Fascinující dron Huntress s kombinovaným pohonem zvládne téměř 500 km/h  
Čtyřmetrový dron Huntress II Turbojet je masivní kvadrikoptéra, která má ještě k dispozici tryskový pohon. Může kolmo vzlétat i přistávat a poletovat, jak to kvadrikoptéry dělají. Anebo spustí tryskový motor a řítí se ďábelskou rychlostí. Uveze spoustu nákladu, což slibuje rozmanité využití ve vojenských i civilních aplikacích.
Huntress II Turbojet. Kredit: WaveAerospace.
Huntress II Turbojet. Kredit: WaveAerospace.

Bouřlivý rozvoj dronů přivádí na svět pozoruhodné technologie. Společnost WaveAerospace z Connecticutu nedávno představila stroj, o němž mluví jako o nejrychlejším multirotorovém dronu na světě, který je prvním zástupcem nové třídy dronů. Je to masivní kvadrikoptéra, která má v ose proudový motor, díky němuž dosahuje extrémní rychlosti a létá za každého počasí.

 

Parametry podle výrobce. Kredit: WaveAerospace.
Parametry podle výrobce. Kredit: WaveAerospace.

Dron, který nese honosné jméno Huntress II Turbojet, měří diagonálně od rotoru k rotoru 4 metry. Jeho maximální vzletová hmotnost je 165 kg a dron do toho může zahrnout značné množství nákladu. Stroj je navržený tak, že je připraven ke vzletu za méně než 90 sekund, ať vzlétá ze souše, z moře anebo je vypouštěný z letounu, který se pohybuje do výšky 6 kilometrů. Huntress vydrží ve vzduchu 2 hodiny, přičemž operátoři mohou sledovat video v reálném času do vzdálenosti 30 kilometrů.

 

Jakmile je dron ve vzduchu, může poletovat jako kvadrikoptéra. Nebo spustí tryskový pohon a odletí ďábelskou rychlostí. Zatím není jasné, jak v tryskovém módu mění směr letu.

Logo. Kredit: WaveAerospace.
Logo. Kredit: WaveAerospace.

Nabízejí se manipulace plochami rotorů nebo třeba změny směru trysky. Dron by měl dosahovat rychlosti 483 km/h (300 mph). Maximální rychlost je v současné době limitovaná elektronicky a WaveAerospace pracují na tom, aby dron mohl létat ještě mnohem rychleji.

 

Pro rozmanité aplikace, v nichž si lze takový dron představit, je podstatní, že může létat v opravdu širokém rozmezí podmínek. Zvládne bouře s rychlostí větru až 117 km/h a teploty od mínus 34 °C do plus 54 °C. Huntress může létat v podstatě kdekoliv jako běžná pilotovaná helikoptéra, ale s pouhými 5 procenty finančních nákladů a při mnohem menším objemu.

 

Kdo takovou bezpilotní bestii využije? V první řadě vojáci, bezpochyby. Mohl by to být výtečný bojový dron. WaveAerospace ale počítají i s pátracími a záchrannými misemi, logistikou v problematickém prostředí a s podobnými úkoly pro nevšední dron. V současnosti přijímají předběžné objednávky. První drony by měly dorazit k zákazníkům ještě letos. Všichni se každopádně těší na to, až uvidí Huntress II Turbojet v letu.

 

Video: WaveAerospace Trailer North Sea

 

Literatura

New Atlas 30. 1. 2024.

Datum: 31.01.2024
Tisk článku

Související články:

Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech     Autor: Stanislav Mihulka (30.11.2019)
Vylepšený tryskový dron AB6 JetQuad by měl zvládnout 644 km/h     Autor: Stanislav Mihulka (19.11.2021)
Ďábelsky rychlá kvadrikoptéra pokořila světový rekord rychlostí 360,5 km/h     Autor: Stanislav Mihulka (19.01.2023)



Diskuze:

Stroj?

Viktor L.,2024-02-01 08:11:53

Nevěnoval jsem se tomu moc dlouho, ale zdá se mi, že nepředstavili vůbec žádný stroj, jen video.

Odpovědět

Gábor Vlkolinský,2024-02-01 07:18:43

Čo tak vírnik s dvoma protibežnými rotormi vedľa seba a prúdovým motorom.

Odpovědět

Gábor Vlkolinský,2024-02-01 07:15:34

S takými srandovnými vrtulkami a ťažkým prúdovým motorom s príslušenstvom sotva uvezie "spoustu nákladu".

Odpovědět

Riadenie

Otakar Ištvánfy,2024-01-31 23:34:11

Myslím, že pri reaktívnom pohone je možné dron riadiť brzdením jednotlivých vrtuliek. Súčasne by sa dala dobíjať baterka.

Odpovědět


Re: Riadenie

Petr Jeřábek,2024-02-01 07:22:25

To ovladani vrtulema asi ne, spis bych rek ze se pri tryskovem letu vrtule sklopi nebo nastavi na praporovani (nebo jak se to spravne pise). Vrtule pro vertikalni pohyb dronu a 'poletovani' nebudou delane na tak, aby vydrzely odpor vzduchu pri tryskove rychlosti. Pokud by byly tak odolne muselo by se vsechno masivne zesilit - vrtule snasejici odpor vzduchu pri tryskovem letu -> zatizeni se prenasi na rameno -> a dale na centralni konstrukci.

Odpovědět


Re: Riadenie

Alyo Sha,2024-02-01 13:26:13

Typujem ze pri prechode na tryskáč tie motory pre vrtule vypnu. Ale ramená majú tvar smerovych kridelok, takze mozno ich naklapanim by sa to dalo riadit.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz