopné prototypy, Hermeus pracuje s vysoce specializovanými prototypy, navrženými pro testování konkrétních systémů, co se asi nesnaží předstírat, že by byly téměř hotovými hypersonickými stroji.
Například v listopadu 2023 Hermeus představil prototyp Quarterhorse Mark 0. Nebyl schopný letu, protože jeho účelem bylo testovat systémy, které s letem nesouvisejí. Tento přístup nabízí rychlejší pokroky ve vývoji a současné snížení rizik s náklady. Jak se zdá, docela to funguje. Prototyp Mark 1 to stihl z návrhu designu do vzduchu za méně než rok.
12,2metrový Mark 1 s rozpětím křídel 3,7 metrů je poháněný osvědčeným malým jednohřídelovým proudovým motorem General Electric J85. V prosinci loňského roku (2024) absolvoval 21 dní pozemních testů, včetně jízdy po ranveji v rychlosti 241 kilometrů za hodinu.
Na svém prvním letu byl řízený dálkovým ovládáním. Hlavním cílem prvního letu bylo ověřit, zda si letoun s touto konstrukcí poradí se startem a přistáním. Test se povedl, Mark 1 byl stabilní a klíčové systémy fungovaly bez potíží. Hermeus využije data z testů prototypu Mark 1 pro vývoj prototypu Quarterhorse Mark 2. Ten bude velký zhruba jako letoun F-16 a jeho pohon zajistí motor Pratt & Whitney F100.
Mark 2 by měl vzlétnout koncem letošního roku a mohl by dosáhnout nadzvukové rychlosti Mach 3. Jeho plánovaný následovník Mark 3 by měl v roce 2026 letět rychlostí možná až Mach 5. Pokud Hermeus udrží tempo, hypersonické lety budou brzy na dohled.
Video: Fast Airplanes Fast - Quarterhorse Mk 1 First Flight
Video: Quarterhorse Mk 1 Completes Ground Testing at Edwards
Video: Hermeus F100 Engine Testing [4K]
Literatura
Americké letectvo financuje vývoj hypersonického letounu Quarterhorse
Autor: Stanislav Mihulka (12.08.2021)
Důmyslný letecký motor Chimera zvládne pojíždění po ranveji i hypersonický let
Autor: Stanislav Mihulka (26.01.2023)
Převratný hypersonický motor mění tvar za letu
Autor: Stanislav Mihulka (12.09.2023)
Diskuze: