Utajovaný čínský autonomní raketoplán Shenlong přistál po 276 dnech
Čínský experimentální a velmi utajovaný raketoplán CSSHQ, který je součástí programu Shenlong, podle všeho úspěšně přistál po svém druhém pobytu na oběžné dráze. Podle pozorování amerických vesmírných sil USSF na orbitě vypustil malý satelit, který se zdržoval v jeho těsné blízkosti.
Čínský raketoplán podle oficiální ilustrace. Kredit: China Aerospace Studies Institute.

Číňané sledovali vývoj amerického bezpilotního raketoplánu Boeing X-37, který je od roku 2004 v režii agentury DARPA a utajovaný. Raketoplány X-37B už mají za sebou celkem 6 letů na orbitu, podle všeho se spoustou (tajných) experimentů. Poprvé letěl na orbitu v roce 2010. Zatím poslední let se startem v roce 2020 trval 908 dní.

Kosmodrom Ťiou-čchüan. Kredit: Sparktour / Wikimedia Commons.

V reakci na to Čína vyvíjí opakovaně použitelný autonomní raketoplán označovaný jako Shenlong, čili „božský drak.“ Je utajovaný ještě podstatně víc, než americký robotický raketoplán. Do médií bylo vypuštěno jen pár záběrů a ještě méně relevantních informací. Pokud víme, někdy kolem 4. září 2020 proběhl první start programu Shenlong na oběžnou dráhu, ve variantě Chongfu Shiyong Shiyan Hangtian Qi, čili CSSHQ.

Let označovaný jako CSSHQ1 trval necelé dva dny, během nichž raketoplán, jehož délka by měla být asi 8,8 metrů a vzletová hmotnost 21,6 tun, dělal neznámo co.

Americký raketoplán X-37B po 908 dnech na orbitě. Kredit: U.S. Space Force/Staff Sgt. Adam Shanks / Wikimedia Commons.

Druhý let CSSHQ2 započal startem 4. srpna 2022, stejně jako v prvním případě na kosmodromu Ťiou-čchüan (anglicky Jiuquan Satellite Launch Center) v poušti Gobi ve Vnitřním Mongolsku. Raketoplán CSSHQ létal po ve výšce cca 600 kilometrů a 8. května 2023, tedy po 276 dnech na orbitě, podle všeho přistál, zřejměs v areálu vojenské základny Lop Nur v Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang.

Podle oslavných ód čínských státních médií to byl zásadní úspěch a průlom v čínském kosmickém průlomu. Opět ale není příliš jasné, co tam raketoplán vlastně dělal. Aktivity raketoplánu podle dostupných údajů analyzoval Andrew Jones pro SpaceNews. Zdá se, že CSSHQ uskutečnil celou řadu malých i zásadních orbitálních manévrů. Někteří experti se rovněž domnívají, že lety raketoplánu přispívají k vývoji čínských hypersonických zbraní.

Po 90 dnech na oběžné dráze čínský raketoplán vypustil malý satelit. Jeho role není známá, ale data získaná experty amerických vesmírných sil USSF prozradila, že se dotyčný satelit zdržoval v těsné blízkosti raketoplánu. Pokud je známo, vývoj raketoplánu Shenlong je součástí ambiciózního programu, který zahrnuje supertěžký systém pro lety na oběžnou dráhu, nápadně podobný konceptu Starship.

Video: China’s Secret Spaceplane Mission No One Knows

Universe Today 11. 5. 2023.

Datum: 13.05.2023