Americký program raketoplánů Space Shuttle zvládl mezi lety 1981 a 2011 celkem 135 misí a 2 totální katastrofy, při nichž zahynula celá posádka. Tento částečně opětovně použitelný dopravní prostředek pro lety na oběžnou dráhu má sice na svém kontě nezapomenutelné starty a spektakulární úspěchy, včetně instalace a opravy Hubbleova dalekohledu nebo stavby a obsluhy Mezinárodní vesmírné stanice ISS, ale jako celek bývá hodnocení spíše jako selhání. Rozhodně nenaplnil původní představu o praktických a relativně levných vesmírných náklaďácích.
Z nějakého důvodu se teď velmi podobnou cestou vydávají francouzští Dassault Aviation, kteří na nedávné letecké přehlídce Paris Air Show 2025 představili opětovně použitelný raketoplán VORTEX (Véhicule Orbital Réutilisable de Transport et d’Exploration). Právě opětovně použitelné technologie jsou teď ze zřejmých důvodů hitem u nosných raket. Šetří peníze a čas. Navlas stejné motivace mají zřejmě i v Dassaultu.
Letmý pohled na kosmické lodě, které v dnešní době vozí astronauty na oběžnou dráhu, ukáže, že tyto technologie naprosto zastydly před desítkami let. Současně ale platí, že vládní agentury i soukromí hráči vyvíjejí rozmanité kosmoplány pro osobní dopravu, které by v případě, že se prosadí, mohly přinést příjemnou, osvěžující změnu.
Dasault má s raketoplány/kosmoplány až překvapivě rozsáhlé zkušenosti, i když spíše v oblasti designu než praktického uplatnění. V letech 1975 až 1992 se Dassault intenzivně podílel na vývoji evropského raketoplánu Hermes, původně pro šestičlennou posádku, jehož projekt byl ale nakonec zrušen. Dassault se také podílel na projektech X-38 Crew Rescue Vehicle, X-38 Crew Rescue Vehicle (VEHREA) a Véhicule Suborbital Habitable (VSH).
Teď si možná splní svůj sen o raketoplánu. Od francouzského ministerstva obrany dostali na VORTEX 35 milionů dolarů a doufají v příspěvek od ESA. Projekt by měl projít čtyřmi fázemi. Ve fázi 1 to bud demonstrátor VORTEX-D třetinové velikosti a ve fázi dvě demonstrátor VORTEX-S (Small Free Flyer), jehož velikost by měla být dvoutřetinová.
Fáze 3 a 4 zahrnují VORTEX již v finální velikosti čili o délce 12 metrů a rozpětí křídel 7 metrů, v provedení jako nákladní loď VORTEX-C (Cargo) a loď pro pasažéry VORTEX-M (Manned). Stejně jako původní Hermes by měl VORTEX létat do vesmíru na špici nosné rakety a zpátky přistávat na ranveji. Měl by být kompletně opětovně použitelný a s velkým nákladovým prostorem, což ho předurčuje pro rozmanité vojenské a civilní mise. Evropa by s pomocí kosmoplánu VORTEX chtěla získat suverénní přístup do vesmíru, doufejme, že se povede.
Video: VORTEX - Salon du Bourget 2025 - Dassault Aviation
Literatura
Radian Aerospace míří na orbitu s jednostupňovým kosmoplánem
Autor: Stanislav Mihulka (25.01.2022)
Suborbitální kosmoplán Dawn Mk-II Aurora zvládl lety s raketovým motorem
Autor: Stanislav Mihulka (08.04.2023)
Utajovaný čínský autonomní raketoplán Shenlong přistál po 276 dnech
Autor: Stanislav Mihulka (13.05.2023)
Kosmoplán Dawn Mk-II Aurora dostal zelenou pro novou sérii testů
Autor: Stanislav Mihulka (13.07.2024)
Čínská kosmická odysea: Od Nebeského paláce po lunární ambice a komerční dravce
Autor: Viktor Lošťák (01.05.2025)
Diskuze: