FusionFlight testují prototyp tryskového dronu Axion. Zatím na zemi  
Startup FusionFlight přichází s pilotovanou verzí svých „tryskových kvadrikoptér.“ Axion pohání 8 polohovatelných tryskových mikromotorů, které umožňují kolmý start i přistání a maximální rychlost 362 km/h. Pokud vážíte méně než 80 kg a máte 6 milionů Kč, je pro vás Axion jako dělaný.
Pilotovaný tryskový dron. Kredit: FusionFlight.
Pilotovaný tryskový dron. Kredit: FusionFlight.

Poprvé jsme o startupu s tryskovými drony FusionFlight slyšeli v roce 2019, kdy předvedli „tryskovou kvadrikoptéru“ AB5 JetQuad. O dva roky později se objevil vylepšený model AB6 JetQuad, který měl teoreticky dosáhnout 644 km/h (což se ale ukázalo jako přehnané). Stejně jako předchůdce vypadal z dálky jako větší kvadrikoptéra ale namísto elektricky poháněných rotorů měl čtyři polohovatelné tryskové mikromotory, které mohly spalovat naftu, kerosin nebo letecké palivo Jet-A.

 

Axion pro záchranáře. Kredit: FusionFlight.
Axion pro záchranáře. Kredit: FusionFlight.

Podle nejnovějších údajů měl model AB6 zvládnout rychlost 402 km/h, přičemž v této rychlosti a s nádrží na 19 litrů paliva mohl letět asi 15 minut. Použití tryskových motorů pro dron typu kvadrikoptéra přináší určité výhody, tedy kromě toho, že je to ohromně cool. Dron má větší zrychlení, vyšší maximální rychlost, lze ho natankovat za pár minut, z počasí si dělá legraci a není třeba se bát, že by se rotory do něčeho zapletly.

 

Už tyto vlastnosti předurčují drony ze stáje FusionFlight k zajímavému využití, vojenském i civilnímu. Zároveň je ale lákavá, byť dost adrenalinová představa, že by bylo možné do něčeho takového nastoupit a řídit to. Ve FusionFlight na to mysleli a přišli s prototypem pilotované „tryskové kvadrikoptéry“ Axion.

 

Axion v nákladní verzi. Kredit: FusionFlight.
Axion v nákladní verzi. Kredit: FusionFlight.

Jednomístný prototyp má velikost malého osobního automobilu. Váží asi 150 kg, létá na stejná paliva jako bezpilotní AB6 JetQuad a uveze pasažéra či náklad do hmotnosti 80 kg. Oproti bezpilotním tryskovým modelům není poháněný čtyřmi ale celkem osmi polohovatelnými tryskovými mikromotory, které mají společný tah 1 097 Nm. S takovým výkonem může Axion vzlétat i přistávat vertikálně a létat maximální rychlostí 362 km/h.

 

Dvě propojené nádrže paliva o objemu 57 litrů zajistí opět 15 minut letu. Pokud jde o bezpečnost, stroj ustojí ztrátu výkonu jednoho z osmi motorů. Adrenalinové to každopádně ale bude. Pilot řídí dron pomocí dvou fly-by-wire joysticků nebo prostě vybere cíl na displeji a dron tam doletí autonomně. Axion může letět i bezpilotně, autonomně nebo řízený na dálku, jako čistě transportní dron.

Jak uvádí zakladatel a výkonný ředitel FusionFlight Alex Taits, už probíhají pozemní testy pilotovaného dronu Axion. Vzlétnout by měl koncem letošního roku. Axion si bude možné předobjednat za ceny počínaje 289 995 dolary (momentálně přes 6 milionů Kč).

 

Video: Axion: Jet-Powered VTOL Racecar - An Introduction


Video: JetQuad jet-engine testing cold start!

 

Literatura

New Atlas 7. 7. 2025.

Datum: 08.07.2025
Tisk článku

Související články:

Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech     Autor: Stanislav Mihulka (30.11.2019)
Vylepšený tryskový dron AB6 JetQuad by měl zvládnout 644 km/h     Autor: Stanislav Mihulka (19.11.2021)
Fascinující dron Huntress s kombinovaným pohonem zvládne téměř 500 km/h     Autor: Stanislav Mihulka (31.01.2024)



Diskuze:

K smíchu

Zdenek Svindrych,2025-07-08 23:55:36

Ta videa jsou k smíchu. Produkt žádný. Teda jo, hezká kostra, a hlavně ať při zážehu nespálí bílý ubrus...
A "společný tah 1 097 Nm" je co? Tah motorů se udává v Newtonech (příp. kN, MN). Jestli to mělo být 1097 N, tak se to při hmotnosti 150 kg ze Země ani nezvedne.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz